Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna lapsellesi lahjaksi suuri maailmankieli.

Vierailija
31.07.2013 |

Haluaisitko antaa lapsellesi lahjaksi suuren maailmankielen taidon? Nyt meillä suomenkielisillä suomalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa ja poistaa pikkuruinen ruotsalaismurre, eli pakkosuomenruotsi kouluista. Pakkosuomenruotsin sijaan suomalaisilla pitäisi olla mahdollisuus lukea esim. espanjaa,  ranskaa, saksaa, venäjää, kiinaa jne., nykyajan lingua francan eli englannin lisäksi. Minä ainakin haluaisin antaa omalle lapselleni lahjaksi suuren maailmankielen, eli iki-ihanan espanjan, nyt meiltä sen varastaa meille täysin hyödytön pakkosuomenruotsi.

Me suomalaiset kyllä osaamme aivan itse valita ne kielet joita me haluamme lukea, siihen meillä on oltava täysi oikeus, meitä ei saa enää pitää minään pakkosuomenruotsiorjina.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on ulkomainen kieli. Ruotsi on kotimainen kansalliskieli. Peruskoulun tehtävä on antaa oppilaille ne välttämättömät kansalaistaidot, joiden turvin suomalaiset pystyvät asioimaan toistensa kanssa. Osaavaksi turistiksi kouluttaminen on vähintäänkin toissijaista.

Ja ulkomaanbisneksen myyntitykit koulutetaan peruskoulun jälkeen omissa oppilaitoksissaan.

Vierailija
2/4 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sun lapset ehtii sitä espanjaa oppia peruskoulun jälkeenkin. Mä puhun suomea, ruotsia, englantia, espanjaa ja portugalia sujuvasti ja noista olen peruskoulussa opiskellut vain englantia ja ruotsia. Oisin tosin halunnut omienkin lapsieni voivan ottaa espanjan A-kieleksi mutta sitä ei taida olla tarjolla muualla kuin yhdessä peruskoulussa Helsingissä eikä satuta asumaan siellä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa ruotsia, olen keski-ikäinen kansakoulun käynyt. Olen työskennellyt työpaikoissa joissa ruotsin osaamisesta olisi ollut hyötyä. 

Olen tyytyväinen siihen että lapseni oppivat ruotsin kieltä. Heilläkin voi olla siihen tarve omassa työssään mitä ikinä sitten tekevätkään.

Toinen lukiossa opiskelevista lapsistani kirjoittaa ruotsin toinen ei. Tekevät itse valintojaan. Kiinan ovat valinneet ja sitä on kaksi kurssia, venäjää vähän enemmän, ranska on toisella.

Mielestäni peruskoulussa pitää säilyttää ruotsi.

Nuorilla on mahdollisuus opiskella monia kieliä toisin kuin ennen.

Vierailija
4/4 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:55"]

Itse en osaa ruotsia, olen keski-ikäinen kansakoulun käynyt. Olen työskennellyt työpaikoissa joissa ruotsin osaamisesta olisi ollut hyötyä. 

Olen tyytyväinen siihen että lapseni oppivat ruotsin kieltä. Heilläkin voi olla siihen tarve omassa työssään mitä ikinä sitten tekevätkään.

Toinen lukiossa opiskelevista lapsistani kirjoittaa ruotsin toinen ei. Tekevät itse valintojaan. 

[/quote]

Toisin sanoen toinen lapsistasi on oppinut hieman ruotsia, toinen todennäköisesti ei juurikaan. Ruotsi on mahdollista kirjoittaa laudatur-tasolla ilman, että avaa koulukirjoja lukioaikana kertaakaan. Tämä kertoo siitä surkeasta osaamisen tasosta, johon kielen opiskelussa päästään kun vapaata kielivalintaa ei ole. Jos lapsesi osaisi kieltä edes surkealla tasolla, hänen olisi helppo kirjoittaa se ilman ylimääräistä panostusta - siitä kun pääsee läpi vaikka ei oikeastaan osaisikaan. Tämä selittää sen, miksi hyvin moni ruotsin kirjoittanut ei sitten kuitenkaan osaa kieltä.

Minustakin ruotsin osaaminen on ihan hyvä taito, mutta en kannata sellaisia opetusmetodeja, jotka todistetusti eivät toimi. Ei Sveitsissä tai Belgiassakaan pakoteta ihmisiä opiskelemaan maan kaikkia virallisia kieliä.

Valistunut kanta pakkoruotsiin voi olla vain niillä ihmisillä, jotka ovat itse istuneet niillä tunneilla ja tietävät, millaista se opetus ja oppimisen taso oikeasti on. Suomenruotsalaiset eivät tätä tiedä. Tasapuolisuuden nimissä heidätkin pitäisi pakottaa opiskelemaan pakkoruotsia, niin huomaisivat kuinka hauskaa ja hyödyllistä se oikein onkaan (not). Itsekin istuin koko lukion ruotsin tunnit tehden aivan muita asioita, koska opetus ei koskaan edennyt niin pitkälle että minulla olisi ollut mahdollisuus oppia jotain uutta! Tässäkö suomenruotsalaisten kiitos minulle siitä, että olen ahkerasti ja korkealla motivaatiolla opetellut heidän kieltään yläasteella? Ei ole hauskaa istua monta tuntia viikoittain vankilassa, jossa  yhä uudelleen ja uudelleen kerrataan niitä samoja vanhoja asioita (onneksi minun opettajani ei huomauttanut, vaikka tein tunneilla esim. äidinkielen aineita ja muiden aineiden läksyjä).

Vapaa kielivalinta on ainoa järkevä ratkaisu tähän tilanteeseen. Kun tiedetään, että joissakin ammateissa on etua ruotsin osaamisesta, niin varmasti osa valitsisi ruotsin vapaaehtoisesti. Silloin opetuksen voisi järjestää normaalisti kuten muissakin kielissä, eli siten että tunneilla oikeasti opitaan sitä opiskeltavaa kieltä! En ymmärrä miksi RKP ei halua, että osa suomalaisista oikeasti oppisi sitä ruotsia kunnolla, vaan yrittää estää tämän kannattamalla fanaattisesti pakkoruotsin säilyttämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä