Miksi suomalaiset naiset värjäävät liian tumman tukan?
Ihan tosi paljon on nyt nuoremmalla naisväellä tätä liian tummaa tukkaa suhteessa ihon pigmenttiin.Suokaa anteeksi, tottakai jokaisella on oikeus sellaiseen tukkaan kun haluaa ja ei ole minulta pois, mutta en usko että kovinkaan moni oikeasti näkee tätä asiaa kovinkaan objektiivisesti mitä tulee omaan peilikuvaan. Suurimmalle osalle suomalaisista naisista ei sovi tummanruskea tukka, koska iho on "kelmeä" ja vaalea, ja sitten iho näyttää kalpealta. Kulmakarvoja ei tummenneta kuitenkaan, vaan lopputulos on hullunkurinen.Toinen vaihtoehto on sitten solariumissa käyvät ja aurinkopuuterilla itseään tummentavat naiset, joiden kasvot hohkavat oranssiin vivahtavina ja koitetaan paikkailla sitä ettei oikeasti olla tummia.
Meille on annettu ihana vaalea ruskean sävy luonnostaan (suurimmalle osalle), ja jos vaikka googlettaa "light brown hair" tulee hakutuloksia suomalaiseen "sävykarttaan" sopivista hiusväreistä. Esimerkkinä tämä:
http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=44556327
Jos mietitte vaikka kuvassa olevan näyttelijättären kasvojen sävyä, huomaatte että hänelle ei sovi tummanruskea tukka eikä Mischaa ole näkynytkään tummanruskeassa tukassa juurikaan.
Koska olen syystä tai toisesta tänä kesänä nähnyt paljon kesämorsiamia, huomasin sen että hiuslisäkkeet+liian tummanruskea tukka ja vaalea iho ovat yleisiä. Toivoisin, että kampaajilla olisi enemmän rohkeutta puuttua tähän ja suomalaisetkin naiset alkaisivat rohkeasti vaalentaa kutrejaan.
Ja kyllä maailmassa on tärkeämpääkin mietittävää kuin tämä, mutta toisaalta taas kaiken dramaattisuuden keskellä voi aivan hyvin hetken katsoa peilikuvaansa ja valokuvia itsestään, ja miettiä antaisiko asteen, pari vaaleampi tukka ihmisestä hieman helpommin lähestyttävän kuvan. :)
Tuntuu että nuorempi sukupolvi värjää hiuksiaan jopa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja nykyisin värikartta suomalaisten naisten päässä on joko kirkuvan punainen tai tummanruskea/musta.
Kaikista luonnollisin ja kaunein lopputulos tulisi kuitenkin KOROSTAMALLA omaa luonnollista hiusväriä raidoilla tai sävytteellä, mutta en ymmärrä miksei tämä tavoita suomalaisia.
Jostain syystä suomalainen nainen valitsee liian kovan värisävyn, ja sitä täytyy sitten kompata sillä meikkikerroksella, eihän meikinkää ole tarkoitus peittää omaa värisävyä kasvoissa vaan korostaa omia parhaita puolia, miksei näin toimita hiusvärin suhteen...?
Se on sääli, koska meillä on oikeasti ihana iho ja kaunis hiuslaatu!
Mutta tässäpä tämä pinnallinen avaus tällä kertaa. <3
Kommentit (81)
En jaksa lukea muita viestejä, mutta ihan vaan tiedoksenne, ettei todellakaan näytä hyvältä se, kun suomalaiset alkavat blondata jo ennestään harvahapsista päätään. Tuloksena vielä puolet alkuperäistä ohuempi katkennut hampputukka. Katsele sinä niitä kaikessa rauhassa, niin minä katson paksuja tummia hiuksiani joista suurin osa pitää enemmän kun vaaleista... ;))
Värjäsin juuri eilen toista kertaa Garnierin Olia-sarjan värillä 6.3 Golden Light Brown, ja nätti tuli. Pohjavärini on jotain vaaleaa keskiruskeaa tms., niin väristä tuli aavistuksen tummempi kuin purkin päällä olevassa kuvassa: http://polkadots.indiedays.netdna-cdn.com/wp-content/blogs.dir/10/files/2013/03/DSC_0288.jpg Mutta yhtä kaikki, kivan värinen ja sopii minulle.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:23"]
Ihan tosi paljon on nyt nuoremmalla naisväellä tätä liian tummaa tukkaa suhteessa ihon pigmenttiin.Suokaa anteeksi, tottakai jokaisella on oikeus sellaiseen tukkaan kun haluaa ja ei ole minulta pois, mutta en usko että kovinkaan moni oikeasti näkee tätä asiaa kovinkaan objektiivisesti mitä tulee omaan peilikuvaan. Suurimmalle osalle suomalaisista naisista ei sovi tummanruskea tukka, koska iho on "kelmeä" ja vaalea, ja sitten iho näyttää kalpealta. Kulmakarvoja ei tummenneta kuitenkaan, vaan lopputulos on hullunkurinen.Toinen vaihtoehto on sitten solariumissa käyvät ja aurinkopuuterilla itseään tummentavat naiset, joiden kasvot hohkavat oranssiin vivahtavina ja koitetaan paikkailla sitä ettei oikeasti olla tummia.
Meille on annettu ihana vaalea ruskean sävy luonnostaan (suurimmalle osalle), ja jos vaikka googlettaa "light brown hair" tulee hakutuloksia suomalaiseen "sävykarttaan" sopivista hiusväreistä. Esimerkkinä tämä:
http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=44556327
Jos mietitte vaikka kuvassa olevan näyttelijättären kasvojen sävyä, huomaatte että hänelle ei sovi tummanruskea tukka eikä Mischaa ole näkynytkään tummanruskeassa tukassa juurikaan.
Koska olen syystä tai toisesta tänä kesänä nähnyt paljon kesämorsiamia, huomasin sen että hiuslisäkkeet+liian tummanruskea tukka ja vaalea iho ovat yleisiä. Toivoisin, että kampaajilla olisi enemmän rohkeutta puuttua tähän ja suomalaisetkin naiset alkaisivat rohkeasti vaalentaa kutrejaan.
Ja kyllä maailmassa on tärkeämpääkin mietittävää kuin tämä, mutta toisaalta taas kaiken dramaattisuuden keskellä voi aivan hyvin hetken katsoa peilikuvaansa ja valokuvia itsestään, ja miettiä antaisiko asteen, pari vaaleampi tukka ihmisestä hieman helpommin lähestyttävän kuvan. :)
Tuntuu että nuorempi sukupolvi värjää hiuksiaan jopa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja nykyisin värikartta suomalaisten naisten päässä on joko kirkuvan punainen tai tummanruskea/musta.
Kaikista luonnollisin ja kaunein lopputulos tulisi kuitenkin KOROSTAMALLA omaa luonnollista hiusväriä raidoilla tai sävytteellä, mutta en ymmärrä miksei tämä tavoita suomalaisia.
Jostain syystä suomalainen nainen valitsee liian kovan värisävyn, ja sitä täytyy sitten kompata sillä meikkikerroksella, eihän meikinkää ole tarkoitus peittää omaa värisävyä kasvoissa vaan korostaa omia parhaita puolia, miksei näin toimita hiusvärin suhteen...?
Se on sääli, koska meillä on oikeasti ihana iho ja kaunis hiuslaatu!
Mutta tässäpä tämä pinnallinen avaus tällä kertaa. <3
[/quote]
minä olen peräti mustatukkainen. oma väri on keskiruskea. kulmakarvat ja muut karvat ovat minulla kans aika tummia, mutta kulmiin olen ottanut vielä kevyen luonnollisen kestopigmentoinnin jottei aina tarvi kynää. musta yleensä oletetaan että olen luonnollisesti tällainen (asun ulkomailla). suomalainen toki yleensä arvaa että olen värjännyt tai kysyy epäilevästi, silti kukaan ei ole ikinä ehdottanut mitään muuta tai edes vihjannut ettei sopisi. yli 10 vuotta ollut jo mustana. voi olla että jos näkisit minut kadulla niin ajattelisit että "taas tommonen", mutta suomalaisiakin on vähän eri sävyjä, joskus tumma uskoakseni sopii.
anyway nuo hiusvärit on yleensä trendejä, koita kestää... näkisitpä kuinka tummat etelän naiset valkaisee hiuksiaan valkoiseksi/keltaiseksi hampuksi... se on hurjan näköistä....:(
Ihoni vivahtaa oliiviin, silmäni ovat vihreät, ripset ja kulmat luonnostaan tummat, joten minulle musta tukka on se ainoa oikea, ei maantienruskea. Vaaleammassa tukassa näytän 20 vuotta vanhemmalta. Olen kokeillut kaikki sävyt mustasta kirkkaan punaiseen, myös useita ruskean eri sävyjä, mutten koskaan ole ollut blondi.En ole kalpea kasvoiltani tässä värissä, koska olen oikeasti piirteiltäni tumma.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:13"]
Ihoni vivahtaa oliiviin, silmäni ovat vihreät, ripset ja kulmat luonnostaan tummat, joten minulle musta tukka on se ainoa oikea, ei maantienruskea. Vaaleammassa tukassa näytän 20 vuotta vanhemmalta. Olen kokeillut kaikki sävyt mustasta kirkkaan punaiseen, myös useita ruskean eri sävyjä, mutten koskaan ole ollut blondi.En ole kalpea kasvoiltani tässä värissä, koska olen oikeasti piirteiltäni tumma.
[/quote]
Minulla samanlainen väritys. Olen käynyt värianalyysissäkin ja olen Vastakohtainen talvi. Luontoäiti vaan on päättänyt rangaista olivii-ihoista, tummanvihreäsilmäistä ihmistä likaisen maantienvärisellä hiusten luonnonvärillä, joka ei todellakaan sovi muihin väreihini. Ennen en edes uskaltanut värjätä tummaksi, vaan otin aina vaan kultaisia vaaleita raitoja, mutta tuon värianalyysin jälkeen rohkaistuin laittamaan hiukseni värityyppini yleisempään hiustenväriin eli mustanruskeaksi, ja toimii!
Ainoa sivuvaikutus on, että ihmiset ei tajua enää että olen suomalainen ja aika usein esim. liikkeissä myyjä tulee kysymään englanniksi tarvitsenko apua...
samaa mieltä apn kanssa! erityisesti järkyttää ihan mustiksi päänsä värjäävät. musta ja valkoinen on sellaiset hiusvärit, jotka _eivät_ käy kuin ihan muutamille ihmisille, ja yleensä vain niille joilla on nämä luonnostaan. on kamalaa katsoa kalpeakasvoista tyttöä mustien hiusten kehystämänä, ei ole luonnollisen näköinen ollenkaan!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:32"]
samaa mieltä apn kanssa! erityisesti järkyttää ihan mustiksi päänsä värjäävät. musta ja valkoinen on sellaiset hiusvärit, jotka _eivät_ käy kuin ihan muutamille ihmisille, ja yleensä vain niille joilla on nämä luonnostaan. on kamalaa katsoa kalpeakasvoista tyttöä mustien hiusten kehystämänä, ei ole luonnollisen näköinen ollenkaan!
[/quote]
Mutta miksi pitäisi olla luonnollisen näköinen? Luonnottoman näköinenkin voi olla upea.
Ihan ensin tuli mieleen juuri maanantaina Nelosella loppuneen "America's Next Top Model" ohjelman voittaja, Brittany. Hän on hyvin vaalea-, suorastaan kalpeaihoinen ja siniset silmät. Hiusten väri kisaan tullessa oli epäilemättä luonnollinen, sellainen jotain blondin ja brunetin väliltä, aika tyypillinen suomalaisillakin se sävy. Brittany näytti toki ihan kivalta naapurintytöltä sen tukan kanssa, mutta kun sitten värjättiin se "luonnoton" musta muutoksessa, niin tuli ihan uutta poltkua ulkonäköön. Naapurintytöstä tulikin dramaattinen huippumalli, tavallisesta erikoinen. Ja sen erikoisuuden teki minusta juuri se hyvin vaalean ihon ja tumman tukan yhdistelmä, se tietynlainen luonnottomuus.
Minulla on ollut jo vuosia mustat hiukset ja tiedän, että kasvoni ovat kalpeat. Mutta se on tarkoituskin. Noh, tyylini on gootti joten kuuluu ns. kuvaan. Vahva meikki, mustat hiukset ja kalpea iho...minä tykkään =) Eli minä en todellakaan hae mitään luonnollisuutta. Friikkeinä suurin osa ihmisistä taitaa minua pitää mutta enpä siitäkään välitä.
KERTOKAA HIUSVÄREJÄ, JOILLA SAA EKAN VIESTIN KUVAN VÄRISET HIUKSET!!! On ollut pitkään hakusessa, muttei mitään tuollaista löydy kaupoista ja niillä, joita käytän, mun hiukset aina vain tummuu eli mä tosiaankin haluaisin olla ristiverinen, mutta se ei onnistu!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:37"]
Ihan ensin tuli mieleen juuri maanantaina Nelosella loppuneen "America's Next Top Model" ohjelman voittaja, Brittany. Hän on hyvin vaalea-, suorastaan kalpeaihoinen ja siniset silmät. Hiusten väri kisaan tullessa oli epäilemättä luonnollinen, sellainen jotain blondin ja brunetin väliltä, aika tyypillinen suomalaisillakin se sävy. Brittany näytti toki ihan kivalta naapurintytöltä sen tukan kanssa, mutta kun sitten värjättiin se "luonnoton" musta muutoksessa, niin tuli ihan uutta poltkua ulkonäköön. Naapurintytöstä tulikin dramaattinen huippumalli, tavallisesta erikoinen. Ja sen erikoisuuden teki minusta juuri se hyvin vaalean ihon ja tumman tukan yhdistelmä, se tietynlainen luonnottomuus.
[/quote]
Brittanin onnistuneen tyylimuutoksen valttina oli värin lisäksi se leikkaus.Ei ollut mitään pitkänä liehuvaa goottiharsoa vaan napakka, hyvin leikattu lyhyt kampaus. Kieltämättä onnistunut yhdistelmä.
Iik mites me hassun väriset, jotka käytetään shokkivärejä, kuten violetti, purppura, vaaleanpunainen, sininen ja vihreä? Oma shokki imartelee omaa ihonsävyä ja olisi alaston olo, mikäli äkisti joutuisin tuommoiseksi vaaleanruskeaksi, joka on muuten luonnollinen värini. Tylsän näköistä, jos kaikki on tuommoisia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:33"]
itse viimeksi kampaajalla kerroin haluavani vaaleanruskean, omaa sävyä muistuttavan värin vaaleilla raidoilla. Sain tumman suklaanruskean värin vaaleilla raidoilla! kiitos, kiitos...
[/quote]
Suomessa ei osata tehdä vaaleanruskeaa tukkaa. Ei ainakaan minulle. Olen blondi, joka halusi vähän kontrastia hiuksiin ottamalla VÄHÄN VAALEANruskeita raitoja niskanpuoleisiin hiuksiin. Noh, sain joka kerta todella tummia, kerran jopa punaisia, ja kerran, mikä uskomattominta, täysin mustia.
Ja kallis oli kampaaja (120-140 e /kerta).
Vaihdoin kampaajaa ja ehdotin tälle näitä vaaleanruskeita raitoja, sanoi, ettei kannata :D en siis saanut häneltäkään.
Jennifer Anistonin hiukset... oih! Sellai
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:33"]
itse viimeksi kampaajalla kerroin haluavani vaaleanruskean, omaa sävyä muistuttavan värin vaaleilla raidoilla. Sain tumman suklaanruskean värin vaaleilla raidoilla! kiitos, kiitos...
[/quote]
Suomessa ei osata tehdä vaaleanruskeaa tukkaa. Ei ainakaan minulle. Olen blondi, joka halusi vähän kontrastia hiuksiin ottamalla VÄHÄN VAALEANruskeita raitoja niskanpuoleisiin hiuksiin. Noh, sain joka kerta todella tummia, kerran jopa punaisia, ja kerran, mikä uskomattominta, täysin mustia.
Ja kallis oli kampaaja (120-140 e /kerta).
Vaihdoin kampaajaa ja ehdotin tälle näitä vaaleanruskeita raitoja, sanoi, ettei kannata :D en siis saanut häneltäkään.
Jennifer Anistonin hiukset... oih! Sellaista ei Suomessa näe.
[/quote]
korjasin lopun
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:43"]
KERTOKAA HIUSVÄREJÄ, JOILLA SAA EKAN VIESTIN KUVAN VÄRISET HIUKSET!!! On ollut pitkään hakusessa, muttei mitään tuollaista löydy kaupoista ja niillä, joita käytän, mun hiukset aina vain tummuu eli mä tosiaankin haluaisin olla ristiverinen, mutta se ei onnistu!
[/quote]
Sen ekan viestin hiuskuvassa on muuten perusvärin lisäksi kahta eri sävyä raitoja. Perussävyaste on 6 tai 7, neutraali, ja sitten on kultaisia ja vaaleampia raitoja. Kampaajalta kyllä saat tuollaisen, mutta kotona aika vaikea toteuttaa tosiaan tuo raidoitus. Pelkkä yksivärinen 6- tai 7 sävy on yleensä aika tylsän näköinen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:43"]
[/quote]
Käy kampaajalla? Ei tuota voi onnistuneesti tehdä itse.:( Jos joku osaa niin vinkatkaa?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:45"]
Valitin kyllä ja suostuivat tekemään ilmaisen värinpoiston. Olin ammattiopistolla opiskelijalla, uskalsin koska moni oli kehunut, mutta aika ammattitaidoton ja välinpitämätön opettaja heillä kyllä oli...
Ihailen Eva Longoriaa ja hänen tyyliään :) Olipa sinulla hyvä kampaaja!
[/quote]
Alapeukutin tätä vahingossa piti olla ylös.:(
Mitä tehdä jos on luonnostaan tummatukkainen mutta vaalea ja pisamaihoinen ja sinisilmäinen? Vaalentaa hiuksia ettei vaan ärsyttäisi sellaista mammaa joka ei tiedä että meitäkin on olemassa? Tällaisia kuin minä, tumman saamelaisisän ja vaalean pohjalaisäidin tytär. Olen jatkuvasti saanut kuulla kommenttia siitä että värjään hiuksiani ehkä liian tummiksi ihonväriin nähden vaikka ikinä en ole laittanut päähäni mitään väriä!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:04"]
Mitä tehdä jos on luonnostaan tummatukkainen mutta vaalea ja pisamaihoinen ja sinisilmäinen? Vaalentaa hiuksia ettei vaan ärsyttäisi sellaista mammaa joka ei tiedä että meitäkin on olemassa? Tällaisia kuin minä, tumman saamelaisisän ja vaalean pohjalaisäidin tytär. Olen jatkuvasti saanut kuulla kommenttia siitä että värjään hiuksiani ehkä liian tummiksi ihonväriin nähden vaikka ikinä en ole laittanut päähäni mitään väriä!
[/quote]
Teitä ei ole olemassa.
t. kananpersetukkainen av-mamma
En ajatellut luopua punaisesta tukastani jonkun randomin mielipiteen vuoksi. Pidän tästä ja se saa luvan riittää kampaajille ja muille kanssakulkijoille.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:46"]
Entä jos on luonnostaan tummanruskeat hiukset ja hyvin vaalea iho?
Luontoäidillä huono päivä?
Minusta olen kaunis kalpeine ihoineni, tummine hiuksineni ja sinisine silmineni.
[/quote]
Olet siis irkkukamaa. Pisamia vielä ja irkkuenkkua puhumaan, niin kukaan ei tiedä sinua suomalaiseksi (ellei sinulla ole lättänöitä kenkiä ja marikassia).
Liian tummat hiukset ovat samassa sarjassa kuin mustat vaatteet. Näen arkiaamuisin satoja ihmisiä aamuruuhkassa Hgin rautatieasemalla. Kaikki naiset mustissa takeissan, housuissaan, kengissään ja laukuissaan + kalpeine naamoineen näyttävät ihan jostain zombileffasta nousseilta.
Ettekö te massamustat huomaa, että näytätte kaikki samanlaisilta?
Ohi meni, mutta oli pakko kommentoida...