Voi perse. työstä asiaa
Vaihdoin työpaikkaa n. 3 vuotta sitten. Työpaikan vaihdos olisi joka tapauksessa tullut vastaan vähentyneiden töiden takia, mutta nopeutui kummasti kun lähin esimieheni alkoi ahdistelemaan ja yritti vielä kiristää mut kanssaan sänkyhommiin. Tuosta syntyi melkoinen soppa joka päättyi esimiehen kirjalliseen varoitukseen ja siihen että mä vaihdoin työtä. Ja kerrankin elämässäni vaihto oli parempaan; parempi asema työpaikalla ja huomattavasti parempi palkka jne.
No nyt emoyhtiö on myynyt juuri tämän toimialan sille yritykselle, josta mä lähdin ja eiköhän vaan tässä käy nyt niin että mulla on jälleen sama esimies vastassa.
Miten helkkarissa mä luovin tästä? Irtisanoutua en oikein voi, vastassa olisi työttömyys ja tällä hetkellä tällä alueella (n. 50 km sisään) ei ole ammattitaitoani vastaavaa työtä tarjolla.
Ideoita?
Kommentit (6)
Kuulostaa ihan hirveältä tilanteelta! En valitettavasti osaa auttaa asian ratkaisemisessa.
Keskustele asiasta, vaikka niin että tuo henkilö on itsekin paikalla joko henkilöstöosaston tai tuon esimiehen esimiehen kanssa. Parempi että kaikki tietää, mitä historiassa on, niin ei tule ylläreitä. Ja tuo tyyppi myös tietää, että et anna asian olla.
Onko entinen esimies vastassa esimiehenä, alaisena vai yhteistyökumppanina? Itse ehkä lähtisin siitä, että katsoisin miten entinen esimies käyttäytyy. Että jos hän pystyy toimimaan asiallisesti, niin sitten toimittaisiin asiallisesti. Jos hän taas käyttäytyy samaan tapaan kuin ennekin tai kohtelee muuten epäammattimaisesti, kertoisin lyhyesti nykyiselle esimiehelleni millainen kuvio taustalla on.
Menet selkä suorana takaisin ja muistat: sinulla ei ole mitään hävettävää etkä sinä ole tässä se väärintekijä ollut, vaan ahdistelija pomosi! Jonnekkin ylemmille tahoille kannattaa asian taustat jo etukäteen kertoa, siltä varalta että pomo olisi niin kiero että katkerana yrittäisi savustaa sinua ulos kertomalla perättömiä tai mustamaalaamalla sinua. Onhan toki mahdollista että hän on läksynsä lukenut ja haluaa vain tehdä työnsä rauhassa niinkuin sinäkin, pysytellä niin vähäissä tekemisissä kanssasi kuin asema antaa myöden. Yksi rohkeutta vaativa vaihtoehto olisi että menet heti tämän esimiehen puheille ja ikään kuin teet "ilman puhdistuksen", keskustelet halki tilanteen ja tuot selville että olet puolestasi valmis aloittamaan puhtaalta pöydältä työskentelyn jos hänkin on, että haluat vain että kaikki sujuu mutkattomasti. Selvästi kohtalo on määrännyt että joudutte vielä välinne setvimään järjestämällä tälläisen testin teille :)
Kiitos vastauksista,
ja tässä on sentään se hyvä tilanne, että yritys josta lähdin oli tietoinen ko. asiasta ja tuo käytiin lävitse henkilöstöhallinnon, työsuojelun ja esimiehen kanssa.
Lisäksi tämä työpaikka jonne vaihdoin oli myös tietoinen edellisen työpaikan "sotkusta", koska tällä alueella on kuitenkin melko pienet piirit ja jutut kulkevat vaikke aina niin välittäisikään niiden kulkeutuvan.
Olin illalla/yöllä aika sekaisin, olin päivällä aiemmin kuullut tuosta sulautumisesta ja kuviot on siis vielä oikeastaan organisaation kanssa aika auki. Jos tuulet on mulle suotuisat, lähin esimieheni pysyy samana kuin mitä on nyt tämän 3 vuotta ollut.
Kiitos teille, vaikka en ensimmäisen sananlaskua tässä yhteydessä ymmärtänytkään. Saattaa olla että selitin vähän huonosti alunperin, eli esimieheni siis sai kirjallisen varoituksen.
Heh, minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.