Normaali 11-vuotias, soittelee äidille töihin koko ajan?
Hei,
kertokaa nyt minulle, pikkulapsien äidille, että onko normaalia, jos 11-vuotias soittelee äidille töihin koulun jälkeen iltapäivällä 5-10 kertaa, joka päivä? Olen samassa huoneessa tämän äidin kanssa, joten kyllä, tiedän. Puhelut ovat tyyliä "missä maito on" tai "koska äiti tulet töistä". Siis joka päivä. Useasti.
Pystyn kyllä sinänsä blokkaamaan äänet pois, mutta olisihan se tietysti helpompaa, jos näitä puheluita ei käytäisi. Mietin vain, että tuotako se sitten on, kun lapset on isompia. Onko tuo normaalia? En nimittäin itse muista soitelleeni äidille kuin hätätapauksessa, mutta toisaalta siitä on 25 vuotta aikaa, joten saattaa se minullakin pätkiä.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 12:49"]
Kerta, pari soittoa päivässä on ok. Sitä enemmät soittelut häiritsevät työntekoa, siis työkavereiden joiden pitää tahtomattaan kaiken aikaa kuunnella näitä jaaritteluja tai juosta hakemassa äitiä puhelimeen. Ja ihan varmasti äidin työteho ei ole minkäänlainen, kun puhelimessa roikkuu joutavia höpöttämässä kaiken aikaa. Laittaisi lapset ip-kerhoon tai järjestäisi muuta toimintaa!!
Poikkeuksena soitteluihin, tietysti pitää aina soittaa, jos on hätä jostain syystä (maidon hakeminen ei ole).
[/quote]
No jaa, niin kauan kuin työpaikan akat roikkuvat Facessa/Vauva-palstalla, jaarittelevat puhelimessä siskon/kaverin/miehen kanssa kotiasioista, myyvät vaatteita nettikirppiksillä tai roikkuvat Huutonetissä huutamassa niitä Moloja ja Tickettejä, saavat minun lapseni soittaa mulle niin paljon kuin on tarve.
Ja minä olen nyt itse lomalla, en roiku täällä työaikana.
[/quote]
Niinpä, miten määritellään tarve?
Jos on "oikeaa" asiaa, kuten ilmoittautuu koulusta kotiin tai kysyy saako mennä kaverille. Nämä mielestäni ovat ok. Mutta ne toistuvat kyselyt, onko maitoo, saako ottaa lisää, onko keksii, saako ottaa, saako ottaa toisen, monelta tuut, tuutko kohta,... ne todella häiritsevät muiden(kin) työntekoa. Jotkut todella tekevät töitä työaikana, ainakin meidän työpaikalla.
Tietysti on kurja, jos lapsi on yksinäinen tms. mutta se ei ole työkavereiden vika.
[/quote]
Sinä et ainakaan pääse määrittelemään muiden lapsien tarpeita. Jos lapsi on yksinäinen niin sitten se on. Huom: minun lapseni soittavat max kerran päivässä jos sitäkään muta silti olen sitä mieltä että saa soittaa vaikka tsiljoonasti jos on tarve.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:04"]
Kerta, pari soittoa päivässä on ok. Sitä enemmät soittelut häiritsevät työntekoa, siis työkavereiden joiden pitää tahtomattaan kaiken aikaa kuunnella näitä jaaritteluja tai juosta hakemassa äitiä puhelimeen. Ja ihan varmasti äidin työteho ei ole minkäänlainen, kun puhelimessa roikkuu joutavia höpöttämässä kaiken aikaa. Laittaisi lapset ip-kerhoon tai järjestäisi muuta toimintaa!!
Poikkeuksena soitteluihin, tietysti pitää aina soittaa, jos on hätä jostain syystä (maidon hakeminen ei ole).
[/quote]
No jaa, niin kauan kuin työpaikan akat roikkuvat Facessa/Vauva-palstalla, jaarittelevat puhelimessä siskon/kaverin/miehen kanssa kotiasioista, myyvät vaatteita nettikirppiksillä tai roikkuvat Huutonetissä huutamassa niitä Moloja ja Tickettejä, saavat minun lapseni soittaa mulle niin paljon kuin on tarve.
[/quote]
Jos on "oikeaa" asiaa, kuten ilmoittautuu koulusta kotiin tai kysyy saako mennä kaverille. Nämä mielestäni ovat ok. Mutta ne toistuvat kyselyt, onko maitoo, saako ottaa lisää, onko keksii, saako ottaa, saako ottaa toisen, monelta tuut, tuutko kohta,... ne todella häiritsevät muiden(kin) työntekoa. Jotkut todella tekevät töitä työaikana, ainakin meidän työpaikalla.
