Miksi Suomessa ei arvosteta laadukasta ruokaa?
Suomessa syödään valtavasti kaikkea teollista muka-ruokaa. Lounaslinjastot ja kaupan hyllyt on täynnä kaikenlaista ”jätelihasta” ja perujauhosta valmistettua ”muka-ruokaa”.
Oletteko katsoneet tuoteselosteita, kun joneellisesti erotettu sidekudoksinen liha yhdistyy perunajauhoon. Ja näitä myydään täyttä häkää ”kinkkusuikaleina” ja lounaslinjaston kinkkukiusauksessa. Todellisuudessa se ei ole kinkkua nähnytkään. Tai kalamassasta valmistetut kalapullat ja paneroidut ”kalafileet”.
Joo, ihan kiva, että käytetään kaikki jämätkin hyödyksi, mutta en haluaisi näitä syödä päivittäin esim. työpaikan lounasravintolassa tai jokaisessa eineksessä.
Kommentit (78)
Kasvatan itse vihanneksia ja ostan niitä myös kaupasta. Teen ruoat ja leivonnaiset alusta loppuun itse.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kirjoitti:
Jotkut arvostavat, toiset ei. Laiskuus ja kiire ajaa einesten pariin, nuukuus ja köyhyys huonojen einesten pariin.
Mutta voisko eineksissä käyttää jotain oikeaakin lihaa? Jostain luin jonkun Saarioisten kommentin, että parempaa ei saa, jos annoksen pitää maksaa 2 €. No olisko se 3,5 € monellekin ihan liikaa, jos olis ”oikeaa tavaraa”
Näyttäähän noitakin olevan tarjolla. Esimerkiksi Wotkinsilla ja Kokkikartanolla on mielestäni jo astetta parempia eineksiä. Pienemmillä merkeillä vieläkin parempia.
Vierailija kirjoitti:
Ja miks sitä ihmeen lihavalmistetta jota kinkuksi kutsutaan on melkein kaikkien pizzerioiden pizzoissa! Saako mistään enää kunnon kinkkupizzaa missä ois oikeesti kunnon savukinkkua? Kaikissa on sitä ihme makkaraa. Joissain hienoimmissa pizzerioissa on mutta sitten ne pizzat maksaa melkein kaksikymppiä ja sitten siinä ei oo kunnolla sitä vaan ihan muutama ohut suukale.
Kotipizza! Tosin mättöpitsaan tottuneille ei kelpaa, kun ei ole 500 g täytteitä.
Elämä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kirjoitti:
Jotkut arvostavat, toiset ei. Laiskuus ja kiire ajaa einesten pariin, nuukuus ja köyhyys huonojen einesten pariin.
Mutta voisko eineksissä käyttää jotain oikeaakin lihaa? Jostain luin jonkun Saarioisten kommentin, että parempaa ei saa, jos annoksen pitää maksaa 2 €. No olisko se 3,5 € monellekin ihan liikaa, jos olis ”oikeaa tavaraa”
Näyttäähän noitakin olevan tarjolla. Esimerkiksi Wotkinsilla ja Kokkikartanolla on mielestäni jo astetta parempia eineksiä. Pienemmillä merkeillä vieläkin parempia.
Ihan totta, itsestä tuntuu vaan, että Kokkikartano ois vähän heikentynyt... Tai sitten oon vaan tottunut hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän on syötävä halvinta mitä löytyy. Laadukas ruoka olisi toki mukavampaa , mut jääköön rikkaille.
Mä en tajua tätä mantraa, jota aina hoetaan. Köyhäkin (minä itse esim.) Voi syödä maukasta ja terveellistä ruokaa. Ei tarvitse ostaa saarioisten kinkkusuikaleita. On pavut, linssit, kananmunat, kasvikset (pakastealtaissa edullista), tomaattimurska, kunnon kerma, maukkaat perunat. Syön erittäin hyvin ja halvalla. Lihaa harvoin ja sen haen luomuna lähituottajalta.
