Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi työpaikalta lähtee aina aikaisemmin perjantaisin ,koska mökille!?

Vierailija
19.08.2020 |

Eli toimistomme, valtion virasto, on myös perjantaisin auki ihan virka-aikaan. Jonkun pitää olla paikalla, vastata puheluihin ja neuvoa asiakkaita, kun heitä sattuu kuitenkin oleman.
4 virkailijasta 1 ( siis yksi ja sama) henkilö poistuu toimistolta JOKA perjantai maksimiliukuman mukaan, ”koska mökki”. Ensinnäkin keskiviikosta alkaen pitää kuunnella sitä että mitä ostaa ruuaksi, käviskö torilla ja ehkä vielä pitäis Etolaan ehtiä. Tätä taukoamatta, aihe sama aina.
Mikään muu ei käy mielessäkään että joku muukin haluaisi joku perjantai joskus lähteä, vaikka jopa omalle mökilleen.
Asiasta tuli puhetta. Pitäisi vähän kierrättää tätä vapaille lähtemistä.
Nin tämä marttyyri, itsekeskeinen, läpi-itsekäs kääkkä alkaa parkumaan, kuinka hönen elämäänsä vaarannetaan!
Kustavintiellä on nimittäin perjantaisin liikenne aikalailla ruuhkainen. Joten jos hänet pakotetaan lähtemään pahimpaan ruuhka-aikaan, vaarantuu hönen elämänsä mahdollisen autokolarin takia!
Esimies ei sitten vissiin kestänyt näin kivaa vastuuta ja riskiä ottaa kantaakseen.
Mainittakoon että toimiston miespuoliset virkailijat ei ole mitenkään osallisia tähän: kukaan ei ole edes ehdottanut että heidätkin pitäisi ottaa mukaan tähän kiertävään iltapäivä-päivystykseen. Ei tietenkään.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, teille virastoakoillr on tärkeintä että ollaan tunnit, ei se mitä saadaan aikaan. 

#julkinensektori

#naiset

Vierailija
42/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stoppi vaan heti tuommoiselle. Jos ei muuten niin sitten vuorollaan jokainen päivystää.

Meillä oli ihan toimiva systeemi. Perjantaina voi käyttää tunteja pois ja lähteä aikaisemmin, kunhan muutama jäi tekemään loput työt ja vastaamaan puhelimeen. Ei mitään ongelmia. Sitten saapui yksi minäminä-tyyppi jonka piti päästä joka pe 1-2 h aiemmin töistä, ei voinut tehdä pe myöhempää vuoroa, jne. Hetken aikaa pyöritti omaa showta, kunnes me muut tajusimme että joudumme nyt olemaan joka pe loppuun asti kun yksi lähtee aina aiemmin. Saattoi kirkkain silmin sanoa, että ei hänellä ole mitään töitä enää niin voi lähteä pois. Sitten joku kävi tarkastamassa ja olisihan sillä ollut töitä!

Pakko oli sitten ottaa jäykkä vuorosysteemi käyttöön, että tämä yksi saatiin jäämään osaltaan työpaikalle. Senkin jälkeen yritti painostaa kilteimpiä vaihtamaan perjantain vuoroja itselleen edullisikai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asiat päättää pomo, ei työntekijät keskenään. Mitä enemmän pomolle valitetaan muista, sitä tiukemmaksi tulee jokaisen valvonta ja meillä meni pari vuotta kokonaan ilman liukumia. Kun joku keksi, että toinen saa enemmän vapauksia kuin hän, poisti pomo vapaudet kaikilta. Ennen voitiin perjantaina kysyä, voiko olla seuraavan viikon lomalla, kun töissä oli hiljaista, mutta se mahdollisuus poistui ja lomien piti olla tiedossa 4 kk ennen vapaan pitämistä. Todella kivaa, kun ennen aika lailla rennosta työajanseurannasta siirryttiin tasan klo 8 - tasan klo 16.15 aikatauluihin.

Vierailija
44/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö riitelevät naisoletetut voi sulkea perjantaisin yksikköään jo aikaisemmin, kuten monissa paikoissa tehdään?

Eihän tuossa ollut mitään ongelmaa kenellekään, kuin tuolle yhdelle työntekijälle. Harvemmin työaikoja päättää joku yksittäinen rividuunari.

Vierailija
45/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työt on tehty, silloin saa lähteä, näin minulle sanottiin kun allekirjoitin sopimuksen. 

