Kyllä, nyt siis alkanut tuo ampiaisten häiriköinti tältä syksyltä!
Töiden jälkeen ajeltiin tähän veneelle ja siiderin nostin katiskassa niin eikö heti ampiainen ui purkissa!
Nuorena olin Ranskassa ja näin sellaisella pellolla kun ukko yht'äkkiä tarttui kurkkuunsa ja pyöri ympäriinsä kunnes kaatui vaahto suusta valuen maahan. Heitimme korit maahan ja juoksimme paikalle (viinirypälekorit)
Ukko oli syönyt maassa istuen tovereidensa kanssa kanasalaattia kun salaatissa ollut ampiainen oli pistänyt ukkoa KURKKUUN sisäpuolelta. Tämä selvisi meille vasta myöhemmin ja epäili mekin vesi kauhua tai epilepsiaa yms. Estimme miestä vikuroimasta ja pumasta kieltään, näky oli kauhea. Paikalle saapui lääkäri ja REIDENPAKSUISELSI turvonnut kurkku saatiin läpäisemään ilmaa mutta puolisen tuntia oltiin kaikki varmoja ettei mitenkään tuosta voi selvitä ja kaverini myöhemmin totesi että olisi itse kyllä toivonut että katselijat olisivat päästäneet tuskistaan kituvan.
Sen jälkeen aina tarkkailen syömisiä ja juomisia ampiaisten varalta
Kommentit (9)
Ampiaispesän saa tuhottua "luomuna" niin, että siihen pesän lähettyville/pesään saa vietyä ampiaisia toisesta pesästä.
Näin ekosysteemi menee sekaisin, joka johtaa siihen, että pesässä asuvat hylkäävät pesän ja muuttavat pois. Myöskään uusille tulokkaille pesä ei kelpaa, vaan nekin muuttaa muualle.
Sama juttu pätee muurahaisiin.
Ampiaiset on syyskuun alussa aika vihaisia. Niitä on vielä paljon, mutta ravintoa ei enää riittävästi kaikille.
Itsekkin haluan hengenluovutuskortin että sivustakatsoja saa päästää tuskissaan jos kituu pahasti
Ampaisia kannataa varoa varsinkin tähän aikaan vuodesta. Ne pistävät tavallista herkemmin. Pistos on kivulias, allergisille myös hengenvaarallinen.
Saa olla varovainen, kun kerää maahan pudonneita omenoita kompostiin tai karviaismarjoja pensaissa. Sokeriset juomat, leivonnaiset, kaikki missä on makeutta tai hedelmäinen tuoksu houkuttelevat niitä, samoin jotkut hajuvedet.
Ne tykkäävät hyökkiä päin kasvoja! On aivan höpöpuhetta että ampparit eivät tee mitään, jos ei itse tee mitään. Yks päiväkin olin parvekkeella kahvittelemassa, niin siihen tuli pörriäinen suoraan mun kasvoille. Juoksin vaistomaisesti sisälle, niin iskiessäni oven kiinni tänä amppari alkoi lentää päin lasia. Kuului vain pum, pum, pum. Teki vaikka kuinka kauan noin, kunnes yhtäkkiä tipahti lattialle ja kuoli siihen. Inhottavia otuksia, kimalaiset ja mehiläiset taas on symppiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ne tykkäävät hyökkiä päin kasvoja! On aivan höpöpuhetta että ampparit eivät tee mitään, jos ei itse tee mitään. Yks päiväkin olin parvekkeella kahvittelemassa, niin siihen tuli pörriäinen suoraan mun kasvoille. Juoksin vaistomaisesti sisälle, niin iskiessäni oven kiinni tänä amppari alkoi lentää päin lasia. Kuului vain pum, pum, pum. Teki vaikka kuinka kauan noin, kunnes yhtäkkiä tipahti lattialle ja kuoli siihen. Inhottavia otuksia, kimalaiset ja mehiläiset taas on symppiksiä.
Olen lukenut että monet raivokkaat pedot sokaistuvat saaliinhuumassa ja hyökkäävät täysin koosta välittämättä tai kokoerosta. Sille tulee saalistus oodi ja se hyökkää liikkuvan kimppuun, siten myös suojaavat pesäänsä että kaikki vaan iskee piikkinsä siihen tummaan massaan. Mehiläisistä ja muista poiketen ampiainen on agressivinen saalistajapeto joka saalistaa toisia hyönteisiä mutta myös jyrsijöitä. Metsässä kulkijat näkee yllättävän usein jäniksenraatoja jotka kuhisevat ampiaisia ja uskon monen "kadonneen" kissan joutuneen tosiasiassa ampiaisten saaliiksi.
Hyi että. :I Täälläkin tuossa aiemmin yksi lensi melkein koiran suuhun, eipä ole koiralla hetkeen asiaa ulos loikoilemaan.