Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden keittiön hankintaa, kysymyksiä:

Vierailija
31.08.2013 |

Heips! Olisi aika tehdä keittiösuunnitelmia rakenteilla olevaan omakotitaloon. Ihan kaikessa en luota keittiömyyjään (myyjä kun on kuitenkin) joten kyselisin vähän käytännön vinkkejä, kiitos niille jotka viitsivät vastata.

1. Jos on hyvä astianpesukone, onko astiankuivauskaappi tarpeellinen? Käsin pesen satunnaisesti isoja kattiloita tms, jotka voin kuivata ihan pyyhkeellä suoraan kaappiin.

2. Onko kenelläkään kokemusta komposiittialtaasta keittiössä? Onko vaalea allas tummunut kahvista?

3. Onko käytännöllisempää säilyttää lautasia vetolaatikossa vai kaapissa? Tekisi mieli laittaa yläkaapeiksi paljon vitriiniä laseille yms ja jokunen avohylly. Lautaset laittaisin vetolaatikoihin pinoihin, onko tyhmää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi:

Onko kokemusta vaaleasta kvartsitasosta? Siis kivitaso sitä ns. jauhettua ja kokoon puristettua kiveä. Kuulemma on graniittiakin tiiviimpää, eli ei pitäisi imeä itseensä mitään. Jääköhän siihen kvartsiin edes punaviinistä jäljet tms?

Vierailija
2/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tarvin astiankuivauskaappia, vaikka tiskikonekin käy 2 - 3 kertaa päivässä. Mutta meillä tosiaan keittiötä käytetään todella paljon, kuten noista tiskien määristä voit päätellä. Mulla käsin tiskattavia kuivauskaappiin meneviä on esim. mehu- ja eväspullot, sillä niitä ei ainakaan meidän koneella saa tiskattua / ei ole luotettava pesutulos. Mulla on myös pari yleiskoneen osaa, jotka on parempi pestä käsin. Silikonijuttuja en pese koneessa. Ja sitten pesen voirasioita ja vastaavia uusiokäyttöön ja niille tiskikoneen lämpötila on liian kuuma. Näitä kuivatan astiankuivatuskaapissa. Paistinpannua ja muita isoja juttuja en sinne laita.

Komposiittitasosta ei ole kokemusta.

Lautaset ja lasit meillä on vetolaatikossa. Mun mielestä se on kätevää. Minä olen sen verran lyhyt 160 cm, että otan astiat mieluummin laatikosta kuin kurkottelen yläkaapeista. Lapsetkin saavat pöydän katettua jo melko pienestä pitäen, kun ylettävät astioihin.

Ja siitä tasosta taas ei ole kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä on komposiittiallas eikä hän ole siitä tykännyt. Allas on vuosien myötä tummunut ja naarmuuntunut, ja siksi sitä on vaikeaa pitää puhtaana. Äitini katuu ja toistelee, että teräsallas olisi kuitenkin pitänyt ottaa. Olihan se uutena ihan kaunis, mutta kovaa kulutusta se ei ole kestänyt.

Vierailija
4/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tiedät itse vastauksen kuivauskaappikysymykseen. Minulla ja vanhemmillani se on harvemmin käytössä ja vanhempani itseasiassa asensivat kuivauskaapin tilalle normikaapin. Alin hylly on siinä kuivattamiseen soveltuva. Meillä kuivauskaappi on mutta pääasiassa se on tyhjänä. Joskus tulee isoja astioita jotka pesen käsin ja laitan sinne kuivamaan mutta samapa ne olisi kuivata käsinkin. Kuivauskaapissa on säilössä paistinpannut, koska ne tulee joka tapauksessa pestyä käsin. Itse siis valitsisin mielummin kunnon kaapit ja reilusti pöytätilaa tiskialtaan viereen, jos on tarpeen tiskailla enemmän.

Vetolaatikot ovat kätevät. Painavia lautaspinoja on kivempi nostaa ylös kuin laskea alas esimerkiksi pöytää kattaessa. Muutenkin vetolaatikoilla saa alakaapit paremmin hyötykäyttöön, kun koko sisällön saa esille, eikä tarvitse kaivella. 

Vierailija
5/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivauskaappi täysin turha. Mulla jo toinen keittiö ilman, enkä sellaista vapaaehtoisesti omaan keittiööni laittaisi.

Vetolaatikot ehdottomasti käteviä.

Meillä valkoinen komposiittiallas parempi, kuin pelkäsin. Tosin on vasta reilun vuoden vanha. Puhdistuu sienellä, taikasienellä erityisesti. Varovainen pitää olla esim. mustikan, punajuuren jne. Ei saa jättää mitään sellaista kuivumaan siihen. Muutaman kerran jo pelästyin, että nyt tuhosin sen, mutta nekin tahrat lähteneet vähitellen kokonaan pois.

Vierailija
6/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kuivaustila tarvitaan ehdottomasti, mihin voi hankalasti kuivattavat astiat työntää suoraan. En missään nimessä jättäisi kuivauskaappia pois, tosin sen ei tarvitse olla täysleveä kaksoiskaappi, niinkuin monissa normiasunnoissa on...

Vierailija
7/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetolaatikot on ehdottomat lautasille, mutta ei yli 80cm. Leveämmät on raskaat liikutella jos on täynnä. Mulla on vain yksi pieni osa kuivauskaappia, yksi hylly siis. Yläkaapit muuten kippikaappeja 2 osassa

Vierailija
8/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Meillä on kapea, 50 cm kuivauskaappi. Sinne mahtuu harvat käsin pestävät astiat. En halunnut jättää kokonaan kuivauskaappia pois, joten tämä on ollut toimiva kompromissi.

- Vetolaatikot lautasille ym. ovat tosi käteviä. Meillä on laatikot 90 cm leveitä, eivätkä ole liian raskaita, lapsillekaan. Kaikki alatason kaapistot ovat noita leveitä vetolaatikoita, yhdellä seinällä on vielä erikseen korkeita, perinteisiä kaappeja, mutta niissäkin on monessa hyllyt ulosvedettäviä.

- Valkoiseen kvartsitasoon olen todella tyytyväinen. Mielestäni tosi hyvännäköinen, eikä siihen nyt kolmen vuoden aikana ole jäänyt jälkeäkään.

- Komposiittialtaasta ei ole kokemusta. Altaana meillä on yksi iso, tasoon upotettu teräsallas.

Vierailija
9/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!! :)

Mietin ihan vakavasti että jätän kuivauskaapin pois. Harvat käsin tiskatut astiat voin kuivattaa ihan siinä tasolla ritilän päällä, kivitaso kun ei ota itseensä kosteudesta.

Komposiittiallasta tarvitsee vielä harkita. Itse en ole mikään himosiivooja, joten joskus altaassa voi lojua päivän lapsen ketsuppinen ruokalautanen tai punajuurta.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän