Mua ihmetyttää, miksi hepatiittirokote ei kuulu rokoteohjelmaan?
Sen ottaisin lapsilleni, ennemmin kuin tuon HPV piikin.
Kommentit (28)
Jossain vaiheessa Suomessa epäiltiin pakastemarjojen (Egyptistä) tartuttavan hepatiittia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:31"]
Ja silloin se rokote otetaan ihan omakustanteisesti. Kuten matkavakuutuskin. Ei kaikkia ole järkeä rokottaa sen vuoksi, että osa ihmisistä matkustaa hepatiitti maihin.
[/quote]
Eihän tuhkarokkoakaan ole Suomessa, mutta rokotteen antamista aikaistettiin, koska sitä on liikkeellä Euroopassa. Ja muualta Euroopasta matkustetaan myös tänne. Periaatteessa B-hepatiittiin voisi soveltaa ihan samaa logiikkaa.
Todennäköisesti kyse on vain rahasta. Tehdäänhän täälläkin rokotetutkimusta kutosrokotteesta, jossa on B-hepatiitti mukana. Luultavasti se tuleekin ohjelmaan joskus lähitulevaisuudessa.
[/quote]
Ei, kuutosrokotetta ei olla edes harkitsemassa rokotusohjelmaan Suomessa. THL sanoo ettei hepatiittirokotetta tarvitse Suomessa, se vain tutkitaan täällä.
Hepatiitti A on yksi yleisin ruokamyrkytysmikrobi, jonka saa helposti esim. ulostepitoisesta vedestä tehdyistä jääpaloista. Ja kyllä, sitä esiintyy myös Suomessa (toisin kuin jotkut täällä luulevat). Ulkoimaiset, kuumentamattomat pakastemarjat ovat yleisIn lähde.
Ilman muuta rokote pitäisi ainakin olla halvempi, sairauksia hoito se vasta kalliiksi tulee yhteiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:46"]
Ööö... eivät. Jos luulet että toisten pureminen ja raapiminen on normaalia, niin sulla on kasvatus aika hakusessa.
[/quote]
Ei se sallittua ole, mutta itse olet aika tynnyrissä viettänyt aikasi jos et tiedä että lapset saattavat niin tehdä.b
[/quote]
En ole tuo alkuperäinen kommentoija mut onkohan sun lapset päiväkotikasvatteja? Aika harva lapsi todennäköisesti puree toisen verille, tai raavittuaan toisen verille nuolisi sormensa puhtaiksi. Mut ehkä sun lapset ON hieman erikoisia luonteeltaan...
Oletan noiden olevan sen verran harvassa ettei koko kansaa tarvitse rokottaa muutaman raivopään vuoksi.
Minun lastani on purtu pahasti päiväkodissa. Omat lapset eivät sellaista tee, joten lapseni ei tajunnut varoa, mitä se riiviökakara oli tekemässä. Voihan purijakin olla se hepatiittitaaus.
Kyllä siellä vaan tulee päiväkodissa (ja muuallakin) välillä raavituksi ja purruksi, tai kaatuu polvet verille. Siellä sitten sulassa sovussa mun lapsi ja hepatiittilapsi nyppivät ja näpläävät verirupiaan, hierovat likaisilla käsillään silmiään, välillä sormi tai lelu eksyy suuhun, jne. On siinä tartuntariski olemassa.
Ihmettelen kyllä myös sitä tuberkuloosirokottamisten lopettamista muutama vuosi sitten. Nythän niitä taas harva se kuukausi ilmenee tubi-tapauksia ihan Suomessa, jossa ei iiiiiiikinä ole riskiä saada tartunta.
B-hepatiittirokote tarjotaan tarvitsijalle. Eli jos puoliso on hepatiitinkantaja. (Eli puolisolla on hepatiitti tartuttavassa tilassa). A hepatiittia Suomessa on vähän ja se on helppo välttää. Sitten kun meillä kastellaan vihannekset likavesillä, niin asia voi muuttua. Saahan noikin rokotteet kukatahansa hakea itselleen tai lapselleen. Miksi minun pitäisi maksaa jonkun hysteerisen "varmuudenvuoksi"rokotukset? Näköjään toi "en maksa pummeja" asenne tarttuu täältä palstalta.
Suomessa on paljon ulkomaalaisten ruokaravintoloita. Se voi tarttua vaikka sieltä.