Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alkanut piikitellä miehelleni, miten lopetan?

Vierailija
17.08.2020 |

Ihan hävettää tehdä aloitus aiheesta, mutta olen tosiaan saanut itseni kiinni puhumasta miehelleni ikävästi nyt melkeinpä päivittäin. Huomauttelen kiukkupäissäni asioista, joista en ennen välttämättä olisi sanonut mitään tai ainakaan ikävästi.

Monet asioista on kyllä sellaisia, että tuntuu että miehen pitäisi ihan itse älytä toimia fiksummin ja ärsyttää että joutuu edes sanomaan asiasta. Esim. mies jumittui aamulla tarpeilleen juuri sinne vessaan, mistä kouluun kiirehtivä tytär olisi tarvinnut tavaroita ja minä jouduin sitten hoitamaan asian. Itse osaan ottaa muidenkin tarpeet huomioon ja valita vessareissua varten sen vessan, josta kukaan ei todennäköisesti tarvitse heti mitään - tai jopa kiirehtiä toimitusta aamuisin niin, ettei tarvitse muutenkaan varata pönttöä puoleksi päiväksi. Jotenkin ärsytti koko asia niin paljon, että sanoin miehelle sitten rumasti.

Tiedän, että pitäisi olla rakentavampi, vaan kun rakentava palaute ei tunnu menevän ukolle perille ja muutenkin haluaisin että mies ajattelisi omilla aivoillaan enkä minä joutuisi aina ottamaan kaikkien puolesta kaikkea mahdollista huomioon. Joten tuntuu siltä, että samahan se on ilkeillä kun mikään ei koskaan muutu. Esim. tuossa vessaesimerkissä mies oli sitä mieltä, että niiden tärkeiden tavaroiden pitäisi olla eri vessassa kuin mihin herra itse suvaitsee ahterinsa parkkeerata. Miten tuollaiselle puhut rakentavasti?

Mutta mutta, tiedän että tässä kehityssuunnassa on ainekset katastrofiin, nimittäin ilkeilemällä pahennan tilannetta entisestään ja nakerran sen vähäisenkin kunnioituksen, mitä meidän välillämme näin ruuhkavuosien keskellä on jäljellä. Avioliitossa kun tuntuu pätevän sama kuin lastenkasvatuksessa: kannattaa valita taistelunsa.

Miten siis lopetan piikittelyn? Miten pidän mölyt mahassa, kun koko äijä ärsyttää arjen oravanpyörässä koska on välillä niin täysi uuno? En minäkään nimittäin ole täydellinen, joten joskus pitäisi vaan antaa olla.

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijälle oma vessa. Meillä on oma vessa lasten kanssa, johon äijällä ei ole mitään asiaa haisemaan. Sillä on vielä 2 muuta vessaa, josta voi vapaasti valita. Ja pitää ne itse myös siistinä.

Vierailija
142/154 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain naisen tapa tehdä asioita. Huomannut tuon saman että naisilla on tapa korottaa itsensä miehen yläpuolelle. Sitten alkaa huomauttelu ja halveksunta. Itsessään ja käyttäymisessään naiset eivät huomaa mitään ongelmaa. Ap:n miehellä on varmasti myös asioita mistä häntä sapettaa, mutta ei sano niitä.

Olet oikeilla jäljillä. Mistä sen kadonneen kunnioituksen miestä kohtaan saisi kaivettua taas esille, kun ei tunnu löytyvän? Mies tuntuu kerta kaikkiaan lakanneen ottamasta minua tai lapsia enää mitenkään huomioon ja on vaikeaa olla kiva ihmiselle, jota ei vaikuta kiinnostavan. Vaan kun tarkemmin asiaa mietin, niin mitä olisin itse viimeksi tehnyt miehen eteen muuten kuin pitkin hampain? Karmea kierre, tähän kai ihmiset lopulta eroaakin... Pitäisi niellä ylpeys ja olla mukavampi vaan kun ei yhtään haluttaisi kun ei mieskään tunnu olevan. Aaargh. Ap

Mistä kaikki oikein alkoi?

Aika tyypillisesti siitä kun palasin töihin toisen lapsen saamisen jälkeen ja tuntui, että arjen työnjako perheessä ei ihan mennyt kuten olisin kahden työssäkäyvän aikuisen kohdalla odottanut. Ap

eli narsistialistajana haluat määrätä siitäkin. tyypillinen emakko 

Kyllä, justiinsa niin emakko että oletin kotitöiden ja lastenhoidon menevän kahden työssäkäyvän aikuisen perheessä 50/50 tällä vuosituhannella. Ap

Huomaatko, kuinka paljon käytät termejä "oletit", "ajattelit"? Mitä pidempään vaan oletat, sitä syvemmälle menet. Sinä voit olettaa vaikka saavasi kahvia ja lihapullia sänkyyn aamulla, mutta mahdollisuus siihen on kovin pieni jos miehesi ei tiedä että toivoisit sellaista.

Jos taas käyttäytymisen pitää tulla "sydämestä" tai "miehen omasta älystä", niin tulos on taputeltu. Kukaan ei voi arvata mitä haluat. Rähjääminen siitä, että mies ei arvaa mitä kaipaat, vain pahentaa tilannetta. Puhu ammattilaiselle jos et usko minua; myös he sanovat, ettei toisen ajatuksia voi lukea.

Jos nainen lakkaa tekemästä yhteisen perheen eteen oman osuutensa, niin voiko hän nimittää miestä nalkuttavaksi pirttihirmuksi, jos tämä huomauttaa asiasta? Saako olla hämmästynyt ja järkyttynyt siitä, että mies odotti vaimoltaan jonkinlaista osallistumista - eihän hän herranen aika ollut voinut edes kuvitella sellaista edellytettävän, koska eihän hän tokikaan ole mikään ajatustenlukija...

Hei haloo, joku raja nyt siinäkin, miten aivottomina ja avuttomina te miehet täällä esitätte. Kyllä kai jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen tajuaa, että aikuisen kuuluu tehdä osuutensa perheen töistä. Myös sen miehen.

Tajuaa toki. Senpä takia tilanteet eskaloituvat, koska miehet niin usein oikeasti vapaamatkustavat rajusti kotona, ja tilanteessa ei ole naisen mahdollista toimia yhtä suoran hyökkäävästi kuin mitä he voivat tehdä. Ja vaikka joku niin tekisikin, niin altavastaajaksi jää. Nainen ei voi raapia munia sohvalla ja valittaa nalkuttamisesta, todellinen tasa-arvo on kaukana ja varmaan pysyykin.

Ja justiin sen takia että näin on, vaaditaan hienotunteisuutta siinä, miten toimitaan siinä vaiheessa suhdetta, jolloin tilanteen epäreiluus valkenee naiselle. Että miten taistelee itselleen lisää vapausasteita samaan aikaan kun vaatii ja noudattaa herrasmiessääntöjä prosessissa.

Ja sitten se mikromanagerointi pitäisi kuitenkin onnistua minimoimaan. Miehen ei tarvitse olla täydellinen nainen sitten kuitenkaan, hänellä voi olla arvonsa silti vaikkei näe muksun hammasharjaa lavuaarin reunalla. Mutta miesten olisi syytä oppia, etteivät he voi itse jatkuvasti lyödä vyön alle ja määkiä, ettei heille voi tehdä samoin koskaan, ja sitä sokeutta voi yrittää kompensoida hoitamalla jotain muita juttuja sen sijaan. Ei siitäkään onnellisia lapsia tule, jos isä nöyryyttää äitiä heidän edessään ja kitisee, ettei saa nalkuttaa. Nykyisin tosi harva osaa käyttäytyä kunnioittavasti, joten itse kunkin olisi sitä syytä opetella. Ja näyttää mallia lapsille.

Provo ja kulunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain naisen tapa tehdä asioita. Huomannut tuon saman että naisilla on tapa korottaa itsensä miehen yläpuolelle. Sitten alkaa huomauttelu ja halveksunta. Itsessään ja käyttäymisessään naiset eivät huomaa mitään ongelmaa. Ap:n miehellä on varmasti myös asioita mistä häntä sapettaa, mutta ei sano niitä.

Olet oikeilla jäljillä. Mistä sen kadonneen kunnioituksen miestä kohtaan saisi kaivettua taas esille, kun ei tunnu löytyvän? Mies tuntuu kerta kaikkiaan lakanneen ottamasta minua tai lapsia enää mitenkään huomioon ja on vaikeaa olla kiva ihmiselle, jota ei vaikuta kiinnostavan. Vaan kun tarkemmin asiaa mietin, niin mitä olisin itse viimeksi tehnyt miehen eteen muuten kuin pitkin hampain? Karmea kierre, tähän kai ihmiset lopulta eroaakin... Pitäisi niellä ylpeys ja olla mukavampi vaan kun ei yhtään haluttaisi kun ei mieskään tunnu olevan. Aaargh. Ap

Aika tyypillisesti siitä kun palasin töihin toisen lapsen saamisen jälkeen ja tuntui, että arjen työnjako perheessä ei ihan mennyt kuten olisin kahden työssäkäyvän aikuisen kohdalla odottanut. Ap

Kyllä, justiinsa niin emakko että oletin kotitöiden ja lastenhoidon menevän kahden työssäkäyvän aikuisen perheessä 50/50 tällä vuosituhannella. Ap

Huomaatko, kuinka paljon käytät termejä "oletit", "ajattelit"? Mitä pidempään vaan oletat, sitä syvemmälle menet. Sinä voit olettaa vaikka saavasi kahvia ja lihapullia sänkyyn aamulla, mutta mahdollisuus siihen on kovin pieni jos miehesi ei tiedä että toivoisit sellaista.

Jos taas käyttäytymisen pitää tulla "sydämestä" tai "miehen omasta älystä", niin tulos on taputeltu. Kukaan ei voi arvata mitä haluat. Rähjääminen siitä, että mies ei arvaa mitä kaipaat, vain pahentaa tilannetta. Puhu ammattilaiselle jos et usko minua; myös he sanovat, ettei toisen ajatuksia voi lukea.

Jos nainen lakkaa tekemästä yhteisen perheen eteen oman osuutensa, niin voiko hän nimittää miestä nalkuttavaksi pirttihirmuksi, jos tämä huomauttaa asiasta? Saako olla hämmästynyt ja järkyttynyt siitä, että mies odotti vaimoltaan jonkinlaista osallistumista - eihän hän herranen aika ollut voinut edes kuvitella sellaista edellytettävän, koska eihän hän tokikaan ole mikään ajatustenlukija...

Hei haloo, joku raja nyt siinäkin, miten aivottomina ja avuttomina te miehet täällä esitätte. Kyllä kai jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen tajuaa, että aikuisen kuuluu tehdä osuutensa perheen töistä. Myös sen miehen.

Millaisen katastrofin oletat syntyvän, jos nainen jättää oman osansa tekemättä?

Kotityöt tulee tehtyä uudella omalla tavalla.

Ehkei niin fiinisti, mutta riittävästi kuitenkin.

Yleensä ne kotityöt kuitenkin  "vaativat naisen tekemän viimeisen silauksen"...

Kodin tulee näyttää naisen hallitsemalta. Että kehtaa pyytää vieraitakin. Niitähän varten sitten näytetään kuinka siistiä ja huoliteltua on, vaikka yleensä on hieman huolettomamman näköistä.

Vai onko se muka kohteliaisuutta vieraita kohtaan?

Ei ne kotityöt mitään vaadi, vaan se mies joka ei itse osaa/viitsi/jaksa/halua. Usko minua, tiedän kokemuksesta, mistä puhun. Ja joo, viimeistään silloin pitää vaimon terhentäytä kun miehen äiti on tulossa kylään, vaikkei siitä kodin saastaisuudesta koskaan sitä miestä syytetä vaan vika on aina laiskan vaimon.

Ei YH-isien kodit niin saastaisia ole.

Jos ei ole, se johtuu vain siitä että mies on saanut äitinsä siivoamaan siellä puolestaan. Tämäkin nähty niin monta kertaa.

Vierailija
144/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä näemmä kaikki itsekkäät äijät nillittämässä ja loukkaantumassa ap:n miehen puolesta ja sivuuttamassa ap:n varsinaisen asian. Sitten ihmetellään, miksi naiset on aina niin vihaisia.

Sen varsinaisen asian voisi tuoda myös esiin.

Asia lukee jo otsikossa: "olen alkanut piikitellä miehelleni, miten lopetan?". Mutta ei, kun ei haluta nähdä eikä ymmärtää kun naiset on aina niin hulluja ja vaikeita.

Emme me osaa sinua neuvoa, kun esimerkkisi oli vessajuttu. Kuulostat hirveältä sen perusteella. Ei miehen vessassakäynti ole mikään kiukuttelun aihe. Me voimme sanoa ainoastaan, että lopeta piikittely. Miten sen teet on sinun oma asiasi. Koita hillitä käytöstäsi, sillä se antaa huonon mallin lapsillesi.

Joskus mies makaa sohvalla puhelimen kanssa kun itse laitan tiskejä, pyykkejä ja lasten iltapalaa valmiiksi. Sitten se haluaa näyttää mulle jotakin hassua eläinvideota eikä mulla kiinnosta yhtään, ärsyttää vaan. Eikä se johdu siitä eläinvideosta... Ap

"Kulta, laittaisitko lapsille iltapalaa niin minä voi laittaa pyykit."

Siis puhetta, eikä hiljaista päänsisäistä raivoa, joka pian purkautuu ulos piikkeinä ja harjaksina.

Vierailija
145/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisen katastrofin oletat syntyvän, jos nainen jättää oman osansa tekemättä?

Kotityöt tulee tehtyä uudella omalla tavalla.

Ehkei niin fiinisti, mutta riittävästi kuitenkin.

Yleensä ne kotityöt kuitenkin  "vaativat naisen tekemän viimeisen silauksen"...

Kodin tulee näyttää naisen hallitsemalta. Että kehtaa pyytää vieraitakin. Niitähän varten sitten näytetään kuinka siistiä ja huoliteltua on, vaikka yleensä on hieman huolettomamman näköistä.

Vai onko se muka kohteliaisuutta vieraita kohtaan?

Ei ne kotityöt mitään vaadi, vaan se mies joka ei itse osaa/viitsi/jaksa/halua. Usko minua, tiedän kokemuksesta, mistä puhun. Ja joo, viimeistään silloin pitää vaimon terhentäytä kun miehen äiti on tulossa kylään, vaikkei siitä kodin saastaisuudesta koskaan sitä miestä syytetä vaan vika on aina laiskan vaimon.

Ei YH-isien kodit niin saastaisia ole.

Jos ei ole, se johtuu vain siitä että mies on saanut äitinsä siivoamaan siellä puolestaan. Tämäkin nähty niin monta kertaa.

Kappas, tämäkin jankkaaja täällä. On käynyt kerran siivoamassa sairaan appiukkonsa luona. 

Ja muistaa nyt kertoa sitä joka välissä Av-palstalla 

Vierailija
146/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä näemmä kaikki itsekkäät äijät nillittämässä ja loukkaantumassa ap:n miehen puolesta ja sivuuttamassa ap:n varsinaisen asian. Sitten ihmetellään, miksi naiset on aina niin vihaisia.

Sen varsinaisen asian voisi tuoda myös esiin.

Asia lukee jo otsikossa: "olen alkanut piikitellä miehelleni, miten lopetan?". Mutta ei, kun ei haluta nähdä eikä ymmärtää kun naiset on aina niin hulluja ja vaikeita.

Emme me osaa sinua neuvoa, kun esimerkkisi oli vessajuttu. Kuulostat hirveältä sen perusteella. Ei miehen vessassakäynti ole mikään kiukuttelun aihe. Me voimme sanoa ainoastaan, että lopeta piikittely. Miten sen teet on sinun oma asiasi. Koita hillitä käytöstäsi, sillä se antaa huonon mallin lapsillesi.

Joskus mies makaa sohvalla puhelimen kanssa kun itse laitan tiskejä, pyykkejä ja lasten iltapalaa valmiiksi. Sitten se haluaa näyttää mulle jotakin hassua eläinvideota eikä mulla kiinnosta yhtään, ärsyttää vaan. Eikä se johdu siitä eläinvideosta... Ap

"Kulta, laittaisitko lapsille iltapalaa niin minä voi laittaa pyykit."

Siis puhetta, eikä hiljaista päänsisäistä raivoa, joka pian purkautuu ulos piikkeinä ja harjaksina.

Mutta jos pitää koko ajan kaikesta sanoa, pyytää ja ehdottaa, niin ei se toimi vaikka kuinka kauniisti asian ilmaisee. Varsinkin jos toinen sanoo aina ”kohta” tms.

Vierailija
147/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole enää parisuhteessa naisen kanssa. Tuota herkkua oli liiankin kanssa.

Olen pahoillani ikävistä kokemuksistasi. Oma kokemus kuitenkin on, että jos mies ottaa rakentavatkin kommentit "nalkuttamisena" niin lopputuloksena on sitten lopulta se nalkuttava, ikävä akka, kun kerran millään ei ole miehelle mitään väliä. Ikävä kierre, joka pitäisi saada molempien voimin katkaistua! Harva nainen v*ttuilee ilkeyttään, kyllä siellä takana on joku ihan oikea asia, joka hiertää.

Onneksi en ole enää parisuhteessa. Kuinka usein miehesi arvostelee ja huomauttelee sinulle tekemisistäsi? Aivan.

Niin joo, sitten jää vain kaikki tekemättä. Koti ei ole kaunis eikä siisti, lapset ei ole kasvatettu eikä ruokittu, puettu ja puhtaita, ruokavalio on epäterveellinen, jne. Mikäpä se siinä.

Vierailija
148/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen isänä toimin seuraavasti:

Menen siihen vessaan joka sattuu olemaan hädän hetkellä lähellä. Meillä on kaksi vessaa, on ihme jos ne ei riitä nelihenkiselle perheelle. Jos aamulla jollakin menee aikaa "laittamiseen" niin silloin hänen on herättävä aikaisemmin kuin muut. Eli voisko ihan itse tehdä asialle jotain, sen sijaan, että syyllistää vain miestä?

Piikittelystä sen verran, että luuletko todella, että se auttaisi jotain? Kuvitteletko, että tiuskimisen jälkeen miehesi toimii "paremmin" -no ei varmasti. Luultavasti linnottautuu vessaan kolmeksi tunniksi seuraavalla kerralla. Olen aika varma siitä, että aikuisen miehen "käskyttäminen" vie asiaa päinvastaiseen suuntaan.

Vierailija
149/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole enää parisuhteessa naisen kanssa. Tuota herkkua oli liiankin kanssa.

Olen pahoillani ikävistä kokemuksistasi. Oma kokemus kuitenkin on, että jos mies ottaa rakentavatkin kommentit "nalkuttamisena" niin lopputuloksena on sitten lopulta se nalkuttava, ikävä akka, kun kerran millään ei ole miehelle mitään väliä. Ikävä kierre, joka pitäisi saada molempien voimin katkaistua! Harva nainen v*ttuilee ilkeyttään, kyllä siellä takana on joku ihan oikea asia, joka hiertää.

Onneksi en ole enää parisuhteessa. Kuinka usein miehesi arvostelee ja huomauttelee sinulle tekemisistäsi? Aivan.

Tuo on hyvä pointti. Kuinka monta kertaa vaimo huomauttelee miestä ja kuinka monta kertaa mies huomauttelee vaimoaan? Väitän, että tässä on iso ero. Harvoin mies huomauttelee naista mistään. Joten miksi naiset sitten ovat jatkuvasti huomauttelemassa miehelle? (Joka on loppupeleissä ihan turhaa, koska mies ei kuitenkaan tee niin kuin vaimo haluaa).

Vierailija
150/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin joo, sitten jää vain kaikki tekemättä. Koti ei ole kaunis eikä siisti, lapset ei ole kasvatettu eikä ruokittu, puettu ja puhtaita, ruokavalio on epäterveellinen, jne. Mikäpä se siinä.

Onpas siellä superäippyli. Oikein täydellisyys. 

Hyvä että kaikki tehdään juuri kuten sinä vaadit, muuta vaihtoehtoahan ei ole. -eri

Vierailija
151/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen isänä toimin seuraavasti:

Menen siihen vessaan joka sattuu olemaan hädän hetkellä lähellä. Meillä on kaksi vessaa, on ihme jos ne ei riitä nelihenkiselle perheelle. Jos aamulla jollakin menee aikaa "laittamiseen" niin silloin hänen on herättävä aikaisemmin kuin muut. Eli voisko ihan itse tehdä asialle jotain, sen sijaan, että syyllistää vain miestä?

Teillä ei ilmeisesti sitten ole hammasharjat vessassa. Muutenhan toki fiksuna miehenä menisit siihen vessaan, jossa ne eivät ole. Eikö niin?

Vierailija
152/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin käyn miehelle sanomassa että täällä on muitakin jonossa jos ei tajua itse että aamulla ei voi sitä 20min+ käyttää vessassa asioimiseen.

Vierailija
153/154 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ärsyttävät piirteet johtuen tilanteesta itsestään, sinusta tai heidän suvaitsemattomuudestaan. Kateus ja muut alhaiset motiivit ovat myös mahdollisia. Valta-aseman koettelukin voi tuntua raskaalta heistä. Eivät vain samaistu sinuun. Monia mahdollisuuksia.

Vierailija
154/154 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up