Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entäpä jos netti ei toimisi enää koskaan.

Vierailija
27.08.2013 |

Tänä aamuna oli katkos ja en päässyt nettiin. Mietin tilannetta entäpä jos netti lakkaisi toimimasta kokonaan eikä sitä enää koskaan saataisi korjattua.

Kaaoshan siitä seuraisi. Nykyään suurin osa asioista hoituu verkossa, raha-asiat, työ, tiedonhaku, ihmissuhteet jne.

Ihmisen olisi pärjättävä oman tietonsa varassa tai etsittävä tietoa kirjoista. Asioiden eteen olisi nähtävä vaivaa enemmän.

Oikeat ihmiskontaktit nousisi jälleen arvoon. 

Olen keski-ikäinen ja muistan ajan ennen kännykköitä ja nettiä. Elämä oli yksinkertaisempaa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:38"]

Mutta menee hirveästi aikaa kun etsii ja selaa ensiksi kaiken tiedon netistä. 

[/quote]

Etkös sinä juuri puhunut, kuinka ennen oli hienoa kun tehtiin ostokset harkiten ja ajan kanssa? Nytkö oletkin nopeasti ylipuhuttavissa yhden myyjän supliikilla?

Vierailija
22/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikana ennen nettiä ja ennen pankkiautomaatteja jonoteltiin pankin tiskeille nostamaan rahaa ja maksamaan laskuja. Käikki maksettiin joko käteisellä, laskulla tai shekillä. Näistä vain shekki ei vaatinut asioimista pankissa, mutta toisaalta ihan kaikki eivät ottaneet niitä vastaan. Myös tillisiirrot tehtiin pankissa. Edistyksellisin palvelu olivat maksukuoret, joihin laskut laitettiin ja jotka pystyi pankkiajan ulkopuolella käydä viemässä pankin luukusta. Virkailijat sitten päivän aikana näpyttelivät tiedot koneelle.

Ennen kännyköitäkin matkustettiin ja sovittiin tapaamisia. Puhelimettomanakin pärjäsi hyvin. Aloitin opinnot v. 86 ja yksiööni pystyin hankkimaan lankaliittymän vasta marraskuussa -87. Kotiin 400 km päähän kävin soittelemassa puhelinkioskista. Jos vanhemmillani oli minulle asiaa, he soittivat samassa kaupungissa asuvalle tädilleni, joka sitten kävi soittoviestin minulle välittämässä. Ja tätilässä vieraillessa sain soittaa (sisältä lämpimästä!) kotiin. Joskus soittelin myös kavereilta, jolloin tietysti maksoin heille puhelimen käytöstä. Tältä pohjalta nykycurlingia vielä opiskelijoidenkin kohdalla katsoo hieman ihmetellen.... Olin kyllä jo 19v, kun muutin, eli jo aikuisempi kuin esim. ammattikouluun tai lukioon muualle muuttaneet.

Tässä nyt pari esimerkkiä arkisista elämäntilanteista, jotka ovat 80-luvun puolivälistä muuttuneet netin ja kännyköiden myötä. Käsi ylös, kuka haluaa vanhat ajat takaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:40"]

[/quote]

Etkös sinä juuri puhunut, kuinka ennen oli hienoa kun tehtiin ostokset harkiten ja ajan kanssa? Nytkö oletkin nopeasti ylipuhuttavissa yhden myyjän supliikilla?

[/quote]

En ole sama vastaaja mutta kyllä mä olen ostanut paljon tavaraa myyjien supliikilla = ) Ja useimmat ihan onnistuneesti. Esim. Mielen pölynimurin. Oli niin hyvä puhumaan se mies, että ostin enkä ole katunut. Mielen imuri on ihan hyvä.

Vierailija
24/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla Suomessa oli vielä absoluuttista köyhyyttä, ei vain suhteellista.

Vierailija
25/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:43"]

Ennen kännyköitäkin matkustettiin ja sovittiin tapaamisia. Puhelimettomanakin pärjäsi hyvin. Aloitin opinnot v. 86 ja yksiööni pystyin hankkimaan lankaliittymän vasta marraskuussa -87. Kotiin 400 km päähän kävin soittelemassa puhelinkioskista. ...

Tässä nyt pari esimerkkiä arkisista elämäntilanteista, jotka ovat 80-luvun puolivälistä muuttuneet netin ja kännyköiden myötä. Käsi ylös, kuka haluaa vanhat ajat takaisin?

