Hienoa että suurten ikäluokkien etuihin ei kosketa taaskaan mitenkään
Hehän ovat muutenkin jo maamme varakkain kansanosa. Hyvä että heidän ostovoimansa ja elintasonsa säilyy ennallaan.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 10:22"]
Oma kokemukseni suurten ikäluokkien anteliaisuudesta on kyllä hieman eri kuin edellisillä kirjoittajilla. Kyllä ainakin minun ystäväpiirissäni suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhemmat antavat omaisuuttaan anteliaasti lapsilleen jo ennen kuin kuolo korjaa. Kesämökki hyppäytetään yhden sukupolven yli lapsenlapsille, jotta vältytään kaksinkertaisilta perintöveroilta, nuorelle perheelle ostetaan etelänlomia, viedään ulos syömään ja maksellaan lasten vaatteita jne. Ja tietenkin käteistäkin sen verran kuin joko omatunto tai verottaja sallivat.
[/quote]
No minun -48, -52 vanhemmilla on omakotitalo, sijoitusasunto, hieno mökki, citymaasturi ja avoauto. Lapsenlapsille riittää 50e jouluna ja syntymäpäivänä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:39"]
Suuret ikäluokat alkaa olla kyllä kakki eläkkeellä, Pitsäisikö eläkkeitä leikata?
[/quote]no esim. eläkekatto http://www.etk.fi/fi/service/el%C3%A4kekatot/640/el%C3%A4kekatot
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:42"]
Mitä olisit heiltä valmis ottamaan? Suurille ikäluokille ei ole tarjolla ilmaista päivähoitoa (lapsiperheilläpä on), ei ole neuvolapalveluja (lapsiperheille on), ei ole kouluja (lapsiperheille on), ei ole työttömyyttä ja sen kompensoimiseen tarjottuja korvauksia (lapsiperheille on), ei kotihoidontukea (lapsiperheille on). Eläke on itse tienattu ja valtion aikanaan palkasta ottama, sivuun laittama ja nyt takaisin maksama.
Mitä haluat suurilta ikäluokilta ottaa pois? Mitä erityistä he saavat, siis sellaista, mitä mikään muu ryhmä ei saa? Eläke ei nyt riitä perusteluksi.
[/quote]
Onhan nuo palvelutkin veroilla (itse) maksettu. Sitä paitsi ei sitä eläkettä ole itse kokonaan maksettu. Äly hoi, älä jätä!
Suurille eläkkeille pitää määrätä katto. Esimerkiksi 3500 euron maksimieläke riittääisi mainiosti toimeentuloon ja olisi oikeudenmukaisempi kaikkia muita kansalaisia kohtaan. Miksi osalle eläkeläisistä pitää maksaa jättieläkettä ja osa saa vain murut pöydän alta? Iso palkkatulo on huono peruste jättieläkkeelle. Isosta palkasta pystyy myös työssäoloaikana säästämään vanhuuden varalle, toisin kuin minimipalkasta...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:49"]
Mitä olisit heiltä valmis ottamaan? Suurille ikäluokille ei ole tarjolla ilmaista päivähoitoa (lapsiperheilläpä on), ei ole neuvolapalveluja (lapsiperheille on), ei ole kouluja (lapsiperheille on), ei ole työttömyyttä ja sen kompensoimiseen tarjottuja korvauksia (lapsiperheille on), ei kotihoidontukea (lapsiperheille on). Eläke on itse tienattu ja valtion aikanaan palkasta ottama, sivuun laittama ja nyt takaisin maksama.
Mitä haluat suurilta ikäluokilta ottaa pois? Mitä erityistä he saavat, siis sellaista, mitä mikään muu ryhmä ei saa? Eläke ei nyt riitä perusteluksi.
[/quote]
Onhan nuo palvelutkin veroilla (itse) maksettu. Sitä paitsi ei sitä eläkettä ole itse kokonaan maksettu. Äly hoi, älä jätä!
