Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset naiset värjäävät liian tumman tukan?

Vierailija
28.08.2013 |

Ihan tosi paljon on nyt nuoremmalla naisväellä tätä liian tummaa tukkaa suhteessa ihon pigmenttiin.Suokaa anteeksi, tottakai jokaisella on oikeus sellaiseen tukkaan kun haluaa ja ei ole minulta pois, mutta en usko että kovinkaan moni oikeasti näkee tätä asiaa kovinkaan objektiivisesti mitä tulee omaan peilikuvaan. Suurimmalle osalle suomalaisista naisista ei sovi tummanruskea tukka, koska iho on "kelmeä" ja vaalea, ja sitten iho näyttää kalpealta. Kulmakarvoja ei tummenneta kuitenkaan, vaan lopputulos on hullunkurinen.Toinen vaihtoehto on sitten solariumissa käyvät ja aurinkopuuterilla itseään tummentavat naiset, joiden kasvot hohkavat oranssiin vivahtavina ja koitetaan paikkailla sitä ettei oikeasti olla tummia.

Meille on annettu ihana vaalea ruskean sävy luonnostaan (suurimmalle osalle), ja jos vaikka googlettaa "light brown hair" tulee hakutuloksia suomalaiseen "sävykarttaan" sopivista hiusväreistä. Esimerkkinä tämä:

http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=44556327

Jos mietitte vaikka kuvassa olevan näyttelijättären kasvojen sävyä, huomaatte että hänelle ei sovi tummanruskea tukka eikä Mischaa ole näkynytkään tummanruskeassa tukassa juurikaan.

Koska olen syystä tai toisesta tänä kesänä nähnyt paljon kesämorsiamia, huomasin sen että hiuslisäkkeet+liian tummanruskea tukka ja vaalea iho ovat yleisiä. Toivoisin, että kampaajilla olisi enemmän rohkeutta puuttua tähän ja suomalaisetkin naiset alkaisivat rohkeasti vaalentaa kutrejaan.

Ja kyllä maailmassa on tärkeämpääkin mietittävää kuin tämä, mutta toisaalta taas kaiken dramaattisuuden keskellä voi aivan hyvin hetken katsoa peilikuvaansa ja valokuvia itsestään, ja miettiä antaisiko asteen, pari vaaleampi tukka ihmisestä hieman helpommin lähestyttävän kuvan. :)

Tuntuu että nuorempi sukupolvi värjää hiuksiaan jopa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja nykyisin värikartta suomalaisten naisten päässä on joko kirkuvan punainen tai tummanruskea/musta.

Kaikista luonnollisin ja kaunein lopputulos tulisi kuitenkin KOROSTAMALLA omaa luonnollista hiusväriä raidoilla tai sävytteellä, mutta en ymmärrä miksei tämä tavoita suomalaisia.

Jostain syystä suomalainen nainen valitsee liian kovan värisävyn, ja sitä täytyy sitten kompata sillä meikkikerroksella, eihän meikinkää ole tarkoitus peittää omaa värisävyä kasvoissa vaan korostaa omia parhaita puolia, miksei näin toimita hiusvärin suhteen...?

Se on sääli, koska meillä on oikeasti ihana iho ja kaunis hiuslaatu!

Mutta tässäpä tämä pinnallinen avaus tällä kertaa. <3

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, vähän hassuja etenkin nämä "rokkimimmit" jotka värjäävät hiuksensa mustaksi. Näyttää luonnottomalta, kun sitten kulmakarvat ja silmäripset on ihan hailakat, puhumattakaan siitä tyylikkäästä vaaleasta juurikasvusta.

Vierailija
2/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse viimeksi  kampaajalla kerroin haluavani vaaleanruskean, omaa sävyä muistuttavan värin vaaleilla raidoilla. Sain tumman suklaanruskean värin vaaleilla raidoilla! kiitos, kiitos...

Vierailija
4/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen hius kun on yleensä hentoisempi kuin keski-eurooppalaisella sisarella, niin kaupan värit imaisee vahvemmin ja tulos on yleensä tummempi kuin oli tarkoitus. Aiheen vierestä meni, mutta saman huomion olen itsekin havainnut.

Vierailija
5/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satun pitämään tummista väreistä :) 

Minulle on aina ollut aivan sama muiden mielipiteet :) 

Vierailija
6/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viimeksi kun kävin värjäyksessä, sain liian tumman tukan. Sen jälkeen olen käynyt vain leikkauksessa (eri paikassa), jolloin kysyin kampaajalta mielipidettä värin suhteen. "Oletko ajatellut semmosta ihan tummaa?" Mikä kampaajia siis vaivaa kun haluavat meistä tummatukkaisia? Olen siis juuri semmoinen melko vaaleaihoinen, vaaleanruskeatukkainen...

t.4

Vierailija
7/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tätä samaa asiaa kampaajan kanssa mietittiin. Tosi monella on tummanruskea hiusväri joka näyttää melkein mustalta. Ja siihen yhdistettynä kalmanvalkea naama ja mustat kulmnakarvat. Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa.

Vierailija
8/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:33"]

itse viimeksi  kampaajalla kerroin haluavani vaaleanruskean, omaa sävyä muistuttavan värin vaaleilla raidoilla. Sain tumman suklaanruskean värin vaaleilla raidoilla! kiitos, kiitos...

[/quote]

Aika ammattitaidoton kampaaja on ollut...? Minä haaveilin joskus suklaanruskeasta tukasta mutta kampaaja sanoi suoraan että näyttää liian kylmältä, että suklaanruskea ei mun ihoa vasten näytä samalta kuin Eva Longorialla. :P Pahimpia on ne kun mennään Jennifer Lopezin kuvan kanssa kampaamoon ja halutaan samanlainen.. ei se kampaaja ihon pigmenttiä voi muuttaa eikä silmien väriä, eikä kammattavan omaa väripalettia. :P

Ammattilainen kuitenkin sanoo tämän, ja osaa suhteuttaa sen kuvan värikartan asiakkaalleen. Itse asiakkaana vaadin kyllä tosi paljon kampaajalta, siksi käyn samalla aina, sillä hän uskaltaa rohkeasti sanoa, koska tiedän että hänelle se nyt on yks ja sama mikä väri mulle tulee kun saman verran hän rahaa saa, joten mitään syytä hällä ei ole neuvoa "väärin". :)

Vierailija
9/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa näkee tosi vähän tuota vaaleanruskeaa sävyä, joka oli ap:n linkissä. Kai se on täällä niin peruskauraa, että sitä ei pidetä minään, vaihtoehdot on joko vaalentaminen tai tummentaminen. Itselläni on aika samansävyiset hiukset kuin tuossa esimerkkikuvassa, ja jälleen kerran yritän kasvattaa vaalennettujen tilalle omanväriset hiukset. Aina se vaan alkaa jossain vaiheessa ahdistaa ja sitten taas blondataan :-)

Vierailija
10/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole montaakaan kertaa värjännyt hiuksiani (kun ei ole tuota mainitsemaasi kaunista hiuslaatua, joka kestäisi käsittelyä), ja olen kokeillut niin vaaleaa, tummaa kuin punertavaakin väriä. Kaikista olen tykännyt. Oma hiusvärini on sellainen "likanen blondi" (lapsena se oli nätti vaalea).

Tumma sävy saa silmät loistamaan. Sitä oikein hämmästyy, miten kasvot kirkastuu. Meikkiä en käytä ollenkaan. Vaalea sävy (jota sinun mielestäsi minun ilmeisesti pitäisi suosia) ei tee mitään piirteille. Naama on yhtä valju kuin omalla hiusvärillä.

Minusta hiusten värjäämisessä on juuri se idea, ettei tarvitse olla koko ajan "oman värisensä". On tärkeintä, että tykkään itse. Ihan sama, mitä muut ajattelevat.

Vierailija
11/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitin kyllä ja suostuivat tekemään ilmaisen värinpoiston. Olin ammattiopistolla opiskelijalla, uskalsin koska moni oli kehunut, mutta aika ammattitaidoton ja välinpitämätön opettaja heillä kyllä oli...

Ihailen Eva Longoriaa ja hänen tyyliään :) Olipa sinulla hyvä kampaaja!

Vierailija
12/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:37"]

Siis viimeksi kun kävin värjäyksessä, sain liian tumman tukan. Sen jälkeen olen käynyt vain leikkauksessa (eri paikassa), jolloin kysyin kampaajalta mielipidettä värin suhteen. "Oletko ajatellut semmosta ihan tummaa?" Mikä kampaajia siis vaivaa kun haluavat meistä tummatukkaisia? Olen siis juuri semmoinen melko vaaleaihoinen, vaaleanruskeatukkainen...

t.4

[/quote]

Mun mies on sinisilmäinen blondimies (luonnostansa siis) ja miespuolinen parturi ehdotti sille mustaa hiusväriä ja että kulmakarvat värjättäisiin tummiksi. Kiitos jeesus että olin mukana tolla reissulla ( yleensä en ole) koska kotiin ois tullu Jorgos, mies kun jopa innostui asiasta siinä penkissä ollessaan. :(Kas kun ei ehdottanu suihkurusketusta saatana. Ei kaikki "PaKa"t ole kyllä päteviä, liekö kirjekurssin Mallorcalla käynyt tääkin häiskä joka koitti pilata mun ihanan blondinmieheni. <3

Vierailija
13/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on luonnostaan tummanruskeat hiukset ja hyvin vaalea iho?

Luontoäidillä huono päivä?

Minusta olen kaunis kalpeine ihoineni, tummine hiuksineni ja sinisine silmineni.

Vierailija
14/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:45"]

Mun mies on sinisilmäinen blondimies (luonnostansa siis) ja miespuolinen parturi ehdotti sille mustaa hiusväriä ja että kulmakarvat värjättäisiin tummiksi. Kiitos jeesus että olin mukana tolla reissulla ( yleensä en ole) koska kotiin ois tullu Jorgos, mies kun jopa innostui asiasta siinä penkissä ollessaan. :(Kas kun ei ehdottanu suihkurusketusta saatana. Ei kaikki "PaKa"t ole kyllä päteviä, liekö kirjekurssin Mallorcalla käynyt tääkin häiskä joka koitti pilata mun ihanan blondinmieheni. <3

[/quote]

:DD onneksi ei toteutunut kampaajan ehdottama muuttumisleikki!

Vierailija
15/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sun Mishas on niin valju ja mauton, että hukkuu massaan. Itseäni ahdistaa noi värittömät ja hajuttomat hiirulaiset. Kun hiukset on taidokkaasti huolella värjätty, ja pesty niin ettei väri ole vieläkin päässä, niin on mustakin kaunis, jos sen osaa vain kantaa.  

Vierailija
16/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä värjäsin pitkään tummanruskealla, kunnes kokeilin blondia, enkä sen jälkeen ole takas mennyt. vaalea valaisee ainakin mun kasvot ihan uudella tavalla ja näyttää vaalean sinisten silmien kanssa upealta. tumma jotenkin latistaa ja vie hehkua pois.

Vierailija
17/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pahempi synti on laittaa huonoihoiselle keski-ikäiselle punainen tukka. :D

Vierailija
18/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:43"]

Minä en ole montaakaan kertaa värjännyt hiuksiani (kun ei ole tuota mainitsemaasi kaunista hiuslaatua, joka kestäisi käsittelyä), ja olen kokeillut niin vaaleaa, tummaa kuin punertavaakin väriä. Kaikista olen tykännyt. Oma hiusvärini on sellainen "likanen blondi" (lapsena se oli nätti vaalea).

Tumma sävy saa silmät loistamaan. Sitä oikein hämmästyy, miten kasvot kirkastuu. Meikkiä en käytä ollenkaan. Vaalea sävy (jota sinun mielestäsi minun ilmeisesti pitäisi suosia) ei tee mitään piirteille. Naama on yhtä valju kuin omalla hiusvärillä.

Minusta hiusten värjäämisessä on juuri se idea, ettei tarvitse olla koko ajan "oman värisensä". On tärkeintä, että tykkään itse. Ihan sama, mitä muut ajattelevat.

[/quote]

Ei hiusväri tee mitään sinun kasvojen piirteillesi, paitsi korkeintaan liian tumma sävy häivyttää kasvot taka-alalle, ja kokonaisuudesta tulee luonnoton. Jos haluat hiusvärin vaikuttavan kasvojenpiirteisiisi positiivisesti, valitse oman sävyn lähellä oleva hiussävy ja tummenna/vaalenna osioittain, käytä monia eri sävyjä eikä lätkäistä sitä yhtä ainoaa tumma sävyää koko päähän.

Jos pidät omaa sävyäsi likaisena blondina, silloin olet luonnostasi vaalea, ja aivan varmasti tukan tummentaminen tekee sinusta luonnottoman tumman.

Miksi haluat näyttää aivan eri ihmiseltä, etkä korostaisi omaa sävyä?

Kaikki muuten sanovat että värjäävät tukkaansa eivätkä välitä mitä muut pitävät, kunhan itse tykkää, vaikka nämä vinkit hiustenvärin vaalentamiseen ovat vain liian tummiksi värjäävien omaksi parhaaksi, eihän se minulta ole pois jos joku haluaa pitää mustaa tukkaa mutta sen toisen puolesta toivoisi, että ymmärtäisi mikä NÄYTTÄÄ parhaimmalta. Less is more, hiustenvärjäyksessäkin, enemmistö kuitenkin on ihan tavan tallaajia eivätkä noudata mitään tiettyä tyylisuuntaa kokonaisvaltaisesti (gootti tms.)

Vierailija
19/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä olen ihan samaa mieltä. Itse asiassa kun katselin Rock the Beach - tapahtumaan menevän joukkion naisia, tuntui jokainen olevan muotista "liian tummaksi värjätyt hiukset, rumat/suttuiset tatskat pitkin kroppaa, kauhtuneet/virttyneet/pesunukkaiset/ryppyiset, halvan näköiset mustat/tummat vaatteet". Mä vain kelasin, että kyllä ihana suomalainen muija osaa tehdä itsestään järkyttävän ruman! Eikä olisi syytä.

Vierailija
20/81 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:46"]

Entä jos on luonnostaan tummanruskeat hiukset ja hyvin vaalea iho?

Luontoäidillä huono päivä?

Minusta olen kaunis kalpeine ihoineni, tummine hiuksineni ja sinisine silmineni.

[/quote]

Niin itse tosiaan vastasit juuri tuohon pohdintaan. Jos olet luonnostasi tummatukkainen ja sinisilmäinen, sinun ihossasi on pigmenttisävyjä jotka puoltavat tummaa tukkaa ja se näyttää varmasti luonnolliselta ja "omalta". Vaalea iho ei ole varsinainen yksi värisävy, vaan se koostuu monista eri sävyistä ja tekevät sitten yhden kokonaisuuden. Suomalaiselle tyypillistä tämä ei kuitenkaan ole, että synnytään tummatukkaisena ja pysytään tummina koko ikänsä, ja iho on vaaleaan sävyttävä, (Lumikki-efekti) poikkeuksia kuitenkin on, ONNEKSI! :)  Siksi kirjoitinkin nimenomaan liian tummiksi värjäävistä. :)

T. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä