Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotko varautua jotenkin elintason laskuun?

24.08.2013 |

Just luin jostain artikkelin, että ihmiset voidaan jakaa about kahteen ryhmään:

1) henkilöihin, jotka irtisanotaan tai lomautetaan -> elintaso askee

2) niihin onnellisiin, jotka saa pitää työpaikkansa, niin palkankorotuksiin on tuskin varaa ja lisäksi verot tulevat varmasti nousemaan (vrt. otettu velka ja suuret ikäluokat, jotka tarvinnevat kohta hoitoa) -> elintaso laskee

Sit on tietty ne vielä, joilla ei ole nytkään työtä. Onkohan yhteiskunnalla kohta enää varaa maksaa nykyisiä tukia? Onko riski, että esim. ruuan hinta jatkaa kuitenkin nousuaa jolloin taas ostovoima muualla laskee ja elintaso sitä myöten.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasoni tulee nousemaan roimasti, kun kotona asuvat teinit muuttanevat muutaman vuoden sisään omilleen. Työpaikka alallani taattu ja palkkauskin ihan ok.

Vierailija
22/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana mennään nyt, muutaman vuoden päästä valmistun verrattain hyvin työllistävälle alalle joten elintasoni todennäköisesti nousee huimasti. Ja jos ei, niin sitten köyhäillään onnellisena kuten tähänkin asti. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut on irtisanottu talvella, saan vielä kipukorvauksia. Lisäksi sain uuden työpaikan juuri, jossa todennäköisesti tienaan enemmän kuin edellisessä paikassa. Veroja menee tuplaliksasta helvetisti, mutta siltikin elän leveämmin kuin ennen.

Vierailija
24/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan tehty koko ajan lisää asunnonlyhennyksiä, jos tapahtuu jotain, lasketaan lainat uudelleen.

Kummallakin on tämän päivän mukaan suht varma työpaikka.

Vierailija
25/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lainaa mistään. Koti on alle 10-vuotta vanha ja tarpeeksi tilava vaikak perheenlisäykselle. Meillä on kaksi velatonta uudehkoa autoa ja yksi ja puoli velatonta vapaa-ajan asuntoa sekä yksi velaton sijoitusasunto. Uskoisin, että olemme aika hyvin varautuneet, mitä sitten tuleman pitääkin. Tosin ei ehkä nyt sitten olla hankkimassa sitä venettä ihan vielä.

Sitä ollaan mietitty, että jos myydään tuo sijoituskämppä ja ostetaan niillä rahoilla varmuudeksi asunto Saksasta. Muutetaan sinne ja aletaan siellä etsiä töitä, jos täällä alkaa mennä asiat kovin huonosti. Saksa on kuitenkin Euroopan talouden veturi, joten siellä ehkä ei mene niin surkeaksi kuin täällä. Ainakin 70-luvun energiakriisissä Saksassa ei ollut niin ankeaa kuin Suomessa.

Olen alkanut opiskella kiinaa. Aion panostaa siihen entistä enemmän, jos menee oikein tiukaksi, hankin kiinan kielen opettajan pätevyyden. Eiköhän siinä hommassa ole jatkossa kysyntää.

Vierailija
26/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 19:17"]

Keskiluokan sekä duunareiden pitää varautua elintason laskuun jotta kapitalistit saisivat suurempia voittoja kuin ennen tai ainakin yhtä suuria kuin ennen lamaa. Nykyisen laman perimmäinen syy on uusliberalistinen politiikka joka on tulonsiirtoa keskiluokalta, duunareilta ja köyhiltä rikkaille. Kapitalistit ovat rikastuneet suunnattomasti mutta palkka työssä olevien palkat nousseet nimellisesti, polkeneet paikallaan ja jopa laskeneet kautta maailman. Länsimaissa palkansaajat ovat yrittäneet pitää yllä elintasoaan palkkojen jäädessä jälkeen tekemällä enemmän töitä ja velanotolla  mutta se tie on nyt kuljettu loppuun. Seurauksena on kulutuskysynnän pienenminen ja talous kasvun loppuminen. Lääkkeenä sairauteen on tulonsiirrot eli kapitalisteja verotetaan ankarasti progressiivisilla veroilla ja valtiot käyttävät suvereeneina toimijoina tarvittaessa ankaria pakkokeinoja verojen keräämiseen sekä kapitalistien taloudellisen toiminnan ohjaamiseen.

[/quote]

Jos se kapitalistina olo on noin auvoista, mikset ala kapitalistiksi?

Vierailija
27/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ajatukseni on, että realisoitaisiin omaisuutemme ja yritettäisiin päästä muuttamaan Sveitsiin. Sinne tosin on muuttamassa aika moni muukin elintasopakolainen...

Vierailija
28/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo opetellut supistamaan kulutustani kahden vuoden ajan eli sen ajan, jonka olen jo ollut työelämästä pois. Lehtitilaukset ovat minimissä, uusia vaatteita en juuri tarvitse, kirjojen oston olen melkein lopettanut, en käytä alkoholia enkä tupakoi, en myöskään osta kalliita herkkuja, vaan tyydyn perusruokaan terveellisyyttä kuitenkaan unohtamatta. Nyt kuljen vielä kahden asunnon (vakituisen ja loma-asunnon) väliä, mutta tavoite on lähiaikoina muuttaa vakituisesti loma-asuntoon ja myydä vakituinen pois. Toivottavasti onnistuu ennen vuodenvaihdetta. Tulevalla asuinpaikkakunnalla on matalampi veroprosentti, joten hyödyn siitä, samoin kuin siitä, että monipuoliset palvelut ovat sitten lähempänä kuin nyt, joten bensakulutkin supistuvat. Joten eiköhän tässä selvitä.

Vierailija
29/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se sitten täytyy. Tapan itseni, varmaan sillälailla.

Vierailija
30/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnustan että ei olla varauduttu mitenkään. Miehelle soittelee headhunterit koko ajan ja jos mies irtisanotaan, saa hän 1,5v palkan lähtiessään. Minä taas olin lähdössä firmasta toisiin tehtäviin vaan oma talo ei halunnut päästää ja tarjosi toista toimenkuvaa ja palkkaa kivasti lisää. En ole yhtään huolissani.

Vierailija
31/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melba!!! Missä sä olet ollut?

Vierailija
32/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän mä olisin ollut? Töissä ja kotona. En missään muualla. Kiva, jos jollain on ollut ikävä.

Vierailija
33/33 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varaudun shoppaamalla nyt kuin viimeistä päivää. ;)