Liikaa annetut vauvojen nimet
Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...
Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!
Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia
Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi
Kommentit (192)
oon yllättynyt että esim. eino on tossa listalla :) vanhat nimet tulevat taas....
Joo mulla yksi tuttu joka tuhahteli mun nimivalinnoille että tykkää itse harvinaisemmista, poikani on Antti ja tyttö vastaava perusperinteinen nimi. Tiedän että on tavalliset ja sellaiset halusinkin. Tavallisuudelle tuhahtelu tosin on vähän hupaisaa kun hänellä on Aava ja on raskaana ja hehkuu kuinka antaa nimeksi Nooa jos on poika... Tytön erikoista nimeä ei ole vielä keksinyt. Pitäisikö ehdottaa Oliviaa.
Minä kuvittelin aikoinaan, että oman poikani nimi ei ole kovin yleinen, kun itse tiesin vain yhden lapsen, jolla sama nimi. Vaan olipa sitten samassa harrastuskerhossa kolme kaimaa...nimi vain räjähti käsiin yhtäkkiä. Sama kävi tuttavalle, jonka tyttö on Veera, hän oli ensimmäisten joukossa kuvitellen antavansa harvaisehkon nimen, mutta nimi yhtäkkiä myös yleistyi räjähdysmäisesti juuri silloin.
Tuleva vanhempi ei välttämättä nimimuotia ole niin pitkään seurannut, kuin palstalaiset. Ajattelin yläaste-lukioikäisenä n. 15-10 v sitten, että Aina ja Elias olisi tosi kivat, perinteikkäät ja vähän harvinaisemmat nimet tuleville lapsille. En tietystikään tiennyt mistään etunimilistauksista silloin. En muista mitkä oli tyypillisiä vauvannimiä siihen aikaan, ehkä Veeti ja Leevi. Ehkä koin sen Eliaksen riittävän samansuuntaiseksi mutta sopivan erilaiseksi. Olinko ehkä tietämättäni nimimuodin etujoukoissa silloin, aistin oikeansuuntaisia värähtelyjä...? Onko lisääntymisikäiset niin homogeenista joukkoa, että toisistaan tietämättä viehättyvät samoista asioista? Uskoisin että monella muullakin on niin, että kontakti lasten nimeämisasioihin on aika huteraa. Jotain mielikuvia syntyy esim lehtienpalstojen perusteella, joku vaikuttaa kivalta ja jää mieleen, voi olla että ei ole tilanteen kehittymistä seurannut ennen kuin se oma lapsi sitten on siinä. Sille annetaan se nimi mikä muutama vuosi sitten jäi mieleen kivana. Ja vasta jälkeenpäin ehkä huomataan, että vissiin aika monella muullakin on sama nimi jäänyt mieleen. Jos huomataan, eihän kaikki kiinnitä huomiota tai jaksa nimistä muuta ajatella.
Mun lapsista ei nyt sitten ole tullut Eliasta ja Ainaa. Enkä antanut myöskään Aleksis-nimeä, vaikka sitä vielä en ole ihan hylännyt. Vähän olen katkera, että MINUN hyvät nimet piti yleistää just silloin kun mulla olisi lapsia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:51"]
Minä kuvittelin aikoinaan, että oman poikani nimi ei ole kovin yleinen, kun itse tiesin vain yhden lapsen, jolla sama nimi. Vaan olipa sitten samassa harrastuskerhossa kolme kaimaa...nimi vain räjähti käsiin yhtäkkiä. Sama kävi tuttavalle, jonka tyttö on Veera, hän oli ensimmäisten joukossa kuvitellen antavansa harvaisehkon nimen, mutta nimi yhtäkkiä myös yleistyi räjähdysmäisesti juuri silloin.
[/quote]
Veikkaan että ne nimet jotka ovat tällä hetkellä suosittuja nimiä Ruotsissa ovat seuraavat muotinimet muutaman vuoden päästä Suomessa. Näitä ovat Ebba, Alice, Matilda, William, Hugo ja Victor.
Pojista: Veeti, Leevi, Aatu, Eetu, Onni...
Tytöistä Helmi, Aino, Aada...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:03"]
[/quote]
Veikkaan että ne nimet jotka ovat tällä hetkellä suosittuja nimiä Ruotsissa ovat seuraavat muotinimet muutaman vuoden päästä Suomessa. Näitä ovat Ebba, Alice, Matilda, William, Hugo ja Victor.
[/quote]
Ja edelliset siis ihania nimiä kaikkia, mutta trendinenä haistaa että tulevia nimisuosikkeja.
Meillä on tuttavapiirissä monta Pihlaa. Tosin ei nimi vielä ole alkanut tylsistyttää. Itse laittaisin listalle juuri edellä moneen kertaan mainitut Emilian ja Aadan. Poikien puolelta Eemil, Veeti, Leevi ja Elias.
Oma mummoni on myös sitä mieltä että meidän Islan (7v) jälkeen nimi alkoi yleistyä, heh. Samaan aikaan hänen ollessa vauva ilmeistyi Barbie-elokuva, jossa nimi esiintyi ja alkoi muutenkin pyöriä enemmän esillä. Meille nimi tuli ihan sattuman kautta, enkä olisi ikinä arvannut että nimestä tulee myöhemmin tällainen vedenjakajanimi!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
Ja edelliset siis ihania nimiä kaikkia, mutta trendinenä haistaa että tulevia nimisuosikkeja.
[/quote]
Tuskin tulee Ebba Mäkisiä tai Alice Heiskasia... Liian vaikeita kaikki muut paitsi ehkä Matilda.
[/quote]
Sama kävi meidän Aadan kanssa. Nimesimme hänet edesmenneen isoäitini mukaan, silloin nimi ei vielä keikkunut edes top10:ssä, ajateltiin että otettiin vanha nimi jolla on meille paljon merkitystä. Kaikkien 3 lapsen nimet otettu suvusta. Ja oliko heti seuraavana vuonna kun pompsahti top5:een, ja keikkunut siellä sen jälkeen. Käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuskin tulee Ebba Mäkisiä tai Alice Heiskasia... Liian vaikeita kaikki muut paitsi ehkä Matilda.
[/quote]
Kaikilla suomalaisilla ei ole suomalaista sukunimeä. Matilda tosin on jo nyt suosittu, mutta ei vielä ärsyttävällä tavalla suosittu. Kaikki nuo Ruotsin suosituimmat nimet ovat vanhoja nimiä jotka ovat tulleet uudelleen muotiin, sama trendi on Suomessakin. Onnit, Leevit ja Veetit alkavat jo olla out.
Minä en oikein ymmärrä, miksi nimi jotenkin menettäisi hohtoaan tai kauneuttaan, jos moni muukin on pitänyt siitä ja antanut lapselleen. Pidän tämän hetken yleisistä nimistä, mutta useimmat niistä ei ole koskaan ollut minun listaykköseni. Ehkä vähän jo kuluneen oloisia/tuntuisia ovat Onni, Aleksi, Veeti, Leevi, Joona, Elias. Kuluneella tarkoitan sitä, että näitä nimiä oikeasti kuulee puistoissa ja harrastuksissa yhtenään eli vähän tavallisemman sukunimen kanssa voi löytyä ihan kokonimikaimojakin.
Tytön nimistä kuluneita ovat Anni, Ella, Veera, Sara, Venla, Aino ja Emma. Näistä nimistä esim. Emma ja Venla voisivat olla tyttäreni nimiä, jos sellaisen vielä saan. Meillä on aika tavallinen nen-päätteinen sukunimi, joten ehkä voisin hiukan epäröidä ihan sen takia, ettei kokonimikaimoja tulisi vastaan joka käänteessä.
Seuraava poikien suursuosikki tulee olemaan Eino.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:37"]
[/quote]
Ja tyttöjen vastaava Elsa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sunnuntain Hesarissa oli kastetuissa Sienna Matilda. Tosi ihana :) On olemassa paljon kivoja nimiä, jotka käyvät kun sukunimi ei ole tavallinen Virtanen. Nuo Ruotsin suosituimmat nimet käyvät myös monelle suomalaiselle joilla on vaikkapa germaaninen tai skandinaavinen sukunimi. Osa näistä suosikkinimistä tulee myös julkkiksilta (Sienna Miller, Liam Gallagher, Isla Fisher).
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:37"]
[/quote]
Ja tyttöjen vastaava Elsa.
[/quote]
Yäk kummallekin!!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 22:15"]
Naurettavaa väittää, että "kun minä annoin lapselleni nimeksi nicopetteri tms., niin nimi yleistyi seuraavana vuonna". Näitä väitteitä on tässäkin ketjussa ollut monta. Ihan varmasti se nimi on ollut esillä monta kertaa ja jäänyt sen takia teillekin päähän...
[/quote]
Mun äiti oli 60-luvulla kuullu sattumalta tosi kivan tytön nimen eikä hän tiennyt ketään, jolla se nimi olisi. Hupsis vaan, muutaman vuoden sisällä nimi oli yksi yleisimmistä tytönnimistä ja koulussa kaimoja riitti. Samoin oli käynyt äitini nimen kanssa 30-luvulla. Olisi kyllä kiva tietää, mikä ihme saa ihmiset kiinnostumaan samoista nimistä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:35"]
Mun äiti oli 60-luvulla kuullu sattumalta tosi kivan tytön nimen eikä hän tiennyt ketään, jolla se nimi olisi. Hupsis vaan, muutaman vuoden sisällä nimi oli yksi yleisimmistä tytönnimistä ja koulussa kaimoja riitti. Samoin oli käynyt äitini nimen kanssa 30-luvulla. Olisi kyllä kiva tietää, mikä ihme saa ihmiset kiinnostumaan samoista nimistä.
[/quote]
Tää on mielenkiintonen juttu, koska itselläni on käynyt näin monta kertaa: ala-asteella (90-luvun alkupuolella) luin jotain novellia, jossa oli Kaisla-niminen tyttö, ja ajattelin silloin, että jos joskus saisin tytön, voisin antaa tuon nimen. En ollut kuullut koko nimeä aiemmin, mutta nythän se on jo tosi yleinen. Sen jälkeen yläasteella (90-luvun loppupuolella) suosikkinimiäni olivat Luukas ja Luka - en tiennyt silloin ainuttakaan sen nimistä pl. ulkomailla - ja kas, miten suosittuja nyt ovatkaan. Nyt kolmikymppisenä omien lasteni nimet ovat hyvin vanhoja suomalaisia nimiä, toistaiseksi harvinaisia. Aiemman perusteella tosin olettaa sopii, että tilanne tuosta muuttuu...
Tuosta voitte katsoa, mitkä ne viime vuoden todellisuudessa suosituimmat nimet oli:
Suosituimmat tyttöjen ensimmäiset etunimet 2012
1. Ella
2. Sofia
3. Emma
4. Aada
5. Aino
6. Venla
7. Helmi
8. Emilia
9. Siiri
10. Sara
Suosituimmat poikien ensimmäiset etunimet 2012
1. Onni
2. Elias
3. Eetu
4. Leo
5. Aleksi
6. Niilo
7. Veeti
8. Oliver
9. Joona
10. Eino
Ja kun joku kysyi, että missä näihin samannimisiin törmää, niin päiväkodissa ja muutaman vuoden viiveellä sitten alakoulussa.