Ihan tottako jokaisen päänsäryn/aivastuksen/kurkkukivun/yskän jälkeen pitää odotella eristyksissä noin viikko?
Tuo testaus kunnallisella puolella on ihan tukossa. Siitä kun soittaa palveluun, soitetaan takaisin ehkä 2-3 vrk sisällä ja sen jälkeen saa sitten ajan testiin, jonka jälkeen odotellaan tuloksia. Kuinka suuren osan suomalaisista arvelette menevän testiin matalalla kynnyksellä vai ollaanko vaan hiljaa oireista ja sanotaan että se on allergiaa? Olen melko varma että useimmat odottavat vaan oireiden väistymistä kotona ja sen jälkeen paluu ihmisjoukkoihin. Tätä menoa palataan hyvin pian etäkouluun/päiväkodit kiinni koska ei vaan toimi tällainen tällä kapasiteetilla.
Kommentit (21)
Jos mä olisin joka aivastuksen jälkeen eristyksissä viikon, en sitten liikkuisi enään koskaan missään 😂 aivastelen useamman kerran päivässä, kiitos allergian.
Kyllä, mutta kun kuka tahansa voi väittää nuhansa olevan allergiaa, ei siihen voi kenenkään osalta varmaankaan luottaa? Entäs päänsärky? Sitä tulee silloin tällöin. Jos ei oo massii maksaa n 300 e yksityisen testistä joka nuhan kohdalla, oot noin viikon eristyksissä. Joka kerta. Miltä kuulostaa
Mulla on huono maha ja usein ripuli. Saisin käydä viikottain testeissä.
Veikkaan että toisilla ei omatunto hälytä, joten päiväkotiin tullaan heti oireiden loputtua ilman mitään testejä. Ne, jotka toimii ohjeiden mukaan, joutuu olemaan pois töistä arviolta puolet koko syksystä, riippuen lasten lukumäärästä enemmänkin. Selkeämmät ohjeet joita kaikki noudattaisivat.
Ei, emme aio mennä joka ysköksestä testiin https://www.vauva.fi/keskustelu/3851991/nyt-se-alkaa-lapsella-nuha-ei-e…
Mä poltan ja yskin jatkuvasti. En todellakaan lähde yskästä testiin.
Voihan sitä kelailla missä on liikkunut.
Ketä tavannut, miten lähellä ihmisiä ollut. Onko joku yskiskellyt tai aivastellut lähelläsi.
Onko pitänyt turvavälit, pessyt kätensä huolellisesti ja usein jne. jne.
Ja vielä, onko omalla seudulla koronaa liikenteessä ja minkä verran.
Siis miettiä, mistä mahdollinen tartunta olisi voinut tulla.
Sitten voi asettaa valuvan nenän, päänsäryn, kurkkukivun oireasteikolle että: voiko olla koronaa vaiko tavallista flunssaa.
Järki käteen.
Nyt alkaa pyöriä tavallinen flunssa.
Ja se tulee ja menee ja tule uudestaaan.
Mikä tarkoittaa sitä, että testeissä pitäisi jokaisen käydä useita kertoja syksyn aikana, varmistaakseen, ettei ole korona.
Miten tuo onnistuu koko Suomessa, kertokaa se?
Samat ihmiset ja lapset joudutaan testailemaan useita kertoja, koska kurkkukipua, nuhaa, päänsärkyä ja muita oireita varmasti on lähes kaikilla lapsilla ja aikuisilla pitkin syksyä.
Mä jäin karanteeniin, koska mulla alkoi yskä, kurkkukipu ja tukkoisuus perjantaina. Ei ole pahaa, mutta kuitenkin selkeästi on oireita. En saa mennä kouluun ja tilasin ruoatkin ovelle. Luulen, että on perusnuhaa, mutta katsotaan, yritänkö testiin kaiken varalta....
En mene yskästä/nuhasta/kuumeesta testiin. En edes tiedä missä ja miten se toteutettasiin. Ainoa, millä minulta voidaan koronatesti ottaa on se, että tulen niin sairaaksi, että tarvitsen sairaalahoitoa.
No ei tietenkään. Olen ollut pienestä asti sellainen, että minulla on usein päänsärkyä. Ei ihan joka viikko, mutta usein, viimeksi toissapäivänä. Joten jos päätäni särkee, niin oletan sen olevan sitä normaalia särkyä.
No pakkohan se on mennä ohjeiden mukaan. Mielestäni tästä pitäis nostaa enemmän meteliä, ei oo mitään järkeä odotella koko syksyn ajan eristyksissä (poissa töistä)
Tässä odoteltiin VIIKKO testiin pääsyä ja sekin onnistui vain siksi, että tajusin kysyä pääsisikö sote-alan työntekijä nyt lopultakin testiin, etteivät ihmiset kuole. Nyt sitten odotetaan testitulosta ainakin 2-3 päivää.
Terveisiä Jyväskylästä. Tämäkään ei täällä toimi.
Ja mikä parasta- ri tarvii mennä töihin eikä edes työpaikka-haistatteluun.
Pitää jäädä karanteeniin varmuuden vuoksi. Vaikka ei pääsisi testiinkään. Muuten tämä ei täällä pk-seudulla lopu ikinä, jos ihmiset ei varo ja koko ajan hakevat vaan tautia lisää.
Tätähän se on. Mun lapsella testiin pääsy kesti kolme päivää ja oireetkin ehti loppua sitä ennen. Testin jälkeen kolmantena päivänä alkoi koulu uudessa koulussa. Laitoin lapsen kouluun vaikka testitulos ei ollut vielä tullut. Oli ollut oireettomana siinä vaiheessa neljä päivää. Tulos tuli viiden!!!! päivän päästä testissä käynnistä ja kahdeksan päivän päästä siitä kun oli saanut ajan testiin. Tulos oli negatiivinen. Paljon helpommalla olisi päässyt kun ei olisi tehnyt ollenkaan koko omaoloa ja odottanut oireiden loppumista. Mulla on nyt itelläni yskää ja nuhaa, mutta en todellakaan edes yritä mennä testiin
Systeemi ei kestä tämän ohjeen mukaan toimimista. Jokaista päänsärkyistä ja nuhanenäistä ei ole mahdollisuutta testata, tai jos on, testiin pääsee viikon viiveellä, jolloin tauti on mitä todennäköisimmin (menossa) ohi, jos sellaista on koskaan ollutkaan.
Eikö nyt voi elää ihan normaalisti. Jos on sairas, pysyy kotona, riippumatta siitä onko koronaa vai ei. Ihan samalla tavalla kuin viime syksynäkin
ja testausjärjestelythän ne vasta surkeita ovat. odotushuoneeseen sullotaan sata ihmistä köhimään ja rykimään
jos ei koronaa ollutkaan niin testauksen jälkeen varmasti on
Joo, ja samoin jos vatsa löysällä. Näin on ohjeet. Eli parhaassa tapauksessa useamman pienen lapsen vanhemmat ei pääse töihin koko syksynä koska melko todennäköistä että ainakin viikon välein jollakulla valuu nenä. Missään nimessä tämä ei toimi jos testausta ei saada nopeutettua tai edes puhelinpalveluun pääsisi läpi.