Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 e rahaa viikon syömisiin

Vierailija
18.08.2020 |

Vinkkejä?

Spagetista onneksi tykkään, keitettyäni sen laitan pannulle öljyä ja valkosipulia ja jalopenoviipaleita, jos rahaa riittää niin hieman juustoraastetta.

Voisin myös koettaa leipoa jotain todella yksinkertaista

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tornion kahdessa Salessa -60% ale on klo. 20-24. Paljon hyvää ruokaa saa ihan pilkkahintaan.

Saleissa huomattavasti kalliimpi hintataso, kuin Prismoissa ja S-marketeissa. Torniostakin löytyy Prisma, joten köyhän kyllä kannattaa suunnistaa sinne -60% tuotteita ostamaan,

Vierailija
122/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla köyhällä nuorella oli viime kuussa 8 pv, että ei ollut rahaa ruokaan :'(

:(  Tuntuu tosi pahalta, että tämän päivän Suomessa tällainen on mahdollista. Pystyitkö käymään jossakin vaikka vanhemmilla kuitenkin syömässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet, ap, pieniruokainen ja vähän energiaa kuluttava ihminen. En tulisi itse mitenkään toimeen tuolla kympillä ilman, että olisin koko ajan nälissäni (toki sillä hengissä pysyisi).

Itse asiassa pienin, millä olen tullut toimeen on 26 euroa/vko, ja silloinkin olin parina päivänä välillä nälissäni ja olo hiemn heikko. Mutta kai se riippuu siitäkin, miten on tottunut syömään ja miten paljon esim. liikkuu.

Minulla menee normaalisti 7-10 euroa viikossa ruokaan ja olen 85kg/184cm mies. Poljen fillarilla näin kesäisin 150-200 kilometriä viikossa, enkä ole yhtään nälissäni. Syön 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, sekä aamiaisen ja iltapalan

Ja meillä on lentäviä lehmiä. Ne aina välillä tuppaa karkaamaan.

Kerro minulle, mitä faktaa et tuosta usko? Todellakin poljen tuon määrän näin kesäisin helpostikin. Eilen poljin 68 kilometriä ja toissa päivä 45 kilometriä. Tänään välipäivä ja huomenna taas joku 50 kilsan peruslenkki.

Ruuasta: Tämän päivän menu: aamiaiseksi lautasellisen kaurapuuroa kaksi siivua ruispalaa ja kahvi. Puoliltapäivin kahvi ja pari siivua ruispalaa ja itse leipomani voisilmäpulla ja omena. Omena poimittu kaupungin puistosta jokamiehenoikeudella. Päivällinen, iso annos makaroonilaatikkoa, itse poimituista puolukoista puolukkasurvos (viimeisiä viimesyksyn marjoja) kaksi ruispalaa ja jälkiruuaksi samaisista puolukoista vispipuuro. Iltapalaksi pari isoa siivua itse leipomaani kauraleipää ja tee. Juomana muuten pelkkä vesi, jota menee 1-2 litraa päivässä plus lenkkijuomat. 

Aamiainen: kahvi 2 senttiä 

leivät 6 senttiä 

kaurapuuro 3 senttiä= 11 senttiä

lounasvälipala kahvi 2 senttiä

leivät 6 senttiä

pulla 6 senttiä= 14 senttiä

päivällinen     makaroonilaatikko 60 senttiä

puolukkasurvos     1  senttiä

vispipuuro              10 senttiä= 71 senttiä

iltapala            leivät                       10 senttiä

tee                             1 senttiä= 11 senttiä

koko päivän saldo yhteensä 107 senttiä. Tuotteet halvimpia mitä kaupasta löytyy ja ruispalat S-marketista -60%.

Että näin.

Ihan helkkarin yksipuolista. Missä on kaikki kasvikset? Ja leipää ihan jäätävä määrä.

10e pysyy hengissä kyllä viikon mutta pidemmän päälle sillä ei monipuolista ruokavaliota pysty ylläpitämään ellei ole niin omavarainen että lähes kaiken ruoan kasvattaa / kalastaa / metsästää itse.

Se oli yhden päivän ruoka. Arvasin, että kun ei hinnasta pysty nillittämään, niin sitten alkaa nillitys ruuan sisällöstä :) Kyllä syön myös kasviksia runsaasti, etenkin silloin kun ne on halpoja. Teen myös kasviskeittoja ja sekä kiusauksia ym. Tilanteen ja hintojen mukaan menen.

