Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4kk vauvan diagnoosi: laaja-alainen atooppinen ihottuma :(

Vierailija
29.08.2013 |

Vanhemmilla ei ole atopiaa, ei siis ainakaan niin suoraan perinnöllinen.

Ruoka-aineallergiatestin tuloksia odotellaan. Kortisonia ja rasvaista perusvoidetta määräsi ihotautilääkäri.

Muut atooppisten vauvojen vanhemmat, onko vaiva ollut miten pitkäaikainen? Mistä on ollut apua? Millä rasvaatte?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen ihohan on yleensä krooninen eli säilyy koko eliniän. Tosin se voi johtua myös allergioista, jolloin iho saadaan kuntoon poistamalla allergeenit. Atooppinen ihottuma ja allergiat (ja usein astma) ovat kietoutuneet toisiinsa ja riski kasvaa jos on taipumusta johonkin näistä. Atooppinen ihottuma saattaa hävitä moneksi vuodeksi, mutta puhjeta myöhemmällä iällä uudelleen. Itselläni ainakin välillä on hyviä vuosia ja taas huonompia. Samoin lapsilla. 

Perusrasvaa hyvin aamuin illoin. Käytä silloin miedompaa rasvaa kun iho on hyvänä ja säästä voimakkaita rasvoja myöhemmälle. Locobase repair on ollut hyvä rasvainen rasva. Kortisonia olen ainakin omille lapsilleni antanut aina kun tuntuu siltä. Pakkohan sitä on antaa kun toinen raapii itsensä verille. Jos iho on kovin ärtynyt, perusrasva voi vain ärsyttää, jolloin kortisonia niin kauan, että iho on umpeutunut ja kudosnestettä ei enää tule. 

Meillä kaikilla kolmella lapsella on ollut allergiaa. Kahdella nuorimmalla näyttäisi jäävän taipumus atooppiseen ihoon, mutta saattaahan se esikoisellakin laueta myöhemmin. Meillä kaikilla on ollut myös laajoja allergioita taustalla. Muista, ettei verikokeet aina näytä onko allergiaa vai ei. Allerginen voi olla myös niin monelle asialle, ettei välttämättä koskaan selviä onko kyseessä allergia vai ei.

Vierailija
22/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan katsoa myös, mitä vauvalle pukee. Valkoinen luomupuuvilla on varmin valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atopia kestää koko elämän, ei se ole mikään paraneva sairaus.

Onneksi useimmilla tilanne helpottaa, kun ikää tulee lisää. Minulla on ollut atopia näkyvämmin lapsena, nyt aikuisena sitä ei juurikaan huomaa. Lapsella on astetta vaikeampi atopia, kortisonia käytetään kuureittain ympäri vuoden ja muita apteekin voiteita lisäksi.

Tällä hetkellä paras voide on Xyliderm, mutta en tiedä saako sitä käyttää vauvan ihonhoitoon. Pakkauksessa ei ole kieltoja, mutta lääkäriltä voi kysyä tarkemmin.

Vierailija
24/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lähtee, kun voitelee tarpeeksi usein pikiöljyä sisältävällä ihovoiteella, esim. tällä:

http://www.tervaskanto.fi/tuotteet_id.php?id=2

Ei ole mitään ihosairautta, jota ei pikiöljy parantaisi. Itseltäni se poisti psoriasiksen.

Vierailija
25/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkkinä: Me käytiin meidän atoopikon kanssa funktionaalisen lääketieteen lääkärillä (vakuutus ja kela korvaa kyllä). Katsottiin lisäravinteilla ja ravinnolla suolisto tasapainoon.Atopia hävisi, lähes kokonaan ilman voiteita. Eikä ole tullut takaisin.

Vierailija
26/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi atoopikko. Atoopikkona pysyy koko ikänsä. Ihoon vaikuttaa pesuaineet, vaatteiden materiaalit, hikoilu, pesu, stressi, lisäaineet, säiden vaihtelu.

Vierailija
27/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kärsinyt atopiasta koko ikäni. Lapsena se oli taipeissa, ja raajoissa, vanhempana käsissä ja kasvoissa. Vuosikausia atopia pysyi hyvin kurissa, ei juuri haitannut. Nyt taas atopia vaikaa käsiä ja jalkoja :-(. Kaikenmaailman allergiatestejä on tehty eri vuosikymmenillä, mutta atopian syy se ei ole. Nikkeliallergia mulla on, mutta ei muuta.

