Aina kehutaan, kuinka suomalainen mies osallistuu lasten kasvatukseen...
nyt onkin selkeesti tullut totuus esille, ei sitä kiinnosta lasten tai kodinhoito. Kaikki on ollut ihan aina naisten vastuulla. Miehet ei tosiaan ole kiinnostuneita lapsista tai kodista.
Kommentit (35)
Meillä mies on juurikin tuonut rahat kotiin, siinä periaatteessa akaikki.
ei ole koskaan viikolla kotona, kun on työmatkalla. viikonloppuisin on väsynyt ja pitää hoitaa piha ja pehdä pikku remppoja.
Lapset itse ovat sanoneet minulle, ettei se heitä haittaa, äiti on heidät kasvattanut, tytön ja pojan.
Ehän me tultaisi toimeen ilman isän rahallista panosta, mutta ei se tosiaankaan ole yhtään ollut lastensa kanssa. Ei osannut leikkiä poikansa kanssa kun se oli pieni ja nuorin tyttö, ei sekään ole osaansa saanut.
Särähti joskus korvaan, kun tuttu nainen sanoi, että hänenn miehensä ei välitä olla pikkulasten tai vauvojen kanssa, vaan sitten kun lapset on vanhempia niin on niiden kanssa. No nyt ne lapset on 13 ja 9, eikä se mies edelleenkään lasten kanssa aikaa vietä. Työmatkat vaan pitenee ja autot kasvaa..
Siellä hautuumaalla ei voi kukaan painostaa, mutta työelämässä voi joutua hankalaan asemaan. Nainen kuitenkin yleensä haluaa jäädä kotiin ja miehillä monesti parempi palkka. No naiset lsittaa lapsensa aikaisemmin tarhaan ja taas kerran lapsi on se häviäjä. Onneksi mulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta silti olen äitien puolella. Perheen pitää saada ratkaista itse asia kuka lasta hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:41"]
Ei miehen kotiin lapsilikaksi tarvitse jäädä osoittaakseen perheestä välittämistään. Sen voi tehdä myös miehisillä tavoilla: kotia rakentamalla ja kunnostamalla, piha- ja lumitöitä tekemällä, urheilemalla ja harrastamalla lasten kanssa. Niin, ja ennen kaikkea elättämällä perheensä. Ja tietenkin pitämällä vaimonsa onnellisena...
[/quote]
Älä nyt puhu roskaa. Lapsesta huolehditaan jos siitä välitetään. Huolehtiminen tarkoittaa niitä päivittäisiä asioita. Ihan vauvasta lähtien. Syöttämisesta, vaippojen vaihdosta ja nukuttamisista aina aikuisuuteen asti. Sitä että osallistuu koko lapsen elämän ajan sen asioihin. Menee koululle vanhempainiltoihin, viettää aikaa lapsen kanssa enemmänkin kuin viikonloppuisin, järjestää lapsen syttärit jne.
Kaikki nuo sinun juttusi vaan kertoo että suurin osa miehistä haluaa "hoitaa"> lapsensa ostopalveluna. Käy töissä ja elättää vaimonsa ja lapsensa jotta vaimo voi hoitaa lapset.
Sitten kun lapsi on sopivassa iässä niin sen kanssa voi ehkä leikkiä ja jättää sitten kaikki hankalat asiat äidin huolehdittavaksi.
Sitten kun lapsi on isompi niin ehkä osallistutaan vähän enemmän kun sen kanssa on kivempi olla.
Kuinka moni mies oikeasti huolehtii lapsesta samalla lailla kuin suurin osa äideistä? Syöttää ihan pienestä asti, vie neuvolaan jne?
Onkohan suomalaisilla miehillä isyys hukassa?
Mun miehen isä ei tosiaan koskaan osannu olla sen kanssa ja ei vieläkään synny juttelua. Ei mun mieskään osaa olla lastensa kanssa, ei ole koskaan oppinut esimerkistä sitä.
