10 e rahaa viikon syömisiin
Vinkkejä?
Spagetista onneksi tykkään, keitettyäni sen laitan pannulle öljyä ja valkosipulia ja jalopenoviipaleita, jos rahaa riittää niin hieman juustoraastetta.
Voisin myös koettaa leipoa jotain todella yksinkertaista
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet, ap, pieniruokainen ja vähän energiaa kuluttava ihminen. En tulisi itse mitenkään toimeen tuolla kympillä ilman, että olisin koko ajan nälissäni (toki sillä hengissä pysyisi).
Itse asiassa pienin, millä olen tullut toimeen on 26 euroa/vko, ja silloinkin olin parina päivänä välillä nälissäni ja olo hiemn heikko. Mutta kai se riippuu siitäkin, miten on tottunut syömään ja miten paljon esim. liikkuu.
Minulla menee normaalisti 7-10 euroa viikossa ruokaan ja olen 85kg/184cm mies. Poljen fillarilla näin kesäisin 150-200 kilometriä viikossa, enkä ole yhtään nälissäni. Syön 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, sekä aamiaisen ja iltapalan
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis ap. mitään jo valmiina kotona? Esim. öljyä, mausteita, marjoja yms?
vai ihan kaikki viikon syötävät tolla kympillä?
Öljy, mausteet löytyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet, ap, pieniruokainen ja vähän energiaa kuluttava ihminen. En tulisi itse mitenkään toimeen tuolla kympillä ilman, että olisin koko ajan nälissäni (toki sillä hengissä pysyisi).
Itse asiassa pienin, millä olen tullut toimeen on 26 euroa/vko, ja silloinkin olin parina päivänä välillä nälissäni ja olo hiemn heikko. Mutta kai se riippuu siitäkin, miten on tottunut syömään ja miten paljon esim. liikkuu.
Minulla menee normaalisti 7-10 euroa viikossa ruokaan ja olen 85kg/184cm mies. Poljen fillarilla näin kesäisin 150-200 kilometriä viikossa, enkä ole yhtään nälissäni. Syön 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, sekä aamiaisen ja iltapalan
Ja meillä on lentäviä lehmiä. Ne aina välillä tuppaa karkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kertoisitko vielä, että miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, jätät mainitsematta ne kaikki ilmaisateriat/lahjoitetut ruokatarvikkeet. Tai sitten olet ollut tyyliin 200 kg painoinen ja olet laihtunut. Mitenkään et näet tota painoa noilla seteillä pysty pitämään yllä jos vielä liikut noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan... lisää vielä, että erittäin monipuolista ja terveellistä ruokaa... :D :D
450g jauhelihaa 2 euroa
500g täysjyväriisiä 2 euroa
kananmunia 1,50 euroa
herne-maissi-paprikaa 3 pussia 2 euroa
porkkanaa 1,5-2 kg 2 euroa
sipulia 0,50 senttiä
eurot "noin euroja", omasta kaupastani saan esim riisiä hintaan 1,79 snt, kananmunia hintaan 1,09 snt, porkkanaa3kiloa 2 eurolla, joten tuohon listaan voi varmaan lisätä vielä pussillisen makaronia tai yhden keräkaalin. riisin sijaan voi tietenkin pstaa perunaa 2 kiloa, mutta minusta tuntuu, että riisi on riittoisampaa. jos haluaa vaikka viettää paastoviikkoa, niin jauheliha pois ja sillä hinnalla sitten vaikka lisää porkkanaa ja syö koko viikon porkkakeittoa
kannattaa tehdä keittoa, koska se on riittoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis ap. mitään jo valmiina kotona? Esim. öljyä, mausteita, marjoja yms?
vai ihan kaikki viikon syötävät tolla kympillä?
Öljy, mausteet löytyy.
Ap
Ok.
Ostaisin jauhoja, kananmunia, turkkilaista jugurttia, tomaattimurskaa, valkosipulia , kurkkua, linssejä.