[/quote]

Hep, haluaisin monta asiaa. Netti oli kyllä jo silloin, en muista minä vuonna Posti- ja telelaitokselle tuli se joku modeemipalvelu joka meille hommattiin kotiin (80-luvun loppua), mutta yksityisissä BBS-palveluissa oli paljon enemmän sisältöä. Ei nykynetti ole oikeastaan tuonut kuin enemmän ihmisiä ja todella paljon mainoksia nettiin. Grafiikka on parantunut, keskusteluiden sisältö ehkä etääntynyt siitä alkuaikojen harrastus- ja sananvapaus keskusteluista. Se taisi olla 300 bps modeemi, joka riitti oikein hyvin alkuun ja myöhemmin 2400:nen oli jo huippunopea. Nyt ei tahdo 10 - 24 megainenkaan yhteys riittää...

Ennen pystyi taksitolppien puhelimista soittamaan ilmaiseksi. Katsoi vaan sopivan ajan, kun takseja ei ollut ympärillä. Puhelimessa ei ollut sitä veivattavaa kiekkoa puhumattakaan näppäimistä, jonka puutteen ajateltiin estävän tai vähentävän sillä soittelua. Puhelimella sai kuitenkin helposti valittua numerot, kun samaa tahtia naksautteli sitä katkaisupainiketta valittavan numeron lukumäärän kuin valintakiekko olisi naksautellut. Eipä tuota kyllä tullut paljoa käytettyä, lähinnä aina eri porukoita tuli hämmästytettyä. Tuo ominaisuus jatkui pitkään äänitaajuus puhelimienkin aikaan, kun puhelimia oli taksitolpilla. Myöhemmin hommasin ennen puhelinta taskuliittymän, jolla pystyi omalle laskulle puhumaan. Sen jälkeen ostimme puhelin osakkeen, joka sekin oli oma operaationsa kaupanvahvistuksineen.

Vierailija
26/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ei osaa kaivata mistä ei ole tietoinen, joten hyvin sitä pärjättiin lapsena ja nuorena ilman nettiä. Jos netti lyötäisiin poikki juuri nyt, pahin tragedia olisi se, etten saisi luettua loppuun "surkein seksikokemuksesi" -ketjua. Sitä jäisin kaipaamaan. Kyllä pankissa ehtisi jonotella.

Vierailija
27/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska-hesarin myynti kasvaisi ja ne voisivat edelleen valita presidentin Suomeen. Olisipa aika surullinen tilanne :( Samoin Yle:n merkitys kasvaisi samanlaiseksi mitä se oli aikaisemmin. Se olisi todellista taantumista.

Vierailija
28/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla ap:n elämä oli yksinkertaisempaa? Moni asia oli paljon vaikeampaa -ja hitaampaa! ennen netti-aikaa.

Esimerkiksi pankeille ja sitä kautta pankkien asiakkaille paluu netittömään aikaan olisi katastrofi; eihän moniin pankkeihin edes pääse kuin ajanvarauksella ja silloinkaan ei voi hoitaa tavallista kassa-asiointia. Ilman nettiä pitäisi käydä tekemässä jokainen tilisiirto pankissa. Pitäisi ottaa vapaapäivä töistä, että voi istua jonottamassa pankissa.

Ei ole ikävä niitä aikoja pankkiasioinnin eikä minkään muunkaan asian osalta.

Vierailija
29/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan ennen Posti- ja telelaitosta johon joku viittasi.

Olin töissä Posti- ja lennätinlaitoksessa sähkösanomankantajana.

Työaika oli 8-17 ja ruokatunti välissä. Vein ihmisten kotiin ruutukaava-alueella sähkösanomat. Niitä oli kahta laatua teksti ja korusähkeitä. Tavallisen teksti tuli kirjoittimelta ja korusähkeet kirjoitettiin lennättimessä korusähkelomakkeille.

Muistan erityisesti erään kauppaneuvoksen jolla oli 60-vuotisjuhlat. Kävin heillä kolme kertaa juhlapäivänä, korusähkeitä tuli kymmenittäin. Heidän olohuoneesta oli valehtelematta neljännes kukkamerenä. Valtavasti ruusuja. Sähkeitä oli lähetetty ennakkoon ja toimituspäivä oli syntymäpäivänä. Sähkeiden vastaanottamisen asiakas kuittasi vihkoon.

Päivän viimeisellä vierailulla kauppaneuvos otti ison kimpun tulipunaisia ruusuja ja ojensi sen minulle ja esitti kiitokset. Olin todella otettu. Elämäni ensimmäiset ruusut, olin tuolloin 15-vuotias.