Vierailija
28/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen aikuinen ilmoittautuu. Pienenä lapsena minun atopiani oli tosi pahana, suunpielet, taipeet ja silmäluomet ylhäältä ja alhalta punaiset, tulehtuneet, ja hilseilevät. Vanhemmaksi tultuani atopia kuitenkin hellitti tosi paljon jo kouluiässä, nyt aikuisena ajoittain on punaista kutiavaa ihottumaa kaulalla, taipeissa ja silmäluomissa. Käytän normaalia kosteuttavaa perusrasvaa ja huonompina aikoina selviän yleensä sibicortilla, vahvoja kortisoneja olen käyttänyt viimeeksi alakoulussa ja silloinkin vain kerran kuuriluontoisesti. Eli yleensä atopialla tapana vanhemmiten hellittää, itsekään en todellakaan ajattele omaavani jotain "sairautta", ajoittaiseen kutinaan tottuu ja hoitokeinot ovat hyvät. :) Atopia ei oikeasti ole mitenkään paha juttu, vaikka siis itsekin tiedän millaista se tuskallimpina hetkinä on kun kutittaa ja sattuu ihottuma-alueelle. Kuitenkin jos vertaa vaikka diabetekseen niin atopia on niin pikkujuttu, ja itse ainakin olen jokapäiväiseen ihon rasvaamiseen ja ylläpitoon tottunut siten että se on ihan automaattinen juttu, kuten vaikka hampaidenpesu. 

Ps. Vähän isommallle lapselle kannattaa syöttää mustaherukkaöljyä, joita saa myös kapseleina. Ja lapsellekin vaikka mustaherukkasosetta (itsetehtyä). Mustaherukansiemenöljy tutkitusti helpottaaa atooppista ihoa, googlaa vaikka. :)

Vierailija
29/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. :) Mun molemmilla lapsilla on atooppinen iho. Vanhemmalla on joskus ollut iho aika pahana. Nuorempi tarvitsee rasvausta vain talvella.

Vanhempi lapsistani on jo 7 ja ihottuma jatkuu edelleen, eli olen jo asennoitunut siihen, ettei vaivasta koskaan pääse eroon. Joillakin toisilla (muistan kuulleeni, että puolella tätä sairastavista) ihottuma helpottaa niin paljon, ettei siitä enää ole vaivaa aikuisena.

Vanhemman lapsen kanssa on kokeiltu ruoka-altistukset ja allegiatestit, mutta allergiaa ei ole löytynyt. Lapsen iho taitaa vaan olla tosi kuiva. Jos ihottuma on allergiaa, niin en enää tiedä, mistä etsiä syyllistä.

Meidän kokemusten mukaan kaikkein tärkeintä ihottuman hoidossa on se, että ihoa voidellaan säännöllisesti ja tarpeeksi usein. Jos yhdenkin kerran jää voitelu välistä, on iho heti huonompana. Ja sitten kun sitä ihottumaa on, niin se pitää hoitaa hyvin pois sillä kortisonilla. Jotkut käyttävät sitä niin varoen, ettei ihottuma lähde pois kortisonikuurin aikana ja iho on sitten koko ajan huonona ja kutiaa.

Mä en ole huomannut eroa siinä, pestäänkö ihoa usein vai ei. Allergialääkäri suositteli pesua vain kerran viikossa, mutta viime aikoina on pesty joka päivä ja iho on ihan samanlainen edelleen. Se vaan on tärkeätä, että iho voidellaan heti pesun jälkeen. Muuten se alkaa kutiamaan ja paljon.

Myöskään ravaisissa ja vähemmän rasvaisissa voiteissa ei ole ollut paljon eroa. Tärkeintä on vaan ollut se, että ylipäätään rasvataan jollakin, oli se sitten mitä vaan.

Allergialääkkeistä meillä on ollut apua ataraxista, mutta se on todella vahva lääke ja sitä ollaan käytetty vain pahimpana aikana.

Vierailija
30/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lisää vielä:

Kannattaa katsoa, että lapsen vaatteet ja petivaatteet ovat pehmeitä. Sillä ei välttämättä ole niin väliä, mistä materiaalista ne on tehty, kunhan eivät ole karheita.

Meillä kokeiltiin tuota mustaherukkaöljyäkin muutaman kuukauden ajan, muttei se näyttänyt vaikuttavan mihinkään.

Vierailija
31/39 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki kolme jonkin verran yliherkkiä, mutta nuorimmalla oli myös jo vauvana pahana iho, taipeet punaiset ja rikki. Protopic-voide ihottuma-alueille ja perusvoidetta muualle.

Lapsi suostui pitämääm alimmaisina vain ruskovillan villakerrastoa, sen päällä oli yleensä rv-villapuku. Kesällä puuvillavaatteet.

Heti jos laittoi tavalliset sukkahousut, oli polvitaipeet rikki. Alushousuissa ei saanut olla kuminauhaa näkyvillä ym.

Ruokavalio oli tiukka, vaikka testit ei näyttäneet mitään, mammalla kyläilyjen jälkeen näki heti, jos siellä oli tehty "kokeiluja"! Lapsi kertoi näistä, mutta eukko ei tunnustanut. Kokeilut loppui, kun kerran soitti hädissään, että lapsen suu oli aivan turvonnut -> päivystysreissu.

Nyt kuudesluokkalaisena oireilee omenasta ja tomaatista, sekä kemikaaleista arvaamattomasti. Siitepölyaikana iho oireilee välillä pahemmin. Turvotuksia saattaa tulla yhtäkkiä. Talviaikaan joutuu rasvaamaan ihoa joka päivä. Aluskerrastoksi käy bambukuituiset. (harrastaa jääurheilua, tavalliset "hikipuvut" ei käy, onneksi löysin ton bambun)

Ihon säännöllinen hoito on kaiken a ja o, että peruskunto pysyisi hyvänä. Rikki olevat paikat menevät tosi helposti huonompaan kuntoon.

Ai niin, nyt murkkuna alkoi rasitusastmaoireilu.

Vierailija
32/39 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele tämä:

[23.18] Paleo vs. THL:n viralliset ohjeet. Lapsen kasvattaminen ja ruokavalio.

https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode23

Atopia on yksi tavallisimpia ihosairauksia. Atopia on tulehduksellinen sairaus, joka aiheuttaa oireita iholla.

Atopia on yksi monista sairauksista, joiden edessä virallinen lääketiede on aivan voimaton. Näin sairausteollisuuden toimesta atopia onkin julistettu parantumattomaksi sairaudeksi. Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta, sillä atopia on ainakin useimmissa tapauksissa täysin parannettavissa oleva ongelma. Itse asiassa jo hyvin pienillä teoilla voi saada aikaiseksi dramaattista apua tähän ikävään vaivaan. Jos itselläni olisi atopia, niin toimisin seuraavasti:

1. Huolehtisin riittävästä D-vitamiinin saannista. Itselleni tuo riittävä tarkoittaa noin 100 mikrogramman päiväannoksia.

2. Atopia voi liittyä maksan vajaatoimintaan ja entsyymien puutokseen (etenkin lipaasi). Suosisin mahdollisimman paljon raakaruokaa ja rasvoista erityisesti kookosöljyä ja avokadoa. Maksaa voi hoitaa myös vähentämällä myrkkyjen käyttöä, ulkoilemalla enemmän ja myös maarianohdakkeen sekä voikukanjuuren avulla.

3. Gluteeniviljat pois! Tämän neuvon voi antaa melkein minkä sairauden kohdalla tahansa ja se toimii myös psoriasiksen suhteen. Koita ja hämmästy.

4. Maito pois.

5. Ihmisille uskotellaan, ettei atopia johdu millään tapaa kivennäisaine- tai vitamiinivajareista. On kuitenkin erittäin tyypillistä, että atopiaa sairastavilla on tosi ankara vitaaliaineiden puute. Eli kannattaa harkita perusteellista tankkausta, jossa käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, hampunsiemeniä, parapähkinöitä, fulvic acidia, macaa, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

6. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

7. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

8. MSM!

9. Merivesi on tosi loistava juttu atoopikoille. Etenkin merivesi + aurinko on erinomainen yhdistelmä!

Vierailija
33/39 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan Ruskovillan tuotteet sisältää lanoliinia?

Jotkut allergisoituvat sille.

Vierailija
34/39 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka allergiatesteissä ei näkyisi mitään neuvon suhtautumaan tuloksiin tietyillä varauksilla. Meillä lapsella oli aika paha atopia poskissa ja lisäksi suolisto-oireita kaksivuotiaaksi asti. Allergiatestit tehtiin kahteenkin kertaan eivätkä näyttäneet mitään.Meille jauhettiin neuvolassa sitä, että joillain lapsilla on vain atopia. Mun kokemus taas on se, että atopian takana on yleensä aina jokin allergia tai yliherkkyys, jonka hoito on tärkeää kokonaisterveydentilan takia.

Ongelmat alkoivat kuitenkin väistyä kun aloitimme soijattoman ja osin maidottoman dieetin (dieetti ei meillä edes ollut tiukka vaan lapsi sieti hapanmaitotuotteet ja juuston), tässä vaiheessa lapsella oli myös lyhytaikaisesti kortisoni käytössä. Tilanne helpotti hyvin nopeasti. Nyt ei nelivuotiaalla ole oikeastaan mitään viitteitä atopiasta. Hänen isällään on lapsena ollut ruoka-aineallergioita ja on myös atooppinen. Vallankin käsissä miehellä on vaivaa edelleen.

Komppaan atopian takana minunkin käsityksen mukaan allergia tai yliherkkyys. Itselläni atopia ja allergia. Oli tosin 20 vuotta poissa. Ja lapsellani myös.

