Ehkä 80 ihmistä sumpussa lastenkirpparilla ilman maskia
kävin just ovella Kumpulan Helmessä, joka on siis hyvä lastenvaatekirppari Helsingin Kumpulassa. Melko ahdas, paljon tavaraa ahdettuna, suosittu. Minkään vaktakunnan turvavälejä ei siellä pysty pitämään. Oisko myymälätilan pinta-ala vaikka 90 m2, jotain sellaista, ei kauhean paljon yli ainakaan.
Kauhea tungos. Mammaa pukkaa joka suunnasta, monella kärryt ja tenavia mukana. Katsoin ovelta ja näin ehkä 4 maskia. 98% ei maskista tietoakaan eikä yritystäkään vältellä ketään. Räkäisiä, huutavia pikkulapsia. Käännyin ovelta.
Mikä teitä vaivaa? Ettekö te ajattele sitä, että jos saatte koronan, niin kuka ne teidän pilttinne hoitaa? Jos olet itse kolme viikkoa sairalaassa, kuka imettää sen vauvasi? Tai suoriutuuko sun puoliso, jos sellaista on, teidän koko perheen pyörityksestä ja sun hoidosta, kun sä oot vaikka kaksi viikkoa vuoteen omana ja toipilaana pari kk? Mitä te kelaatte? Kelaatteko te mitään? Ei näyttänyt siltä, kun katseli sitä menoa.
Missään ei ollut käsidesejä tai valvottu, montako ihmisitä tilassa. Henkilökunnalla taisi kassalla olla kumihanskat, ei maskia. Älytöntä.
Kommentit (50)
Siinä voi mammat olla ylpeitä kun saivat halvalla sekä rätit että taudin. Ihan minkä taudin tahansa, sillä veemäistä se on näinä aikoina sairastaa yhtään mitään. Vinku-Pisuliina ei niin vain pääsekään päivystykseen korvatulehduksen iskiessä tai mamma otille angiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähin lastenvaatekirppari otti vielä joku aika sitten säädellen ihmisiä sisään, ettei kerralla ollut liikaa. Pienet tilat sielläkin. Nyt he ovat luopuneet tästä käytännöstä. Menin käymään hiljaiseen aikaan, tarkistin vielä että on tarpeeksi väljää ennen kuin uskaltauduin sisälle. Pidin turvavälin niin, että odotin kaikessa rauhassa etäämmällä että toinen asiakas ehti selata ahtaimpien umpikujien pöydät ja tulla sieltä pois, sitten menin vasta itse penkomaan.
Pian perässäni tuli kuitenkin kolme mammaa, joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa joku korona vaan pian huomasin olevani loukussa kahden äidin ympäröimänä kun he ryntäsivät kanssani samaan aikaan samaa pöytää penkomaan. Lähdin samantien pois.
Kai nyt eristit itsesi muusta perheestäsi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin huomaa hyvin, että monet synnyttävät myös aivonsa ulos lapsen mukana. Typerää touhua mennä jonnekin kirppikselle nyt.
Itse menin sinne siksi, että meillä on juurikin koronakevään työtilanteiden jäljiltä tiukka taloudellinen tilanne, mutta lapsille on saatava syysvaatetta ja kaikkea pieneksi jääneiden tilalle. Asumme lähellä, niin tuonne pääse kepeästi kävellen altistumatta millekään.
Tulin siis ostaakseni välttämätöntä tavaraa, jota sieltä hyvin löytää. Että kyllä se lastentarvikekirpparilla käyminen on yhtä tärkeää meille kuin ruokakaupassa käyminen, ei niitö lapsia alasi voi syksyllä ulos viedä eikä ne vanhat vaatteet vain mahdu, ihan siksi siellä käydään. Ja keskustaan kauppoihin on pitkä matka enkä netistä jaksa ostaa mielelläni, kun koot on eri valmistajila erilaiset ja kuten sanoin, taloudellinen tilanne tiukka, en voi ostaa kahdlele lapselleni varmuuden vuoksi useaa kokoa ja palautta avääriä kokoja, kuten monet tekevät.
Niin enpä mennyt tuonne ihmismereen sisälle.
T. AP
Onko niille vaatteille nyt niin suurta tarvetta, kun pitäisi olla kotona?
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä sinne itse enää tukenut mukaan? Ei ihmiset muista välitä. Nytkään ei oltaisi tällaisessa tilanteessa ilman minä-minä-ihmisiä.
Tyyppi just kirjoitti, että kääntyi ovelta. Luetun ymmärrys and all.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä matematiikka? Otsikon mukaan noin 80 oli ilman maskia, tekstissä 4:llä maski ja 98% ilman maskia.
Jos 4:llä oli maski, niin silloin paikalla oli 196 maskitonta henkilöä, ei 80.Maybe I'm wrong,
mutta eikö 4 prosenttia 80 ihmisestä ole 3,2 ihmistä?
