Miksi suomalaiset naiset värjäävät liian tumman tukan?
Ihan tosi paljon on nyt nuoremmalla naisväellä tätä liian tummaa tukkaa suhteessa ihon pigmenttiin.Suokaa anteeksi, tottakai jokaisella on oikeus sellaiseen tukkaan kun haluaa ja ei ole minulta pois, mutta en usko että kovinkaan moni oikeasti näkee tätä asiaa kovinkaan objektiivisesti mitä tulee omaan peilikuvaan. Suurimmalle osalle suomalaisista naisista ei sovi tummanruskea tukka, koska iho on "kelmeä" ja vaalea, ja sitten iho näyttää kalpealta. Kulmakarvoja ei tummenneta kuitenkaan, vaan lopputulos on hullunkurinen.Toinen vaihtoehto on sitten solariumissa käyvät ja aurinkopuuterilla itseään tummentavat naiset, joiden kasvot hohkavat oranssiin vivahtavina ja koitetaan paikkailla sitä ettei oikeasti olla tummia.
Meille on annettu ihana vaalea ruskean sävy luonnostaan (suurimmalle osalle), ja jos vaikka googlettaa "light brown hair" tulee hakutuloksia suomalaiseen "sävykarttaan" sopivista hiusväreistä. Esimerkkinä tämä:
http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=44556327
Jos mietitte vaikka kuvassa olevan näyttelijättären kasvojen sävyä, huomaatte että hänelle ei sovi tummanruskea tukka eikä Mischaa ole näkynytkään tummanruskeassa tukassa juurikaan.
Koska olen syystä tai toisesta tänä kesänä nähnyt paljon kesämorsiamia, huomasin sen että hiuslisäkkeet+liian tummanruskea tukka ja vaalea iho ovat yleisiä. Toivoisin, että kampaajilla olisi enemmän rohkeutta puuttua tähän ja suomalaisetkin naiset alkaisivat rohkeasti vaalentaa kutrejaan.
Ja kyllä maailmassa on tärkeämpääkin mietittävää kuin tämä, mutta toisaalta taas kaiken dramaattisuuden keskellä voi aivan hyvin hetken katsoa peilikuvaansa ja valokuvia itsestään, ja miettiä antaisiko asteen, pari vaaleampi tukka ihmisestä hieman helpommin lähestyttävän kuvan. :)
Tuntuu että nuorempi sukupolvi värjää hiuksiaan jopa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja nykyisin värikartta suomalaisten naisten päässä on joko kirkuvan punainen tai tummanruskea/musta.
Kaikista luonnollisin ja kaunein lopputulos tulisi kuitenkin KOROSTAMALLA omaa luonnollista hiusväriä raidoilla tai sävytteellä, mutta en ymmärrä miksei tämä tavoita suomalaisia.
Jostain syystä suomalainen nainen valitsee liian kovan värisävyn, ja sitä täytyy sitten kompata sillä meikkikerroksella, eihän meikinkää ole tarkoitus peittää omaa värisävyä kasvoissa vaan korostaa omia parhaita puolia, miksei näin toimita hiusvärin suhteen...?
Se on sääli, koska meillä on oikeasti ihana iho ja kaunis hiuslaatu!
Mutta tässäpä tämä pinnallinen avaus tällä kertaa. <3
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:04"]
Mitä tehdä jos on luonnostaan tummatukkainen mutta vaalea ja pisamaihoinen ja sinisilmäinen? Vaalentaa hiuksia ettei vaan ärsyttäisi sellaista mammaa joka ei tiedä että meitäkin on olemassa? Tällaisia kuin minä, tumman saamelaisisän ja vaalean pohjalaisäidin tytär. Olen jatkuvasti saanut kuulla kommenttia siitä että värjään hiuksiani ehkä liian tummiksi ihonväriin nähden vaikka ikinä en ole laittanut päähäni mitään väriä!
[/quote]
Täällä espanjalaisen isän ja suomalaisen äidin sinertävänmustatukkainen, vaaleahkoihoinen ja vihreäsilmäinen tytär saa kärsiä samanlaisesta kommentoinnista, että miksi värjään niin kovan mustaksi tukkaani. Vaan kun väri on ihan aito. Pitäisi varmaan yrittää blondata maantienväriseksi että olsiivat tyytyväisiä.
Oon vuosia värjännyt hiuksia mustanruskealla ja saanut paljon kehuja. Itse tykkään siitä kontrastista, kun on vaalea iho ja tummat hiukset. Joillekin se sopii, kts. esim. Jenni Vartiainen ja Tarja Turunen. Ihon sävyn vaan pitää olla oikea, että saadaan sellainen lumikkimainen vaikutelma. Jos on kovin punakka iho, niin silloin musta tai tummanruskea ei välttämättä ole paras vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:36"]
Oon vuosia värjännyt hiuksia mustanruskealla ja saanut paljon kehuja. Itse tykkään siitä kontrastista, kun on vaalea iho ja tummat hiukset. Joillekin se sopii, kts. esim. Jenni Vartiainen ja Tarja Turunen. Ihon sävyn vaan pitää olla oikea, että saadaan sellainen lumikkimainen vaikutelma. Jos on kovin punakka iho, niin silloin musta tai tummanruskea ei välttämättä ole paras vaihtoehto.
[/quote]
Itselläni on punakka iho ja minusta sopii siinä missä muutkin värit. Ainoa mikä on punakkuuden takia kaamea, on kaikki punaiset sävyt. Punaiset hiukset ja punainen naama, hyh hyh. Sen sijaan kylmät sävyt, niin tummat kuin vaaleat, toimii kyllä. Onhan intiaanitkin hyvinkin punakoita "punanahkoja" ja mustatukkaisia, ei se ole periaatteessa luonnoton yhdistelmä, vaikkei lumikkimaiselta näytäkään.
Ihan kuin moni ymmärtäisi tämän aloituksen tarkoituksella väärin.:)
Ei nyt ole kyse siitä että pitää näyttää harmaavarpuselta. Vai näyttääkö esim.vaaleanruskean tukan jumalatar Jennifer Aniston mitäänsanomattomalta? Hän on luonnostaan juurikin nk. neutraali mutta hiukset ovat nykyisin taidokas sekoitus eri sävyvivahteita. :) Tummanruskea yksivärinen värjätty lopputulos "värittömällä" naisella kertoo vaan että ei ole käynyt ammattitaitoisella kampaajalla ja ei ymmärrä itse. Ikävää että niin moni luulee että jos ei värjää radikaalisti johonkin väriin,näyttää valjulta! :O
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:40"]
Ei nyt ole kyse siitä että pitää näyttää harmaavarpuselta. Vai näyttääkö esim.vaaleanruskean tukan jumalatar Jennifer Aniston mitäänsanomattomalta? Hän on luonnostaan juurikin nk. neutraali mutta hiukset ovat nykyisin taidokas sekoitus eri sävyvivahteita. :) Tummanruskea yksivärinen värjätty lopputulos "värittömällä" naisella kertoo vaan että ei ole käynyt ammattitaitoisella kampaajalla ja ei ymmärrä itse. Ikävää että niin moni luulee että jos ei värjää radikaalisti johonkin väriin,näyttää valjulta! :O
[/quote]
Minun silmään Jennifer Anistonin tyyli tosiaan on valju. Hänhän pukeutuu, kuten hänen väreihinsä sopii, pääosin aika vaaleisiin tai murrettuihin sävyihin. Itse en sellaisesta tykkää, haluan mustaa ja fuksiaa, mustaa ja sähkönsinistä, musta-valkoista... Ja se ei oikein toimi jos tukka on Aniston-värissä.
Oi sori,kun oon syntyny tän näkösenä: miltein musta tukka,samoin kuin kaikki muutkin karvani, sekä lakanan valkoinen iho. Pitäisikö nyt sitten blondata itteni vai mitä kun oon ap:n mielestä luonnottoman näkönen?
anteeksi olemassaoloni!
Mulla on tosi vaalea iho (niin vaalea että näytän joskus talvisin ihan luonnottoman kalpealta vaikka olen täysin terve) ja luonnostaan tosi tummanruskeat hiukset. Näin kesällä ne vaalenee kylläkin keskiruskeiksi mutta talvella taas ovat todella tummat. Sävytän/värjään niitä kyllä, sillä luonnollinen sävy on vähän maantiemainen vaikka tumma onkin, en kuitenkaan suurta eroa tee, sillä en jaksa minkäänlaisia huomattavia kasvurajoja, olen sen verran laiska värjäämään ja hiukseni kasvavat kuulemma keskivertoa nopeammin.
Kyllä mulle kelpaisi sen väriset hiukset kuin Jennifer Anistonilla. Mutta tuskin täällä Suomessa kampaajat osaavat värjätä samanlaisen sävyiseksi. Ei millään pahalla.
Olen käynyt eri kampaajilla, ja heillä on jo vaikeuksia saada tyvi värjättyä samansävyiseksi kuin hiusten pituudet. Lisäksi minulla tosiaan on paljon tummemmat hiukset kuin Anistonilla. Minulla ei ole maantienharmaat vaan ruskeat hiukset. Ja värjäytän hiukseni hieman tummemmiksi kuin oma luonnollinen hiustenvärini on. Mitähän hiuksieni kunnolle tapahtuisi jos niitä alettaisiin vaalentamaan, hiusteni laatu on jo muutenkin karheaa ja kiharaa.
Oon niin samaa mieltä ap:n kanssa!!!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:40"]
[/quote]
Aika harvalla tavallisella suomalaisnaisella sattuu olemaan kampaajaa, joka osaisi tuollaisen taidokkaan sekoituksen eri sävyvivahteita tehdä. Noin ammattitaitoiset kampaajat ovat kuitenkin aika harvinaisia, että tuskin moneltakaan paikkakunnalta Suomessa löytyy, tai läheltäkään. Luonnonvaaleanruskeat hiuksethan eivät yleensä näytä ihan tuolta kuitenkaan luonnostaan.
Ei ihan joka naisella ole myöskään varaa pistää vuodessa PELKÄSTÄÄN hiuksiinsa sitä, mitä pienituloiselta jää palkasta kaikkineen kuukaudessa käteen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:43"]
KERTOKAA HIUSVÄREJÄ, JOILLA SAA EKAN VIESTIN KUVAN VÄRISET HIUKSET!!! On ollut pitkään hakusessa, muttei mitään tuollaista löydy kaupoista ja niillä, joita käytän, mun hiukset aina vain tummuu eli mä tosiaankin haluaisin olla ristiverinen, mutta se ei onnistu!
[/quote]
Sen ekan viestin hiuskuvassa on muuten perusvärin lisäksi kahta eri sävyä raitoja. Perussävyaste on 6 tai 7, neutraali, ja sitten on kultaisia ja vaaleampia raitoja. Kampaajalta kyllä saat tuollaisen, mutta kotona aika vaikea toteuttaa tosiaan tuo raidoitus. Pelkkä yksivärinen 6- tai 7 sävy on yleensä aika tylsän näköinen.
[/quote]
En ole saanut kampaajilta mitään. Yksi laittoi muka vaaleat raidat ja kyllä ne kaksi viikkoa pysyivät... Mistäs noita numeroita osaa katsella marketin hyllystä, vinkatkaa jotain sinnepäin.
Nuorilla naisilla on kylläkin nykyään tosi paljon ihan värjäämättömiä hiuksia. Teinit on teinejä, alle kakskymppisenä kuuluukin olla ns. radikaali ja kokeilla vaikka sitten hiusvärejä. 23-30-vuotiailla ( nuoret naiset kauneimmillaan) on nyt trendinä "luomuhiukset". huomaa esim. yliopistolla.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:01"]
Nuorilla naisilla on kylläkin nykyään tosi paljon ihan värjäämättömiä hiuksia. Teinit on teinejä, alle kakskymppisenä kuuluukin olla ns. radikaali ja kokeilla vaikka sitten hiusvärejä. 23-30-vuotiailla ( nuoret naiset kauneimmillaan) on nyt trendinä "luomuhiukset". huomaa esim. yliopistolla.
[/quote]
Niin,amiskan pihallahan nämä mustatukat,tulevat kynsiteknikot kessuttelevatkin,ja tyyli jatkuu koulun jälkeenkin,mutta ei yliopistolla.:) Naisten ulkonäöllä on huima ero riippuen mitä koulua käyvät. Ei se ole sattumaa.
Ylilaitetun Jersey Shore-bimbon vastakohta saattaa olla kananpersetukkainen av-mamma,mutta tosiasiassa esim.yliopiston likat on luonnollisella tavalla ehostettuja ja asiallisemman näköisiä muutenkin. En ole omalla yliopistolla nähnyt vielä yhtään Jersey Shore-bimboa,miksköhän.:)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 12:37"]
Eikä:D Mistä löysit tuon jälkimmäisen kuvan? Mahtava esimerkki. Mitenköhän nuo hampaatkin on saatu loistamaan?
[/quote]
Google heitti sen esimerkiksi, kun hain yliblondauksia! :-DDD
Noita supervalkaisuja näkee tosiaan paljon Suomessa, samoin tuota aurinkopuuterin yliannostelua etenkin keväisin.
Minusta tämä Nicole Richien aiempi vaalea sävy ja kampaus ovat kivat, tuossa sen vaaleassa värissä on sekä neutraalia että lämmintä vaaleaa, ilman mitään mattaisuutta tai kananpojankeltasävyjä
http://static.becomegorgeous.com/img/arts/2010/Oct/20/2994/nicole_richie_2005_4.jpg
Brittiläisellä ex-missi Danielle Lloydilla on hyvän sävyinen tumma kampaus, tuollainen sopisi monelle suomalaiselle naiselle, sellaisen kovan näköisen mustanruskea-laikukkaan letin sijasta
http://3.bp.blogspot.com/-2By5-YTpm84/TWxXSsaKNpI/AAAAAAAAF80/UFl2lk6BRcI/s400/SPX-015089.jpg
Tämä Sienna Millerin vaalea sävy sopisi myös monelle suomalaiselle vaaleaihoiselle ja sini/viher/harmaasilmäiselle, ei ole liian kova ja räikeä vaalennus/valkaisu
http://calmartinicolorgroup.com/wp-content/uploads/2012/04/cos-blonde-hair-0411-sienna-miller-lg.jpg
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:30"]Suomalaisnaisista hyvin iso osa tuntuu kuitenkin tuntevan vähän rokahtavan tai muuten reippaamman pukeutumistyylin omakseen ennemmin kuin sellaisen hillityntyylikkään (...)
[/quote]
Tuota voihan sen näinkin nähdä. Itse sanoisin, että suuri osa suomalaisista naisista pukeutuu yksinkertaisesti mauttoman rumasti, kulahtaneen ryppyisiin mustiin vaatteisiin, joihin lisätään ehkä kulahtaneita murrettuja sävyjä. Hiukset on itse tummanruskeaksi tai mustaksi värjätyt, väriainetta ei ole laitettu tarpeeksi. Latvoja ei ole lyhennetty ikuisuuksiin tai sen on tehnyt oma tytär 12v, kaveri tai äiti. Tai "joku joka opiskeli kampaajaksi mutta on nyt kaupassa töissä, se maksaa vain 15e kerta".
Sitten kun tämä suomalaisten massa, siis se "suuri toppahousukansa" vaeltaa yhdessä vaikkapa jossain messualueella, niin a vot! On tosi hienotunteista sanoa, että pukeudutaan rokahtavasti ja reippaasti, kun oikea muoto on jotain aivan toista. Lähinnä jotain Lindexin/Halosen/tms alennuksesta ostettuja mustia ja murrettuja, pilalle pestyjä loimia, tunikoita ja niiden kanssa cargohousut. Feikki-crocsit jalkaan. Namipalat! Ai niin unohtui - se halpa ihana suttuinen perhostatska, tribaali tai väärin kirjoitettu viisaus.
itse tykkään sellaisesta lumikkimaisesta vibasta. silmät korostuu nätisti
Koska ihmisillä ei ole varaa (tai halua!) maksaa joka kuukausi reilua satasta kampaajalle. Näytääkseen hyvältä tuollainen hiekanvärinen luonnollinen väri vaatii monia sävyjä, joten se ei onnistu kotiväreillä millä hiukset saa kyllä tasaisen mustaksi tai tummanruskeaksi.
Koska harva kampaaja Suomessa osaa oikeasti värjätä hyvin luonnollisen sävyisiä hiuksia.
Tärkein syy ainakin itselläni: luonnollisenväristen hiusteni kanssa sopivat käytännössä vain luonnollisenväriset vaatteet. Varmaan joo näyttäisi mun värisävyt yhteensopivilta, jos käyttäisin vaatteissa aina jotain beigeä tai muita hailakoita sävyjä. Useat suomalaiset kuitenkin tykkäävät kirkkaammista väreistä ja etenkin siitä parjatusta mustasta. Mieluisampi vaihtoehto useimmille tuntuu olevan käyttää niitä kivanvärisiä ja omantuntuisia vaatteita ja muuttaa omaa luonnollista värimaailmaa hiusten värillä ja meikillä niihin sopivaksi. Aina tulos ei ehkä ole ihan onnistunut, mutta en mä tiedä onko sekään nyt kovin pukevaa lopulta, että ihminen pukeutuu vihaamiinsa värisävyihin ja vihaamaansa tyyliin vain siksi, että ne sopivat hänen luonnollisiin sävyihinsä. Suomalaisnaisista hyvin iso osa tuntuu kuitenkin tuntevan vähän rokahtavan tai muuten reippaamman pukeutumistyylin omakseen ennemmin kuin sellaisen hillityntyylikkään (joka helposti näyttää vain valjulta ja harmaahiirimäiseltä, ellei ole varaa satsata hyviin materiaaleihin, klassisiin leikkauksiin ja tyylitajua hakea sitä jujua pukeutumiseen muilla jipoilla kuin kivoilla väreillä).
Yllättävän vähän kaupoista myöskään löytyy nättejä murrettuja tai luonnollisia sävyjä jotka pukisivat maantieharmaahiuksista, vaan etenkin kesällä jotain kirkkaita turkooseja, pinkkejä ja oransseja, ainoina vaihtoehtoina musta ja valkoinen, jotka sopivat hyvin harvalle "luonnonväreissään" olevalle suomalaiselle. Ja tällä hetkellä tosi paljon neonsävyjä.