Jos ihottumaa kasvoissa syy saattaisi olla maito, muna tai hedelmäsoseet. Mangosose ja valmiit pilttiruuat saivat meillä reilu 12 kk vaivan kasvoihin ihottuman. Siirryimme marjasoseisiin ja kotiruokaan - oireet lähtivät. Nyt vanhempana lapsi on allerginen hedelmille, jaffalle, hedelmäkarkeille, majoneesille, tomaattipyreelle ja siitepölylle. Vain siitepöly näkyi testeissä.

Vierailija
35/39 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tarkistamaan ruokavalion. Allergiat ei aina näy testeissä!!! Eli ensin vedät pelkistetyllä ruokavaliolla 2 vkoa ja vähennät lisää ruoka-aineita jos tarvitsee. Kannattaa tehdä kokeilu.

Vierailija
36/39 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena atooppinen iho koko kehossa ja läträttiin voiteilla ja kortisoneilla. Mulla oli myös putket korvissa ja paljon antibioottikuureja. Olen 30 nyt, joten olin lapsi 90-luvulla. Noh äitini oli lukenut suoliston yhteydestä ihoon, ja maitohappobakteerien suolistoa hoitavasta vaikutuksesta... Söin kuurin maitohappobakteereita, eikä mulla ole sen koommin ollut atopiaa. Kerran 25-vuotiaana oli ekseemaläntti poskessa tosin, joka häipyi parissa päivässä. Olin silloin vegaani ja söin tosi huonosti tosin, varmasti en saanut kaikkia ravintoaineita ja jälleen suolistoni alkoi oireilemaan ensin, sitten iho.

Mut tosiaan, riippuu varmaan mistä syystä atooppinen iho on tullut. Itselläni ilmeisesti jatkuvat antibioottikuurit aiheuttivat suoliston kautta iho-ongelmia. Olin tosi pahasti atooppinen vieläpä. Olen kai neula heinäsuovassa, kun parannuin atopiasta, tai olen ainakin ollut oireeton yli 20 vuotta.

Vierailija
37/39 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyöljyä pesuveteen, saa kylvettää joka päivä, painellen iho pyyhkeellä kuivaksi.

Rasvainen perusvoide apteekista esim. novalan, saa rasvoa usein.

Bebanthenia ei kannata käyttää jos epäilee allergioita, sillä sisältää lanoliinia, mikä voi aiheuttaa oireita. Kortisonivoidetta jos iho on huonossa kunnossa voi käyttää tarvittaessa.

Vaipoissa käytiin kaikki merkit läpi, muumit sopi yhdelle, pampersit toiselle..

Kaikki pesuaineet allergia testattuihin ja hajusteetomiin.

Saippuaa ja shampoota ei pesuissa tarvita ellei ole ruokaa hiuksissa tai muuta näkyvää likaa mikä pitää saada pestyä pois. Näistäkin apteekin merkit ovat parhaita esim. Baby sebamed.

Pese vauvan vaatteet erillään ja käytä lisähuuhtelua, ei huuhteluainetta, sillä tää jää viimeiseen huuhteluveteen ihoa ärsyttämään.

Minirisk on ainakin tälläinen pyykkiaine mikä sopii herkkäihoiselle.

Käytä puuvillaa vaatteissa ja petivaatteissa, villa voi ärsyttää ihoa ja tekokuidut myös.

Tutustuta rauhallisesti uusiin makuihin, jotkut ruuat voivat aiheuttaa iho-oireita, tomaattia, mansikkaa, porkkanaa yms. vahvoja makuja ei pidä antaa ensimmäiseksi. Vaan aloita miedolla esim. bataatti, peruna, päärynä, mustikka.. Neuvolasta voi pyytää lisää ohjeita.

Vierailija
38/39 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut sanoisin vielä: älkää panikoiko :) Mulle sanoivat lääkärit lisäksi lapsena että olen allerginen eläimille enkä saisi koskaan ottaa lemmikkejä, ja äidilleni lääkärit nauroivat lähinnä kun hän puhui maitohappibakteereista ja suolisto-iho-yhteydestä. Nykyäänhän tuo kaikki tunnetaan laajasti. Ja minulla on ollut elämässäni useita koiria, kissoja ja kaikenlaisia jyrsijöitä. Toivoa siis on!

Mitä tekisin:

- 1 maitohappobakteerikuuri

- Ruokavalio kaikinpuolin hyväksi, varmaan moni hifistelee mutta uskon "kohtuudella kaikkea" periaatteeseen, maitoa en näe syytä vältellä myöskään

- Kaikki ylimääräiset kemikaalit pois elämästä (tämä tulisi KAIKKIEN tehdä) - hajusteet pois

- Paljon aikaa luonnossa!!!

- Lemmikit on hyväksi

- Paljon aikaa auringossa ja meressä mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
39/39 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on 7 vuotta vanha ketju!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä