Onko noloa työelämässä jos ei kestä viinaa ja valvomista?
Pari kertaa vuodessa työpaikallani järjestetään koulutuksia/kokouksia joihin liittyy myös iltarientoja. Tarjolla aina myös alkoholia aika runsaasti. Suurin osa porukasta vetää illallisen aperitiiveineen, viineineen ja kahvi-konjakkeineen, jonka jälkeen istutaan iltaa. Lähes kaikki tuntuvat juovan useita laseja viiniä, olutta tai drinkkejä/shotteja. Illan aikana menee monilla vaikka 10 annosta. Aamulla kun työt jatkuu tullaan töihin krapulassa tai jopa ei ollenkaan. Tämä on ihan ok, jos ei kykene töihin niin siitä voi tulla jotain leikillistä sanomista.
Itse en kuitenkaan tähän pysty. Vanhemmiten tuntuu, että kaksikin alkoholiannosta illassa aiheuttaa krapulan ja kun tähän lisää valvomisen olen seuraavan päivän ihan poissa peleistä. Pitäisikö alkaa treenaamaan alkoholinsietokykyä? Tuntuu että minua pidetään ihan tylsänä kun lähden nukkumaan puoliltaöin enkä pysty tekemään juomaennätyksiä. Olen jo pelkästä valvomisesta krapulaisen oloinen.
Kommentit (7)
Ei kannata alkaa treenaamaan. Varsinkin jos olet nainen. Jos pystyt olemaan rento ja nauttimaan illasta vähilläkin alkoholeilla, sehän on hieno asia. Ainakin todennäköisesti pysyt pitkässä juoksussa terveempänä ja työkykyisempänä kuin ryypiskelevät kollegasi. Ehkäpä osa heistä kadehtii tervehenkisiä tapojasi.
Onni on uskovainen työnantaja...en minäkään kestaisi.Mulle jo puolille öin valvominen on liikaa. Kun on aamunvirkku-illantorkku niin elimistö ei siedä muuta. Eikä elimistö siedä viinaakaan juuri yhtään. Nuo juomingit on niin turhia...tunnen sympatiaa sinua kohtaan - luojan kiitos itselläni tosiaan on hartaasti uskovainen pomo, joka kuitenkin pitää uskot erillään työelämästä. Mutta noita ongelmia ei tästä syystä ole, kun mennään koulutukseen, mennään illalla sen jälkeen kotiin, pomo saattaa mennä johonkin hartauteen.
Työjutuissa alkottomat juomat ei onnistu (paitsi vesi) koska ruuat on valmiiksi tilattu ja valittu. Jos alkaa itse tilailemaan jotain joka ei kuulu pakettiin, niin herättää ihan turhaa huomiota ja kysymyksiä esim. raskaudesta. Meillä tuntuu kyllä menevän niin, että jos kännissä vähän mokailee niin se on kiva juttu jota vuosiakin myöhemmin muistellaan. Sama juttu itseasiassa kaveripiirissäkin.
Teen kyllä usein niin, että otan juomaa ja olen juovani (kukaan ei ehdi seuraamaan onko lasia täytetty välillä tms) tai jos on tilaisuus jossa liikutaan vapaasti käyn kaatamassa lasin tyhjäksi vaikka vessassa. Myös lasi jossa on vettä ja sitruunaviipale toimii myös, pääasiassa että kädessä on lasi, jota ei luulla että on raskaana tai vakavasti sairastunut.
En tarvitse alkoholia rentoutuakseni tai pitääkseni hauskaa. Monesti näissä menoissa olisi kiva jutella, mutta harmittavan usein huomaan että juttelukaveri onkin niin kännissä, että ei ymmärrä, kuule tai pysty keskittymään.
Ei todellakaan ole noloa. Minä jaksaisin kyllä valvoa, mutta ei kiinnosta kännääminen ja huonot yöunet. Valitettavasti vaan monella työpaikalla on tuollainen ikävä viinaanmenevä työkulttuuri.
Mulle on jopa sanottu yhdessä duunipaikassa, että mua ei olisi valittu jos olisin kertonut etten tykkää juoda. Olin haastattelussa meinannut livauttaa etten ollut juonut alkoholia pariin kuukauteen (olin silloin parikymppinen ja se oli kyllä minullekin harvinaista). Onneksi en tenyt niin ja sain paikan.
Ei ole noloa, että tietää rajansa, mutta se on, jos ei noudata niitä, vaan säheltää.
voitmuuten harkita alkpholitotmien juomien tilaamista.