Jos 4:llä on maski, niin se on eri asia kuin 4 %:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin huomaa hyvin, että monet synnyttävät myös aivonsa ulos lapsen mukana. Typerää touhua mennä jonnekin kirppikselle nyt.
Itse menin sinne siksi, että meillä on juurikin koronakevään työtilanteiden jäljiltä tiukka taloudellinen tilanne, mutta lapsille on saatava syysvaatetta ja kaikkea pieneksi jääneiden tilalle. Asumme lähellä, niin tuonne pääse kepeästi kävellen altistumatta millekään.
Tulin siis ostaakseni välttämätöntä tavaraa, jota sieltä hyvin löytää. Että kyllä se lastentarvikekirpparilla käyminen on yhtä tärkeää meille kuin ruokakaupassa käyminen, ei niitö lapsia alasi voi syksyllä ulos viedä eikä ne vanhat vaatteet vain mahdu, ihan siksi siellä käydään. Ja keskustaan kauppoihin on pitkä matka enkä netistä jaksa ostaa mielelläni, kun koot on eri valmistajila erilaiset ja kuten sanoin, taloudellinen tilanne tiukka, en voi ostaa kahdlele lapselleni varmuuden vuoksi useaa kokoa ja palautta avääriä kokoja, kuten monet tekevät.
T. AP
onko teillä lapset alasti kotona yötä päivää? Meillä ei.
Ja olitko itse sisätiloissa koko koronakevään? Me ei ainakaan, vaikka ei tavattu ketään eikä käyty missään, mutta ulkona.
Selkeesti sulla ei ole lapsia etkä ymmärrä, että lapsi kasvaa ulos KAIKISTA VAATTEISTAAN lukien alkkarit, sukat, paidat, housut, hameet, yövaatteet, kylpytakit. ulkohousut, takit, kurakamat, saappaat, välikausikengät, talvikenGät, pipot, hatut, hanskat, kurahanskat, villahaalarit, villatakit, villasukat, toppahaalarit Jne jne jne. Uusien hankintojen tekeminen on jatkuvaa.
Tänään kävin ekaa kertaa oman kaupungin kirppiksellä eikä tarvi heti mennä uudestaan. Ihmiset on niin itsekkäitä, ei välitetä mistään mitään. Sarja-aivastelijan jälkeen riitti
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi mammat olla ylpeitä kun saivat halvalla sekä rätit että taudin. Ihan minkä taudin tahansa, sillä veemäistä se on näinä aikoina sairastaa yhtään mitään. Vinku-Pisuliina ei niin vain pääsekään päivystykseen korvatulehduksen iskiessä tai mamma otille angiinassa.
Ehkä ne äidit eivät olleet oireisia ja ovat keskimäärin eristyksissä enemmän kuin isompien lasten vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AP
Niin SINÄ ja TEIDÄN tarpeet ja se on ymmärrettävää, mutta muiden vastaavat syyt ei?
Ei. Vaan mulla oli maski, jonka olisin laittanut päälleni. Luulin TYHMÄNÄ anteeks nyt, että kaikilla muillakin olis 18.8.2020 maski mukana kaupungilla tällaisia tilanteita varten.
Mulla ei siis ole mitään oireita enkä ole matkustanut ulkomaille. Mulla on maksi mukana TEITÄ MUITA varten. Suojatakseni teidät muut siltä varalta, että kannan itse koronaa tai jotain muuta vielä oireettomana.
Mutta tää ketju saa mut ymmärtämään, että selkeesti monet eivät vaan ymmärrä. Ja joo, sekoilin itse heitellessäni prosentteja päästäni. Mutta pointti on se, että maski naamaan ahtaissa paikoissa.
Täällä ne itsekkäät minäminäminä-ihmiset yrittävät olla nasevia ja veetuilevat minkä kerkeävät :)
Kuinka tyhmä pitää olla, että tiedostaa kyllä tilanteen ja ymmärtää mitkä ovat nykyiset suositukset mutta silti tekee tarkoituksella niitä vastaan? Miksi ei voi hyväksyä, että okei, nyt on tällaiset pelisäännöt ja niitä noudattamalla voin mennä vaikka sinne kirpparille ilman että vaarannan toisten terveyttä? Älä mene sinne jos et osaa pelata yhteisillä säännöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä matematiikka? Otsikon mukaan noin 80 oli ilman maskia, tekstissä 4:llä maski ja 98% ilman maskia.
Jos 4:llä oli maski, niin silloin paikalla oli 196 maskitonta henkilöä, ei 80.Maybe I'm wrong,
Jos 4:llä on maski, niin se on eri asia kuin 4 %:lla.
Ja jos on 4 ihmistä maskit naamalla ja 80 ilman maskia, se on 84 ihmistä, ei 80.
jonkun olisi pitänyt laittaa omatekoisia maskeja myyntiin sinne kirpputorille ja varata ovesta katsoen 1. pöytä. siihen viereen kuva jostain instagramin random lapsesta, joka on hengityskoneessa
nykymammoille ei muuten mene mikään jakeluun, kun instagram ja some ovat sulattaneet aivot.