Tietysti on kurja, jos lapsi on yksinäinen tms. mutta se ei ole työkavereiden vika.
[/quote]
Sinä et ainakaan pääse määrittelemään muiden lapsien tarpeita. Jos lapsi on yksinäinen niin sitten se on. Huom: minun lapseni soittavat max kerran päivässä jos sitäkään muta silti olen sitä mieltä että saa soittaa vaikka tsiljoonasti jos on tarve.
[/quote]
Heittäydyitpä nenäkkääksi! En ollut määrittelemässä muiden tarpeita. Sanoin vaan, että työkavereiden mukulat, jotka soittelevat tauotta, ovat häiriöksi. Ja jos luit aiemman viestin ja ymmärsit lukemasi, siinä mainittiin, että aina on ok soittaa, jos on hätä. Eikä nyt tarvi ihan talo olla tulessa.
p.s. Kyllä omanikin soittavat, jos on asiaa, muttei edes päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Heittäydyitpä nenäkkääksi! En ollut määrittelemässä muiden tarpeita. Sanoin vaan, että työkavereiden mukulat, jotka soittelevat tauotta, ovat häiriöksi. Ja jos luit aiemman viestin ja ymmärsit lukemasi, siinä mainittiin, että aina on ok soittaa, jos on hätä. Eikä nyt tarvi ihan talo olla tulessa.
p.s. Kyllä omanikin soittavat, jos on asiaa, muttei edes päivittäin.
[/quote]
Tietysti lapselle pitää jutella ja sanoa että jatkuva soittelu häiritsee vanhempaa ja työkaveria. Mutta on oiekasti lapsia jotka pelkäävät olla yksin kotona ja mitään ip-kerhoa tms. ei ole. Silloin ei auta, se on yksittäisen henkilön henkilökohtainen voivoi jos ei siedä toisen puhelimeen puhumista.
Sitäpaitsi, Suomi on pullollaan näitä mielensäpahoittajia ja valittajia jotka ei tykkää siitä ja tästä. Minä olen jo lopettanut heidän kuuntelemisen ja teen niin kuin itsestäni parhaalta tuntuu. Ja edelleenkään, meidän lapset ei juurikaan töihin soittele.
Kyllä taas huomaa että Suomi ansaitsee tittelinsä maailman vähiten lapsiystävälliseinä yhteiskuntana.
Oikeesti joitain häiritsee niin paljon että pitää tänne avautua jos työkaverin lasta pelottaa ja ahdistaa olla yksin kotona iltapäivät, että eikö se saatana pärjää. Huh sanon minä.
Ja samalla monessa muussa maassa tämä olisI aivan oikeasti lastensuojeluilmoituksen paikka, jättää alle 12v kotiin ilman valvontaa pitkäksi aikaa.
Ja täällä lynkataan äidit kun eivät ole koulineet lapsista tarpeeksi itsenäisiä ja kovanahkaisia, häiritsee kollegoita liikaa.
Hullujen meininkiä. Mitähän tällaiseen sanottaisiin muualla päin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:41"]
Kyllä taas huomaa että Suomi ansaitsee tittelinsä maailman vähiten lapsiystävälliseinä yhteiskuntana.
Oikeesti joitain häiritsee niin paljon että pitää tänne avautua jos työkaverin lasta pelottaa ja ahdistaa olla yksin kotona iltapäivät, että eikö se saatana pärjää. Huh sanon minä.
[/quote]
Jos todella on niin, että lapsi pelkää yksin iltapäivisin, niin suosittelen lastenhoitajaa/aupairia tai ihan mitä vaan vastaavaa ratkaisua vaikka naapureiden kesken. Meidän yksikössä erään naisen 12-vuotias soittelee äidilleen 5-10 kertaa päivässä. Ja koska me istumme suunnittelupalavereissa aika paljon, koko muu porukka näissä palavereissa joutuu keskeyttämään aina siksi aikaa, että tämä äiti saa puhelunsa hoidettua. Minusta se on ajattelematonta käyttäytymistä, olkoonkin sitten lapsen hyväksi taikka ei.
Ja mikähän ulvonta siitäkin syntyisi että miks pitää hommata lapsille lastenhoitaja...
Suomessa koulupäivät ilman iltapäivätoimintaa on niin lyhyitä että vanhemmat ei ehdi töitänsä suorittaa siinä ajassa,
vrt tilanne muissa maissa, koulupäivä kestää klo 15-16 asti, eli ei siellä tarvitsekaan vanhempien jotka haluaa käydä töissä yrittää jättää lapsiaan yksin pärjäämään ilman valvontaa päiväksi. Ja jos jättäisi, olisi lastensuojelulla asiaa.
