Mikä olisi ammattisi, jos saisit nyt valita?
Ja miksi?
Mä olisin opettaja. Saisin tehdä työtä lasten parissa, olisi hyvät lomat ja palkkakin ihan hyvä.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:36"]
Olisin ehdottomasti näyttelijä. Harmi kun olen näin ujo ja varautunut, ettei minusta oikein olisi näyttelijäksi.
[/quote]
Moni näyttelijä on ujo ja varautunut ja kärsii pahasta ramppikuumeesta...
Itse valitsisin ehkä rakennusalan. Olen tätä kysymystä joutunut miettimään monta kertaa kun nämä IT-alan (jolla toimin) näkymät eivät kovin kaksiset yleisesti tällä hetkellä ole... Rakennusalassa kiehtoo käsillä tekeminen ja oman työnsä tulosten konkreettinen näkeminen. Ehkä toisaalta minulla on hieman ruusuinen kuva tuosta alasta, mutta en minä toisaalta hikea ja kolhuja pelkää.
Eläinlääri. Harmittaa että valitsin aikoinaan toisin vasta yliopistosta valmistumisen aikoihin tajusin mikä olisi ollut minulle paras ala.
Nykyinen työni..olen psykologi ja psykoterapeutti.
Rakastan työtäni!
Lentäjä tai lennonjohtaja. Myös lakimiehen ammatti kiinnostaa. Ja tällä hetkellä olen umpikypsä projektipäällikkö It-alalla.
Lääkäri. Nykyään IT-puolen projektipäällikkö
Kaipa valitsisin tämän saman toimittajan työn kuin nytkin, vaikka ala onkin murroksessa eikä palkkakaan ole kaksinen.
Jos rahkeet riittävät, valita voi milloin haluaa. Nimimerkillä mieluisalle alalle nelikymppisenä vaihtanut - tosin siksi kun entisellä ei ollut töitä. Tosin alan vaihto oli sellainen, että koulu oli mahdollista käydä asuinkunnassa. Kielenkääntäjän ammatista lukioiässä haaveilin, mutta matikanopettaja patisti matemaattiselle alalle, en kuitenkaan päässyt kun mokasin kirjoitukset. Jos olisi kielipäätä, kielenkääntäjän homma sopisi minulle, mutta ei minulla ole siihen riittävän hyvää päätä vaikken nyt varsinaisesti huonokaan kielissä ole.
Lääkäri tai kätilö. Kätilön opinnoista olen alkanut haaveilemaan, ehkä sitten joskus kun lapset on isompia...
Hevosenhoitaja. Sillä ei paljon tienaa, mutta eläinten kanssa puuhastelu itsessään on niin palkitsevaa ja terapeuttista ja ihanaa että sillä on paljon paljon isompi arvo kuin raha. Ei voisi mieskään motkottaa, että vietän liikaa aikaa tallilla, kun se olisi työ.
Olen 36-vuotias nainen, minulla on viestinnän koulutus ja olen nyt johtavassa asemassa tietohallintoalalla, mutta jos saisin valita uudestaan niin olisin jatkanut psykologian opintoja ja nyt psykologi tai mahdollisesti psykiatri, riippuu siitä mihin yliopistoon olisi päässyt sitä lukemaan.
Pelaisin golfia.
Nyt olen IT-projektipäällikkö
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:06"]
Olen 36-vuotias nainen, minulla on viestinnän koulutus ja olen nyt johtavassa asemassa tietohallintoalalla, mutta jos saisin valita uudestaan niin olisin jatkanut psykologian opintoja ja nyt psykologi tai mahdollisesti psykiatri, riippuu siitä mihin yliopistoon olisi päässyt sitä lukemaan.
[/quote]
psykiatriksi ei valmistu psykologiaa lukemalla. psykiatri on lääkäi.
Olen viestintäalalla, jonka epävarmuus ja haastavuus on välillä mietityttänyt. Helpommallakin olisi voinut päästä ja saada vielä paremmat palkatkin. Toisaalta työnteko on yleensä ottaen niin kivaa, ettei se edes tunnu työltä. :) Mutta tässä niitä vaihtoehtoja:
- Terveydenhoitaja. Siisti sisätyö, varma työpaikka ja järkevät työajat. Tarjoaisi erilaisia mahdollisuuksia, kun voisi työskennellä esim. neuvolassa, koulusssa tai työterveydenhuollossa.
- Insinööri. Naispuoliset insinöörit ovat todella arvostettuja, hyväpalkkaista työtä on kohtuullisesti tarjolla ja työtehtävät vaihtelevia. Matematiikka ei ole koskaan ollut vahvin aineeni, mutta yllättävän monet insinööriopiskelijat ovat kertoneet pärjänneensä ihan hyvin, vaikkeivat mitään matematiikkaneroja olekaan.
- Poliitikko. Mielenkiintoista, vaihtelevaa ja haastavaa hommaa, jossa näkee kaikenlaista ja tapaa monenlaisia ihmisiä. Rupeaisin oitis toimimaan politiikassa, jos pystyisin seisomaan jonkun puolueen ideologian takana tarpeeksi vahvasti, mutta kun olen sellainen poliittinen sekasikiö.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:44"]
Olen viestintäalalla, jonka epävarmuus ja haastavuus on välillä mietityttänyt. Helpommallakin olisi voinut päästä ja saada vielä paremmat palkatkin. Toisaalta työnteko on yleensä ottaen niin kivaa, ettei se edes tunnu työltä. :) Mutta tässä niitä vaihtoehtoja:
- Insinööri. Naispuoliset insinöörit ovat todella arvostettuja, hyväpalkkaista työtä on kohtuullisesti tarjolla ja työtehtävät vaihtelevia. Matematiikka ei ole koskaan ollut vahvin aineeni, mutta yllättävän monet insinööriopiskelijat ovat kertoneet pärjänneensä ihan hyvin, vaikkeivat mitään matematiikkaneroja olekaan.
[/quote]
Lienen sitten poikkeuksellinen naisinsinööri, koska minulla ei ole työpaikkaa :-(
Olisin mieluiten röntgenhoitaja tai farmaseutti, koska heille on työpaikkoja (melko) varmasti tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 08:27"]
Lentäjä tai lennonjohtaja. Myös lakimiehen ammatti kiinnostaa. Ja tällä hetkellä olen umpikypsä projektipäällikkö It-alalla.
[/quote]
Tämä lämmitti juristin sydäntä. Itse olen tyytyväinen ammatinvalintaani ja valitsisin samoin uudelleen. Myös lääkärin ammatti kiinnostaisi periaatteessa, mutta vastuu ihmisistä tuntuisi raskaalta. Bisnesjuristi kun ei pahimmillaankaan saa aikaa kuin taloudellista vahinkoa...
Pappi tai puheterapeutti. Tai aikakauslehden toimittaja. Olen opettaja.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 08:47"]
Jos rahkeet riittävät, valita voi milloin haluaa. Nimimerkillä mieluisalle alalle nelikymppisenä vaihtanut - tosin siksi kun entisellä ei ollut töitä. Tosin alan vaihto oli sellainen, että koulu oli mahdollista käydä asuinkunnassa. Kielenkääntäjän ammatista lukioiässä haaveilin, mutta matikanopettaja patisti matemaattiselle alalle, en kuitenkaan päässyt kun mokasin kirjoitukset. Jos olisi kielipäätä, kielenkääntäjän homma sopisi minulle, mutta ei minulla ole siihen riittävän hyvää päätä vaikken nyt varsinaisesti huonokaan kielissä ole.
[/quote]
Kielenkääntäjillä on tosi huonosti töitä. Ei olisi kannattanut valita.
Lastenlääkäri. Harmittaa vietäväksi, etten edes yrittänyt lääkikseen, vaikka lääkärin homma tuntui unelma-ammatilta aina lukion viime metreille saakka. Nykyään luokanope ja tykkään kyllä tästäkin, mutta välillä harmittaa oma laiskuus toden teolla. Plääh.
Haluaisin olla psykologi tai juristi. t. jälleen yksi IT-alaan kypsähtänyt
Toimittaja
Tykkään kirjoittaa, mutta en kuitenkaan kirjoja vaan lyhyempiä juttuja. Koulussakin lempiaineeni oli äidinkieli ja erityisesti ainekirjoitus.