Normaali 11-vuotias, soittelee äidille töihin koko ajan?
Hei,
kertokaa nyt minulle, pikkulapsien äidille, että onko normaalia, jos 11-vuotias soittelee äidille töihin koulun jälkeen iltapäivällä 5-10 kertaa, joka päivä? Olen samassa huoneessa tämän äidin kanssa, joten kyllä, tiedän. Puhelut ovat tyyliä "missä maito on" tai "koska äiti tulet töistä". Siis joka päivä. Useasti.
Pystyn kyllä sinänsä blokkaamaan äänet pois, mutta olisihan se tietysti helpompaa, jos näitä puheluita ei käytäisi. Mietin vain, että tuotako se sitten on, kun lapset on isompia. Onko tuo normaalia? En nimittäin itse muista soitelleeni äidille kuin hätätapauksessa, mutta toisaalta siitä on 25 vuotta aikaa, joten saattaa se minullakin pätkiä.
Kommentit (60)
Mulla on 9-vuotias, eikä hän soittele koko aikaa. Varsinkaan jos hänellä on kaveri. Yksinään jos on, niin saattaa soittaa jonkun kerran, mutta ei koko ajan.
Oudolta kuulostaa. Meidän nyt 12v soittaa vain jos on oikeaa asiaa. Ei siis koskaan. Joskus voi laittaa tekstarin, esim. voiko läksyjenteon ja välipalan jälkeen mennä kaverille.
Ei ole tavallista eikä suotavaa. Työaikaa menee hukkaan ja työt kärsivät.
Onko työnantaja tietoinen tästä.
Soitetaan vaan jos oikeasti on hätä ja se ei tarkoita missä joku tavara on.
Tuon ikäinen ja nuoremmatkin pärjää ja löytää maitopurkkinsa ilman kauko-ohjausta.
Jos olisin työkaverisi esimies puuttuisin alaiseni toimintaan.
vuoropäällikkö
Meidän työpaikalla on muutamalla naisella tuollainen soitteleva lapsi (ja yhdellä miehellä soitteleva vaimo xD ).
Näitä kaikkia yhdistää se, että ovat myös itse todella kiinni siinä lapsessa. Kenties, siitä on vain tullut tapa, että alkujaan äiti soitteli lapselle koko ajan, kun tämä oli ulkona leikkimässä ja nyt sitten vaan tavan takia soitetaan edelleen koko ajan?
Läheskään kaikilla vanhemmilla noin siis ei ole, mutta meidän työyhteisössä yhdellä naisella soittelee jopa 17-vuotias (ei ole mitään kehityshäiriötä tms, ihan "normaalista" tytöstä kyse) monta kertaa päivään ja asiat on just tuonkaltaisia "saanko ottaa toisen lasillisen maitoa?" :-o
No tällä lapselle ei ole varmaankaan tehty selväksi, että töihin soitetaan vain jos on todellista asiaa. Minulla on myös työkaveri, jonka 12-vuotias soittelee äidilleen jatkuvasti. Itselläni on samanikäinen lapsi, joka ei soita jos ei ole hätä. Laittaa välillä kyllä tekstareita, jos on menossa jonnekin. Pikkusisar on iltapäiväkerhossa, joten hänellä ei ole tarvetta soitella.
Minusta on normaalia, että lapsi soittaa. Epänormaalia, jollei 11v. kaipaisi vanhempiaan.
Mutta ymmärrän toki, että suomessa on edelleen vallalla kasvatusmalli, jossa lapset itsenäistetään mahdollisimman aikaisin. (Ja masennutaan sitten myöhemmin.)
Espanjassahan ei alle 12 -vuotiasta saa jättää yksin kotiin. Suomessa pidetään epänormaalina, jos soittaa vanhemmilleen. Huoh.
Silloin kun on kavereita ei soittele, mutta jos on yksin soittelee.
Eli yksinäinen ja turvattomuutta kokeva lapsi ei saisi soittaa, koska työntekijän tuottavuus laskee?
Normaalia 5-10 kertaa ILTAPÄIVÄSSÄ? Oikeasti?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:20"]
Espanjassahan ei alle 12 -vuotiasta saa jättää yksin kotiin. Suomessa pidetään epänormaalina, jos soittaa vanhemmilleen. Huoh.
[/quote]
On normaalia. Kun äiti näköjään pystyy vastaamaankin, niin mitäs tuo haittaa. Jos ei pystyisi, niin varmasti hän ohjeistaisi lapsen olemaan soittamatta. Nyt kännykkäaikana kynnys soittamiseen on aika matala verrattuna lankapuhelinaikaan. Silloin ei todellakaan äidille töihin soiteltu kuin äärimmäisessä hädässä.
Minusta tuo on todellakin outoa. Ihmettelisin, miksi lapsi on vieläkin niin kiinni äidissään, miksi lapsi on niin epävarma kaikesta? Joku maidon kysyminen on vain huomionhakua ja epävarmuutta, lapsi tietää aivan varmasti, että maito on jääkaapissa. Mistä tuon ikäisen turvattomuus kumpuaa? Onko ainoa lapsi, jota on paapottu viimeiseen asti?
Itselläni on 10-vuotias (kolmen muun lapsen lisäksi), joka soittaa vain kysyäkseen lupaa mennä kaverille tai pelata tietokoneella. Itsekin muistan lähinnä nauttineeni omasta rauhasta tuossa iässä.
OT, mutta ainoat lapset on kyllä usein omatoimisia, kun ei ole sitä toista jakamassa päätöstilanteita. Pidätkö ennakkoluulosi ihan itselläsi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:35"]
Minusta tuo on todellakin outoa. Ihmettelisin, miksi lapsi on vieläkin niin kiinni äidissään, miksi lapsi on niin epävarma kaikesta? Joku maidon kysyminen on vain huomionhakua ja epävarmuutta, lapsi tietää aivan varmasti, että maito on jääkaapissa. Mistä tuon ikäisen turvattomuus kumpuaa? Onko ainoa lapsi, jota on paapottu viimeiseen asti?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:42"]
OT, mutta ainoat lapset on kyllä usein omatoimisia, kun ei ole sitä toista jakamassa päätöstilanteita. Pidätkö ennakkoluulosi ihan itselläsi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:35"]
[/quote]
[/quote]
No, lähipiirissäni päin vastoin. Yksi lapsi on ollut se lemmikki, jota paapotaan ja jolla ei ole ollut ketään muuta kuin äiti/vanhemmat, joihin kiinnitytään tiukalla napanuoralla puolin ja toisin. Kun vanhemmilla on monta lasta huollettavana, lapset tottuvat siihen, etteivät saa aina ja kaikkialla vanhempansa jakamatonta huomiota. On pakko vain oppia tekemään se välipala itse ja etsimään sukkansa, kun äidillä on kiire muiden lasten asioiden kanssa.
Voi olla ihan normaalia JA lapsissa on paljon eroja. Tunnen kaksi "soittelijalasta" ja molemmat heistä on sellaisia, että eivät juuri ensin mieti, vaan toimivat. Molemmilla on äärettömän lyhyt pinna, vähän heikko keskittymiskyky ja ovat vähän ikäistään lapsellisempia, tunne-elämänsä kanssa solmussa. Mutta juu, he ovat ihan NORMAALEITA, käyvät normaalia koulua ja sitä rataa.
Itse soittelin varmaan vielä 11-vuotiaana parikin kertaa koulun jälkeen äidille, joskus ehkä neljä, joskus en yhtään. Olen melko rauhallinen, mutta joskus kun koulussa kiusattiin tai tapahtui kurjia asioita, saatoin soitella enemmän äidille. En tosin kertonut niistä tapahtumista, mutta kaipasin äidin ääntä.
On ihan normaalia. Miten helvetissä sua voi tollanen häiritä?
Yleensä ikäistään lapsellisemmat lapset ovat kovin kiinni äidissä, eikä äiti omalla toiminnallaan voi oikein siihen mitenkään vaikuttaa. Läheskään kaikki lapset eivät ole "itsenäisiä ja pärjääviä", vaikka kuinka olisi koettanut "opettaa":
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:13"]
Meidän työpaikalla on muutamalla naisella tuollainen soitteleva lapsi (ja yhdellä miehellä soitteleva vaimo xD ).
Näitä kaikkia yhdistää se, että ovat myös itse todella kiinni siinä lapsessa. Kenties, siitä on vain tullut tapa, että alkujaan äiti soitteli lapselle koko ajan, kun tämä oli ulkona leikkimässä ja nyt sitten vaan tavan takia soitetaan edelleen koko ajan?
Läheskään kaikilla vanhemmilla noin siis ei ole, mutta meidän työyhteisössä yhdellä naisella soittelee jopa 17-vuotias (ei ole mitään kehityshäiriötä tms, ihan "normaalista" tytöstä kyse) monta kertaa päivään ja asiat on just tuonkaltaisia "saanko ottaa toisen lasillisen maitoa?" :-o
[/quote]
Jaa kuule mä olen syntynyt -73, meillä oli lankapuhelin, eikä edes numeron toistoa. Silti soitin äidille joskus jopa viisi kertaa iltapäivän aikana :P
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:32"]
On normaalia. Kun äiti näköjään pystyy vastaamaankin, niin mitäs tuo haittaa. Jos ei pystyisi, niin varmasti hän ohjeistaisi lapsen olemaan soittamatta. Nyt kännykkäaikana kynnys soittamiseen on aika matala verrattuna lankapuhelinaikaan. Silloin ei todellakaan äidille töihin soiteltu kuin äärimmäisessä hädässä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:00"]
Hei,
kertokaa nyt minulle, pikkulapsien äidille
[/quote]
En halua hässiä pilkkuja, mutta eikö tuo ylläoleva kirjoiteta: pikkulasten?
Vai olenko minä (38v) missannut jotain uusia nykykielen vivahteita?
Vrt. Thaimaahan jonka suomalaiset vääntävät Thaimaaseen?
On varmaan yksinäinen ja kaipaa seuraa.