Vierailija
46/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä väärin, jos ihan koko työpäivän loppuun (16:15!) joutuu olemaan toimipisteellä valtion konttorilla, vaikka siitä maksetaan palkkaa. :) 

Montako työtuntia on viikossa? Olen varmaan ollut jo liian kauan pois auvoisesta Suomesta, kun nämä 8-17 toimistotyöpäivät tuntuvat normaalilta, ja nyt poikkeuksellisesti ollaan myös la ja su samalla lailla töissä kuin arkenakin.

Vierailija
47/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisen alan ongelmia, osa 268. 

Vierailija
48/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että tämän ihmisen olemus nyt vain jotenkin ärsyttää? Siksi hänen perjantain mökille lähtö on ongelma. Eiköhän hän työtunnit joudu muina päivinä tekemään sisään - eikä se toisen työtuntien laskeminen oikeastaan kollegalle kuulu. 

Enempi  kuulostaa siltä, että nuorta ihmistä ärsyttää katsella ja kuunnella ns. vanhaa kääkkää. Kannattaa itse opetella niitä työpaikkataitoja niin, että suvaitsee erilaisuutta - myös ikä ja elämänvaihe on erilaisuutta. 

Olisiko sinulle ok, jos työkaveri lusmuilisi viikolla työpäivän tunnit saldoihin ja pitäisi joka perjantai saldovapaan? Ja sinä tekisit hänenkin työt joka perjantai.

Kun niitä töitä tulee myös perjantaisin niin niitä ei voi tehdä viikolla etukäteen.

Itse ottaisin asian työpaikalla reilusti puheeksi.

Vierailija
49/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työt on tehty, silloin saa lähteä, näin minulle sanottiin kun allekirjoitin sopimuksen. 

Ap:n tapauksessa tuo ei käy, jos työhön kuuluu päivystäminen. Se, että ei ole töitä tiedossa 13.55 ei tarkoita, että niitä ei olisi hoidettavana 14.15. Sitä se päivystys on.

Vierailija
50/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, teille virastoakoillr on tärkeintä että ollaan tunnit, ei se mitä saadaan aikaan. 

#julkinensektori

#naiset

No pakkohan se on olla, kun ollaan aukioloaikojen puitteissa luvattu palvella asiakkaita! Ei sitä yksityiselläkään puolella hyvällä katsota, jos joku laittaa putiikiin kiinni pari tuntia ennen aukioloajan loppumista ihan vaan siksi, että juuri sillä hetkellä ei ole liikkeessä ketää sisällä! Ei tuo mikään julkisen sektorin ominaisuus ole, mutta suurempi melu siitä nousisi, jos julkinen puoli mielivaltaisesti supistaisi aukioloaikojaan. Yrittäjältä sitä voi jotenkin ymmärtää, että laittaa firman kiinni, kun saamattomat tulot on vaan hänen pussistaan pois.

Vierailija
51/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin epäkohta tuossa on kyllä se, ettei miesten tarvitse ikinä päivystää. Siis mitä helv? Miksei tarvitse?

Vierailija
52/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on ylipäänsä vaikea saada ketään enää kiinni perjantaisin kahden jälkeen. Kukaan esihenkilö ei jaksa seurata ihmisten työaikoja, joten totta kai kaikki käyttävät sitä hyväkseen, erityisesti ne, jotka aina muutenkin menevät siitä, mistä aita on matalin. 

Vierailija
53/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun työt on tehty" tarkoittaa myös niitä ryhmänä tehtäviä, kaikille kuuluvia hommia.  Näitähän nämä lusmut eivät tunnu yleensä juuri huomaavan. On vain minun työt ja muiden työt.

Vierailija
54/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samantapainen keissi minullakin kerrottavana: semmoista kiertävää asiakastyötä tekevä markan lusmu, eli eläkeikää lähestyvä ukkeli, jota ei työt enää tässä vaiheessa kiinnostanut pätkääkään. Jos ikinä oli napostellut ollenkaan. Olihan meillä sähköinen työajan seuranta, mutta ne asiakastapaamiset toisissa toimistoissa merkattiin vain työmatka ulos-merkinnällä.

Mikä loistava mahdollisuus merkitä perjantaihin iltapäivään tiimikalenteriim joku asiakas, kuitata itsensä ulos lounasaikaan ja eikun viikonlopun viettoon. Paitti että ne asiakkaiden nimet oli keksittyjä Epäilen että monina muinakin päivinä siellä iltapäivisin oli ihan diipa-daapa nimiä. 