Ikävää jos kirppiksen järjestäjä ei huolehdi tämmöisestä asiasta. Olin viime viikolla yhdellä ystävämyynnillä jonne ei päästetty sisään ilman maskia, muutama tyyppi siitä ovelta sitten käännytettiin. Ei haitannut, enempi tarjouksia ja tilaa mulle.
ei kirpparin järjestäjän vastuulla ole pitää toisten ihmisten maskien käyttämisestä huolta, vaan ihan jokaisen pitäisi nyt ymmärtää niitä käytää, vaikka onkin "vain" suositus. maskeista ovat vapautetut vain pienet lapset ja tietyt sairausryhmät
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos kirppiksen järjestäjä ei huolehdi tämmöisestä asiasta. Olin viime viikolla yhdellä ystävämyynnillä jonne ei päästetty sisään ilman maskia, muutama tyyppi siitä ovelta sitten käännytettiin. Ei haitannut, enempi tarjouksia ja tilaa mulle.
Tää kumpulan helmi ei ole mikään yksittäinen kirpparitapahtuma, vaan ihan liike, myymälä.
Minkä ap aika huolellisesti avauksessaan kyl kertoo.
Mutta joo, munkin mielestä olis hyvä että olis käsidesiä ovessa ja joku systeemi, että jengi olis jonoissa. Tosin varmaan tiukkaa heilläkin, puoti oli kiinni koronan vuoksi pitkään,vuokra varmaan juoksi liiketilasta ja tietysti haluavat nyt kaiken mahdollisen myynnin ja saattaa pelottaa alkaa rajoittaa sisäänpääsyä, mutta varman moni ymmärtäisi. Henkilökuntaa ei kyllä ole,paljon, pieni yritys. Että ei samalla lailla resursseja kuin jollain isolla firmalla.
Ratkaisu olis käsidesi ja maskit. Joo ei ole pakko eikä ole ohjeistettu kaupoissa kai käyttämään. Mutta itse toimisin kuten ap, on maksi mukana ja naamalle, kun menen sisätiloihin. Enpähän ainakaan ole minä, joka jonkun ketjun aloittaa. Mulle se on ihan merkityksellinen ajatus.
En ymmärrä raivoa ja ap:n alapeukutusta. Ihan asiaa puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AP
Ja olitko itse sisätiloissa koko koronakevään? Me ei ainakaan, vaikka ei tavattu ketään eikä käyty missään, mutta ulkona.
Selkeesti sulla ei ole lapsia etkä ymmärrä, että lapsi kasvaa ulos KAIKISTA VAATTEISTAAN lukien alkkarit, sukat, paidat, housut, hameet, yövaatteet, kylpytakit. ulkohousut, takit, kurakamat, saappaat, välikausikengät, talvikenGät, pipot, hatut, hanskat, kurahanskat, villahaalarit, villatakit, villasukat, toppahaalarit Jne jne jne. Uusien hankintojen tekeminen on jatkuvaa.
Mua on alkanut ääneen naurattaa jotkut alapeukut. Kuten että tätä on alapeukutettu. Että joku siis on eri mieltä. Että ei, lapset ei kasva vaatteistaan ja ei, uusien hankintojen tekeminen ei ole jatkuvaa. Oukkei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AP
Mua on alkanut ääneen naurattaa jotkut alapeukut. Kuten että tätä on alapeukutettu. Että joku siis on eri mieltä. Että ei, lapset ei kasva vaatteistaan ja ei, uusien hankintojen tekeminen ei ole jatkuvaa. Oukkei.
mistä sinä tiedät miksi kukakin alapeukkuja antaa?
Huomasin saman, en mennyt sisälle. Sitä mietin, että kun sisään tunki ystävyksiä lapsineen niin eikö olisi ollut järkevämpää vuorotellen yhden aikuisen odotella ulkona lasten kanssa vaikka viereisessä leikkipuistossa kuin kaikkien ahtautua tungokseen? Mistä tiedätte, että tavarat vaihtuvat tiistai-aamuisin? Kysyin kerran myyjältä ja hän sanoi, että myyntijaksot alkavat eri aikoihin, joten mitään tiettyä aloituspäivää ei kuulemma ole. Mutta jos näin on, niin hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AP
mistä sinä tiedät miksi kukakin alapeukkuja antaa?
No tääkin naurattaa. Katoppas kyllä tietenkin, en voi tietää, miksi alapeukutat. Mutta logiikka olis se, että alapeukutat, jos eri mieltä tekstin kanssa. Mutta kai sitä voi tietysti ihan vaan purkaa omia pettymyksiään ja esimerkiksi jos sääkin ärsyttää, niin kaikin mokomin. Mikäpä siinä.
Maybe I'm wrong,