Miten isättömyys vaikuttaa tytön kasvuun?
Onko jotain yleisiä piirteitä, joista huomaa että isä puuttuu tytön elämästä?
Kommentit (80)
Tekevät tutkimusten mukaan enemmän rikoksia kuin ne, joilla on läheiset välit isään.
:'-----DDDd
Oikeen asiantuntijoita liikkeellä taas.
Jos ei ole hyvää rakastavaa isää tai muuten jotain hyvää miehen mallia..jää jotain paitsi, sitä isän rakkautta. Se on varmin suoja sille ettei ala hakemaan hyväksyntää miehiltä aivan liian nuorena. Aika usein liian aikaisin seksielämä aloittaneilla tytöillä ei ole hyvää isäsuhdetta.
Kaikki lapset tarvitsivat molemmat vanhemmat, hyvän miehen- ja naisen mallin.
Kyllä se vaikuttaa niin tyttöön kuin poikaankin jos ei ole hyviä vanhempia tai ainakin hyviä esimerkkejä lähipiirissä, sellainen voi olla vaikkapa isoisä, eno tai setä.
Itse menin naimisiin miehen kanssa jolla ei ollut isää, eikä läheisiä miessukulaisia. Kyllä huomasi että ei ollut oikeaa miehen eikä perheen mallia ja oli jäänyt jotain paitsi. Pikkuhiljaa sitten alkoi oppia normaalia perhe-elämää mutta meni siihen aikaa.
Tyttäreni isä kuoli, kun tyttäreni oli hyvin pieni. Kyllä hän silti isänpuoleisen sukunsa tuntee, on kunnianhimoinen opiskelija, eikä ole vielä 18-vuotiaana koskaan seurustellut. Hyvin onnellinen, naisellinen ja älykäs nuori nainen. Isättömyyttäkin on monenlaista.
Isättömällä ystävälläni on äiti, jonka oma isä on hylännyt. Ystäväni sai tyttären - isättömän. Ystäväni ei ole koskaan seurustellut, eikä jotenkin tunnu osaavan alkaa suhteeseen miehen kanssa, vaikka haluaisikin.
Äidittömällä ystävälläni (mies) oli myös samansuuntainen ongelma. Naiset kiinnosti, mutta niitä ei osannut lähestyä kuin hetkeksi kerrallaan, vaikka olisi halunnut parisuhteen. Vasta lähes nelikymppisenä alkoi seurustella ensimmäisen kerran.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 21:56"]
Tyttöjen murrosiän aikaistuminen johtuu biologisen isän poissaolosta...
[/quote]
Joo joo, äläkääpä miinustako.
"Toisen teorian mukaan perheissä, joissa ei ole biologista isää, tytöt altistuisivat enemmän vieraiden miesten, kuten isäpuolen tai äidin sulhasehdokkaiden feromoneille, jotka jouduttaisivat murrosiän alkamista.
Tutkijoiden mukaan murrosiän aikaistuminen vain hyvätuloisissa perheissä tukee mahdollisesti näkemystä epävakaista perheoloista. Pienituloisilla perheillä saattaa olla paremmat sosiaaliset verkostot, kun taas hyvätuloinen sinkkuäiti joutuu tekemään pitkiä työpäiviä, jolloin suhde pieneen lapseen kärsii."
Moni isättömänä kasvanut hakee sitten nuorena aikuisena sitä isähahmoa hieman vanhemmista rakastajista.
Mut joo isättömyyttä on monenlaista. Millaista isättömyyttä ap mahtoi tarkoittaa?
tähän voisi heittää kysymyksen, mitä tulee esim. alkoholisti-isän tai esim. väkivaltaisen tai "poissaolevan" isän lapsista? Eli onko parempi, että tuollainen isä olisi läsnä vai ei isää lainkaan?
On kyllä aivan sairaita väitteitä. Äitiä parempaa ei lapsille olekaan ja kun isää ei ole niin lasten ei tarvitse pelätä ja elää epävarmuudessa lapsuuttaan.
Joopajoo, läsnäoleva isähän tarkoittaakin automaattisesti ensiluokkaista vanhemmuutta ja miehen mallia... Kyllä se vaan on niin että elämä muodostuu niin monista ja niin monentasoisista asioista ettei isän puuttuminen suoraan merkitse yhtään mitään. Merkitystä on hyvin paljon sillä minkälaisia aikuisia lapsella on lähellään. Varmasti isän puuttuminen pohdituttaa, mutta tiedän aika paljon ihmisiä joilla on kova työ saada elämänsä kuntoon, onnistua perhe-elämässä ja miessuhteissaan ihan siksi että se omien vanhempien malli on ollut huono. Tietysti jos isän puuttumiseen liittyy esm köyhyyttä ja sosiaalisia ongelmia, niin se kuormittaa sitten lisää. Mutta on paljon perheitä missä ei ole isää, mutta asiat ovat hyvin ja kunnossa ja lapsilla mahdollisuus kasvaa tasapainoisiksi. Hirveästi kulutetaan voimavaroja kaikenlaisiin tutkimuksiin siitä miten mikäkin kohtalo vaikuttaa, mutta aika vähän on resursseja tukea ihmisiä käytännössä niin ettei se pahin mahdollinen kohtalo toteutuisi. Elellään aika kaksinaismoralistista aikaa sen suhteen. Ja tässäkin ketjussa huo0maa kuinka innolla ihmiset tulemitsevat ja kuvitte3levat toisten ihmisten elämän syitä ja seurauksia, vaikka lopulta kyseessä on vain omien käsitysten peilaaminen toisiin. Äiti, isä, tyttö poika, perheauto ja kultainen noutaja on varsin rajoittunut käsitys hyvästä elämästä; eikä sen "oikealta" näyttävän perheen sisällä ole välttämättä sitten kuitenkaan niitä hyvän elämän eväitä.
Isättömältä jää puolet omasta perimästä pimentoon ja se voi vaikuttaa hyvinkin voimakkaasti itsetuntoon ja -varmuuteenja. Lisäksi omat luonteenpiirteet voivat aiheuttaa kysymyksiä, joihin mahdollisesti saa vastauksesi, halventavalla äänensävyllä, että olet kuin isäsi tai sitten ei saa vastauksia lainkaan.
isä antaa miehen mallin, jos ei ole siää ei ole miehen mallia eli on ihan tietämätön tai tulee miesvihaajaksi
Miessukupuoli jää vieraaksi jos ei ole isää tai veljeä.Niiden kanssa sitä arkea juiri eletään.Mun tutuista isättömät alkaa seukata vanhempien miesten kanssa.Säälittävää ja avutonta
En ole isätön, mutta kotona asuva isä oli aika etäinen luonteeltaan. Rakastun miehiin jotka kohtelevat miten sattuu, en tiedä miten normaalien kanssa ollaan. Mulla on kuitenkin sen verran järkeä, että en seurustele noiden huonojen miesten kanssa - en siis seurustele ollenkaan, vaikka haluaisin. Muuten olen järkevä ja fiksu, mutta tätä "vammaa" en ole osannut vieläkään korjata.
Lisäksi tykkään kovasti jos joku mies huomioi mua lämpimästi ei-seksuaalisessa mielessä, pyrin kovasti turvallisten, aikuisten miesten suosioon nuorena.
Isäni ilmestyi elämääni kun olin 13-vuotias ja minut höynäytettiin hänen luokseen kylään. Hän yritti parittaa minua kavereilleen. Pakenin ja olin todella peloissani kun yritin päästä kotiin ilman rahaa liftaamalla pitkän matkan.
Kotiin päästyäni olin niin lukossa etten pystynyt kertomaan tapauksesta ja äitini kuvitteli etteivät kemiamme pelanneet ja minä lähdin murrosikäisen tavoin ovet paukkuen käpälämäkeen. En kertonut koskaan totuutta ja äitini kuoli autuaan tietämättömänä miksen suostu olemaan kontaktissa isäni kanssa vaikka hän yritti lahjoa minua tapauksen jälkeen verrattain tyyriillä tavaroilla.
En kaivannut kyseisen tapauksen vuoksi minkäänlaisia huomionosoituksia tai irtosuhteita nuoremmilta tai vanhemmilta miehiltä. Naimisiin menin kun löysin enoni kaltaisen hyvän ja luotettavan miehen.
Tää voi olla vähän ohis, mutta ite oon tehnyt sellaisen huomion, että todella monilla teiniäideillä on ollut isä jotenkin poissa kuvioista lapsuudesta asti. Kiinnitin tähän aluksi huomiota, kun katsoin Teen Mom ja 16 and pregnant-sarjoja telkkarista ja sen jälkeen olen todennut, että tämä huomio on pätenyt todella monissa ihan omissa tutuissanikin täällä Suomessa. Tietysti poikkeuksia löytyy aina ja kaikessa, mutta olen tosissani miettinyt, että tässä jutussa on pakko olla jokin yhteys?
Hyvä isäsuhde on tytön paras henkivakuutus.
Ja sen lisäksi, että se pienentää todennäköisyyttä joutua väkivaltaisen miehen kumppaniksi, se pienentää myös todennäköisyyttä, että tyttö itse olisi väkivaltainen. Pojilla sama juttu. Isältä opitaan aggression hallintaa.
ystäväni on teini iässään riitautunut narsisti alkoholisti isänsä kanssa niin pahasti ettei ole häntä sen koommin nähnyt. isättömyyden tuskaa on ollut vaikeaa seurata vierestä. hän ei voi tehdä humalassa miltei mitään yksin sillä se johtaa miltei heti yhden yön suhteisiin jotka yleensä merkkaavat miehille paljon enemmän kuin ystävälleni joille se on vain hetken mielijohde. ystäväni on oppinut satuttamaan jokaista äärettömän pahasti tahtoessaan. isänsä menetänyttä tyttöä on vaikea ymmärtää jos ei ole kokenut mitään samaa itse. enkä halua yleistää että kaikki isänsä menettäneet olisivat samallaisia. yleensä kuitenkin isänsämenettäneet lapset eivät opi sitoutumaan miespuolisiin ihmisiin ja valitsevat sen kaikkista huonoimman miehen.
Vierailija kirjoitti:
isä antaa miehen mallin, jos ei ole siää ei ole miehen mallia eli on ihan tietämätön tai tulee miesvihaajaksi
Jännis näyttää sitten aikanaan sen oikean miehen mallin tytölle.
Tyttöjen murrosiän aikaistuminen johtuu biologisen isän poissaolosta...