Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoinen perhepäivähoidossa äiti kotona kuopuksen kanssa. Mitens nyt???

Vierailija
30.08.2013 |

Tässä on kaksi koulukuntaa ja itse kuulun siihen, joka kannattaa sitä, että sisar voi olla hoidossa vaikka äiti olisikin kotona kuopuksen kanssa. Meillä on se tilanne, että alunperin olin ottamassa esikoista pois hoidosta, mutta neuvola oli sitä mieltä, että koska esikoinen on energinen ja haluaa olla hoidossa ja kaipaa jo kavereita niin miksi en pitäisi häntä pphoidossa. Kuopus on koliikkivauva ja valvottaa yöt ja päivät ja minä olen ihan täys työllistetty 24/7, enkä pysty päivisin järjestämään(enkä myöskään jaksa)esikoiselleni 3,5 vuotiaalle päivisin niin paljon tekemistä, että hän olisi tyytyväinen. Olen kokeillut monesti, että hän jää päiväksi kotiin kanssamme, mutta hän vinkuaa hoitoon ja sanoo, että kotona on tylsää. Mikään tekeminen ei kelpaa joita hänelle yritän tarjota(maalausta, piirtämistä ynm)Hän on myös paljon kiukkuisempi kun on kotona ollut päivän kuin päivän jolloin on ollut pp hoidossa, jossa on kaverita ja tekemistä. Nyt sitten tämä otetaan meiltä pois ja mietin, että kuinkahan tämä tulee onnistumaan. Ja tiedän että moni äiti on samassa tilanteessa. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi mitä vastauksia saanut. Itsekin olen 3-vuotiaaksi lapset hoitanut kotona, mutta olen silti kanssasi samaa mieltä. MInusta on ihan eri asia, viedäänkö 1,5v hoitoon kuin 3v ja siitä ylöspäin. 4-vuotias ainakin kaipaa kavereita.

Ja en todellakaan olisi huolissani, vaikka lapsesi haluaa kavereita, eikä olla kotona vauvan kanssa. Toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset.

Toisissa maissa kuten esim Ranskassa on ihan normi, että kaikki lapset menevät päiväkotiin, on ihan yhtä edullista kuin suomessakin, eikä siellä kysytä, hoitaako äiti vauvaa kotona tai miten pitkää päivää tekee vai onko peräti työtön.

Tämä on vain tätä Suomen syyllistämiskulttuuria.

Itseäni kyllä vähän hirvittää tämä subjektiivisen poisto. Miten lapsi, joka on ollut monta vuotta tutussa päiväkodissa, kokee sen, että yhtäkkiä hänellä ei olekaan enää lupa olla koko päivää päiväkodissa (jos tulee osa-aikainen päivähoito, ja sitten jää kaikki iltapäivän kivat ulkoilut pois), koska hänen perheeseen on syntynyt vauva.

Päiväkodeilla on myös ollut hyvin vaikea ottaa näitä osa-aikaisia lapsia, se sotkee heidän systeeminsä, ainakin ostopalvelupäiväkodeissa. Päiväkodit kun saa tietyn määrän rahaa, ja henkilökunnan on hankala sumplia hoitopaikat näille osa-aikaisille. Noh, tähän sitten pitää virkamiesten keksiä ratkaisut.

Samoin kuin heidän tulee keksiä kerhot. Kerhopaikat ovat ihan kiven alla ja usein myös hyvin kaukana. Ihan täällä keskellä Espootakin meillä olisi lähimpään kerhoon automatka tai 30-40 min bussilla tai kävellen. Ja kyllä olisi hankalaa, puoleltapäivin vauvan nukkuessa lähteä hakemaan kerhosta.Taitaisi ainakin meillä kerhot jäädä käyttämättä, koska olisi niin hankalaa. Seuraus olisi, että myös kuopus vietäisiin aiemmin päiväkotiin. Minä ainakin (kotiäitinä) vien isomman lapsen mielummin vaikka 3-4 päivää kokopäivähoitoon (maksan silti viidestä päivästä), kuin pitäisin 5 päivää puolipäiväisenä. Minä kokisin liian rankkana sen jatkuvan ramppaamisen kerhon tai osa-aikaisen päiväkodin ja kuopuksen päivärytmin säätämisen kanssa. Lähes kaikki vauvat-3-vuotiaat nukkuu klo 12 aikaan, jolloin siis nämä isot lapset pitäisi hakea päiväkodista.

Ai niin, olisi seurakunnan kerho 15 min kävelyn päässä, ja onko niin, että minun on vain otettava vastaan uskonnollista kasvatusta lapselleni...

Ihan hyvä, että pyritään muuttamaan systeemiä, ja ainahan jotain hankaluutta joka järjestelmässä on. Olen silti aika varma, että subjektiivisen poisto tekee sen, että yhä nuorempina viedään suurin osa lapsista päiväkotiin. Ok, osa hoitaa isot siskot pidempään kotona, mutta silti yhteisvaikutus on että äidit menee aikaisemmin töihin ja lapset aikaisemmin päiväkotiin Mutta se kai on koko tämän ehdotuksen idea.

(Miten muuten on yksityisten päiväkotien laita?)

Vierailija
22/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:31"]

Kerhoon!

