Ehkä 80 ihmistä sumpussa lastenkirpparilla ilman maskia
kävin just ovella Kumpulan Helmessä, joka on siis hyvä lastenvaatekirppari Helsingin Kumpulassa. Melko ahdas, paljon tavaraa ahdettuna, suosittu. Minkään vaktakunnan turvavälejä ei siellä pysty pitämään. Oisko myymälätilan pinta-ala vaikka 90 m2, jotain sellaista, ei kauhean paljon yli ainakaan.
Kauhea tungos. Mammaa pukkaa joka suunnasta, monella kärryt ja tenavia mukana. Katsoin ovelta ja näin ehkä 4 maskia. 98% ei maskista tietoakaan eikä yritystäkään vältellä ketään. Räkäisiä, huutavia pikkulapsia. Käännyin ovelta.
Mikä teitä vaivaa? Ettekö te ajattele sitä, että jos saatte koronan, niin kuka ne teidän pilttinne hoitaa? Jos olet itse kolme viikkoa sairalaassa, kuka imettää sen vauvasi? Tai suoriutuuko sun puoliso, jos sellaista on, teidän koko perheen pyörityksestä ja sun hoidosta, kun sä oot vaikka kaksi viikkoa vuoteen omana ja toipilaana pari kk? Mitä te kelaatte? Kelaatteko te mitään? Ei näyttänyt siltä, kun katseli sitä menoa.
Missään ei ollut käsidesejä tai valvottu, montako ihmisitä tilassa. Henkilökunnalla taisi kassalla olla kumihanskat, ei maskia. Älytöntä.
Kommentit (50)
Eikun maanantait on KIINNI. T: äskeinen lahopää
Ihan vakvasti, kohteliaasti ja riidattomasti haluaisin kysyä sinulta, joka menet vastaavaan tilanteeseen ilman maskia, että miksi teet niin? Haluaisin ymmärtää.
Ymmärrän astmat yms hengitysvaikeudet. Kivoja ne eivät erikseen toki ole kenestäkään, aluksi luulin tukehtuvani, mutta se oli vain tottumattomuutta ja mukavuudenhalua se,
Mutta muuta en oikein ymmärrä syyksi nyt. En edes rahapulaa, sillä olen itse onnettomuuden jäljiltä työkyvytön, pienellä eläkkeellä, kun pitkän opiskelun jäljiltä työvuosia ei ehtinyt kovin paljoa kertyä. Eli en ollut eläkkeen aikanakaan vielä ehtinyt kerryttää omaisuutta vaan esim maksaa opintolainoja pois, olen siis hyvin köyhä. Ne eivät ole NIIN kalliita. Itse en heitä yhden tällaisen kauppareissun jälkeen roskiin, jos lyhyt käynti. Paitsi jos siellä ollut selkeästi räkäistä, että sen pinnalla ihan tiedän olevan jotain pöpön tynkää. Ehkä pitäisi, en tiedä.
Täähän estää myös perus syysflunssia, kurjia ja hankalia ne on nekin.
Eli siis miksi et käytä vielä maskia ruuhkaisissa sisätiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa mitenkään muuhun otin puolisokseni aikuisen miehen, joka selviää arjesta siinä missä minäkin.
Niin siis YKSIN 24/7, jos itse olet sairaalassa viikkoja ja sen jälkeen esim kuukausia todella heikkona kotona hänen autettavanaan? Itsekin sinulta tartunnan saaneena?
Tää siis on ihan mahdollinen skenaario. JOhon tuo ylimielisyys ei tule käytännön tasolla auttamaan alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kieltämättä hyvä ja selkeä kysymys. Muakin kiinnostaa.
Kun tilanne on mikä on, enkä haluais sitä pahemmaksi, lusia taas kotona.
Ok, kukaan ei osaa/halua vastata. No, mitenpä siihen voisikaan vastata.
