Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 e rahaa viikon syömisiin

Vierailija
18.08.2020 |

Vinkkejä?

Spagetista onneksi tykkään, keitettyäni sen laitan pannulle öljyä ja valkosipulia ja jalopenoviipaleita, jos rahaa riittää niin hieman juustoraastetta.

Voisin myös koettaa leipoa jotain todella yksinkertaista

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla köyhällä nuorella oli viime kuussa 8 pv, että ei ollut rahaa ruokaan :'(

Vierailija
102/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos minun viikkobudjettini nousisi 7 eurosta 10 euroon niin varmaan jotain herkkuja sillä kolmella eurolla ostaisin.

Oikeestihan voit syödä tuolla budjetilla ihan perusruokia. Itse syön ihan tavallisia ruokia mm makaroonilaatikkoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa nakkikeittoa munakasta spagettibolognesea jne.

Ihan pikkuvinkkinä, S-kauppojen köyhientunnille hyvissä ajoin reuilusti ennen yhdeksää ja saatat saada ruokapöytääsi yllättäviäkin herkkuja -60% alennuksella. Ainakin ruisleivät kannattaa ostaa sieltä ja laittaa pakkaseen ja sieltä nopea sulatus mikrossa vain sen verran kun kerralla syöt.

t: jo pitkään 30 euron kuukausibudjetilla syöpötellyt

No on jo myöhäistä jos vasta kahdeksan jälkeen menet kauppaan. Alennus alkaa klo 20:00 ja kestää 22:00 saakka, ennen kahdeksaa kannattaa mennä. Ja muistakaa kaikki paistopisteen tuotteet ovat -60% klo 21:30 jälkeen.

No ei todellakaan ala, vaan riippuu päivästä, mutta on aina vaan viimeisen tunnin. Jossain 24/7 ABC:lla on niitä kahden tunnin settejä klo 22-24, mutta siis kaikissa Prismoissa ja S-marketeissa aina siis vain viimeinen tunti. Tässä lähialueella kolmea eri aukioloaikaa S-marketeissa. Yksi joka päivä auki ilta kymmeneen. Yksi auki ma-pe ilta kymmeneen ja la-su yhdeksään. Yksi ma-la kymmeneen ja su yhdeksään. Näissä siis kaikissa vain viimeinen tunti -60%. Olen käynyt monissa S-kaupoissa pitkin Suomea ja kaikkialla ollut sama systeemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin kaalilaatikkoainekset: kaali, jauheliha, porkkanapussi, puuroriisi. Lisäksi perunoita ja kananmunia. Puuroriisistä keittelisin myös riisipuuroa.

Vierailija
104/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroni laatikko. Makaronit, 700g jauhenliha, sipulia, kananmuna paketti, litra maitoa ja mausteita oman mielen mukaan. Olisko hinta näille 6€? Saat ison lootan tehtyä, ehkäpä 6-8/3-4päivä annosta? Sitten keitä loput kananmunat vaikka välipalaksi, maidon voit juoda jne. Sitten vaikka parilla eurolla banaania plus porkkana pussi. Ja lopulla muiden ehdottamaa hernaria. Sit jos kuivakaapista löytyy niin teet sämpylöitä.

700g jauhelihaa maksaa jo sen 6e.

Jumbon Prismassa 3,49€

Vierailija
105/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viikko pitää selvitä kympillä niin itse ainakin ostaisin vatsalle täytettä, siis kunnon tukevaa ruokaa ja jättäisin kasvikset perunoita lukuunottamatta viikon tauolle. Ovathan ne halpoja mutta vähäenergisiä.

Ei se maha eli nälkä tiedä miten energistä ruoka on. Maha tietää tasan sen grammamäärän joka mahaan tulee, sen perusteella tulee nälkä. Siksi kannattaa ostaa ruokaa mitä saa paljon, esim. puuro. Energiaa saa helposti vaikka siitä öljystä joka aloittajan kaapista löytyi. Proteiinin munista ja pavuista.