Tekisin sämpylöitä,/ naanleipää ( päälliseksi valkosipulilla maustettua öljyä, tsatsikia, tai tomaattitahnaa) , munakkaita, linssikeittoa ja vaikka suolaisen piirakan. Ja jos olisi mahdollista niin hakisin nokkosensiemeniä ja marjoja.Tuota jugurttia voi käyttää niin linssikeiton "suurusteena" , marjapiirakassa, suolaisessa piirakassa, kuin syödä sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväntahtoisena vinkkinä kaikille, jotka arvelevat joskus joutuvansa kyseiseen tilanteeseen: tehkää tili- tai tukimaksupäivänä pieni hamstraus, jolloin ostatte perusraaka-aineita halvimman hinnan mukaan. Siihen ei paljoa rahaa mene, mutta saattaa kannattaa jos vähänkin on epäilystä omasta rahankäytöstä.
Eiköhän jokainen normaaliälyinen ihminen tee näin.
On tietysti hienoa, että halutaan hyväntahtoisesti auttaa, mutta pitääkö aina lähtokohtaisesti olettaa, että kaikki köyhät ovat tyhmiä ja kaikenlaiseen rationaaliseen ajatteluun ja toimintaan kykenemättömiä (siis ilman että joku alentuvasti neuvoo ja opastaa)?
iso osa ei tee, vaan tilipäivänä ostetaan kaupasta kaljaa ja muita nautintoelintarvikkeita.
Itsellä oli pari viikkoa sitten samanlainen tilanne. Kotoa löytyi vehnäjauhoja, puuroryyniä, mausteita, suolaa, kahvia, teetä, sokeria, voita, ketsuppia ja maustekurkkuja. Ostin pikkupussin pähkinöitä 1,39e, kananmunia 10kpl 1.39e, perunoita 2kg 1,50e, porkkanaa 1kg 1,35e, maito 1l 0.68e, riisiä 2kg 1.39e ja kanan koipireisiä 1,1kg 1.79e.
Aamupalaksi söin puuron voisilmällä, kourallisen pähkinöitä ja kahvit.
Lounaaksi uunibroileria, riisiä sekä maustekurkkua.
Välipalaksi itsetehtyjä teeleipä, päälle voita ja kahvit.
Päivälliseksi perunoita voikastikkeella, paistettu kananmuna.
Illalliseksi teeleipä, voita päälle ja kupponen teetä. Ja porkkana.
Perunoita keitin kattilallisen ja paistoin seuraavana päivänä. Pähkinät ja porkkanat jaoin niin että joka päivälle sama määrä. Maitoa käytin kahviin ja pienen määrän ruokajuomana. Kananmunia myös joka päivälle. Ja ei tietenkään joka päivä ollut samanlainen, yritin kaikin tavoin vaihdella syömisiä päivittäin. Teeleivät oli näppärä tehdä ja maistuivat hyvin voin kanssa.
Yhtenä päivänä kävin kaverin luona kylässä ja hän tarjosi kahvin kans ruisleipää maksamakkaralla, kyllä maistui makialta.
Yksinäinen 55v nainen
Oletuksena, että mausteita ja suolaa löytyy.
Aamupalaksi ruispala ja kananmuna
Lohkoperunat uunissa ja koipireisi
Kaalikeitto riittää 2-3 pv, Koipireisi perattuna mukaan
Keitetty perunaa ja papukastike riittää pari päivää, kanaa jos on jäljellä
Paistettua perunaa, sipulia, Papuja ja munia
Vikana päivänä mitä on jäljellä.
Illalla puuroa, jos vielä nälkä
Ruispala 1,35
Margariini 0,27
Kaurahiutale 0,75
Peruna 2kg 1,38
Kananmuna 1,35
Papuja 2tlk 1,10
Kaali 1,30
Sipuli 0,30
Porkkana 0,69
Koipireisi 1,79
Vierailija kirjoitti:
No jos minun viikkobudjettini nousisi 7 eurosta 10 euroon niin varmaan jotain herkkuja sillä kolmella eurolla ostaisin.
Oikeestihan voit syödä tuolla budjetilla ihan perusruokia. Itse syön ihan tavallisia ruokia mm makaroonilaatikkoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa nakkikeittoa munakasta spagettibolognesea jne.
Ihan pikkuvinkkinä, S-kauppojen köyhientunnille hyvissä ajoin reuilusti ennen yhdeksää ja saatat saada ruokapöytääsi yllättäviäkin herkkuja -60% alennuksella. Ainakin ruisleivät kannattaa ostaa sieltä ja laittaa pakkaseen ja sieltä nopea sulatus mikrossa vain sen verran kun kerralla syöt.
t: jo pitkään 30 euron kuukausibudjetilla syöpötellyt
No on jo myöhäistä jos vasta kahdeksan jälkeen menet kauppaan. Alennus alkaa klo 20:00 ja kestää 22:00 saakka, ennen kahdeksaa kannattaa mennä. Ja muistakaa kaikki paistopisteen tuotteet ovat -60% klo 21:30 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle, mitä faktaa et tuosta usko? Todellakin poljen tuon määrän näin kesäisin helpostikin. Eilen poljin 68 kilometriä ja toissa päivä 45 kilometriä. Tänään välipäivä ja huomenna taas joku 50 kilsan peruslenkki.
Ruuasta: Tämän päivän menu: aamiaiseksi lautasellisen kaurapuuroa kaksi siivua ruispalaa ja kahvi. Puoliltapäivin kahvi ja pari siivua ruispalaa ja itse leipomani voisilmäpulla ja omena. Omena poimittu kaupungin puistosta jokamiehenoikeudella. Päivällinen, iso annos makaroonilaatikkoa, itse poimituista puolukoista puolukkasurvos (viimeisiä viimesyksyn marjoja) kaksi ruispalaa ja jälkiruuaksi samaisista puolukoista vispipuuro. Iltapalaksi pari isoa siivua itse leipomaani kauraleipää ja tee. Juomana muuten pelkkä vesi, jota menee 1-2 litraa päivässä plus lenkkijuomat.
Aamiainen: kahvi 2 senttiä
leivät 6 senttiä
kaurapuuro 3 senttiä= 11 senttiä
lounasvälipala kahvi 2 senttiä
leivät 6 senttiä
pulla 6 senttiä= 14 senttiä
päivällinen makaroonilaatikko 60 senttiä
puolukkasurvos 1 senttiä
vispipuuro 10 senttiä= 71 senttiä
iltapala leivät 10 senttiä
tee 1 senttiä= 11 senttiä
koko päivän saldo yhteensä 107 senttiä. Tuotteet halvimpia mitä kaupasta löytyy ja ruispalat S-marketista -60%.
Että näin.
Oletteko muut koskaan keränneet pulloja? Siis ihan vaan kävelytien varrelta? En kehtaisi mutta kait sekin keino on otettava käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos minun viikkobudjettini nousisi 7 eurosta 10 euroon niin varmaan jotain herkkuja sillä kolmella eurolla ostaisin.
Oikeestihan voit syödä tuolla budjetilla ihan perusruokia. Itse syön ihan tavallisia ruokia mm makaroonilaatikkoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa nakkikeittoa munakasta spagettibolognesea jne.
Ihan pikkuvinkkinä, S-kauppojen köyhientunnille hyvissä ajoin reuilusti ennen yhdeksää ja saatat saada ruokapöytääsi yllättäviäkin herkkuja -60% alennuksella. Ainakin ruisleivät kannattaa ostaa sieltä ja laittaa pakkaseen ja sieltä nopea sulatus mikrossa vain sen verran kun kerralla syöt.
t: jo pitkään 30 euron kuukausibudjetilla syöpötellyt
No on jo myöhäistä jos vasta kahdeksan jälkeen menet kauppaan. Alennus alkaa klo 20:00 ja kestää 22:00 saakka, ennen kahdeksaa kannattaa mennä. Ja muistakaa kaikki paistopisteen tuotteet ovat -60% klo 21:30 jälkeen.
Täällä kaupat menee kiinni klo 21 ja sunnuntaina klo 19.
Jos viikko pitää selvitä kympillä niin itse ainakin ostaisin vatsalle täytettä, siis kunnon tukevaa ruokaa ja jättäisin kasvikset perunoita lukuunottamatta viikon tauolle. Ovathan ne halpoja mutta vähäenergisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaroni laatikko. Makaronit, 700g jauhenliha, sipulia, kananmuna paketti, litra maitoa ja mausteita oman mielen mukaan. Olisko hinta näille 6€? Saat ison lootan tehtyä, ehkäpä 6-8/3-4päivä annosta? Sitten keitä loput kananmunat vaikka välipalaksi, maidon voit juoda jne. Sitten vaikka parilla eurolla banaania plus porkkana pussi. Ja lopulla muiden ehdottamaa hernaria. Sit jos kuivakaapista löytyy niin teet sämpylöitä.
700g jauhelihaa maksaa jo sen 6e.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että jotkut eivät itse käy kaupassa tai eivät katsele hintoja, kun kerta olette näin ulalla tuotteiden hinnoista. Monesti jo huomannut näissä ruokaketjuissa saman asian.
Prisma/S-market myy 700g sika-nauta jauhelihaa halvimmillaan 3,39e. Ja ei, sen ei tarvitse tällaisessa tilanteessa olla naudan jauhelihaa, vaan sika-nauta varmasti kelpaa oikein hyvin, jos nälkä on.
Toisekseen, joku mainitsi että miten köyhä pääsee Prismaan? Noh, minä kävelen 7 minuuttia ja Prismassa olen. Katsokaas kun joissain paikoissa Prisma, Citymarket + muut kaupat ovat ihan lähellä ja vielä toistensa vieressä. Juu toki monesti nämä ovat jossain automatkan päässä, mutta mehän emme voi tietää missä kaikki Suomen köyhät - ap mukaan lukien - asuvat. Eli on ok ehdottaa, että käy noissa ja mm. käyttää ilta-alea hyödyksi.
Vispipuuro ! Laskin että itse kerätyistä puolukoista kattilallinen maksaa noin 40 senttiä ! Ja on niin hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle, mitä faktaa et tuosta usko? Todellakin poljen tuon määrän näin kesäisin helpostikin. Eilen poljin 68 kilometriä ja toissa päivä 45 kilometriä. Tänään välipäivä ja huomenna taas joku 50 kilsan peruslenkki.
Ruuasta: Tämän päivän menu: aamiaiseksi lautasellisen kaurapuuroa kaksi siivua ruispalaa ja kahvi. Puoliltapäivin kahvi ja pari siivua ruispalaa ja itse leipomani voisilmäpulla ja omena. Omena poimittu kaupungin puistosta jokamiehenoikeudella. Päivällinen, iso annos makaroonilaatikkoa, itse poimituista puolukoista puolukkasurvos (viimeisiä viimesyksyn marjoja) kaksi ruispalaa ja jälkiruuaksi samaisista puolukoista vispipuuro. Iltapalaksi pari isoa siivua itse leipomaani kauraleipää ja tee. Juomana muuten pelkkä vesi, jota menee 1-2 litraa päivässä plus lenkkijuomat.
Aamiainen: kahvi 2 senttiä
leivät 6 senttiä
kaurapuuro 3 senttiä= 11 senttiä
lounasvälipala kahvi 2 senttiä
leivät 6 senttiä
pulla 6 senttiä= 14 senttiä
päivällinen makaroonilaatikko 60 senttiä
puolukkasurvos 1 senttiä
vispipuuro 10 senttiä= 71 senttiä
iltapala leivät 10 senttiä
tee 1 senttiä= 11 senttiä
koko päivän saldo yhteensä 107 senttiä. Tuotteet halvimpia mitä kaupasta löytyy ja ruispalat S-marketista -60%.
Että näin.
Ei herranen aika. Miten kauan luulet voivasi jatkaa tuollaista syömistä? Jos tuo on totta ja syöt säännöllisesti noin, niin HERÄTYS! Et saa juuri lainkaan proteiinia ja kasviksia et syö kuin pienen osan siitä, mitä pitäisi. Omegojakaan et saa tarpeeksi. Ylipäätään erilaisia ravintoaineita ei tule läheskään tarpeeksi.
Jos olet kovin nuori, niin ei välttämättä vielä kovin pahasti näy, mutta myöhemmin kyllä. Ala nyt hyvä ihminen pitämään parempaa huolta itsestäsi.
Melko hintava makaroonilaatikko. Miksi pitää tehdä noin iso satsi, jos budjetti on vain 10 euroa? Itse teen perusmakaroonilaatikon myllyn paras makaroonipaketin ohjella (jauhelihaa 400 grammaa) ja hinta tulee koko lodjalle karvan alle kolme euroa. Toki laatikko hieman pienempi, kuin tuo sinun loota, mutta hinta huomattavasti edukkaampi.