Nyt se alkaa: lapsella nuha (ei, emme mene heti koronatestiin)
Johan siellä päiväkodissa ehdittiin viikko olla. Lapselle tuli eilen 1.päiväkotiviikon päätteeksi nuha.
Korona neuvontapuhelimessa elämäänsä kyllästyneen kuuloinen nainen sanoi että jos lapsi vain vähän niiskuttaa, voin itse päättää haluanko testata. Päätin siis olla testaamatta kun ei ole mitään tiedettyä altistusta eikä muita oireita kuin nuha.
Lapsethan on syksyllå/talvella vähän väliä flunssassa kun ovat päiväkodissa. Ei kai heitä nyt parin viikon välein joka niiskauksesta voi testiin raahata?
Minä aion nyt siis pitää lapsen kotona ja katsoa pahenevatko oireet vai menevätkö pois. Jos menee pois, vien päiväkotiin jos saan luvan. Jos pahenee tai tulee lisää oireita, mennään testiin. Miten te toimisitte?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
No me hoitajat ei saada tulla flunssaisina töihin ennen koronatestinegaa, että eiköhän sinne jostain sijaisia revitä sitten.
Tämä on varmaan ihan hyvä, mutta testistä voi saada myös väärän negan ja sitten lähteä levittämään tautia.
Ihan mielenkiinnosta, onko kukaan saanut lapselle positiivista tulosta jos oire on pelkkä nuha?
Vierailija kirjoitti:
Up, mitä muut vanhemmat meinaatte tehdä?
Yläasteelainen lapseni aivasteli ja mietin, mitä se on. Sain kuitenkin itse oletettavasti saman flunssan kurkkukivulla ja lämmöllä, joten kävin työterveyden kautta testissä. Lapsi oli sen ajan kotona koulusta, tulos tuli yksityiseltä vuorokaudessa ja oli negatiivinen, joten lapsi meni kouluun.
Virallinen ohje on, että testiin pitäisi mennä jo yhdestä oireesta. Ellei niin toimita, kotona leviää nopeasti, kun rajoituksia ei enää ole. Eli testiin meno ei ole ylivarovaisuutta, vaan virallisen ohjeen noudattamista. Jos on epävarma, onko oire koronaoire, kannattaa tehdä Omsolo-testi, se antaa vastauksen, pitääkö mennä testiin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me hoitajat ei saada tulla flunssaisina töihin ennen koronatestinegaa, että eiköhän sinne jostain sijaisia revitä sitten.
Tämä on varmaan ihan hyvä, mutta testistä voi saada myös väärän negan ja sitten lähteä levittämään tautia.
Ei saa positiivista eikä negatiivista jos ei käy testissä lainkaan. Suurempi riski silloin on tautia levittää.
En yhtään ihmettele ettei kapasiteetti kestä koronanäytteiden otossa. Mulla kans pikku-koululainen ihan perus nuhataudissa. Mutta kai se on testiin vietävä, että pääsee myös itse töihin..
Miksi esim. Koulun terkkarilla ei voisi olla joku koululaisten oma testauspiste!?
Asta kirjoitti:
Meillä ihan sama. Paitsi että ehdittiin olla 2 päivää vain hoidossa. Ihan pientä nuhaa vaan ollut muutaman päivän, nyt jo vähemmän. Ja muka testiin pitäisi viedä? Eli siis tästä lähtien vähintään kerran kuussa koronatestiin? Haloo. Tiedän jo mitä tässä käy. Nyt kun oireet loppuu ja sit pitää olla vielä 2 oireetonta päivää. Jos sit vien lapsen taas hoitoon, niin se nuha alkaa varmasti uudestaan. Eli kai sitten tämä syksy ja talvi mennään näin, että 2 päivää hoidossa ja sitten 1-2 vkoa himassa eristyksissä. Ok. Mutta testiin en kyllä vie mun 3 v. parin viikon välein. Miten se muka edes onnistuisi? Ei ainakaan autossa, kun eihän siellä pysty kunnolla pitämään kiinni. Eli raahaisin lapseni johonkin koronapotilaiden sisätilaan altistumaan monta kerta kuussa, pelkän nuhan takia, joka kesti viime syksynäkin kuukausitolkulla? No thanks.
Koronatestausta kehitetään koko ajan siihen suuntaan Suomessakin, että testin voi tehdä vaikka kolme kertaa viikossa, jos on tarve.
Testaus on Suomen koko koronan torjunnan pääväline! Rajoituksia ei ole, eikä ole tarkoitus enää säätää kevään malliin, lukuunottamatta maskien käyttöä, joka on testauksen ohella maamme koronatoimi.