Tuollaista työtä ei enää ole. Tulipas muisteltua.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Posti-_ja_telelaitos

Vierailija
30/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:55"]

Millä tavalla ap:n elämä oli yksinkertaisempaa? Moni asia oli paljon vaikeampaa -ja hitaampaa! ennen netti-aikaa.

Esimerkiksi pankeille ja sitä kautta pankkien asiakkaille paluu netittömään aikaan olisi katastrofi; eihän moniin pankkeihin edes pääse kuin ajanvarauksella ja silloinkaan ei voi hoitaa tavallista kassa-asiointia. Ilman nettiä pitäisi käydä tekemässä jokainen tilisiirto pankissa. Pitäisi ottaa vapaapäivä töistä, että voi istua jonottamassa pankissa.

Ei ole ikävä niitä aikoja pankkiasioinnin eikä minkään muunkaan asian osalta.

[/quote]

Yksinkertaisella elämällä tarkoitan esimerkisi sitä että oli vähemmän vaihtoehtoja tarjolla. Asiointi oli selkeää, tuotevalikoimat suppeampia. Kaupat pienempiä, esimerkiksi ruoka oli yksinkertaisempaa. Ruoat tehtiin kotona muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. 

Virikkeet keksittiin itse, harrastukset eivät olleet kaikkien ulottuvilla.

Katsokaa joku vanha elokuva, niistä välittyy 60-luvun arki.

Vierailija
31/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pankista sai rahaa. Nykyisin pitää etukäteen ilmoittaa pankille, minä päivänä tulee nostamaan omalta tililtään ja kuinka paljon. Ennen pankeissa oli myös työntekijöitä, joten jonottaminen ei kestänyt niin kauan kuin nyt. Nykyisin pankeissa ei ole myöskään penkkejä, joten jonottaminen on yhtä tuskaa.

Maksukuorissa voi ennen viedä laskut ja paperit voi lähettää Kelaan postitse, ihan niin kuin nykyisinkin. Ei tarvinnut noiden asioiden takia jonotella.

Tietokoneiden piti lopettaa paperisota. Muistatteko, kun pelättiin, että paperiteollisuus loppuu Suomesta tietokoneiden takia? Joopa joo, enemmän sitä paperia nyt pukkaa kuin ennen tietokoneita. Kaikki asiakirjat pitää tulostaa ja tallettaa, ja tuntuu kuin niitä asiakirjoja kirjoiteltaisiin urakalla yhä enemmän, kun se on nyt niin helppoa näiden koneiden kanssa.

Vierailija
32/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:55"] Millä tavalla ap:n elämä oli yksinkertaisempaa? [/quote]

En ole ap, mutta kyllä elämä ennen oli yksinkertaisempaa. Tieto lisää tuskaa. Ja netti lisää tietoa. Ja "tietoa". Infoa ja uutisia tulvii joka puolelta. Ihmisen on vaikea pysyä kärryillä. Takavuosina elämä oli jotenkin helpommin jäsennettävissä.

En kuitenkaan haluaisi palata menneisiin aikoihin.

Vierailija
33/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain gradun valmiiksi ja kyllähän netti ja tietokone helpottivat sen tekemistä ihan älyttömästi. Joskus kirjoittamisen aikana mietin näitä vuosikymmeniä sitten gradunsa tehneitä, kun tieto piti kaivaa kirjoista ja itse gradu naputeltiin kirjoituskoneella liuskoille. Jos meni lausekin väärin, niin ei muuta kuin uusiksi vaan. Kyllä tekstin muokkaaminen ja lähdeartikkeleiden haku on paljon helpompaa nykyään, mutta samalla tietotulvakin on aivan valtava. En silti ottaisi vanhaa aikaa takaisin, mutta onhan sitä hauska miettiä.

Olin muuten ekaa kertaa netissä vuonna -96, olin silloin kasiluokkalainen. Jo seuraavana vuonna tein tutkielman, johon kaivoin tietoa netistä ja tulostelin joitain sivuja, tosin kirjat ja lehdet olivat siihen aikaa niitä ns. päälähteitä.

Vierailija
34/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 12:04"]

Katsokaa joku vanha elokuva, niistä välittyy 60-luvun arki.

[/quote]

Muistan Speden Millipilleristä kohtauksen, jossa aikamiehet kiskovat tupakkaa päiväkodissa lasten hyöriessä siinä ympärillä, eikä olleet mitään kevytmentolia.

Muutenkin kaupunkimaisemat olivat kovin harmaita ja ankeita, jopa värielokuvissa. Myös paheiden pesässä Helsingissä.

Vierailija
35/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:40"]

[/quote]

[/quote]

Minä puhuin siitä. Ostokset tehtiin harkiten ja ajan kanssa, mutta myyjä sai tietysti yrittää puhua ympäri. Kyllä silloinkin moni osti ensimmäisen tuotteen, jota myyjä kehui. Nyt jos myyjä kehuu, eikä myyjä ole selvästi yli keski-ikäinen, tietää, että heillä on joku kyseisen merkin kampanja, josta myyjä saa bonukset. Silloin myyjillä oli ammattiylpeys ja kertoivat oikeasti hyvistä tuotteista korostaen niiden hyvät puolet. Jos nyt menee vaikka kodinkoneliikkeeseen, siellä kun myyjän saa ensin irti kännykästä ja somesta, tuntuu, että mikä tahansa kysymys on liian haastava. 

Hyvä esimerkki on pesukoneen hankinta. Ostin 1994 ensimmäistä pesukonetta kesätienesteillä tosi pienellä budjetilla opiskelukämppääni. Kiersin viisi saman paikkakunnan liikkeitä, myyjät joka liikkeessä kertoivat heti eri koneista, niiden kokoluokista, pesutuloksista ja miten saa puhdasta eri ohjelmilla, osasivat kertoa eri pesuvinkkejäkin. 2001 myin sen koneen vielä hyvin toimivana ja ostin vähän parempaa pesukonetta. Kolmessa myymälässä kuudesta pesukonetta esiteltiin ja tiedettiin sen tekniset ominaisuudet hyvin, parissa myyjä oli ystävällinen ja avulias ja yhdessä näytti, että tuossa on selostettu niistä, päädyin parhaan esittelijän pohjalta Electroluxiin ja ostin sen häneltä. Nyt keväällä se pesukone tuli tiensä päähän ja kävin eri päivinä useammassa liikkeessä. Ensimmäisessä liikkeessä kuljin pesukoneiden ympärillä jonkin aikaa ja kolmikymppinen miesmyyjä tuli paikalle. Ajattelin, että kun ei ole teini, saattaa tietääkin jotain ja liike oli erikoisliike. Sanoin kilomäärän, joka pitäisi pestä, jotta tietäisi mitä koneita olen katsomassa ja myyjä kertoi, että ei se paino ole paljoa, kyllä 8 tai 9 kiloa menee jokaiseen koneeseen. Sen jälkeen tuntui, että sille myyjälle on varmaan sama, peseekö punaiset farkut samassa ohjelmassa vaaleiden villaneuleiden kanssa. Kysyin koneiden eroavaisuuksia ja vähän ohjelmista, niin myyjä kertoi, että kaikki tiedot löytyy netistä. Kysyin, että saisinko sitten niitä ja hän kävi tulostamassa. Kahdessa liikkeessä minulle osattiin osoittaa oikean kokoluokan (mm. ulkomainen ketju), yhdessä myyjä tosi ahkeraan selvitti eri pesukoneiden ominaisuuksia täydentämällä tietoaan välillä netistä ja viimeisessä liikkeessä myyjä oikeasti hallitsi näihin verrattuna asiansa, mutta ei ollut lähelläkään 90-luvun keskivertomyyjän tasoa. Viimeinen myyjä kehui kolmea konetta, joista päädyin lopulta kalleimpaan, Miele 5873:een ja he noutivat vanhan koneen, tuo uusi tuotiin ja asennettiin kotiin. 

Vierailija
36/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:55"]

[/quote]

Jos nyt tiputettaisiin netti pois, olisi se tietenkin pankeille vähän hankalampi. 90-luvulla en kuitenkaan ole joutunut juurikaan jonottamaan pankkiin. Perus tilisiirrot hoituivat ihan puhelimella soittamalla tutulle pankkitädille, kun kävi vain kuittaamassa tilisiirron. Myöhemmin sen sai tilisiirtolomakkeilla hoidettua pudottamalla kuoren luukusta. Eikä silloin veloitettu mitään palvelumaksuja. Nyt sen IT:n pystyssäpitäminen on ilmeisesti niin kallista ja tarvitsee niin paljon kalliita tietotekniikka asiantuntijoita, että pankki veloittaa jo kaikesta. 

Vierailija
37/47 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:13"]

Toivon ja rukoilen, että niin taphtuisi.

[/quote]

Nyppäise piuha irti, sillä siitä pääset.

