Työeläkeyhtiöiden teettämä tutkimus vahvistaa: Työnantaja eivät halua enää palkata yli 50-vuotiaita
Työnantajien mielestä eivät enää opi uutta, eivä pysy mukana työtahdissa ja heillä on liikaa sairauslomia. Ja jotain muitakin perusteita taisi olla.
Joillekin aloille ei tosin tahdo päästä enää yli 40-vuotiaatkaan.
Kommentit (99)
Itse 45 vee entinen bygga.... Alanvaihtokaan ei näytä onnistuvan. Ilmeisesti rakennusalan työkokemus on myös leimannut minut, raksa-äijäksi, vaikka olen kaukana siitä. Eihän ruskettunutta raksa-äijää voi mihinkään toimistoon tai myynti tehtäviin palkata. Varsinkaan 45 vee
Jos mä olisin yrittäjä, palkkaisin vain yli 45vuotiaita.
Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.
Työura sit parhaimmillaan joillakin välillä 18 - 39.
Nollatutkimus kun tietävät kaikki.
Kyllä ne nuoret on laiskimpia työpaikoilla. Lisäksi voivat olla pois töistä, jos vaikka sattuu aamulla satamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse 45 vee entinen bygga.... Alanvaihtokaan ei näytä onnistuvan. Ilmeisesti rakennusalan työkokemus on myös leimannut minut, raksa-äijäksi, vaikka olen kaukana siitä. Eihän ruskettunutta raksa-äijää voi mihinkään toimistoon tai myynti tehtäviin palkata. Varsinkaan 45 vee
Rautakauppaan töihin kaupallisen tutkinnon jälkeen. Myyjäksi kouluttaudut. Taitaa ihan löytyä työvoimakoulutuksena.
Vierailija kirjoitti:
No ei sentään, koska opiskelut suoritetaan perusteellisesti ajan kanssa niin työura tehdään ikävuosina 32 - 39.
Vierailija kirjoitti:
Moi, naisilla siis 35-39 vuotta, kun ensin pelko
Lapsien teosta ja sitten on jo jälkeenjäänyt kehäraakki : )
En usko että tuollaista tutkimusta on olemassa. Ap keksi sen päästään.
Miten niin enää? Koska työnantajat ovat palkanneet yli viisikymppisiä. Ja perustelutkin ontuvat. Nuoret ruuhkavuosia elävät lasten vanhemmat ovat eniten poissa töistä omilla ja lasten sairaslomilla. Ja yleensä iäkkäillä on osaamista ja kykyä soveltaa sitä.
Ikävä kyllä ikäsyrjintä perustuu tilastoihin, vanhemmat työntekijät sairastavat ja jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle enemmän kuin nuoremmat. Viimeinen työnantaja joutuu kantamaan myös taloudellista vastuuta sairastuvasta ja eläköityvästä, vanhempi työntekijä on näin työnantajalle todellinen riski eikä häntä palkata.
Ongelma poistuu jos yhteiskunta ottaa kyseisen taloudellisen riskin kantaakseen. Muutoin kaikki puheet pitkistä työurista ja ikäsyrjinnän lopettamisesta ovat puutaheinää.
Haastattelukutsut loppuivat kuin seinään, kun täytin 45.
Siis apouttiarallaa 20 vuotta ennen eläkeikää.
Sairasta.
Liian suuri riski saikkikoneesta. Karu fakta, että tuossa iässä jo alkaa kroppa vaatimaan sairauslomaa.
olen 45 ja kyllä on vaikeaa löytää töitä. ironisinta n se, että en ole koskaan ollut töistä sairaslomilla, siis en koskaan. satun aina sairastumaan flunssaan loman ensimmäisellä viikolla. jaksan tehdä töitä, opin uutta, en ole jämähtänyt yhteen tapaan tehdä töitä, minulla ei ole riippakiviä elämässäni, joiden vuoksi täytyisi jäädä joskus yllättäen töistä pois, en tarvitse krapulalomapäiviä, voin ihan hyvin tehdä iltavuoroakin tai tulla lyhyellä varoitusajalal töihin. mutta kaikki katkeaa siihen, kun työnantaja laskee ikäni. sitä ei vain sanota ääneen, keksitään joku tekosyy tyyliin, "mutta kun sinulla ei ole tätä ghentkt koulutusta, jota annettiin 3.2.1897 klo 11.11-11.12 välisellä ajalla, sori mutta se pitää tosiaan olla". Sitten kehdataan vinkua julkisesti, että kun ei saa työvoimaa suomesta. Kyllä saa, jos työnantajat opttelisivat ymmärtämään, että nelikymppisetkin ovat hyvin heterogeeninen joukko ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Aika raskaaksi käy teille nuorille kun joudutte elättämään meidät vanhat...
Rasismi on kielletty, mutta ikärasismi on ok!
Vierailija kirjoitti:
Haastattelukutsut loppuivat kuin seinään, kun täytin 45.
Siis apouttiarallaa 20 vuotta ennen eläkeikää.
Sairasta.
Kyllä se johtuu siitä että käytät sanaa apouttiarallaa eikä iästä.
Itse olen huomannut saman. Niin kauan kun cv:ssä oli mukana syntymäaikani, ei kutsuja työhaastatteluun tullut. Kun jätin sen pois, niin olen päässyt sen jälkeen useamman kerran työhaastatteluun. Ja nyt olen uudessa duunissa 51 vuotiaana. Eikä ole mitään ongelmia pysyä nuorempien mukana. Itse asiassa he kysyvät minulta paljon useammin neuvoja kuin minä heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Liian suuri riski saikkikoneesta. Karu fakta, että tuossa iässä jo alkaa kroppa vaatimaan sairauslomaa.
Meillä saikuttaa 40-vuotias huippukunnossa oleva nainen. Ja hänen työt tekee 60-vuotias.
Tämä nuorempi on sellainen salinainen - treenaa siis salilla. Ratsastaa ja harrastaa moottoripyöräilyä.
Ensiks meni selkä - sitten tuli homeongelma (ei voinut tehdä töitä työpisteessä - siirrettiin muihin tehtäviin (istui 8 H). Sitten meni olkapää...
Terve kuin pukki.
Rakennusalalle ei enää palkata yli 40-vuotiaita.