Ei osannu osoittaa hellyyttä, sanoa että rakastaa lapsiaan, ennenkuin opetin ja sanoin, että tytölle isän kehut on tosi tärkeitä. Ei se nää kuin negatiiviset asiat, sen, että tytöllä on lapsenpyöreät kasvot, kuulemma se on lihava :(
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 16:54"]
Ei miehen kotiin lapsilikaksi tarvitse jäädä osoittaakseen perheestä välittämistään. Sen voi tehdä myös miehisillä tavoilla: kotia rakentamalla ja kunnostamalla, piha- ja lumitöitä tekemällä, urheilemalla ja harrastamalla lasten kanssa. Niin, ja ennen kaikkea elättämällä perheensä. Ja tietenkin pitämällä vaimonsa onnellisena...
[/quote]
Älä nyt puhu roskaa. Lapsesta huolehditaan jos siitä välitetään. Huolehtiminen tarkoittaa niitä päivittäisiä asioita. Ihan vauvasta lähtien. Syöttämisesta, vaippojen vaihdosta ja nukuttamisista aina aikuisuuteen asti. Sitä että osallistuu koko lapsen elämän ajan sen asioihin. Menee koululle vanhempainiltoihin, viettää aikaa lapsen kanssa enemmänkin kuin viikonloppuisin, järjestää lapsen syttärit jne.
Kaikki nuo sinun juttusi vaan kertoo että suurin osa miehistä haluaa "hoitaa"> lapsensa ostopalveluna. Käy töissä ja elättää vaimonsa ja lapsensa jotta vaimo voi hoitaa lapset.
Sitten kun lapsi on sopivassa iässä niin sen kanssa voi ehkä leikkiä ja jättää sitten kaikki hankalat asiat äidin huolehdittavaksi.
Sitten kun lapsi on isompi niin ehkä osallistutaan vähän enemmän kun sen kanssa on kivempi olla.
Kuinka moni mies oikeasti huolehtii lapsesta samalla lailla kuin suurin osa äideistä? Syöttää ihan pienestä asti, vie neuvolaan jne?
[/quote]
Jaa a, oma mieheni on tehtyt kaikkia noita vaikka on käynyt töissä ja minä olen ollut lasten kanssa kotona.
Noh, miehellä ei olekaan ollut mitään 10 tuntisia työpäiviä (+matkat) vaan 8h+ puoli tuntia matkoihin. Kun on kotona puoli kolmelta, jää vielä runsaasti aikaa olla lasten kanssa. Mies on vissiin kovin harvinainen tapaus kun ei ole koskaan kokenut sitä raskaaksi tai pakkopullaksi vaan raskaan työpäivän jälkeen oli ilo lähteä vaikkapa leikkipuistoon tai kalaan lasten kanssa.
Nyt kun minäkin olen takaisin työelämässä, olemme kumpikin vuorotöissä joten lapsia ei ole missään vaiheessa tarvinnut laittaa päiväkotiin.
[/quote]
[/quote]
No tietenkään mies ei ihan samalla tavalla voinut pikkuvauvaa hoitaa kun oli täysimetyksellä, mutta kaikkeen muuhun osallistui aivan yhtä paljon. Hän on meillä hoitanut aina mm. kylvetyksen ja kynsienleikkuun, ja ennen luettiin iltasatu/laulettiin kehtolaulu vuoroiltoina (nyt riippuu siitä, kumpi on kotona kun olen vuorotyössä). Toki olen varmaan tunneissa laskettuna ollut enemmän lapsen kanssa, mutta kyllä meillä ainakin isä on hoitanut oman osuutensa erinomaisesti. Ja tunnen monia perheitä, joissa tilanne on aivan sama, eli ei se nyt niin harvinaista taida olla.
Miksi isän pitäiskään hoitaa äidin työ? Mulle ainakin riittää ihan mainiosti että mies välillä pitää seuraa lapselle, syöttää joskus ja joskus jopa vaihtaa vaipan. Nainen siitä lapsesta alusta asti on enemmän vastuussa kun on raskaana ja imettää. Tasa-arvo on hyvä juttu joissain asioissa, joissakin ei niinkään. Nykyajan miehet kumminkin varmasti osallistuu enemmän lasten kanssa oloon kuin esim. sodan käyneet miehet aikanaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
Jaa a, oma mieheni on tehtyt kaikkia noita vaikka on käynyt töissä ja minä olen ollut lasten kanssa kotona.
Noh, miehellä ei olekaan ollut mitään 10 tuntisia työpäiviä (+matkat) vaan 8h+ puoli tuntia matkoihin. Kun on kotona puoli kolmelta, jää vielä runsaasti aikaa olla lasten kanssa. Mies on vissiin kovin harvinainen tapaus kun ei ole koskaan kokenut sitä raskaaksi tai pakkopullaksi vaan raskaan työpäivän jälkeen oli ilo lähteä vaikkapa leikkipuistoon tai kalaan lasten kanssa.
Nyt kun minäkin olen takaisin työelämässä, olemme kumpikin vuorotöissä joten lapsia ei ole missään vaiheessa tarvinnut laittaa päiväkotiin.
[/quote]
Olet löytänyt aarteen, pidä kiinni ja hoida kunnolla.
Kade
Osalla naisia on varmaan tapana ajaa mies pois lasten luota. Ei luoteta siihen, että osaa hoitaa vauvaa...rikkoo kai sen.
Ei ne miehet kauaa odota vuoroaan, jos luottamuspula on selkeesti olemassa.
Sanotaan vain, että annas kun teen ja ei opeteta noihin hommiin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 17:04"]
Miksi isän pitäiskään hoitaa äidin työ? Mulle ainakin riittää ihan mainiosti että mies välillä pitää seuraa lapselle, syöttää joskus ja joskus jopa vaihtaa vaipan. Nainen siitä lapsesta alusta asti on enemmän vastuussa kun on raskaana ja imettää. Tasa-arvo on hyvä juttu joissain asioissa, joissakin ei niinkään. Nykyajan miehet kumminkin varmasti osallistuu enemmän lasten kanssa oloon kuin esim. sodan käyneet miehet aikanaan.
[/quote]
Siksi, kun tuo on sitä luonnollista kanssakäymistä, opitaan oleen sen lapsen tukena ja opettajana.
Ei ne lapset oli pieniä avuttomia kuin hetken, mutta se turvallisuus ja luottamus syntyy vain jos osallistuu lapsen arkeen.
Ei ne lapset yhtäkkiä murkkuina avaudu isälle ja osaa jutella sen vieraan miehen kanssa ongelmistaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 17:04"]
[/quote]
Raskaana ololla ei ole mitään tekemistä lapsen hoitamisella. Ei ole mitään äidin töitä. Ne kuuluvat isälle ihan samoin
Onkos moni mies sanonut, ettei jää kotiin? Minusta vastaan sanojat on naisia, jotka tykkäis lusmuilla kotona.
Ai kotiin jäämisestäkö se on kiinni?
Okei.
No, meillä mies on jäänyt kaikkien neljän lapsen kanssa aikanaan hoitovapaalle, kun olen vanhempainvapaan jälkeen palannut takaisin töihin. Ensimmäisen kerran jo 90-luvun alussa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:25"]
Ai kotiin jäämisestäkö se on kiinni?
Okei.
[/quote]
Moni on selittänyt jo palstalla, ettei mies kestä kotona arkea lasten kanssa. Etkö osaa lukea, vai etkö ymmärrä lukemaasi?
No,meillä mies teki samalla jatko-opintojaan. Lapsi nukkui vatsan päällä ja mies luki kirjaa =)
Voi ymmärrän oikein hyvin lukemaani, mutta se ei edelleenkään tarkoita sitä että kaikki miehet olisivat samanlaisia kuten ap sinä annat ymmärtää.
Lopeta yleistäminen.
aika moni täälläkin kirjoittanut, että mies ei ole halunnut jäädä kotiin tai ei "muka" voi jäädä kun on niin kauheen korvaamaton töissä
[/quote]
Ap. kyllä kirjoitti lasten kasvattamisesta, se on ihan eri asia kuin välittäminen tai rahan tuominen talouteen.