Ei kuulemma enää ehtinyt eikä olisi kannattanut tulla toimistolle tekemään kirjauksia, niin ne jäi sitten seuraavalle viikolle.

Kerran se sitten merkkasi kalenteriin asiakastapaamiseen nimeksi erään kampaajan nimen. No kas! Mites tämmöinen? Ihmettelin asiaa kovasti esimiehelle, että mekö voidaankin lähteä kampaajalle, hierojalle, kosmetologille keskellä päivää, ja sekö merkitään työmatkaksi?? Hieno homma, mulle sopii myös. Esihenkilö otti vähän nokkiinsa ja tutki niitä kalenteriin merkittyjä asiakkaita, ei niitä ollut olemassakaan. 

Loppui sitten se lomailu siltä osin. Toki työteho ei muuttunut yhtään.

Vierailija
55/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kunnalla töissä ja olen palvellut asiakkaita useita kymmeniä kertoja sen jälkeen kun työaikani loppunut.Jopa työvaatteet vaihdettuani kotiin lähtiessä kun asiakas vielä tullut oven taakse olen heitä palvellut jos kiireinen asia.

Vastaavasti itse yksityisellä, esim.pankissa on kylmästi osoitettu osoitettu ovea, kun tänään ei ole kassapalvelut kun klo 10-12, vaikka virkailija istuu tiskin takana.Sehän on sellainen aika että työssäkäyvällä on mahdoton lähteä kesken päivän pankkiasiat.

Joten ei se palvelu kyllä yksityisellä pelaa yhtään paremmin.

Siellä pankissa voi palaveri alkaa klo 12.00 ja on myös ruokatauot.

Ja voi olla ajanvarauksella vaikka lainaa hakevia asiakkaita.

Vierailija
56/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa henkilöstöjohtamista jos tuollaiseen ei puututa. Tietenkin oletuksena on, että esimies tietää asiasta. Hänen tehtävänsä on määritellä vuorot, jotta jokainen tasapuolisti saa lähteä liukumilla aikaisemmin viikonlopun viettoon. Jos joku ei halua tätä mahdollisuutta käyttää, niin hänhän voi sitten itse sopia sen mökille lähtijän kanssa, että tämä voi käyttää hänen vuoronsa.

Vierailija
57/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kunnalla töissä ja olen palvellut asiakkaita useita kymmeniä kertoja sen jälkeen kun työaikani loppunut.Jopa työvaatteet vaihdettuani kotiin lähtiessä kun asiakas vielä tullut oven taakse olen heitä palvellut jos kiireinen asia.

Vastaavasti itse yksityisellä, esim.pankissa on kylmästi osoitettu osoitettu ovea, kun tänään ei ole kassapalvelut kun klo 10-12, vaikka virkailija istuu tiskin takana.Sehän on sellainen aika että työssäkäyvällä on mahdoton lähteä kesken päivän pankkiasiat.

Joten ei se palvelu kyllä yksityisellä pelaa yhtään paremmin.

Siellä pankissa voi palaveri alkaa klo 12.00 ja on myös ruokatauot.

Ja voi olla ajanvarauksella vaikka lainaa hakevia asiakkaita.

Ja palavereita voi olla myös teamsilla ja on miljoona muuta hommaa mitä pitää tehdä ja asiakkaat lähettää myös viestejä mihin pitää vastata.

Vierailija
58/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on siellä 4 ja ilmeisesti riittää, että 1 on paikalla perjantai iltapäivisinkin? Haluatteko te kaikki lähteä perjantaisin aikaisin pois vai ihan vittuillaksenneko haluatte tämän yhdenkin perjantai iltapäiviksi töihin? 

Vierailija
59/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et olekaan katkera nainen virastossa. 

Vierailija
60/86 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesi tyyli on tosi ärsyttävä, mutta sinulla on pari ihan validia pointtia kuitenkin. Jos työ noin paperilla velvoittaa olemaan paikalla virka-aikaan, onhan se epäreilua että sama tyyppi aina joustaa siitä kun muut ei. Toisaalta moraalisesti olisi väärin jos niillä muilla ei ole mitään mihin mennä perjantai-iltapäivänä mutta ihan vain pottuillakseen haluavat vaihtelua työvuoroihin.

Ääliö. Tottakai kaikki saa vuorollaan lähteä aikaisemmin, oli mökkiä tai menoa eli ei. Ääliö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän