Päättäjät ei taida hiffata, että kaikilla naisilla ei ole
sellaista miestä, jolta kodin- ja lastenhoito sujuu tai siihen edes on erityistä motivaatiota. Meillä mies jäi kotiin puoleksi vuodeksi kun lapsi oli 12kk ja oli kyllä minulle raskasta aikaa. Työpäivän jälkeen tulin kotiin, joka oli kuin kaatopaikka, lapsi nälkäisenä tai vielä kuuden aikaan päiväunilla (=ilta venyi pitkälle ja itse oli kuitenkin herättävä aamulla töihin, puhumattakaan siitä, että lapsi heräili vielä öisin). Mies on ok hyvä mies, mutta ei vaan osaa tai halua arjen asioita hoitaa vaikka vaativassa työssä on noin muuten. Eikä ymmärtänyt, että lapsi tarvitsee rytmiä, säännöllisyyttä, ulkoilua jne.
Ero meinasi tulla ja pariterapian avulla selvittiin, mutta lapsi meni sitten puolen vuoden kokeilun jälkeen päiväkotiin.
Ja oli kyllä elämäni raskainta aikaa tuo ja työteho oikeasti 0.
Kommentit (26)
Jos mies sairastuu niin se menee mielummin töihin (vaikka saanut sairaslomaa), kun siellä pääsee helpommalla kun lasten kanssa kotona.
Mulla kävi myös niin, että kun mies jäi kotiin ja minä menin töihin, työmäärä kasvoi aivan järjettömäksi, koska mies ei pessyt pyykkiä, siivonnut kotia, käynyt kaupassa, huolehtinut juuri mistään käytännön jutuista. Oli tosi kiva sitten viettää se muutama tunti illassa laatuaikaa lapsen kanssa, kun hommat kaatui päälle. Ja lisäksi äitihormonit oli niin voimakkaat, että kärsin erosta vauvaan ihan järjettömästi. Ero kyllä tulikin, en vaan kestänyt sitä, että mies otti tuon ajan vaan lomana eikä yhtään ajatellut minun jaksamistani. Joskus mietin, että oltaisiinko vielä yhdessä, jos ei silloin (olosuhteiden pakosta) oltaisi tehty tällaista "työnjako"ratkaisua.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 15:53"]
Miksi lapsen kanssa pitää olla kotona juuri kolme vuotta?
[/quote]
Ei tartte, mut oishan se kiva, kun on tähän astikin saanut olla!
Nyt pitää vaan muksut tehdä vähän pienemmällä ikäerolla, kun ennen riitti kolme vuotta, nyt pitää olla seuraava tehty, kun edellinen on 1½-vuotias, ettei tartte mennä töihin.
[/quote]
Juuri tässä se taas tuli, "ei tartte mennä töihin".
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:08"]
[/quote]
Mä ehdin olla työelämässä vielä 30 vuotta, mun lapsi on pienen hetken lapsi.
3v lapset on hyvin pitkälti päivä-ja yökuivia, eivät heräile öisin 4 kertaa. Alle kaks vuotiaan aamurutiinit, vaipanvaihtoineen ja yöheräilyineen ja uhmineen vaikuttaa kyllä mun työtehoon aika paljon..
No pitäkööt kämäsen 300€, mulle ei kyllä mikään holhousvaltio kerro miten elämäni elän ja kuka lapseni hoitaa. Irtisanoudutaan sitten vaikka kokonaan töistä :)
[/quote]
Irtisanoutumisen jälkeen joutuu ensin 3 kk karenssille (=ei tuloja). Työkkäri voi myös järjestää kaikenlaista kurssitusta ja muuta aktivointia, työttömällä kun on myös VELVOLLISUUKSIA. Tai osoittaa töitä.
Näistä ei voi kieltäytyä, tai menettää tuen eli joutuu taas karenssille. Töitä joutuu hallituksen uudistusten jälkeen hakemaan laajemmalta alueelta eli voit joutua töihin, jonne on 1 1/2 tunnin työmatka.
Ja otathan huomioon vielä sen, että työttömyydestä on vaikeaa ponnistaa takaisin työelämään, moni jää pitkäaikaistyöttömyyteen.
Niin ja sanon vielä sen, että vanhana voi kaduttaa, kun pikkuruinen eläke tulee tilille. Harva meistä elää puoliso rinnallaan kuolemaansa saakka, yleensä miehet kuolevat aiemmin tai tulee ero, jolloin on puilla paljailla, jos ei ole itse huolehtinut elatuksestaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:08"]
[/quote]
Mä ehdin olla työelämässä vielä 30 vuotta, mun lapsi on pienen hetken lapsi.
3v lapset on hyvin pitkälti päivä-ja yökuivia, eivät heräile öisin 4 kertaa. Alle kaks vuotiaan aamurutiinit, vaipanvaihtoineen ja yöheräilyineen ja uhmineen vaikuttaa kyllä mun työtehoon aika paljon..
No pitäkööt kämäsen 300€, mulle ei kyllä mikään holhousvaltio kerro miten elämäni elän ja kuka lapseni hoitaa. Irtisanoudutaan sitten vaikka kokonaan töistä :)
[/quote]
Irtisanoutumisen jälkeen joutuu ensin 3 kk karenssille (=ei tuloja). Työkkäri voi myös järjestää kaikenlaista kurssitusta ja muuta aktivointia, työttömällä kun on myös VELVOLLISUUKSIA. Tai osoittaa töitä.
Näistä ei voi kieltäytyä, tai menettää tuen eli joutuu taas karenssille. Töitä joutuu hallituksen uudistusten jälkeen hakemaan laajemmalta alueelta eli voit joutua töihin, jonne on 1 1/2 tunnin työmatka.
Ja otathan huomioon vielä sen, että työttömyydestä on vaikeaa ponnistaa takaisin työelämään, moni jää pitkäaikaistyöttömyyteen.
Niin ja sanon vielä sen, että vanhana voi kaduttaa, kun pikkuruinen eläke tulee tilille. Harva meistä elää puoliso rinnallaan kuolemaansa saakka, yleensä miehet kuolevat aiemmin tai tulee ero, jolloin on puilla paljailla, jos ei ole itse huolehtinut elatuksestaan.
[/quote]
Höps. Asun Espoossa ja työskentelen hoitoalalla, puhelin piippaa jatkuvasti keikkatöihin. 3kk karenssi on sama kuin laittais 3x300€ säästöön. Ja voin olla sen vuoden kaks vuotiaan kanssa kotona ilman ilmottautumista mihinkään työvoimakortistoon.
Meillä mies oli ajatuksesta ensin innoissaan. Innostus tosin laski, kun kuuli mitä se kotona olo käytännössä olisi. Miehellä oli ajatuksissa päiväunet, rentoutumista, vähän nettisurffailua ja pelaamista. Ajatteli, että lapsi kuitenkin nukkuu pääasiassa koko päivän ja välillä vaan vaihdetaan vaippa. Vielä, kun kuuli, että ruokaa pitäisi laittaa ja siivoilla, niin into lopahti.
Todellisen tilanteenhan näkee sitten, kun tilanne on ajankohtainen. Isyyteenkin, kun kasvetaan. Toistaiseksi ainakin on ollut niin, että minä hoidan suurimman osan siistimisistä ja ruuanlaitosta, vaikka mies olisikin lomalla ja minä töissä.