Vierailija
106/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroni laatikko. Makaronit, 700g jauhenliha, sipulia, kananmuna paketti, litra maitoa ja mausteita oman mielen mukaan. Olisko hinta näille 6€? Saat ison lootan tehtyä, ehkäpä 6-8/3-4päivä annosta? Sitten keitä loput kananmunat vaikka välipalaksi, maidon voit juoda jne. Sitten vaikka parilla eurolla banaania plus porkkana pussi. Ja lopulla muiden ehdottamaa hernaria. Sit jos kuivakaapista löytyy niin teet sämpylöitä.

Jotenkin vaikuttaa siltä, että jotkut eivät itse käy kaupassa tai eivät katsele hintoja, kun kerta olette näin ulalla tuotteiden hinnoista. Monesti jo huomannut näissä ruokaketjuissa saman asian.

Prisma/S-market myy 700g sika-nauta jauhelihaa halvimmillaan 3,39e. Ja ei, sen ei tarvitse tällaisessa tilanteessa olla naudan jauhelihaa, vaan sika-nauta varmasti kelpaa oikein hyvin, jos nälkä on. 

Toisekseen, joku mainitsi että miten köyhä pääsee Prismaan? Noh, minä kävelen 7 minuuttia ja Prismassa olen. Katsokaas kun joissain paikoissa Prisma, Citymarket + muut kaupat ovat ihan lähellä ja vielä toistensa vieressä. Juu toki monesti nämä ovat jossain automatkan päässä, mutta mehän emme voi tietää missä kaikki Suomen köyhät - ap mukaan lukien - asuvat. Eli on ok ehdottaa, että käy noissa ja mm. käyttää ilta-alea hyödyksi.

No täällä se maksaa 6e.

Vierailija
107/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumbon Prismassa 3,49€

Missä on Jumbo?

Vierailija
108/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muut koskaan keränneet pulloja? Siis ihan vaan kävelytien varrelta? En kehtaisi mutta kait sekin keino on otettava käyttöön

Olen, jatkuvasti jos hollille osuu. En kehtaa minäkään, jos joku näkee. Jos havaitsen pullon tai tölkin polkiessani, pysähdyn ja tarkkailen ympäristön ja jos tulee auto, tai jalankulkija/pyöräilijä näprään muka kännykkää ja kun vaara ohi, nappaan putelin :) Ei vaan pysty eikä kykene muiden nähden. Jos kykenisi, niin keskutassahan ne parhaat apajat olisi, mutta ne minä jätän ihan suosiolla aktiivikeräilijöille.

Vierailija
109/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet, ap, pieniruokainen ja vähän energiaa kuluttava ihminen. En tulisi itse mitenkään toimeen tuolla kympillä ilman, että olisin koko ajan nälissäni (toki sillä hengissä pysyisi).

Itse asiassa pienin, millä olen tullut toimeen on 26 euroa/vko, ja silloinkin olin parina päivänä välillä nälissäni ja olo hiemn heikko. Mutta kai se riippuu siitäkin, miten on tottunut syömään ja miten paljon esim. liikkuu.

Minulla menee normaalisti 7-10 euroa viikossa ruokaan ja olen 85kg/184cm mies. Poljen fillarilla näin kesäisin 150-200 kilometriä viikossa, enkä ole yhtään nälissäni. Syön 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, sekä aamiaisen ja iltapalan

Ja meillä on lentäviä lehmiä. Ne aina välillä tuppaa karkaamaan.

Kerro minulle, mitä faktaa et tuosta usko? Todellakin poljen tuon määrän näin kesäisin helpostikin. Eilen poljin 68 kilometriä ja toissa päivä 45 kilometriä. Tänään välipäivä ja huomenna taas joku 50 kilsan peruslenkki.

Ruuasta: Tämän päivän menu: aamiaiseksi lautasellisen kaurapuuroa kaksi siivua ruispalaa ja kahvi. Puoliltapäivin kahvi ja pari siivua ruispalaa ja itse leipomani voisilmäpulla ja omena. Omena poimittu kaupungin puistosta jokamiehenoikeudella. Päivällinen, iso annos makaroonilaatikkoa, itse poimituista puolukoista puolukkasurvos (viimeisiä viimesyksyn marjoja) kaksi ruispalaa ja jälkiruuaksi samaisista puolukoista vispipuuro. Iltapalaksi pari isoa siivua itse leipomaani kauraleipää ja tee. Juomana muuten pelkkä vesi, jota menee 1-2 litraa päivässä plus lenkkijuomat. 