[/quote]
Tyhmä ajatus, jos joku luulee niin, että maksamalla paljon veroja pitää saada enemmän yhteiskunnan palveluita. Missä näitä fasistisia ajatuksia oikein syntyy?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:52"]
[/quote]
Juu fiksu. Otetaan lapsiperheiltä kaikki pois ja kurjistetaan lasten elämää. Lopputulos näkyy siinä että on paljon hyvinvoivia vanhuksia, mutta vähän nuoria ja lapsia, joista heistäkin suuri osa voi huonosti ja syrjäytyy. Kestävää yhteiskunnallista ja pitkänäköistä toimintaa.
Ehkäpä ne vanhukset sitten hoitavat yhteiskunnan pyörittämisen keskenään;) Tai hoidetaan Suomi maahanmuuttajilla, jota kautta kulttuuri ja päätöksentekokin kyllä muuttuu nopeallakin aikataululla.
[/quote]
Jos haluat ottaa suurilta ikäluokilta jotain pois, niin toki kykenet kertomaan, mitä se on! Tuollainen yleisluonteinen haukkuminen kertoo vain sen, että sinulla ei ole aavistustakaan siitä, että vain sieltä voi ottaa pois, minne on aikaisemminkin annettu. Lapsiperheet ovat saaneet käsittämättömän suuria tulonsiirtoja, josta syystä on syntynyt malli, jossa äiti lomailee kotona ja lapset ovat päivähoidossa. Kun tähän kosketaan, syntyy kamala huuto suurten ikäluokkien eduista, joita ei sitten edes osata luetella.
[/quote]
Voi luoja kun joku osaa olla daiju. Väännän rautalangasta: Tajuatko nämä sinun mielestä suurten etujen saajat, tämänhetkinen lapsiperhesukupolvi, on itse (veroina) nuo etunsa maksaneet.
Lisään vielä, että tämä sukupolvi ei tule itse olemaan samanlaisessa eläkejärjestelmässä kuin tämänhetkinen suuri ikäluokka. Tämä suuri ikäluokka ei ole koskaan kärsinyt niin paljon rakenteellisesta työttömyydestä, yhteiskunnan epävakisuudesta jne. kuin tämä nykyinen "lapsiperhesukupolvi". Eli heillä on ollut kaikin puolin helmpomaa.
Ei kaikkea heiltäkään tartteisi riistää, mutta talkoisiin heidänkin olisi pitänyt osallistua. Esim. se eläkekatto.
Fiksut, suurten ikäluokkien edustajat tekevät tulonsiirtoja lapsilleen. Oma äitini antaa joka 3. vuosi sekä minulle että miehelleni sen 3999 euroa. Miehen vanhemmat myyvät metsää silloin tällöin ja aina tulee muutama tonni meille.
Niinpä. Otetaanpa lapsiperheiltä suoraan tai epäsuorasti :(
Täytyyhän joidenkin käyttää niitä palveluitakin kun lapsiperheillä tai opiskelijoilla ei enää ole varaa.
Suuret ikäluokat alkaa olla kyllä kakki eläkkeellä, Pitsäisikö eläkkeitä leikata?
Pitäisi. Juuri monella suurten ikäluokkien edustajalla on järjetön eläke. Joku katto olisi saatava.
Esim. mun YEL menee tällä hetkellä suoraan nykyisille eläkeläisille, mitään ei jää säästöön näistä rahoista myöhemmille eläkeläispolville.
[/quote]
[/quote]
Suuria eläkkeitä pitäisi.
Pitäisi. Juuri monella suurten ikäluokkien edustajalla on järjetön eläke. Joku katto olisi saatava.
Esim. mun YEL menee tällä hetkellä suoraan nykyisille eläkeläisille, mitään ei jää säästöön näistä rahoista myöhemmille eläkeläispolville.
[/quote]
[/quote]
Tottta, monella suurten ikäluokkien edustajalla eläke on jopa 1800 e/kk! Siitä voidaan kyllä leikata reippaalla kädellä. Yli 5000 e/kk eläkettä saavia on kaikista eläkkeensaajista peräti 0.5%, en todellakaan voisi sanoa, että he ovat "moni".
Nykyeläkkeet ei todellakaan ole eläkeläisten itsetienaamia!
Eläkekatto voisi olla n. 3000 - 4000 €.