[/quote]

Minne helvetin kerhoon? Ei niitä joka paikassa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 12:29"]

Ja taas ei tajuta että kolmevuotiaalle riittää ihan hyvin se osapäiväinen virikehoito. Mutta ole ap rauhassa, ei tämä laki ehdi läpi ennen kuin esikoisesi on jo vähintään eskarissa joten hoidata vaan rauhassa kymmentuntista päivää sitä virikelastasi. Kunhan et sitten enempää pykää, ettet ole taas kohta tilanteessa jossa on kotona vauva ja isommat pitää saada johonkin pois jaloista kun ovat niin "energisiä."

[/quote]

Miten voi olla, että Suomessa on maailman laiskimmat ja epäsosiaalisimmat äidit mutta energisimmät ja sosiaalisimmat lapset?!

Vierailija
24/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se elämä on rankkaa joskus. Kyllä itsekin muistan miten väsynyt olin, kun esikoinen oli 2v ja kuopus vauva. Eivät ikinä nukkuneet samaan aikaan. Onneksi kuitenkaan ei ollut koliikki! Meille muodostui kiva päivärytmi aika nopsaan: aamulla aamupalan jälkeen lähileikkipuistoon, esikoisella oli ikäistään seuraa, kuopus nukkui vaunuissa. Sitten kotiin syömään ja imettämään. Iltapäivä olikin sitten joskus haastava, kun eivät nukkuneet samaan aikaan. Jossain vaiheessa sitten taas ulos ja illemmalla mies tuli kotiin.

Kun istuksin leikkipuistossa muiden äitien kanssa aina vähän ihmettelin niitä äitejä, jotka työntelivät vauvojaan vaunuissa ohi puiston ja esikoinen oli päivähoidossa samaan aikaan. Mietin miten pitkäveteisiä päivät ovat, jos on vain vauvan kanssa kotona. Kyllä kuopuksen vauva-aika meni paljon rattoisammin ja seurallisemmin kuin esikoisen. Silloin piti löytää kavereita, jotka ovat samassa tilanteessa ja järkätä kyläilyä yms. Kuopuksen vauva-aikana senkun raahasi itsensä ja jälkikasvunsa muutama sata metriä leikkipuistoon ja energisimpinä päivinä asukaspuistoon kauemmas, niin päivä kului mukavasti siihen väsyneeseen iltapäivään.

Toki koliikki on varmasti raskasta, en yhtään epäile. Onneksi se menee kolmessa kuukaudessa ohi ja sitten jaksaa taas seurustella myös esikoisen kanssa?

Vierailija
25/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄHÄN!!

[/quote]Juuri tällaiseten ap:n kaltasten vätysäitien takia on loistavaa, että tuo rajaus tulee. Toivottavasti myös tuollaisten ap:n kaltaisten tyyppien kohdalla hoidosta velotettaisiin todellinen hinta.

Ei voi olla turhempaa rahan tuhlausta kuin juuri tällaisten ap:n kaltaisten löysäperseiden lasten hoidattaminen verovaroin.[/quote]

Vierailija
26/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti kallis kunnallinen päivähoito joidenkin mielestä ainoa paikka, jossa voi tavata samanikäisiä lapsia!? Jossainhan nekin lapset asuu, vierailkaa vaikka iltaisin tai viikonloppuisin toisillanne leikkimässä!

Ei hyvää päivää taas.

Vierailija
27/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Järjestäen kaikki yli 4-vuotiaat ovat päiväkodissa.

Yksi äiti täällä ihmetteli, että 2-vuotiaat ovat hoidossa ja kuinka hänellä oli helppoa siirtää itsensä parinsadan metrin päähän puistoon kuopuksen kanssa. Mutta kun kaikilla ei ole niin. Kaikilla ei puisto ole parinsadan metrin päässä. On myös ihan eri asia, että 2v on kotona kuin että yli 4-vuotias on pääsääntöisesti kotona! 

En minäkään 2v esikoista  vienyt hoitoon. Mutta ymmärrän silti niitä jotka vievät. Kaikilla ei ole puolisoa, joidenkin puoliso ei ihan oikeasti ole kotona kuin illalla 20 jälkeen, kaikilla ei koskaan isovanhemmat hoida, kaikkien lapset eivät ole helppoja, kaikkien lapset eivät nuku päiväunia.

Kaikki eivät tajua sitä, että kaikilla ei elämä ole niin helppoa kuin toisilla. Kaikki eivät myöskään halua näännyttää itseään. Ihmiset ovat ERILAISIA.

Miksi te jotka olette niin supermammoja, että auta muita äitejä sen sijaan, että haukutte aina muita?

Vierailija
28/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaan,että miksi niitä lapsia sitten pykätään,kun niiden hoitaminen on niin tuhottoman vaikeaa. Vois pysyä lapsettomana.

Vierailija
29/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu kun omien lasten hoidosta on tullut nykynaisille kamala taakka, miten joku kehtaa sanoa ettei halua hoitaa omia lapsiaan ja siirtää ne sivuun muiden hoidettavaksi, mahdollisimman pian. Säälittävää, pelinappuloita, päivällä tiellä jos on vauva kotona, illalla tiellä viikonloput on ihan tuskaa jos ei saa jonnekin tungettua että pääsee baariin..muutenkin sekavaa jos perheessä on sinun, minun meidän tai ei kenenkään lapsia joita rakastetaan tai vihataan. Ei ole lapsilla helppoo.