Edellinen tarkoitti, että köyhän ja _laiskan_.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Laitan itse ruokani parhaista raaka-aineista, jotka ostan Stockalta, Anton & Antonilta ja aHakaniemen hallista. En ikinä osta mitään eineksiä ja syön vain todella laadukkaissa gourmet-ravintoloissa.
Niin no, jos ei ole niin tarkka tuoreuden ja puhtauden suhteen, niin voihan sitä ostaa raaka-aineensa. Itselleni ruoka ja ravinto on kuitenkin sen verran tärkeää, etten noihin ostotuotteisiin luota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan arvostetaan. Suomalaiset on enimmäkseen aika köyhiä, joten syödään sen mukaan. Kaikki käy töissä - ei ole aikaa keitellä coc-au-vin illalliseksi. Jos nyt sattuis lottovoitto niin varmaan ruokalista muuttuisi aika lailla
Ei tarvitse mennä ääripäihin, siitä halvimmasta ”perunajauholihasta” voi upgradeta ihan vaan kokolihaisempaan versioon.
Tai vaihtaa liha kasvispohjaisiin protskuihin. Kokoliha ei ole trendikästä.
Kunnon liha ei koskaan mene pois muodista. Toisin saattaa käydä kaikille "lihankorvikkeille".
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan itse vihanneksia ja ostan niitä myös kaupasta. Teen ruoat ja leivonnaiset alusta loppuun itse.
Kasvatat viljat ja jauhat jauhot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Laitan itse ruokani parhaista raaka-aineista, jotka ostan Stockalta, Anton & Antonilta ja aHakaniemen hallista. En ikinä osta mitään eineksiä ja syön vain todella laadukkaissa gourmet-ravintoloissa.
Niin no, jos ei ole niin tarkka tuoreuden ja puhtauden suhteen, niin voihan sitä ostaa raaka-aineensa. Itselleni ruoka ja ravinto on kuitenkin sen verran tärkeää, etten noihin ostotuotteisiin luota.
Siis oot täysin omavarainen ruuan suhteen? 😄😮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Minua suorastaan ihmetyttää, että niin harva Suomessa on. Ei se vaadi kuin järjestelmällisyyttä. Itsellenikin jää aikaa omavaraistalouden pitoon vaativien erityisasiantuntijatehtävieni jälkeen, kun osaa tasapainottaa työelämän ja lapsiperheen rytmit ja tekee päätöksen siitä, mikä on oikeasti itselle tärkeää. Ja minulle se oli itseni ja perheeni hyvinvointi, enkä anna veltostavien houkutusten mennä ravoitteideni edelle.
Teen ruoan yleensä itse raaka-aineista: juureksia, vihanneksia, tuoretta lihaa ja kalaa, kananmunia jne. Niissä ei ole mitään epämääräistä. Uskoisin raaka-aineista itse valmistetun ruoan tulevan halvemmaksi kuin prosessoidut valmisruoat. En kyllä ole koskaan laskenut.
Eineksiä ostan silloin tällöin, mutta en mitään epämääräisestä mössöstä puristettuja juttuja, vaan aterioita, joissa on kokolihaa tai sitten pelkkiä kasviksia. Ap. mainitsi kinkkusuikaleet, ja esim. niitä en osta koskaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Se on se kuun kortsu puhkeaa aina rattoisen illan pääätteeksi ja talo alkaa olla täynnnä elämän ääniä niiin makaronilaatikko lämmittää mukavasti mieltä ja täytttää vatsan.
Makaronilaatikko on vielä laaturuoka, kun se tehdään 100 % jauhelihasta, aidosta kananmunasta, maidosta ja normaalista makaronista. Ei se ole halvimpia ”jätteitä” nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Minua suorastaan ihmetyttää, että niin harva Suomessa on. Ei se vaadi kuin järjestelmällisyyttä. Itsellenikin jää aikaa omavaraistalouden pitoon vaativien erityisasiantuntijatehtävieni jälkeen, kun osaa tasapainottaa työelämän ja lapsiperheen rytmit ja tekee päätöksen siitä, mikä on oikeasti itselle tärkeää. Ja minulle se oli itseni ja perheeni hyvinvointi, enkä anna veltostavien houkutusten mennä ravoitteideni edelle.
Hmm... syöt siis varmaan lähinnä kasviksia omasta maasta? Harva monipuolinen sekasyöjä tuohon pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan arvostetaan. Suomalaiset on enimmäkseen aika köyhiä, joten syödään sen mukaan. Kaikki käy töissä - ei ole aikaa keitellä coc-au-vin illalliseksi. Jos nyt sattuis lottovoitto niin varmaan ruokalista muuttuisi aika lailla
Se on coq au vin
Cuck au vin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on coq au vin
Cuck au vin
Kök a viin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostus vaatii aikaa ja harrastuneisuutta tehdä itse raaka-aineista. Aika monelta puuttuu jompaakumpaa.
Tein tänään herkkusienipastaa tuoreista raaka-aineista. Aikaa kului noin 15min. Esimerkkinä.
Hienoa, meillä ei muut perheenjäsenet syö sieniä. Helppoa olisi kokata vain itselleen tai että kaikki söisivät samoja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miks sitä ihmeen lihavalmistetta jota kinkuksi kutsutaan on melkein kaikkien pizzerioiden pizzoissa! Saako mistään enää kunnon kinkkupizzaa missä ois oikeesti kunnon savukinkkua? Kaikissa on sitä ihme makkaraa. Joissain hienoimmissa pizzerioissa on mutta sitten ne pizzat maksaa melkein kaksikymppiä ja sitten siinä ei oo kunnolla sitä vaan ihan muutama ohut suukale.
Kotipizza! Tosin mättöpitsaan tottuneille ei kelpaa, kun ei ole 500 g täytteitä.
Minä otan siellä aina tuplakinkku - herkkusieni - homejuusto - pizzan, eli neljän täytteen fantasia. Hyvin lähtee nälkä ja on kinkkua reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... syöt siis varmaan lähinnä kasviksia omasta maasta? Harva monipuolinen sekasyöjä tuohon pystyisi.
Me syömme monipuolisesti ja kansainvälisesti, lapsetkin jo pienestä pitäen. Ei se ole vaikeaa, kun vähän viitsii aiheeseen perehtyä.
Faith kirjoitti:
Teen ruoan yleensä itse raaka-aineista: juureksia, vihanneksia, tuoretta lihaa ja kalaa, kananmunia jne. Niissä ei ole mitään epämääräistä. Uskoisin raaka-aineista itse valmistetun ruoan tulevan halvemmaksi kuin prosessoidut valmisruoat. En kyllä ole koskaan laskenut.
Eineksiä ostan silloin tällöin, mutta en mitään epämääräisestä mössöstä puristettuja juttuja, vaan aterioita, joissa on kokolihaa tai sitten pelkkiä kasviksia. Ap. mainitsi kinkkusuikaleet, ja esim. niitä en osta koskaan.
Tää on kyllä hyvä. Itsellä ei monestakin syystä ole mahdollisuutta tehdä kaikkea ruokaa itse ja syön esim. työpaikan lounasravintolassa. Siellä on usein kaikkea teollista valmistetta.
Mä en tajua tätä mantraa, jota aina hoetaan. Köyhäkin (minä itse esim.) Voi syödä maukasta ja terveellistä ruokaa. Ei tarvitse ostaa saarioisten kinkkusuikaleita. On pavut, linssit, kananmunat, kasvikset (pakastealtaissa edullista), tomaattimurska, kunnon kerma, maukkaat perunat. Syön erittäin hyvin ja halvalla. Lihaa harvoin ja sen haen luomuna lähituottajalta.