Esikoinen perhepäivähoidossa äiti kotona kuopuksen kanssa. Mitens nyt???
Tässä on kaksi koulukuntaa ja itse kuulun siihen, joka kannattaa sitä, että sisar voi olla hoidossa vaikka äiti olisikin kotona kuopuksen kanssa. Meillä on se tilanne, että alunperin olin ottamassa esikoista pois hoidosta, mutta neuvola oli sitä mieltä, että koska esikoinen on energinen ja haluaa olla hoidossa ja kaipaa jo kavereita niin miksi en pitäisi häntä pphoidossa. Kuopus on koliikkivauva ja valvottaa yöt ja päivät ja minä olen ihan täys työllistetty 24/7, enkä pysty päivisin järjestämään(enkä myöskään jaksa)esikoiselleni 3,5 vuotiaalle päivisin niin paljon tekemistä, että hän olisi tyytyväinen. Olen kokeillut monesti, että hän jää päiväksi kotiin kanssamme, mutta hän vinkuaa hoitoon ja sanoo, että kotona on tylsää. Mikään tekeminen ei kelpaa joita hänelle yritän tarjota(maalausta, piirtämistä ynm)Hän on myös paljon kiukkuisempi kun on kotona ollut päivän kuin päivän jolloin on ollut pp hoidossa, jossa on kaverita ja tekemistä. Nyt sitten tämä otetaan meiltä pois ja mietin, että kuinkahan tämä tulee onnistumaan. Ja tiedän että moni äiti on samassa tilanteessa.
Kommentit (29)
Hän voi jatkaa osapäiväisenä. Sitten joskus kun tämä uudistus edes tulee.
saat edelleen pitää lapsesi siellä puolipäiväisenä,joko 4 tai 5h kunnasta riippuen
Kuopuksesi kerkiää lähteä päivähoitoon,ennekuin muutokset tulevat voimaan (jos edes tulevat).Nämä muutokset eivät tule voimaan päivässä,siihen menee vuosia kun pitää lakia muuttaa jne..
Olisin todella huolissani jos lapseni ei viihtyisi kotona eikä kanssani, vaan "vinkuisi" vieraan hoitoon...Kannttaisiko asia ottaa esiin jossain. Onko kotonanne suuriakin ongelmia, koska yleensä lapset kyllä hgaluavat olla oman perheensä kanssa jos tilanne on terve.
Neljästä lapsesta 3 oli koliikkivauvoja, sitten tuli korvaongelmat. Ei ap:n tilanne nyt poikkeuksellisen haastava ole. Osa-päivähoito on ihan riittävä määrä lapselle kavereiden tapaamiseen.
Ihan oikein että muutos tehdään ja se ei vuosikausia vie, vaan saadaan kyllä nopeastikin aikaan. Kerhotyyppinen toiminta riittää näille perusvirikkeistäjille aivan hyvin ja perheiden pitäisi itsekin olla aktiivisempia etsiessään itse lapsille tekemistä ja seuraa. Nyt se vaan näyttää olevan niin, että kaikille lähin omainen on viranomainen ja sitä huudetaan hätiin joka tilanteessa.
Yli 4 vuotiaat voi olla osapäivähoidossa, nuoremmille riittää koti ja äiti ja sisarukset
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:43"]
Olisin todella huolissani jos lapseni ei viihtyisi kotona eikä kanssani, vaan "vinkuisi" vieraan hoitoon...Kannttaisiko asia ottaa esiin jossain. Onko kotonanne suuriakin ongelmia, koska yleensä lapset kyllä hgaluavat olla oman perheensä kanssa jos tilanne on terve.
[/quote]
Lapsellani on muodostunut jo ystäviä hoidossa ja hän haluaa heidän luokse leikkimään. meidän lähistöllä ei ole hänen ikäisiä lapsia. Puistokin on päivisin aika tyhjä. Eskoinen vaatii minua aina leikimään hänen kanssaan eikä mikään "helppo"leikki kelpaa kuten luetaan kirjoja tai pelataan sillä kuopus roikkuu koko ajan sylissäni ja itkee lähes taukoamatta tai sitten imetän. Itse olen myös niin väsynyt että mielelläni lepäisin edes hetken kun vauva nukkuu, mutta silloinhan esikoinen haluaa leikkiä piilosta, potkia palloa ynm. On kovin surullinen jos sanon että äiti ei nyt jaksa... Kerhot ovat aika kaukana eikä meillä ole autoa ja taitavat olla vain pari tuntia, eli jos lähtisin julkisilla ehtisin juuri kotiin kun hänet pitäisi hakea pois. Tukiverkkoa ei ole että saisin heiltä hoitoapua eikä juurikaan ystäviä sillä hekin ovat muuttaneet pidemmälle. Jos olisin energisempi ja oikein toiminnallinen äiti niin tietysti pitäisin hänet kotona, mutta...
[/quote]
Ihminen on sosiaalinen olento, ja lapset kaipaavat leikkikaveria, osa enemmän kuin toiset. Vanhemman tehtävänä ei todellakaan leikkiä, eikä aikuinen tietenkään korvaa toisen lapsen seuraa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:22"]
Tässä on kaksi koulukuntaa ja itse kuulun siihen, joka kannattaa sitä, että sisar voi olla hoidossa vaikka äiti olisikin kotona kuopuksen kanssa. Meillä on se tilanne, että alunperin olin ottamassa esikoista pois hoidosta, mutta neuvola oli sitä mieltä, että koska esikoinen on energinen ja haluaa olla hoidossa ja kaipaa jo kavereita niin miksi en pitäisi häntä pphoidossa. Kuopus on koliikkivauva ja valvottaa yöt ja päivät ja minä olen ihan täys työllistetty 24/7, enkä pysty päivisin järjestämään(enkä myöskään jaksa)esikoiselleni 3,5 vuotiaalle päivisin niin paljon tekemistä, että hän olisi tyytyväinen. Olen kokeillut monesti, että hän jää päiväksi kotiin kanssamme, mutta hän vinkuaa hoitoon ja sanoo, että kotona on tylsää. Mikään tekeminen ei kelpaa joita hänelle yritän tarjota(maalausta, piirtämistä ynm)Hän on myös paljon kiukkuisempi kun on kotona ollut päivän kuin päivän jolloin on ollut pp hoidossa, jossa on kaverita ja tekemistä. Nyt sitten tämä otetaan meiltä pois ja mietin, että kuinkahan tämä tulee onnistumaan. Ja tiedän että moni äiti on samassa tilanteessa.
[/quote]
Juuri tällaiseten ap:n kaltasten vätysäitien takia on loistavaa, että tuo rajaus tulee. Toivottavasti myös tuollaisten ap:n kaltaisten tyyppien kohdalla hoidosta velotettaisiin todellinen hinta.
Ei voi olla turhempaa rahan tuhlausta kuin juuri tällaisten ap:n kaltaisten löysäperseiden lasten hoidattaminen verovaroin.
Siis miettikää nyt: ap:lla on kokonaista kaksi lasta, joista hän juuri ja juuri saa hoidettua yhden. Tämä toinen sitten viedään toiseen kotiin, kodinomaiseen hoitoon, jossa on 4-5 lasta, ja tämä hoitaja sitten pärjääkin kuitenkin moisen lapsimäärän kanssa. Ja hänelle maksetaan siitä hoidosta.
EI voi käsittää.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:54"]
Ihminen on sosiaalinen olento, ja lapset kaipaavat leikkikaveria, osa enemmän kuin toiset. Vanhemman tehtävänä ei todellakaan leikkiä, eikä aikuinen tietenkään korvaa toisen lapsen seuraa.
[/quote]
Mutta kunnallinen päivähoito ei liene ainoa ratkaisu asiaan
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:54"]
[/quote]
Mutta kunnallinen päivähoito ei liene ainoa ratkaisu asiaan
[/quote]
Ei tietenkään ainoa mutta yksi mahdollinen. Kaikki riippuu niin perheen tilanteesta, asuinpaikasta ym.
Koliikki kestää 3 kuukautta, ei vuotta. "Energisyys" ei kai ole syy ulkoistaa lapsi vai maksaako se neuvolan täti sen hoiotpaikan? Sulla ei siis itseasiassa riitä taloudelliset rahkeet toiseen lapsen jos teillä ei ole varaa maksaa vanhemman lapsen ulkoistamisesta ei sulla energia lapsien hoitamiseen.
Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa siksi että sun rahkeet ei riitä leikittämään lastasi vaan sinun ja miehesi tulisi sitten maksaa yksityisesti siitä pienen lapsen leikkittämisestä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:47"]
[/quote]
Lapsellani on muodostunut jo ystäviä hoidossa ja hän haluaa heidän luokse leikkimään. meidän lähistöllä ei ole hänen ikäisiä lapsia. Puistokin on päivisin aika tyhjä. Eskoinen vaatii minua aina leikimään hänen kanssaan eikä mikään "helppo"leikki kelpaa kuten luetaan kirjoja tai pelataan sillä kuopus roikkuu koko ajan sylissäni ja itkee lähes taukoamatta tai sitten imetän. Itse olen myös niin väsynyt että mielelläni lepäisin edes hetken kun vauva nukkuu, mutta silloinhan esikoinen haluaa leikkiä piilosta, potkia palloa ynm. On kovin surullinen jos sanon että äiti ei nyt jaksa... Kerhot ovat aika kaukana eikä meillä ole autoa ja taitavat olla vain pari tuntia, eli jos lähtisin julkisilla ehtisin juuri kotiin kun hänet pitäisi hakea pois. Tukiverkkoa ei ole että saisin heiltä hoitoapua eikä juurikaan ystäviä sillä hekin ovat muuttaneet pidemmälle. Jos olisin energisempi ja oikein toiminnallinen äiti niin tietysti pitäisin hänet kotona, mutta...
[/quote]
Kokeilepa sellaista perinteistä asiaa kuin lapsen kasvattamista ja ihan itse aikuiseksi kasvamista.
Ei aikuisen ole tarkoitus olla loputon viihdekeskus lapselle, ja pomppia jokaisen lapsen mielihalun mukaan joka suuntaan. Lapselle tekee myös hyvää välillä vähän tylsistyä ja sen kautta oppia käyttämään mielikuvitustaan ja viihdyttämään myös itseään. Ihan uskomatonta, että äiti ajattelee lapsen kärsivän ihan normaalielämästä, jossa ei ole jatkuva virikerumba käynnissä lapsen jokaista mielitekoa mukaellen. Ja ihan uskomatonta, että äidit mieluummin lykkää lapsensa pois jaloistaan kuin kestää sen pienen mielipahan, joka lapselle tulee kun äiti ei olekaan superihminen.
No ei kai pikkulasta ole pakko koko päivää säilöttää hoidossa jos itse nukkuu kotona?
Tai jos on, olisi ehkä aihetta hakea sitä apua jostain muualta kuin päivähoitopaikasta.
Koliikko voi kestää välillä 1kk-1v. Koliikki ei osaa lukea kalenteria.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 12:03"]
Koliikki kestää 3 kuukautta, ei vuotta. "Energisyys" ei kai ole syy ulkoistaa lapsi vai maksaako se neuvolan täti sen hoiotpaikan? Sulla ei siis itseasiassa riitä taloudelliset rahkeet toiseen lapsen jos teillä ei ole varaa maksaa vanhemman lapsen ulkoistamisesta ei sulla energia lapsien hoitamiseen.
Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa siksi että sun rahkeet ei riitä leikittämään lastasi vaan sinun ja miehesi tulisi sitten maksaa yksityisesti siitä pienen lapsen leikkittämisestä.
[/quote]
Ja taas ei tajuta että kolmevuotiaalle riittää ihan hyvin se osapäiväinen virikehoito. Mutta ole ap rauhassa, ei tämä laki ehdi läpi ennen kuin esikoisesi on jo vähintään eskarissa joten hoidata vaan rauhassa kymmentuntista päivää sitä virikelastasi. Kunhan et sitten enempää pykää, ettet ole taas kohta tilanteessa jossa on kotona vauva ja isommat pitää saada johonkin pois jaloista kun ovat niin "energisiä."
Ei se lakimuutos ihan hetkessä tule. Siinä vaiheessa koliikki lienee jo ohi ja kenties sisaruksistakin jotain seuraa toisilleen.
Meillä 3 vuotias käy kerhossa 2 kertaa viikossa kolme tuntia ja lisäksi käydään perhekerhossa jos jaksetaan. Tosi energinen poika on meilläkin eikä todella oikein vielä touhua yksikseen mitään mutta pärjätty on kuitenkin. Aina ei mitenkään helppoa tai edes kivaa mutta omia lapsiahan nää on.
Jos lapsi on kunnallisella perhepäivähoitajalla niin koskee myös teitä.