Et kai sinä nyt niin urpo ole, että luulet minun syövän joka päivä samaa ruokaa? Tää on aina yhtä huvittavaa. Ensin ei uskota ja sitten kun lyö rätingit pöytään, niin vingutaan, että väärin tehty :) Ja siis en kalasta, enkä metsästä itse, marjastan kyllä, mutta kaikki muu kaupoista.

Minä ole alle kympillä viikossa pysynyt hyvässä hapessa jo useamman vuoden, ja sairastanut en ole mitään ja kaikki arvot kohdallaan, veriarvot suorastaan loistavat, joten voit noine viikon hengissä pysymis väitteneisesi suksia suolle, koska se on ihan puuta heinää. Huomio nyt se, että hyödynnän siis jatkuvasti S-kauppojen köyhälistötunnit ja ostan aina muutenkin halvinta. Tokihan ruokakauoppoihin saa kulumaan useita satasia kuussa, jos ei lainkaan piittaa hinnoista.

Vierailija
124/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurahiuralepaketti 0,50

Makaronia 0,20×4

Tomaattimurskaa 0,50×2

Perunoita pussi 1

Juureksia

Pakastevihanneksia

Kuivattuja herneitä + lihaa 3

Perunoita ja juureksia pellille uuniin, mausteita ja öljyä päälle

Makaronia ja voita+aromisuolaa tai tomaattimurskasta kastike

Loppurahalla ehkä sokeria, jauhoja, hiivaa

Vierailija
125/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipominen on tosi edullista ja siihen saa pieniä variaatioita pienellä rahalla ja vaivalla. 

Leivo esim. voisarvia, kaurateeleipiä, ja jos olet makean ystävä niin joku kuivakakku kahvin/teen kanssa. 

Makaroni kyllästyttää, mutta kyllä sillä viikon ajan pärjää kun vähän tuunaa. Pestokastike on halpa lisä, 1,55 e. 

Leipä. Levitteenkin saa halvalla jos vähäksi aikaa kelpaa Xtra-merkin margariini, joka maksaa Prismassa 0,27 senttiä. Hernekeittopurkin saa 0,59 sentillä. 

Taas tämä hernekeitto! Kun rahaa on vähän, ei osteta tonnikalaa, broilerinkoipia, purkkihernekeittoa eikä kalliita vihanneksia, vaikka niillä saisikin makua. Ostetaan eurolla pussillinen herneitä ja alennusmyyntijauhelihaa yhteensä noin 3€ ja keitetään niistä 5 litraa hernekeittoa. Ostetaan kauraryynejä, kananmunia, halpoja makaroneja, perunoita, kaalta ja juureksia ym. On helpompi käyttää 20€/ kaksi viikkoa, kun ensimmäisellä viikolla voi ostaa isompia annoksia, joista riittää seuraavallekin viikolle.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa kannattaa jo lähteä hakemaan ruoka-apua, kerätä pulloja tai ainakin ottaa opintolainaa, jos se jatkuu useamman viikon eikä edes viikonloppuisin pääse äidin tai jonkun muun ruokapöytään syömään ilmaiseksi.

No tonnikalahan on kyllä kallista, joten se ei todellakaan mitään köyhän ruokaa, mutta halvimmat purkkihernarit maksaa alle 60 senttiä, joten se ei kyllä kallista ole. Itse tehty hernari totta kai on halpaa, MUTTA vain jos saat sekaan jotain todella halpaa lihaa, tai tee vihannesversion. Parin euron jauheliha nostaa jo kyseisen annoksen ohi halvimman purkkihernarin, ellet ihan vesilitkua tee. Normaali ohje on 2,5-3 litraa vettä yhteen pussilliseen herneitä eli viidellä litralla herne etsii kaveria. Olen tehnyt useita kertoja hernaria eri ohjeilla, joten tiedän kyllä mistä puhun. Purkkihernari on oikein mainio pikaruoka ja hyvä olla aina kaapissa varalla tilanteisiin, kun haluaa saada nopeasti ruokaa. Tonnikala taas ei ole köyhän ruokaa laisinkaan.

Eihän sinne ole pakko lihaa laittaa lainkaan, herneessä itsessäänkin on jo proteiinia. Itse laitan hernekeittoon lihaa vain kerran vuodessa kun haluan upottaa johonkin joulukinkun jämät.  

Vierailija
126/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet, ap, pieniruokainen ja vähän energiaa kuluttava ihminen. En tulisi itse mitenkään toimeen tuolla kympillä ilman, että olisin koko ajan nälissäni (toki sillä hengissä pysyisi).

Itse asiassa pienin, millä olen tullut toimeen on 26 euroa/vko, ja silloinkin olin parina päivänä välillä nälissäni ja olo hiemn heikko. Mutta kai se riippuu siitäkin, miten on tottunut syömään ja miten paljon esim. liikkuu.

Minulla menee normaalisti 7-10 euroa viikossa ruokaan ja olen 85kg/184cm mies. Poljen fillarilla näin kesäisin 150-200 kilometriä viikossa, enkä ole yhtään nälissäni. Syön 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, sekä aamiaisen ja iltapalan

Kerro minulle, mitä faktaa et tuosta usko? Todellakin poljen tuon määrän näin kesäisin helpostikin. Eilen poljin 68 kilometriä ja toissa päivä 45 kilometriä. Tänään välipäivä ja huomenna taas joku 50 kilsan peruslenkki.

Ruuasta: Tämän päivän menu: aamiaiseksi lautasellisen kaurapuuroa kaksi siivua ruispalaa ja kahvi. Puoliltapäivin kahvi ja pari siivua ruispalaa ja itse leipomani voisilmäpulla ja omena. Omena poimittu kaupungin puistosta jokamiehenoikeudella. Päivällinen, iso annos makaroonilaatikkoa, itse poimituista puolukoista puolukkasurvos (viimeisiä viimesyksyn marjoja) kaksi ruispalaa ja jälkiruuaksi samaisista puolukoista vispipuuro. Iltapalaksi pari isoa siivua itse leipomaani kauraleipää ja tee. Juomana muuten pelkkä vesi, jota menee 1-2 litraa päivässä plus lenkkijuomat. 

leivät 6 senttiä 

leivät 6 senttiä

koko päivän saldo yhteensä 107 senttiä. Tuotteet halvimpia mitä kaupasta löytyy ja ruispalat S-marketista -60%.

Että näin.

Ihan helkkarin yksipuolista. Missä on kaikki kasvikset? Ja leipää ihan jäätävä määrä.

10e pysyy hengissä kyllä viikon mutta pidemmän päälle sillä ei monipuolista ruokavaliota pysty ylläpitämään ellei ole niin omavarainen että lähes kaiken ruoan kasvattaa / kalastaa / metsästää itse.

Se oli yhden päivän ruoka. Arvasin, että kun ei hinnasta pysty nillittämään, niin sitten alkaa nillitys ruuan sisällöstä :) Kyllä syön myös kasviksia runsaasti, etenkin silloin kun ne on halpoja. Teen myös kasviskeittoja ja sekä kiusauksia ym. Tilanteen ja hintojen mukaan menen.

Et kai sinä nyt niin urpo ole, että luulet minun syövän joka päivä samaa ruokaa? Tää on aina yhtä huvittavaa. Ensin ei uskota ja sitten kun lyö rätingit pöytään, niin vingutaan, että väärin tehty :) Ja siis en kalasta, enkä metsästä itse, marjastan kyllä, mutta kaikki muu kaupoista.

Minä ole alle kympillä viikossa pysynyt hyvässä hapessa jo useamman vuoden, ja sairastanut en ole mitään ja kaikki arvot kohdallaan, veriarvot suorastaan loistavat, joten voit noine viikon hengissä pysymis väitteneisesi suksia suolle, koska se on ihan puuta heinää. Huomio nyt se, että hyödynnän siis jatkuvasti S-kauppojen köyhälistötunnit ja ostan aina muutenkin halvinta. Tokihan ruokakauoppoihin saa kulumaan useita satasia kuussa, jos ei lainkaan piittaa hinnoista.

Juuh, kyllähän eräs lähes parisataakiloinen bloggaajakin vakuuttaa veriarvojensa olevan loistavat. Ja varmasti nuorempana ne ovat olleetkin, mutta ruoan laadun vaikutukset näkyvät vasta pitemmällä aikavälillä. 

Vierailija
127/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos minun viikkobudjettini nousisi 7 eurosta 10 euroon niin varmaan jotain herkkuja sillä kolmella eurolla ostaisin.

Oikeestihan voit syödä tuolla budjetilla ihan perusruokia. Itse syön ihan tavallisia ruokia mm makaroonilaatikkoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa nakkikeittoa munakasta spagettibolognesea jne.

Ihan pikkuvinkkinä, S-kauppojen köyhientunnille hyvissä ajoin reuilusti ennen yhdeksää ja saatat saada ruokapöytääsi yllättäviäkin herkkuja -60% alennuksella. Ainakin ruisleivät kannattaa ostaa sieltä ja laittaa pakkaseen ja sieltä nopea sulatus mikrossa vain sen verran kun kerralla syöt.

t: jo pitkään 30 euron kuukausibudjetilla syöpötellyt

No on jo myöhäistä jos vasta kahdeksan jälkeen menet kauppaan. Alennus alkaa klo 20:00 ja kestää 22:00 saakka, ennen kahdeksaa kannattaa mennä. Ja muistakaa kaikki paistopisteen tuotteet ovat -60% klo 21:30 jälkeen.

No ei todellakaan ala, vaan riippuu päivästä, mutta on aina vaan viimeisen tunnin. Jossain 24/7 ABC:lla on niitä kahden tunnin settejä klo 22-24, mutta siis kaikissa Prismoissa ja S-marketeissa aina siis vain viimeinen tunti. Tässä lähialueella kolmea eri aukioloaikaa S-marketeissa. Yksi joka päivä auki ilta kymmeneen. Yksi auki ma-pe ilta kymmeneen ja la-su yhdeksään. Yksi ma-la kymmeneen ja su yhdeksään. Näissä siis kaikissa vain viimeinen tunti -60%. Olen käynyt monissa S-kaupoissa pitkin Suomea ja kaikkialla ollut sama systeemi.

Minun lähi s-marketissa -60% ale on kaksi viimeistä tuntia. 20-22.

Missäpäin Suomea?

Kuopiossa.

Vierailija
128/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipominen on tosi edullista ja siihen saa pieniä variaatioita pienellä rahalla ja vaivalla. 

Leivo esim. voisarvia, kaurateeleipiä, ja jos olet makean ystävä niin joku kuivakakku kahvin/teen kanssa. 

Makaroni kyllästyttää, mutta kyllä sillä viikon ajan pärjää kun vähän tuunaa. Pestokastike on halpa lisä, 1,55 e. 

Leipä. Levitteenkin saa halvalla jos vähäksi aikaa kelpaa Xtra-merkin margariini, joka maksaa Prismassa 0,27 senttiä. Hernekeittopurkin saa 0,59 sentillä. 

Taas tämä hernekeitto! Kun rahaa on vähän, ei osteta tonnikalaa, broilerinkoipia, purkkihernekeittoa eikä kalliita vihanneksia, vaikka niillä saisikin makua. Ostetaan eurolla pussillinen herneitä ja alennusmyyntijauhelihaa yhteensä noin 3€ ja keitetään niistä 5 litraa hernekeittoa. Ostetaan kauraryynejä, kananmunia, halpoja makaroneja, perunoita, kaalta ja juureksia ym. On helpompi käyttää 20€/ kaksi viikkoa, kun ensimmäisellä viikolla voi ostaa isompia annoksia, joista riittää seuraavallekin viikolle.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa kannattaa jo lähteä hakemaan ruoka-apua, kerätä pulloja tai ainakin ottaa opintolainaa, jos se jatkuu useamman viikon eikä edes viikonloppuisin pääse äidin tai jonkun muun ruokapöytään syömään ilmaiseksi.

No tonnikalahan on kyllä kallista, joten se ei todellakaan mitään köyhän ruokaa, mutta halvimmat purkkihernarit maksaa alle 60 senttiä, joten se ei kyllä kallista ole. Itse tehty hernari totta kai on halpaa, MUTTA vain jos saat sekaan jotain todella halpaa lihaa, tai tee vihannesversion. Parin euron jauheliha nostaa jo kyseisen annoksen ohi halvimman purkkihernarin, ellet ihan vesilitkua tee. Normaali ohje on 2,5-3 litraa vettä yhteen pussilliseen herneitä eli viidellä litralla herne etsii kaveria. Olen tehnyt useita kertoja hernaria eri ohjeilla, joten tiedän kyllä mistä puhun. Purkkihernari on oikein mainio pikaruoka ja hyvä olla aina kaapissa varalla tilanteisiin, kun haluaa saada nopeasti ruokaa. Tonnikala taas ei ole köyhän ruokaa laisinkaan.

Eihän sinne ole pakko lihaa laittaa lainkaan, herneessä itsessäänkin on jo proteiinia. Itse laitan hernekeittoon lihaa vain kerran vuodessa kun haluan upottaa johonkin joulukinkun jämät.  

Niin teen minäkin, eli olennaista hinnassa on se, että pystyy hyödyntämään jäännöslihoja, jos siis haluaa ylipäätään lihaa käyttää. Ostoliha, varsinkin normihintainen pompsauttaa hinnan heti aivan uusiin svääreihin. Kuten jo tuossa aiemmin mainitsinkin, niin pelkät vihannekset käy myös totta kai oikein hyvin. Mutta yhdellä pussillisella ei kyllä mitään viittä litraa tehdä, jos ei ihan vesilitkua keitosta halua, vaan lopputuotos on kyllä alle 3 litraa, jos ihan normaalipaksuista tekee.

Vierailija
129/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

leivät 6 senttiä 

leivät 6 senttiä

Että näin.

Olen eri kuin jolle vastasit, mutta kerro ihan oikeasti, miten onnistuu edes kasvisten saanti viikossa kympillä, jos niitä syö sen 500-800 g päivässä ja jos siihen tosiaan haluaa sekä juureksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja että pähkinöitä? Eihän niiden köyhälistötuntien aikana ruokaa sentään ilmaiseksi saa.

Vierailija
130/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tornion kahdessa Salessa -60% ale on klo. 20-24. Paljon hyvää ruokaa saa ihan pilkkahintaan.

Saleissa huomattavasti kalliimpi hintataso, kuin Prismoissa ja S-marketeissa. Torniostakin löytyy Prisma, joten köyhän kyllä kannattaa suunnistaa sinne -60% tuotteita ostamaan,

Ja S-marketeissakin on hyvinkin eri hinnat. Esim. meillä Jyväskylässä Kuokkalan pieni S-market on melko hintava, kun taas suuri Vaajakosken S-market on hinnoiltaan hyvinkin edullinen. Prisman hinnoissa. Ja kuten olen täällä mainostanut, varmasti yksi parhaista Suomen S-marketeista.

Vierailija
131/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma, itsellä menee rahaa säästöbudjetillakin ruokaan yli 100 e viikkoa

Vierailija
132/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlata leipomiseen? Kasviksia saa halvalla pakastealtaasta esim kasvissosekeittoa varetn ja siihen esim, munaa ja broilerinkoipia.

Kuka hitto käyttää jotain pakastevihanneksia kasvissosekeittoon? :D

Vierailija
133/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile viikon vesipaastoa. Mulla kolmas päivä menossa(en tee taloudellisista syistä). 

Vierailija
134/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlata leipomiseen? Kasviksia saa halvalla pakastealtaasta esim kasvissosekeittoa varetn ja siihen esim, munaa ja broilerinkoipia.

Köyhät?

Vierailija
135/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla köyhällä nuorella oli viime kuussa 8 pv, että ei ollut rahaa ruokaan :'(

:(  Tuntuu tosi pahalta, että tämän päivän Suomessa tällainen on mahdollista. Pystyitkö käymään jossakin vaikka vanhemmilla kuitenkin syömässä?

Mihin luulet sen käyttäneen rahat?

Vierailija
136/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalopeno XDDDDDD KYLLÄ ON VAIKEAA.

Vierailija
137/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonoon mars niin voit säästää rahat johonkin muuhun.

Vierailija
138/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät?

Ihmekään jos köyhtyy, pakastevihannekset ovat kalliimpia kuin sesongin vihannekset. Esimerkiksi porkkana-kesäkurpitsakeiton ainesosat maksavat tällä hetkellä noin euron kilolta. Lisäksi ovat tuoreita ja kotimaisia. 

Vierailija
139/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät?

No ei todellakaan. Porkkanapussi, muutama pottu tms. ja vaikka purkki kermaa, tulee paljon halvemmaksi kun jotkut pakastepaskat.

Vierailija
140/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalopeno XDDDDDD KYLLÄ ON VAIKEAA.

Niin, yksi purkki maksaa halvimmillaan 0,70 e ja kun lisää valkosipulia ja paistaa spagetin kanssa öljyssä niin tulee muuten mukavasti makua. Jos siis sattuu tykkäämään tulisesta. Ja siitä yhdestä purkista riittää pitkään, on se sen verran tujakka mauste. 

Ap