Aamiainen: kahvi 2 senttiä 

leivät 6 senttiä 

kaurapuuro 3 senttiä= 11 senttiä

lounasvälipala kahvi 2 senttiä

leivät 6 senttiä

pulla 6 senttiä= 14 senttiä

päivällinen     makaroonilaatikko 60 senttiä

puolukkasurvos     1  senttiä

vispipuuro              10 senttiä= 71 senttiä

iltapala            leivät                       10 senttiä

tee                             1 senttiä= 11 senttiä

koko päivän saldo yhteensä 107 senttiä. Tuotteet halvimpia mitä kaupasta löytyy ja ruispalat S-marketista -60%.

Että näin.

Ihan helkkarin yksipuolista. Missä on kaikki kasvikset? Ja leipää ihan jäätävä määrä.

10e pysyy hengissä kyllä viikon mutta pidemmän päälle sillä ei monipuolista ruokavaliota pysty ylläpitämään ellei ole niin omavarainen että lähes kaiken ruoan kasvattaa / kalastaa / metsästää itse.

Vierailija
110/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipominen on tosi edullista ja siihen saa pieniä variaatioita pienellä rahalla ja vaivalla. 

Leivo esim. voisarvia, kaurateeleipiä, ja jos olet makean ystävä niin joku kuivakakku kahvin/teen kanssa. 

Makaroni kyllästyttää, mutta kyllä sillä viikon ajan pärjää kun vähän tuunaa. Pestokastike on halpa lisä, 1,55 e. 

Leipä. Levitteenkin saa halvalla jos vähäksi aikaa kelpaa Xtra-merkin margariini, joka maksaa Prismassa 0,27 senttiä. Hernekeittopurkin saa 0,59 sentillä. 

Taas tämä hernekeitto! Kun rahaa on vähän, ei osteta tonnikalaa, broilerinkoipia, purkkihernekeittoa eikä kalliita vihanneksia, vaikka niillä saisikin makua. Ostetaan eurolla pussillinen herneitä ja alennusmyyntijauhelihaa yhteensä noin 3€ ja keitetään niistä 5 litraa hernekeittoa. Ostetaan kauraryynejä, kananmunia, halpoja makaroneja, perunoita, kaalta ja juureksia ym. On helpompi käyttää 20€/ kaksi viikkoa, kun ensimmäisellä viikolla voi ostaa isompia annoksia, joista riittää seuraavallekin viikolle.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa kannattaa jo lähteä hakemaan ruoka-apua, kerätä pulloja tai ainakin ottaa opintolainaa, jos se jatkuu useamman viikon eikä edes viikonloppuisin pääse äidin tai jonkun muun ruokapöytään syömään ilmaiseksi.

Vierailija
111/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos minun viikkobudjettini nousisi 7 eurosta 10 euroon niin varmaan jotain herkkuja sillä kolmella eurolla ostaisin.

Oikeestihan voit syödä tuolla budjetilla ihan perusruokia. Itse syön ihan tavallisia ruokia mm makaroonilaatikkoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa nakkikeittoa munakasta spagettibolognesea jne.

Ihan pikkuvinkkinä, S-kauppojen köyhientunnille hyvissä ajoin reuilusti ennen yhdeksää ja saatat saada ruokapöytääsi yllättäviäkin herkkuja -60% alennuksella. Ainakin ruisleivät kannattaa ostaa sieltä ja laittaa pakkaseen ja sieltä nopea sulatus mikrossa vain sen verran kun kerralla syöt.

No on jo myöhäistä jos vasta kahdeksan jälkeen menet kauppaan. Alennus alkaa klo 20:00 ja kestää 22:00 saakka, ennen kahdeksaa kannattaa mennä. Ja muistakaa kaikki paistopisteen tuotteet ovat -60% klo 21:30 jälkeen.