Mutta asenteet on niin erilaiset, maailma muuttuu vain julmemmalksi ja hulummaksi, silti suomalaisten lasten pitää vaan pärjätä yksin. Ei kai sitä nyt muita vaihtoehtoja voi harkitakaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:20"]
Ja mikähän ulvonta siitäkin syntyisi että miks pitää hommata lapsille lastenhoitaja...
Suomessa koulupäivät ilman iltapäivätoimintaa on niin lyhyitä että vanhemmat ei ehdi töitänsä suorittaa siinä ajassa,
vrt tilanne muissa maissa, koulupäivä kestää klo 15-16 asti, eli ei siellä tarvitsekaan vanhempien jotka haluaa käydä töissä yrittää jättää lapsiaan yksin pärjäämään ilman valvontaa päiväksi. Ja jos jättäisi, olisi lastensuojelulla asiaa.
Mutta asenteet on niin erilaiset, maailma muuttuu vain julmemmalksi ja hulummaksi, silti suomalaisten lasten pitää vaan pärjätä yksin. Ei kai sitä nyt muita vaihtoehtoja voi harkitakaan.
[/quote]
Kahden pienipalkkaisen on käytännössä mahdoton hankkia aupairia pikkukaksioon. Vai onko täällä kaikki niitä jotka tienaa 9100€/nettona? Jokin koulun tarjoama ip-kerho kolmasluokkalaisille kelpaisi kyllä, jos maksu olisi kohtuullinen, ainakin meillä olisi sille käyttöä.
Äiti on poikansa opettanut! ei olisi mikään pakko vastata joka kerta! Yhteen puheluun päivässä voi vastata, loput sit tekstarilla.
Mulla 11v ei soita vaikka olen pyytänyt.... sanoo vaan että ei ole ollut mitään asiaa :)
Oma lapseni on vasta 9 v. ja saattaa tosiaan soittaa vähintään tuon 5-10 kertaa iltapäivässä sinä päivänä (kerran viikossa!), kun joutuu olemaan melkein kaksi tuntia yksin kotona. Välillä soittaa myös miehelleni...ja aivan normaali ja tasapainoinen lapsi on kyseesä, mutta yksinolo on vielä vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:45"]
Ja samalla monessa muussa maassa tämä olisI aivan oikeasti lastensuojeluilmoituksen paikka, jättää alle 12v kotiin ilman valvontaa pitkäksi aikaa.
Ja täällä lynkataan äidit kun eivät ole koulineet lapsista tarpeeksi itsenäisiä ja kovanahkaisia, häiritsee kollegoita liikaa.
[/quote]
[/quote]
Monessa maassa ne äidit on kotona kersojensa kanssa, ei tartte soitella. Ja sit kun äiskä uupuu niin lapsille syötetään rauhottavia, tästäkin on jo esimerkkejä.
Kumpi on parempi?
Siellä on joku maailman paras äiti joka on aina lapsensa tavoitettavissa. Tuntee ehkä itsensä tärkeäksi mutta tekee lapselle karhun palveluksen. Tuollainen lapsi ei itsenäisty koskaan.. kyllä 11v pitää jo selvitä tovi ihan yksin. Iltapäivä menee kyllä kotona kun tekee läksyt, ottaa välipalaa, jne... tietty jos ei löydä maitopurkkia kun äiti sen yleensä antaa niin hankalaahan se on
daa!
miksiköhän muissa maissa äideillä on helpompi valita kotiäitiys??
olisko rahallisesti vaan mahdotonta monessa suomalaisperheessä?
ja teit niin tai näin Suomessa, kotiäiti tai töissä, ip-kerho tai ei (no suomessa sitä ei 12v asti tarjotakaan, eikä paljon muutakaan kerhotoimintaa),
niin ainahan se haittaa jotakuta ja on väärin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:45"]
[/quote]
[/quote]
Monessa maassa ne äidit on kotona kersojensa kanssa, ei tartte soitella. Ja sit kun äiskä uupuu niin lapsille syötetään rauhottavia, tästäkin on jo esimerkkejä.
Kumpi on parempi?
[/quote]
Mulla on mies, jonka äiti soitteli hänelle vielä 25-vuotiaana noin 3 kertaa päivässä (ihan "terve" äiti). Loppui siihen, kun äidin oma sisko sanoi hänelle, että katkaisepa jo napanuora omasta päästäsi.
Jep, mä olin kanssa tällainen varhaiskypsä eli pikkuvanha pienenä. Naapuri jätti mulle 7-vuotiaana 5-vuotiaansa hoitoon pariksi tunniksi, kun olin niin luotettava. Sama meno jatkui läpikouluiän.