Ei sen netin vaikutukset elämään häviä sillä piuhan vetämisellä irti.

Kaikki asiat pyörii sen netin ympärillä, joten vaikka vedänkin koko kesäksi piuhan irti, niin kyllä sen netin olemassaoloa ei voi sill' välttää.

[/quote]

Vierailija
38/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 12:09"]

Muutenkin kaupunkimaisemat olivat kovin harmaita ja ankeita, jopa värielokuvissa. Myös paheiden pesässä Helsingissä.

[/quote]

Siis kyllä Helsinki on nykyään melko harmaa. 80-luvulla väriä oli joka paikassa, oli Esson, Shellin, Benettonin, ... vaikka minkä värikkäitä valomainoksia. Nyt melkein muualta kuin aivan keskustasta kaikki väri on hävinnyt. 80-luvun puolivälissä pastellit oli muodissa, loppupuolella neonvärit valtasivat muodin ja ihmiset olivat mitä värikkäimmissä vaatteissa. Urheilutapahtumissa oli omat karnevaalit, SULlin nuorten marssit, Nuori Suomi liikkuu tapahtumat jne., kun nykyään ne on kaikki jotain kaupallista tai poliittista Setaa, jota sitäkään ei oikein värikkääksi voi mainostaa. 

Vierailija
39/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:50"]

Minusta elämä on yksinkertaisempaa nyt netin kanssa. Pankkitilin saldon näkee hetkessä, kun ennen piti käydä automaatilla. Aikataulut ja aukioloajat näkee hetkessä, ennen piti soitella tai käydä katsomassa. Netistä näkee  jopa sen, onko junat aikataulussa. Hankkipa kotiin mitä tahansa, netisssä pystyy tekemään vertailuja ja tarkistamaan hinnat.

En kyllä suostuisi elämään ilman kännykkää pelkän lankapuhelimen varassa.

[/quote]

Olen mielestäni ihan näppärä netin käyttäjä, mutta en kesälomamatkaa varten löytänyt VR:n sivuilta aikatauluja kaukojuniin. Piti sitten hakea asemalta sellainen pieni moniste. Kokeilin nyt ihan huvikseen uudestaan ja en vain löydä... Osaan toki hakea lähtöjä paikasta A paikkaan B, mutta haku tuottaa vain neljä ensimmäistä junayhteyttä. Mitään kokonaiskuvaa en siitä saa. Mielestäni todella hankala. Tykkään enemmän katsoa paperille painettua taulukkoa, jossa näkee yhdellä silmäyksellä kaikki.

"En kyllä suostuisi elämään ilman kännykkää pelkän lankapuhelimen varassa"

Kun kännykät tulivat, ei niissä ollut nettiyhteyttä, joten vaikka nykyisin monilla onkin netti puhelimessa, tämä ei ole mielestäni sama asia, mitä otsikossa kysytään. Toisaalta, moni ei varmaan pystyisi elämään ilman kännykkää, vaikkei sillä nettiin pääsisikään.

Minulla on ikivanha kännykkä, jolla voi vain soittaa ja tekstata. Voisin aivan mainiosti elää ilman sitä. Ilman nettiä en toisaalta haluaisi olla. Luulen kuitenkin, että oma netinkäyttöni ei ole ihan keskivertomallin mukaista. En esim. lue netistä uutisia, en katso Youtube-videoita tai elokuvia enkä etsi juurikaan tietoa (paitsi saatan etsiä kirjoja, joista kaipaamani tiedon saisi).

Nettiostoksia teen pari kertaa vuodessa (vain suomalaisista kaupoista tai Huuto.netistä). Suurimmaksi osaksi netinkäyttöni on keskustelupalstojen seuraamista (sekä suomalaisten että ulkomaalaisten). Olen aika erakkoluonne, mutta netin kautta tykkään keskustella ihmisten kanssa jos jonkinlaisista asioista. Ilman nettiä tämä olisi mahdotonta.

Melkein kaikki muu on minulle netissä tarpeetonta (uutiset, ostaminen jne.). Mieluummin hoitaisin esim. pankkiasiat konttorissa, mutta siitä on tehty liian kallista. Olen 40+, joten ehdin elää aikuisenakin useamman vuoden netitöntä aikaa, ja tiedän, että voisin elää sitä edelleen.

Netissä on sitäpaitsi paljon tietoa, joka on väärää, joko vahingossa tai tarkoituksella.

Vierailija
40/47 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ja rukoilen, että niin taphtuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi