Joutuuko siitä karenssille, jos saa potkut kun joutuu jäämään kotiin hoitamaan koronaoireista lasta?
Olen alle kouluikäisen lapsen yh. Jäin keväällä koronan takia työttömäksi, mutta olen kovasti yrittänyt löytää uutta työpaikkaa. Nyt on kuitenkin ruvennut mietityttämään, onko se tässä tilanteessa järkevää. Lapsellani on herkkä vatsa, ja ilmeisesti päiväkodista lähetettäisiin lapsi kotiin odottamaan negatiivista koronatestitulosta aina kun lapsella on vähänkin vatsaoireita. Testiin pääsyä ja tulosten saamista voi joutua odottamaan yli viikon, mikä tarkoittaa sitä, että voisin saada helposti potkut töistä luvattomien poissaolojen takia, koska sairasta lasta ei saa jäädä hoitamaan niin pitkäksi ajaksi. Jos niin pääsisi käymään, joutuisinko karenssille, vai ymmärrettäisiinkö tilanteeni? Eihän pientä lasta voi jättää yksin sairastamaan.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innokkaita hoitajia löytyy varmasti hoitamaan koronaoireista🙄
Ongelmaan on helppo ratkaisu: Pakotetaan työttömät koronalasten hoitajiksi karenssin uhalla!
Kuka antaisi lapsensa työhön pakotetun työttömän hoitoon?
Palkkaat hoitajan urpo! Sulta menee vaan pieni viipale palkasta tuohon sen sijaan että lähtis duuni kokonaan...
MMS85 kirjoitti:
Palkkaat hoitajan urpo! Sulta menee vaan pieni viipale palkasta tuohon sen sijaan että lähtis duuni kokonaan...
Millainen urpo ei tajua, että kaikilla ei ole varaa palkata lapselle hoitajaa?
Ei voi saada potkuja, kun ei ole työtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos siinä tapauksessa palkkaisit lastenhoitajan? Kai se rahanmenokin olisi parempi kuin potkut? Sitä paitsi monessa työpaikassa voi varmasti saada palkatonta vapaata. Mutta siitä pitää sopia eikä vain jäädä pois töistä kuten näköjään ajattelit tehdä.
Voisitko kertoa, millä rahalla esim. mun pitäisi palkata lastenhoitaja? Olen kolmen lapsen yh. Teen osa-aikatöitä ja tienaan niin vähän, että palkkaani täydennetään toimeentulotuella. Töihin bussimatkoineen ja niihin liittyvine pakollisine odotteluineen menee päivästä riippuen 7-9 tuntia. Mistä saisin rahat lastenhoitajan palkkaan, kun rahat on niin vähissä, että edes Netflixiin ei ole varaa?
Tuossa tilanteessa uskoisin, että jos saisit karenssin, niin toimeentulotukea ei kohtuusyistä leikattaisi. Ja jos Kela leikkaisi, voisit hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea, josta sitten maksettaisiin se erotus. Koska kohtuuton tilannehan se olisi, jos karenssi tulisi lapsen sairastelun vuoksi.
Lain mukaan toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto ja kun ap. on työikäinen.ja kykyinen, niin varmasti hänet ohjattaisiin työttömyyspäivärahan piiriin. Mutta entä jos ap. saa 3-6kk karenssin tai hänellä on auto tai muuta omaisuutta, silloin ei tt-tukea tipu.
Ap.aloitus on ajankohtainen monessa perheessä, myös jos kaksi huoltajaa.
Ja kuka suostuu hoitamaan korona-aikana sairasta lasta?
No jos potkut tulee, niin ei, tilannettasi ei ymmärretä, vaan saat karenssin. Lapsen hoitoon liittyvät ongelmat eivät ole sellainen syy, jolla karenssin voisi välttää.
Ja EI, se ei ole minusta oikein. Silti se on niin. Luultavasti nyt on paras odotella, ehkä ensi vuoden puolella tilanne on jo parempi ja tilanne hiljalleen normalisoituu.
MMS85 kirjoitti:
Ai pieni siivu lastenhoitajan palkkaa. Kukaan ei tule hoitamaan sairasta lasta alle 10-15€/h ja päälle palkan sivukulut 60% tekee jo 16-24€/h joka tekee päivässä n. 160-240€/pv kun huomioidaan työmatkat. Lisäksi tarvitaan aterisetu ja tapaturmavakuutus eli puhutaan n. 1000€ kuluerästä viikossa.
Itsellä jo aikuinen lapsi mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että paljonkohan lastenhoitajalle pitäisi maksaa? Onko jotain tahoa mistä sellaisen saisi nopsalla aikataululla vai itse jostain etsiä? Ja jos palkkaat itse niin sittenhän hoitajalle pitäisi varmaan olla jokin vakuutus ja päälle tulee jotain työnantajanmaksuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos siinä tapauksessa palkkaisit lastenhoitajan? Kai se rahanmenokin olisi parempi kuin potkut? Sitä paitsi monessa työpaikassa voi varmasti saada palkatonta vapaata. Mutta siitä pitää sopia eikä vain jäädä pois töistä kuten näköjään ajattelit tehdä.
Voisitko kertoa, millä rahalla esim. mun pitäisi palkata lastenhoitaja? Olen kolmen lapsen yh. Teen osa-aikatöitä ja tienaan niin vähän, että palkkaani täydennetään toimeentulotuella. Töihin bussimatkoineen ja niihin liittyvine pakollisine odotteluineen menee päivästä riippuen 7-9 tuntia. Mistä saisin rahat lastenhoitajan palkkaan, kun rahat on niin vähissä, että edes Netflixiin ei ole varaa?
Kannattaisiko sen Netflixin sijaan miettiä, jos vaikkapa käyttäisi sen tuijotteluun varatun ajan sellaisen alan opiskeluun, josta saisi niin hyvää palkkaa, ettei tarvitsisi toimeentulotukea?
Kannattaisiko sun tänne v*ttuilemisen sijaan mennä vaikka ulos jos et muuta keksi.
Ja kyseisellä kirjoittajalla ei ollut varaa netfliksiin joten aikaa sen tuijottamiseen ei mene, jos yhtään helpottaa.
Miksiköhän kukaan ei ole tätä vielä nostanut esiin: lapsi vatsaoireineen pitää ehdottomasti viedä lääkäriin tutkittavaksi, jos ei ole jo ollut. Vaivoihin voi olla joku syy, jota voidaan hoitaa ja ongelma poistuu, ja on lapsellekin mukavampaa kun ei ole aina maha kipeänä. Vaikka ongelmaa ei saataisikaan kokonaan oireettomaksi, niin sille voidaan saada diagnoosi, jonka avulla oireita ei joka kerta määritellä koronaoireiksi tai miksikään muuksikaan tarttuvaksi. Ja vaikka päiväkotiin meno ei olisikaan ajankohtainen, niin asiaa kannattaa silti lähteä selvittämään, eikä vain ajatella että lapsella nyt vaan on herkkä vatsa. No, toki osalla ihan vaan on herkkä vatsa, mutta ei ole ollenkaan harvinaista että löytyy jotain muutakin.
Sinulla on oikeus hoitaa kotona sairasta lasta. Jos siitä syystä saat potkut, se on laitonta ja voit haastaa työnantajan oikeuteen. Palkkaa et toki saa kuin kolmelta päivältä, mutta lääkärintodistuksella palkatonta poissaoloa ei työnantaja voi kieltää tuon kolmen päivän jälkeenkään.
Laissa on mainittu poissaolo pakottavista perhesyistä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L4P7a
Luulisi, että tuon perusteella voi jäädä palkattomalle hoitamaan lasta.
Voi saadakin. Työttömällä ei saa olla mitään oikeuksia edes korona-aikana ja työkkärin päätökset menevät aina kaiken yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä jo aikuinen lapsi mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että paljonkohan lastenhoitajalle pitäisi maksaa? Onko jotain tahoa mistä sellaisen saisi nopsalla aikataululla vai itse jostain etsiä? Ja jos palkkaat itse niin sittenhän hoitajalle pitäisi varmaan olla jokin vakuutus ja päälle tulee jotain työnantajanmaksuja?
MLL:n lastenhoitajille maksetaan 9 €/h. Lisäksi työnantaja maksaa palkan sivukulut.
Vierailija kirjoitti:
Laissa on mainittu poissaolo pakottavista perhesyistä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L4P7a
Luulisi, että tuon perusteella voi jäädä palkattomalle hoitamaan lasta.
Niinhän sitä voisi kuvitella, jos ei tietäisi paremmin.
Yksinkertaistettuna homma menee niin, että jos lapsi sairastuu äkillisesti, huoltajalla on oikeus jäädä pois töistä jos lapsi ei pärjää yksin. Tällöin kyse on yllättävästä tilanteesta, johon ei ole voinut ennalta varautua hankkimalla sairaalle lapselle hoitajaa. Lapsen huoltajalla on kuitenkin velvollisuus hankkia lapselle hoitaja vaikka kivenkolosta, jos lapsi vaatii pidempiaikaista hoitoa.
Aivan varmasti löytyy, jos palkka on kohdallaan! Jos maksat tonnin päivässä, ostan kunnon "avaruuspuvun" ja tulen hoitamaan lasta vaikka sillä olisi todettu korona. Riskit on olemattomat, kunhan suojavarusteet on kunnossa.