Toimeentulotuki
Kommentit (19)
Riippuu kuinka hätä perheellä on. Mikä teillä on tilanne? Me saatiin heti kun kävin siellä ja aika järjestyi seuraavalle päivälle. Olisi järjestynyt jo samalle päivää mutta en päässyt menemään.
On meillä aika hätä.. Lapsilisä ja kotihoidontuki tuli ja meni saman tien laskuihin (Oli jo pakko maksaa) Mies sai palkkaa vajaan tonnin ja vuokra vielä maksamatta, siihen menee 700€. 200 jäisi koko kuukaudeksi.
Ettekö saa asumistukea? Miten olette aiemmin pärjänneet? Kaksi edellistä kuukautta? Se on tärkeä tieto sossussa.
Oon nyt hakenut.. Miehen tulot heittelee paljon.
Se vaikuttaa paljon, mihin rahat mennyt edelliset 2kk. ette ehkä saa toimeentulotukea mutta saatatte saada ruokarahaa jos ette toimeentulotukea saa. Minkä kokoinen perhe kyseessä? Tarvitteko vain ruokaan nyt rahaa? jos ei ole kovin iso perhe, niin kyllä tuolla kituuttaa. Mutta kannattaa yrittää.
Meillä oli kolmelle viikolle 19€ ja laskuja oli odottamassa 1000€ edestä kun kävin sossussa.
Toki laskuja eivät ottaneet huomioon. (oli auton vakuutus maksuja, henkilövakuutus maksuja, puhelin laskut (yhteensä 20€, nettimaksu ja maansiirto maksuja sekä lapsen päivähoitomaksu joka tuli 2kk myöhässä, lapsi ei enään päiväkodissa)
T: kolmonen
Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta, kolmas syntyy koska vaan.
Ruokaan ja miehen työmatkoihin tarvittaisiin rahaa.
soita ihmeessä sossuun niin jos saisitte helpotusta tilanteeseen. ei tarvitse stressata sitten rahasta vielä tässä tilanteessa. ja käykää kysymässä seurakunnalta ruoka-avustusta. voimia koko perheelle ja onnea vauvasta. :)
T: kolmonen
Tulot otetaan huomioon kolmelta kuukaudelta. Mikäli aikaisemmin on ollut suuremmat tulot, ja laskelma näyttää, että sieltä olisi pitänyt riittää myös tälle kuukaudelle, niin silloin ei mitään saa. Mikäli tulot vaihtuvat kovin, niin se täytyy ottaa huomioon, ja säästää.
Otetaanko vain tulot huomioon? Minulla ei tuloja tasan kahteen kuukauteen muita kuin asumistuki, lapsilisä ja elari mutta olen elänyt säästöillä. Jos tilillä seisonut 5000€ 3kk sitten ja nyt 100€ saanko toimeentulotukea? T. Ei ap
Säästöjä ja oikeastaan realisoitavaa omaisuuttakaan ei saa merkittävästi olla.
Pyytävät 3 kk:n tiliotteet.
Hakemus on lain mukaan käsiteltävä 7 arkipäivässä vastaanottamisesta.
Täällä ei ainakaan toteudu (Salo).
Tulot, asumistuki, lapsilisä ja elarit otetaan kaikki huomioon. Sekä sähkölasku noilta kuukausilta, vesi, vuokra, lääkäri, hammaslääkäri tms. menot, resepti lääkkeet, kiinteistö vakuutus noilta kuukausilta.
Se riippuu paljon mihin te olette sen 5000€ laittaneet. Soita sossuun ja mene käymään niin asia selviää.
T:se kolmonen.
Täytyykö sinne mennä juttelemaan vai riittääkö että haen vaivihkaa hakemuksen aulasta ja jätän postilaatikkoon?
täytyy mennä juttelemaan ja ottaa 3kk tiliotteet mukaan ja pallkatositteet ja mitä on kelalta saanut sekä laskut tuolta ajalta mitkä huomiovat sekä todiste kaikista asumismenoista. Sinun täytyy soittaa sinne ja varata aika milloin menet käymään.
Pakko kysyä, jos rahatilanne on noinkin heikko ja miehen tulot vaihtelevat suuresti, miksi olette tehneet kolmannen lapsen? Eikö olisi kannattanut odottaa tovi. En halua kuulostaa epäkohteliaalta tms mutta siltikin ihmetyttää miksi niitä lapsia pitää tehdä jos rahat eivät riitä?!?
Riippuu kunnasta pitääkö mennä henkilökohtaisesti käymään vai riittääkö anomuksen jättäminen. Ainakin meillä on Helsingissä tilanne sellainen ettei jokaista hakijaa ehdi millään tavata. Uusille asiakkaille yritetään toki saada aika vastaanotolle, mutta valitettavasti sekään ei aina onnistu.
Mies irtisanottiin edellisestä työstä, jossa tulot paljon paremmat. Ja tämä ei ollut suunniteltu raskaus.
Oletko itse ollut töissä, eikö teillä ole säästöjä? Yhä korostaisin, että jos itse olet hoitovapaalla/kodinhoidontueulla yms. ja mies irtisanottu niin kannattaisi olla huolellisempi ehkäisyn kanssa. Vaikka yhteiskunta tukee lapsia ja lapsiperheitä (ja tämä on hyvä asia) pitäisi ihmiset saada ottamaan enemmän vastuuta itse omasta elämästään. Tämä ei nyt ole AP:lle tarkoitettu vaan yleisesti, miten tuntuu että kaikki jotka täälläkin kyselevät toimeentulotukien yms perään, ovat olleet monta vuotta kotona ja lapsia on useampi...
Kahdessa viikossa pitäisi saada, mutta valittava asia on että monissa kunnissa tämä ei toteudu niin voi mennä jopa pitkälti toista kuukautta.