Ei tullut pressaa (vielä), mutta ihan hyvässä ammatissa oon. Vastuunkantaja ja innovaattori. Aina sellainen tunne, etä tätä hommaa vois kehittää ja mielelläni teen ylimääräisiä hommia (nyt tosin sairauslomalla, kun umpilisäke tulehtui viime perjantaina).
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:11"]
Minun 8-vuotias osaa jo ottaa maidot ja muut kaapista, valmistaa puuroa, paistaa lettuja, laittaa pyykkikoneen ja tiskikoneen päälle, lajitella omia pyykkejä vaatehuoneeseensa, pedata sängyn. Ihan itse on oppinut, ja joskus olen antanut hänelle pieniä tehtäviä jota vastaan saanut leluja tai rahaa. Häntä ei ole paapottu tai pidetty läheisriippuvaisena äidin helmassa joten itsenäistyminen johtunee siitä?
[/quote]
Juu, olet siis sellainen suomalainen nainen jonka mielestä lapsen pitää itsenäistyä tuossa neljän ikävuoden paikkeilla viimeistään ja kaikki lapsen huomioiminen on pelkästään paapomista ja turhaa helmoissa roikkumista. Millaisia aikuisia tulee kahdeksanvuotiaista joiden pitää hoitaa kaikki asiat itse jo kahdeksanvuotiaana? En pitäisi pienen lapsen "itsenäistymistä" mitenkään tavoiteltavana asiana, niillä n koko loppuelämä aikaa olla itsenäisiä ja omillaan pärjääviä. Pieni lapsi tarvitsee vanhemman turvaa ja huolenpitoa. Ja toisaalta; se että osaa keittää puuron, ei kerro lapsen omillaan pärjäämisestä henkisellä tasolla tuon taivaallista.
[/quote]
Minun lapsi sattuu vaan olemaan keskivertoa älykkäämpi muutenkin, on vasta toisella luokalla mutta osaa tehdä seitsemäsluokkalaisen tehtäviä tuosta vaan. Me opetamme että vanhemmat ovat aina häntä varten kun tarvitsee meitä, mutta että saa tehdä omia järkeviä päätöksiä ja osallistua asioihin, ja on aina valmiina että mitäs tänään tehtäis. Ei ole koskaan saanut mitään itkupotkukiljukohtauksia ja on osannut käyttäytyä ihmisten ilmoilla muutenkin ja häntä on pystynyt viemään ravintoloihin pienestä saakka sama missä päin maailmaa olemme matkustaneet.
Viihtyy paremmin vanhempien lasten ja aikuisten kanssa. On erittäin diplomaattinen ikäisekseen. Tuttavamme sanovat että hänestä tulee todennäköisesti Suomen presidentti isona :)
[/quote]
Uuh, tunne tuollaisen lapsen. on ihan pirun raivostuttavaa istua vanhempien kanssa kahvipöydässä kun tämä "huippuälykäs" lapsi puuttuu koko ajan puheeseen pikkuvanhoine kommentteineen ja vanhemmat vain hymisevät onnellisina ja pitävät kersaa suoraan Einsteinista seuraavana. Itseä lähinnä ärsyttää, menisi leikkimään tai jotain.
[/quote]
Mulla oli yliopistolla kurssikaveri, ihan fiksu, menestyi opinnoissaan, valmistuin jne. mutta soitti ja kysyi mielipidettään JOKA asiaan vanhemmilttaan, tyyliin, ostanko nyt uudet farkut vai en, teenkö harjoittelun siellä vai täällä, tulenko kotiin tänään vai huomenna ja junalla vai kurssikaverin kyydillä jne.
Ei koskaan seurustellut; varmaan olis soitanut vanhemmilleen, että panisinko.
Kyllä mun 11v voi soittaa mulle kun siltä tuntuu ja jos en voi vastaa niin tekstaillaan, onhan se pieni vielä ja pitkä aika jos koulu loppunu jo 12sta. Mitä ihmeen itsenäistymistä pitäs jo olla,voi huoh. Ja ihan reipas tyttö on.
Mun anoppi on tuollainen soittelija. Soittaa 37 vuotiaalle pojalleen töihin monta kertaa päivässä. Asiat on tyyliin, "mitäs nyt sitten kuuluu?". Sanomisella uskoo päivän, mutta viimeistään seuraavalla viikolla aloittaa uudelleen. Jos mies ei vastaa, soittelee anoppi mulle ja kyselee, mikä on hätänä.
Anopeilla ja puolisoilla tuo menee läheisriippuvuuden tms häiriön puolelle,
mutta herranjestas lapsille on normaalia soitella vanhemman perään kun yksin jätettyjä on pelottavaa ja turvatonta olla. Se on normaalia ala-asteikäilselle vähintään.
[/quote]
[/quote]