Pitäisi laittaa eläkekatto. Ja eläkkeitä leikata muutenkin. On se kohtuullista, että KAIKKI osallistuvat säästötalkoisiin.
Kyllä se eläkekatto voisi olla jo 2000 euron kohdalla. Työtön saa noin 500 euroa kuussa ja sen on elettävä sillä.
HS:
Työssä käyvät suomalaiset maksavat joka vuosi yli sadan miljoonan euron laskun johtajien ja ylempien toimihenkilöiden lisäeläkkeistä.
Asia kävi ilmi, kun Helsingin Sanomat pyysi Eläketurvakeskusta (Etk) selvittämään Suomen suurimpien työeläkkeiden koostumusta.
Tieto on yllättävä, sillä työeläkejohtajat ja yrityspomot ovat julkisuudessa toistuvasti korostaneet johtajien kaikkien lisäeläkkeiden tulevan henkivakuutusyhtiöiden kanssa tehdyistä vakuutusjärjestelyistä. Tuolloin kustannuksen maksaa yritys eli sen omistajat.
Niin sanotun rekisteröidyn lisäeläkkeen maksumiehiksi joutuvat puolestaan kaikki työeläkemaksujen maksajat, vaikka he eivät tätä lisäeläkettä koskaan saa.
Rekisteröity lisäeläke on 1960-luvulla perustettu lisäeläkejärjestely, joka perustui työnantajan ja työntekijän väliseen sopimukseen, ei pakolla vakuuttamiseen kuten normaali työeläke. Vakuutusmaksuja koottiin rekisteröidyn lisäeläkkeen ottajilta periaatteessa niin paljon, että ne riittäisivät koko eläkeajalle.
Etk:n antamista tiedoista käy kuitenkin ilmi, että rekisteröityyn lisäeläkerahastoon kootut vakuutusmaksut tuottoineen riittävät peittämään vain kolmanneksen kustakin lisäeläkkeestä. Loput rahat eli kaksi kolmannesta maksetaan yhteisestä tasausrahastosta.
Tasausrahastoon varat peritään kaikilta edelleen työssä olevilta vakuutetuilta eli palkansaajilta ja työnantajilta. Esimerkiksi vuonna 2010 yksityisen alan työnantajat ja työntekijät pulittivat rekisteröityjen eläkkeiden osuutena noin 138 miljoonaa euroa.
Rekisteröityjä lisäeläkkeen saajia ovat kaikkein hyvätuloisimmat. Selvityksen mukaan sadan eniten työeläkettä saavan henkilön joukosta 60 henkilöä sai niin sanottua rekisteröityä lisäeläkettä vuonna 2010. Kyseessä on huomattava tulo. Sadan eniten työeläkettä saavan eläkkeen keskiarvo oli 17 400 euroa kuukaudessa vuonna 2010. Tästä rahasta taas rekisteröidyn lisäeläkkeen osuus oli noin 26 prosenttia eli noin 4 500 euroa.
Kun työssä käyvät maksavat tästä kaksi kolmannesta, he kustantavat huippueläkeläisille keskimäärin kolmen tuhannen euron lisäeläkkeen kuukaudessa.
Oma kokemukseni suurten ikäluokkien anteliaisuudesta on kyllä hieman eri kuin edellisillä kirjoittajilla. Kyllä ainakin minun ystäväpiirissäni suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhemmat antavat omaisuuttaan anteliaasti lapsilleen jo ennen kuin kuolo korjaa. Kesämökki hyppäytetään yhden sukupolven yli lapsenlapsille, jotta vältytään kaksinkertaisilta perintöveroilta, nuorelle perheelle ostetaan etelänlomia, viedään ulos syömään ja maksellaan lasten vaatteita jne. Ja tietenkin käteistäkin sen verran kuin joko omatunto tai verottaja sallivat.
En kyllä tässä asiassa kutsuisi suurta ikäluokkaa itsekkääksi. Tosin tilanne on täysin verrattavissa väitteeseen, että äitiys opettaa pois itsekkyydestä, kun joutuu ottamaan huomioon lapsen tarpeet. Tietenkin voidaan kysyä, että onko omien geenien jatkumon turvaaminen sitten epäitsekästä...?