No ei todellakaan ala, vaan riippuu päivästä, mutta on aina vaan viimeisen tunnin. Jossain 24/7 ABC:lla on niitä kahden tunnin settejä klo 22-24, mutta siis kaikissa Prismoissa ja S-marketeissa aina siis vain viimeinen tunti. Tässä lähialueella kolmea eri aukioloaikaa S-marketeissa. Yksi joka päivä auki ilta kymmeneen. Yksi auki ma-pe ilta kymmeneen ja la-su yhdeksään. Yksi ma-la kymmeneen ja su yhdeksään. Näissä siis kaikissa vain viimeinen tunti -60%. Olen käynyt monissa S-kaupoissa pitkin Suomea ja kaikkialla ollut sama systeemi.

Minun lähi s-marketissa -60% ale on kaksi viimeistä tuntia. 20-22.

Vierailija
112/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin kaalilaatikkoainekset: kaali, jauheliha, porkkanapussi, puuroriisi. Lisäksi perunoita ja kananmunia. Puuroriisistä keittelisin myös riisipuuroa.

Noista aineksista tulee vain kaalipataa, kun puuttuu siirappi ja meirami. Mutta hyvää sekin, ja ilman riisiä. Sen sijasta kannattaisi ostaa vaikka kauraryyniä ja voita, joita käytetään mausteen tapaan paistamiseen ja  leipomiseen. Herkuksi voisi vääntää kauralastuja ja kaurapuuronjämistä tehdä sämpylöitä, kun olisi lisäksi pussillinen jauhoja.

Vierailija
113/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikuttaa siltä, että jotkut eivät itse käy kaupassa tai eivät katsele hintoja, kun kerta olette näin ulalla tuotteiden hinnoista. Monesti jo huomannut näissä ruokaketjuissa saman asian.

Prisma/S-market myy 700g sika-nauta jauhelihaa halvimmillaan 3,39e. Ja ei, sen ei tarvitse tällaisessa tilanteessa olla naudan jauhelihaa, vaan sika-nauta varmasti kelpaa oikein hyvin, jos nälkä on. 

Toisekseen, joku mainitsi että miten köyhä pääsee Prismaan? Noh, minä kävelen 7 minuuttia ja Prismassa olen. Katsokaas kun joissain paikoissa Prisma, Citymarket + muut kaupat ovat ihan lähellä ja vielä toistensa vieressä. Juu toki monesti nämä ovat jossain automatkan päässä, mutta mehän emme voi tietää missä kaikki Suomen köyhät - ap mukaan lukien - asuvat. Eli on ok ehdottaa, että käy noissa ja mm. käyttää ilta-alea hyödyksi.

No täällä se maksaa 6e.

Ja missähän päin tämä "täällä" sijaitsee?

Jos jossain pikkupaikan ainoassa pikkukaupassa maksaa yhden ainoan merkin 700g jauheliha noin paljon, niin ei voi yleistää kaikkialle, koska suurimmassa osassa Suomea on kaikki isommat kaupat lähettyvillä. Äläkä nyt vedä jotain pohjoisen kylää tähän mukaan, jossa on just se yksi kauppa ja muihin on matkaa 100km, kun se ei ole normi.

Lidlissä myös on 700g sika-nauta samaa hintaluokkaa mitä Prisman halvin. Tarkkailkaa hintoja vähän tarkemmin seuraavalla kauppareissulla.

Vierailija
114/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täällä se maksaa 6e.

Jos jossain pikkupaikan ainoassa pikkukaupassa maksaa yhden ainoan merkin 700g jauheliha noin paljon, niin ei voi yleistää kaikkialle, koska suurimmassa osassa Suomea on kaikki isommat kaupat lähettyvillä. Äläkä nyt vedä jotain pohjoisen kylää tähän mukaan, jossa on just se yksi kauppa ja muihin on matkaa 100km, kun se ei ole normi.

Lidlissä myös on 700g sika-nauta samaa hintaluokkaa mitä Prisman halvin. Tarkkailkaa hintoja vähän tarkemmin seuraavalla kauppareissulla.

No mulle on normaalia että Prismat sun muut on 100km päässä.

Vierailija
115/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuukamamma kirjoitti:

Vispipuuro ! Laskin että itse kerätyistä puolukoista kattilallinen maksaa noin 40 senttiä ! Ja on niin hyvää

Aika kalliit mannasuurimot sulla, tai sitten teet todella ison kattilallisen. Itselläni perusohjeen mukaan tehtynä kuluu hädin tuskin 15 senttiä ja sillä saa noin viisi annosta. Kotimaista mannasuurimot maksaa alle euron kilo ja siitä tekee jo 10 kattilallista, eli noin 50 annosta. Muutahan siihen ei sitten tarvitakaan kuin sokeria ja puolukoita ja vähän suolaa. Toki sitten maitoa päälle jos haluaa, mutta se onkin sitten jo makuasia. Mutta siis hyvää on ja halpaa, siitä olen kanssasi samaa mieltä.

Vierailija
116/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Suomea?

Vierailija
117/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tornion kahdessa Salessa -60% ale on klo. 20-24. Paljon hyvää ruokaa saa ihan pilkkahintaan.

Vierailija
118/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta täälläpäin ale alkaa vasta klo 21:00, enkä todellakaan lähde ilman autoa ja yksin naisen kauppaan enää nykyään tuohon aikaan, varsinkin kun en asu parhaimmalla alueella. 

Vierailija
119/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipominen on tosi edullista ja siihen saa pieniä variaatioita pienellä rahalla ja vaivalla. 

Leivo esim. voisarvia, kaurateeleipiä, ja jos olet makean ystävä niin joku kuivakakku kahvin/teen kanssa. 

Makaroni kyllästyttää, mutta kyllä sillä viikon ajan pärjää kun vähän tuunaa. Pestokastike on halpa lisä, 1,55 e. 

Leipä. Levitteenkin saa halvalla jos vähäksi aikaa kelpaa Xtra-merkin margariini, joka maksaa Prismassa 0,27 senttiä. Hernekeittopurkin saa 0,59 sentillä. 

Taas tämä hernekeitto! Kun rahaa on vähän, ei osteta tonnikalaa, broilerinkoipia, purkkihernekeittoa eikä kalliita vihanneksia, vaikka niillä saisikin makua. Ostetaan eurolla pussillinen herneitä ja alennusmyyntijauhelihaa yhteensä noin 3€ ja keitetään niistä 5 litraa hernekeittoa. Ostetaan kauraryynejä, kananmunia, halpoja makaroneja, perunoita, kaalta ja juureksia ym. On helpompi käyttää 20€/ kaksi viikkoa, kun ensimmäisellä viikolla voi ostaa isompia annoksia, joista riittää seuraavallekin viikolle.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa kannattaa jo lähteä hakemaan ruoka-apua, kerätä pulloja tai ainakin ottaa opintolainaa, jos se jatkuu useamman viikon eikä edes viikonloppuisin pääse äidin tai jonkun muun ruokapöytään syömään ilmaiseksi.

No tonnikalahan on kyllä kallista, joten se ei todellakaan mitään köyhän ruokaa, mutta halvimmat purkkihernarit maksaa alle 60 senttiä, joten se ei kyllä kallista ole. Itse tehty hernari totta kai on halpaa, MUTTA vain jos saat sekaan jotain todella halpaa lihaa, tai tee vihannesversion. Parin euron jauheliha nostaa jo kyseisen annoksen ohi halvimman purkkihernarin, ellet ihan vesilitkua tee. Normaali ohje on 2,5-3 litraa vettä yhteen pussilliseen herneitä eli viidellä litralla herne etsii kaveria. Olen tehnyt useita kertoja hernaria eri ohjeilla, joten tiedän kyllä mistä puhun. Purkkihernari on oikein mainio pikaruoka ja hyvä olla aina kaapissa varalla tilanteisiin, kun haluaa saada nopeasti ruokaa. Tonnikala taas ei ole köyhän ruokaa laisinkaan.

Vierailija
120/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täällä se maksaa 6e.

No mulle on normaalia että Prismat sun muut on 100km päässä.

Tuskin kai S-markettiin sentään sataa kilometriä on. Niissä ainakin isommissa aika lailla samat hinnat kuin prismoissa. Itse asun pikkukaupungissa ja Prismaan 50 kilsaa matkaa. Paikallisessa S-marketissa sikanauta jauheliha 3.39€ 700 grammaa.