Millaisia ne köyhille jaettavat ilmaismaskit on?
Onko ne rumia hätäisesti kasattuja rättejä vai siistejä, asiallisia maskeja, jollaista kehtaa käyttää muutenkin kuin äärimmäisessä hädässä?
Kommentit (36)
Asun Helsingissä ja hain tänään ilmaiset maskini. Sain 4 valkoista kestomaskia, jotka on ihan siistin näköisiä ja valmistettu Vietnamissa. Ne on kuitenkin L-kokoisia ja liian isoja kasvoilleni. Ne on myös paksuja ja tukalan tuntuisia ja niitä käyttäessä rillit huurustuu hetkessä. En siis voi käyttää niitä, vaan kuljen työmatkani ruuhkabussissa jatkossakin ilman maskia.
Niissä on sen automerkin logo, millä on tultu hakemaan. Jos ei ole autoa, on vaan kerjäläisen näköisen jalankulkijan kuva.
Vaihtelee paikkakunnittain. Yleensä ovat sitä kaikista "heikointa" laatua, eli eivät suojele käyttäjää itseään ollenkaan. Joillain paikkakunnilla jaetaan kertakäyttömaskeja ja toisilla paikkakunnilla kangasmaskeja.
Kauniaisissa jaetaan käytettyjä kangasmaskeja.
Vierailija kirjoitti:
Onko helsingissä vieläkään jakelua? Ostin itse, kun loppu vapaat lomapäivät.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.hel.fi…
En tiedä, ilmeisesti huomenna alkaa jako.
En tiedä tuleeko haettua, tai onko niitä enää kun kylillä seuraavan kerran käyn.
Täällä maskeja jaetaan vain kerran viikossa parin tunnin ajan. Olen töissäkäyvä pienituloinen yh ja vanhimmat lapseni on 17 ja 15. Ollaan töissä tai koulussa aina kun maskeja jaetaan, joten ollaan sitten ilman maskeja kun niiden hakemisesta on tehty niin vaikeaa.
28 lisää, että täällä jaetaan tarpeen mukaan korkeintaan 10 kertakäyttömaskia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maskeja jaetaan vain kerran viikossa parin tunnin ajan. Olen töissäkäyvä pienituloinen yh ja vanhimmat lapseni on 17 ja 15. Ollaan töissä tai koulussa aina kun maskeja jaetaan, joten ollaan sitten ilman maskeja kun niiden hakemisesta on tehty niin vaikeaa.
Olen työtön, niin ehdin hakemaan arkena.
Täällä jaettiin valkoisia, pestäviä maskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, niin ehdin hakemaan arkena.
Täällä jaettiin valkoisia, pestäviä maskeja.
Kävin vielä viimeisenä päivänä hakemassa, kun ajattelin, että sairaat ja vanhukset saa ensin, ja minä sitten, jos jää.
Vaikka tämä lienee väärä logiikka, koska minähän se vaarallisempi muille varmaan olen, koska tod.näk. perusterveenä en sairastu (toivon mukaan) pahimmalla mahdollisella tavalla ja saatan tartuttaa (pahimmassa tapauksessa) oireettomana muita.
Helsinki jakaa 2 kpl kamgasmaskeja, joiden valmistuserä ja ulkonäkö vaihtelee paikoittain ja ajankohdittain. Siinä on tarkoituksena, ettei tulisi vaikutelmaa leimaavista kyöhien maskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki jakaa 2 kpl kamgasmaskeja, joiden valmistuserä ja ulkonäkö vaihtelee paikoittain ja ajankohdittain. Siinä on tarkoituksena, ettei tulisi vaikutelmaa leimaavista kyöhien maskeistä.
Helsinki jakaa kangasmaskeja neljän kappaleen erissä. Onko maskit oikeasti erilaisia eri paikoissa? Sittenhän mäkin voisin saada mulle sopivia maskeja, jos haen toisen satsin jostain muualta.
Itse sain Hgissä 4 tummansinistä maskia, siistejä ovat. Mukana olevassa käyttö- ja pesuohjeessa merkintä, että on tehty 'sairaalamateriaalista' tjsp eli tekokuitua, hiostavat eikä oikein henki kulje kunnolla, lasit huurtuvat ja ovat hiukan liian isoja (miehelle olivat taas oikein sopivia). Mutta parempi kuin ilman eli kyllä niitä bussi- tai junamatkan pitää, mutta ei kovin paljon pidempään. Talvella, pakkasella ainakin voi tulla ongelmia. :/ Jemmassa on vielä 3 kertakäyttömaskia varmuuden vuoksi ja olen myös etsinyt valmiiksi ohutta puuvillasekoitetta, josta teen itse hiukan sopivammat maskit.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain Hgissä 4 tummansinistä maskia, siistejä ovat. Mukana olevassa käyttö- ja pesuohjeessa merkintä, että on tehty 'sairaalamateriaalista' tjsp eli tekokuitua, hiostavat eikä oikein henki kulje kunnolla, lasit huurtuvat ja ovat hiukan liian isoja (miehelle olivat taas oikein sopivia). Mutta parempi kuin ilman eli kyllä niitä bussi- tai junamatkan pitää, mutta ei kovin paljon pidempään. Talvella, pakkasella ainakin voi tulla ongelmia. :/ Jemmassa on vielä 3 kertakäyttömaskia varmuuden vuoksi ja olen myös etsinyt valmiiksi ohutta puuvillasekoitetta, josta teen itse hiukan sopivammat maskit.
Tekokuitu on maskissa parempi kuin puuvilla! Suodattaa tutkimusten mukaan paremmin. Kangaskaupoista on jopa mahdoton löytää maskin ompeluun sopivaa tekokuitua, jos johonkin sitä tulee, loppuu heti. Eli voit olla tyytyväinen saamistasi maskeistasi!
Salossa sai valita, ottaako kankaisia vai kertiksiä. Pyysin kangasmaskeja ja sain 2 erilaista. Toinen on muotoonommeltu "kuonokoppa", joka on liian iso kasvoilleni mutta muuten ok. Toinen on perinteisempää laskostettua mallia, joka on kuitenkin tosi kapea ja falskaa pahasti reunoilta. Plussaa siitä, että kummankaan kanssa rillit ei huurustu helposti. Kyllä niitä käyttää, vaikka se jälkimmäinen falskaa sivuilta niin pahasti etten tiedä kuinka paljon hyötyä siitä on.
Jyväskylässä jaettiin 2-laadun paperisia kertakäyttömaskeja. Ensimmäiset saivat laatikon, mutta koska hakijoita oli enemmän niin sitten ne jakajat avas sosiaaliasemalla niitä paketteja ja alko jakamaan yhden maskin per nenä. Ei mennyt mielestäni ihan putken kun oli pestäviä kangasmaskeja luvattu. :(