Voiko 2-viikkoisen herättää, ettei nukkuisi koko iltaa??
En saa vauvaa hereille- hän on vetänyt lonkkaa jo 3 tuntia. Siinä menee taas meidän yöunet....
Olen kuullut, ettei vastasyntynyttä saa oikein millään hereille, jos se päättää nukkua. Vaipanvaihto yms ei vauvaa herätä. Tuhisee vaan tyytyväisenä.
Miten saada tuota rytmiä edes vähän järkevämmäksi?? Nyt vauva sitten herää joskus 23 aikaan ja on hereillä seuraavat 3 tuntia....
ehdotuksia?
kiitos!!
Kommentit (14)
Yritä itse levätä silloin kun vauva nukkuu ja nauti kesäyöstä, jos joudut yöllä valvomaan! Rytmi löytyy viimeistään 3-kuisena, usein jo aiemmin.
vauva sanelee teidän perheen aikataulut nyt. nukkuu kun nukkuu ja syö kun syö. onko se kumma että vastasyntyneen kanssa joutuu valvomaan? huh mistä näitä juttuja aina sikiää....
eli vaikka nukkui iltaisinkin niin nukkui silti öisinkin... eli ei väliä. Vasta nyt kun vauva on jo 4 kk niin yritän välttää sitä että hän nukkuu klo 18 jälkeen.
meillä on ollut kolme koliikkihuutajaa. kyllä jokaisella ½ vuotiaalla alkaa selkeä rytmi olla ja mikä se on kesäyössä valvoessakin?
Haluaisin uskoa ja toivoa niin...meillä siis 3viikkoinen tyttö kotona ja nukkuu myös usein iltaisin...
Olen ensimmäsitä kertaa äitinä ja vielä ihan äimänkäkenä tästä kaikesta...anteeksi kaikille teille, jotka ihmettelette kysymystäni,...on paljon asioita, joita ei vielä tiedä, kun ei tätä ennen ole kokenut..
Noin pienellä ei vielä ole mitään rytmiä ja yövalvomisetkin kuuluvat asiaan.
Nuku päivällä jos yöunet jäävät vähemmälle.
Kyllä se jossain vaiheessa muuttu :)
Eli on totta, että jos päivisin nukkuu pitkät unet, nukkuu myös öisin. Näin siis lapsi pääsee ' yli' sen 45 minuutin syklin, jota uni kiertää. Usein herkkäuniset lapset heräävät tuon unisyklin päättyessä ja nukkuvat siis aina lyhyitä pätkiä kerrallaan.
Jos vauvasi ' osaa' nukkua aina yli sen 45min kerralla, on se hyvä asia!
Eikö tullut odotus aikana luettua ainottakaan opusta tai pyörittyä netissä? valmennuksetkin ovat menneet ihan hukkaan, jos kaikki pitää oppia ja kokeilla kantapään kautta.
Eli päivällä seurustellaan yms ja yöllä on hämärää, ei hirveästi seurusttella, tehdään vaan välttämättömin eli syönti ja vaipan vaihto. Ollaan hyvin vähäeleisiä..
Kyllä meidän neidillä ainakin jo pariviikkoisena oli sen verran rytmiä, etten pistänyt nukkumaan enää kahdeksan jälkeen, mikäli siihen pystyin vaikuttamaan. Eli sitten leikittiin jne.
Eli ihan laitokselta asti nukahti n. klo 23 maissa, sitten aluksi heräsi syömään kolmelta ja kuudelta ja ehkä parin kuukauden iässä enää sitten n. kuudelta.
Miksi siis tahallaan ottaa itselleen lyhyempiä unia, jos saisi pidemmätkin. Vauvalle nyt on ihan sama nukkuuko milloin vielä tuossa vaiheessa, joten jos siihen vaikuttaa voi, niin siitä vaan.
Meillä normaalipainoisena syntynyt herätettiin jos nukkui lähelle 4h, muuten oli " liian nälkä" herätessä ja syöminen meni ahmimis-hotkimis-huutamiseksi.
Joten minä jo herättelisin/ ottaisin rinnalle syömään
Ei ole tainnut opuksia lueskellä...
Vauvojen täytyy antaa nukkua silloin kuin nukuttaa!