Mä en ole missään vaiheessa uskonut, että kaikki muut ihmiset haluaisivat suojata mua saamasta tartuntaa. En ole uskonut sitäkään, että lapset eivät voisi levittää virusta. Vaikka tulisi maskipakkokin, en luottaisi siihen, että kanssaihmisillä pysyisi maskit koko ajan naamalla. Sen vuoksi olen pitkin kevättä ja kesää hankkinut itselleni jonkin verran hengityssuojaimia. Jos mun olisi ihan pakko mennä jonnekin, missä turvavälejä ei ole mahdollista noudattaa, käyttäisin hengityssuojainta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kieltämättä hyvä ja selkeä kysymys. Muakin kiinnostaa.
Kun tilanne on mikä on, enkä haluais sitä pahemmaksi, lusia taas kotona.
Koska ne maskit eivät ole mikään ihmelääke, jolla ruuhkaisiin paikkoihin voi mennä. Pitää olla tyhmä luottaakseen jokaisen käyttävän maskeja riittävän hygieenisesti, eikä ne silloinkaan täydellisesti suojaa. Niistä ruuhkaisista sisätiloista pitää nyt vaan pysyä pois jos se suinkin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin huomaa hyvin, että monet synnyttävät myös aivonsa ulos lapsen mukana. Typerää touhua mennä jonnekin kirppikselle nyt.
Itse menin sinne siksi, että meillä on juurikin koronakevään työtilanteiden jäljiltä tiukka taloudellinen tilanne, mutta lapsille on saatava syysvaatetta ja kaikkea pieneksi jääneiden tilalle. Asumme lähellä, niin tuonne pääse kepeästi kävellen altistumatta millekään.
Tulin siis ostaakseni välttämätöntä tavaraa, jota sieltä hyvin löytää. Että kyllä se lastentarvikekirpparilla käyminen on yhtä tärkeää meille kuin ruokakaupassa käyminen, ei niitö lapsia alasi voi syksyllä ulos viedä eikä ne vanhat vaatteet vain mahdu, ihan siksi siellä käydään. Ja keskustaan kauppoihin on pitkä matka enkä netistä jaksa ostaa mielelläni, kun koot on eri valmistajila erilaiset ja kuten sanoin, taloudellinen tilanne tiukka, en voi ostaa kahdlele lapselleni varmuuden vuoksi useaa kokoa ja palautta avääriä kokoja, kuten monet tekevät.
Niin enpä mennyt tuonne ihmismereen sisälle.
T. AP
Onko niille vaatteille nyt niin suurta tarvetta, kun pitäisi olla kotona?
onko teillä lapset alasti kotona yötä päivää? Meillä ei.
Ja olitko itse sisätiloissa koko koronakevään? Me ei ainakaan, vaikka ei tavattu ketään eikä käyty missään, mutta ulkona.
Selkeesti sulla ei ole lapsia etkä ymmärrä, että lapsi kasvaa ulos KAIKISTA VAATTEISTAAN lukien alkkarit, sukat, paidat, housut, hameet, yövaatteet, kylpytakit. ulkohousut, takit, kurakamat, saappaat, välikausikengät, talvikenGät, pipot, hatut, hanskat, kurahanskat, villahaalarit, villatakit, villasukat, toppahaalarit Jne jne jne. Uusien hankintojen tekeminen on jatkuvaa.
Mua on alkanut ääneen naurattaa jotkut alapeukut. Kuten että tätä on alapeukutettu. Että joku siis on eri mieltä. Että ei, lapset ei kasva vaatteistaan ja ei, uusien hankintojen tekeminen ei ole jatkuvaa. Oukkei.
mistä sinä tiedät miksi kukakin alapeukkuja antaa?
No tääkin naurattaa. Katoppas kyllä tietenkin, en voi tietää, miksi alapeukutat. Mutta logiikka olis se, että alapeukutat, jos eri mieltä tekstin kanssa. Mutta kai sitä voi tietysti ihan vaan purkaa omia pettymyksiään ja esimerkiksi jos sääkin ärsyttää, niin kaikin mokomin. Mikäpä siinä.
Nyt sinä sitten oletat, että minä alapeukutan. Naisen logiikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin huomaa hyvin, että monet synnyttävät myös aivonsa ulos lapsen mukana. Typerää touhua mennä jonnekin kirppikselle nyt.
Itse menin sinne siksi, että meillä on juurikin koronakevään työtilanteiden jäljiltä tiukka taloudellinen tilanne, mutta lapsille on saatava syysvaatetta ja kaikkea pieneksi jääneiden tilalle. Asumme lähellä, niin tuonne pääse kepeästi kävellen altistumatta millekään.
Tulin siis ostaakseni välttämätöntä tavaraa, jota sieltä hyvin löytää. Että kyllä se lastentarvikekirpparilla käyminen on yhtä tärkeää meille kuin ruokakaupassa käyminen, ei niitö lapsia alasi voi syksyllä ulos viedä eikä ne vanhat vaatteet vain mahdu, ihan siksi siellä käydään. Ja keskustaan kauppoihin on pitkä matka enkä netistä jaksa ostaa mielelläni, kun koot on eri valmistajila erilaiset ja kuten sanoin, taloudellinen tilanne tiukka, en voi ostaa kahdlele lapselleni varmuuden vuoksi useaa kokoa ja palautta avääriä kokoja, kuten monet tekevät.
Niin enpä mennyt tuonne ihmismereen sisälle.
T. AP
Onko niille vaatteille nyt niin suurta tarvetta, kun pitäisi olla kotona?
onko teillä lapset alasti kotona yötä päivää? Meillä ei.
Ja olitko itse sisätiloissa koko koronakevään? Me ei ainakaan, vaikka ei tavattu ketään eikä käyty missään, mutta ulkona.
Selkeesti sulla ei ole lapsia etkä ymmärrä, että lapsi kasvaa ulos KAIKISTA VAATTEISTAAN lukien alkkarit, sukat, paidat, housut, hameet, yövaatteet, kylpytakit. ulkohousut, takit, kurakamat, saappaat, välikausikengät, talvikenGät, pipot, hatut, hanskat, kurahanskat, villahaalarit, villatakit, villasukat, toppahaalarit Jne jne jne. Uusien hankintojen tekeminen on jatkuvaa.
Mua on alkanut ääneen naurattaa jotkut alapeukut. Kuten että tätä on alapeukutettu. Että joku siis on eri mieltä. Että ei, lapset ei kasva vaatteistaan ja ei, uusien hankintojen tekeminen ei ole jatkuvaa. Oukkei.
mistä sinä tiedät miksi kukakin alapeukkuja antaa?
No tääkin naurattaa. Katoppas kyllä tietenkin, en voi tietää, miksi alapeukutat. Mutta logiikka olis se, että alapeukutat, jos eri mieltä tekstin kanssa. Mutta kai sitä voi tietysti ihan vaan purkaa omia pettymyksiään ja esimerkiksi jos sääkin ärsyttää, niin kaikin mokomin. Mikäpä siinä.
Monissa kommenteissa on kaksikin mielipidettä, joista toisen kanssa voi olla samaa mieltä. Ei alapeukuttaminen tarkoita, että koko kommentti on peukuttajan mielestä huono tai päinvastoin.
Sitä paitsi nämä peukuttamiset voisi lopettaa kokonaan, silloin tulisi parempia ja rehellisempia mielipiteitä. Peukkujen metsästäjät ovat kuin vaalimainoksia.
Tiistai-aamuisin usein siellä on myyjiä asettelemassa kasseistaan omaan myyntipisteeseen tavaraa, mutta voi se olla sekin, että eka hetki, kun viikonlopun jälkeen auki. (Pienten firmojen tapaan maanantait on auki, varmaan, että omistajat pystyvät pitämään 2 pvää putkeen vapaata: su ja ma) Voi tosiaan olla, että jonkun myyntivikko itse asiassa alkaa muuuna päivänä kuin tiistaina, mutta kun asun vieressä, olen usein nähnyt tiistairyysiksen. Voin olla väärässä siis, että vain silloin olis uutta tavaraa.