Jos ihmiset eivät mene testiin, koko maan koronastrategia kusee ja virus leviää.
Uusi-Seelanti torjui koronan sillä, että oli drive in pikatestipisteitä, joissa ihmiset pystyivät käymään testissä vaikka joka aamu, jos oli mitään oireita. Suomi pyrkii nyt samaan.
Eli te, jotka ette vie oireilevaa lasta testiin, ette ole mitään sankareita, vaan vesitätte koko koronan tukahduttamisen strategiaa.
Olen itse työttömänä kotona, ja tarkoitus oli ottaa muutama avoimen yo:n kurssi tähän syksyyn (sain töitä tai en).
Nyt 4-vuotiaalla on ensimmäisen päiväkotiviikon jälkeen nenä tukossa. Ollut lauantaista lähtien. Yskäisee pari kertaa tunnissa, jos sitäkään.
En vienyt häntä tänään päiväkotiin, mutta en myöskään aio viedä testeihin ellei oireet muutu. Isommat lapset on varmaan pakko viedä, heisän koulunkäyntinsä on kuitenkin tärkeämpää kuin tuon pienen päiväkotipäivät.
Sitä en tiedä, mitä työkkäri sanoo, jos näin mennään koko syksy, enkä pääse esim. haastatteluihin lapsen nuhan takia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työttömänä kotona, ja tarkoitus oli ottaa muutama avoimen yo:n kurssi tähän syksyyn (sain töitä tai en).
Nyt 4-vuotiaalla on ensimmäisen päiväkotiviikon jälkeen nenä tukossa. Ollut lauantaista lähtien. Yskäisee pari kertaa tunnissa, jos sitäkään.
En vienyt häntä tänään päiväkotiin, mutta en myöskään aio viedä testeihin ellei oireet muutu. Isommat lapset on varmaan pakko viedä, heisän koulunkäyntinsä on kuitenkin tärkeämpää kuin tuon pienen päiväkotipäivät.
Sitä en tiedä, mitä työkkäri sanoo, jos näin mennään koko syksy, enkä pääse esim. haastatteluihin lapsen nuhan takia.
Meillä päiväkodista sanottiin (samoin kuin kaupungilta) että saa käyttää omaa harkintaa viekö testiin, jos on pelkkä nuha. Ainoa ehdoton ohje siellä oli että yhtään sairaana ei saa viedä hoitoon. Ja siis vien tietty testiin jos tulee muita oireita. Nyt katellaan kuitenkin muutama päivä kotona.
ap
Arvioin, että testeihin viedessä olisi hyvin todennäköistä SAADA tartunta. Mieluummin pysyisin eristyksissä nuhaisen lapsen kanssa kuin säntäisin tällaiseen https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10221724854004917
No meilläkin 4 vuotiaalla nuhaa, viikon ehti päiväkodissa olla. Päivää myöhemmin tuli mulle oireita, myös kurkkukipua. Korona neuvonnassa sanottiin että riittää kun itse käyn testissä, turha lasta kiusata.
Olen viimeisilläni raskaana, joten haluankin selvyyden tähän.
Päiväkodista olisi kyllä kiva saada vähän paremmat ohjeet. Viikonloppuna kun ei sieltä vastauksia saanut.
Vierailija kirjoitti:
Asta kirjoitti:
Meillä ihan sama. Paitsi että ehdittiin olla 2 päivää vain hoidossa. Ihan pientä nuhaa vaan ollut muutaman päivän, nyt jo vähemmän. Ja muka testiin pitäisi viedä? Eli siis tästä lähtien vähintään kerran kuussa koronatestiin? Haloo. Tiedän jo mitä tässä käy. Nyt kun oireet loppuu ja sit pitää olla vielä 2 oireetonta päivää. Jos sit vien lapsen taas hoitoon, niin se nuha alkaa varmasti uudestaan. Eli kai sitten tämä syksy ja talvi mennään näin, että 2 päivää hoidossa ja sitten 1-2 vkoa himassa eristyksissä. Ok. Mutta testiin en kyllä vie mun 3 v. parin viikon välein. Miten se muka edes onnistuisi? Ei ainakaan autossa, kun eihän siellä pysty kunnolla pitämään kiinni. Eli raahaisin lapseni johonkin koronapotilaiden sisätilaan altistumaan monta kerta kuussa, pelkän nuhan takia, joka kesti viime syksynäkin kuukausitolkulla? No thanks.
Koronatestausta kehitetään koko ajan siihen suuntaan Suomessakin, että testin voi tehdä vaikka kolme kertaa viikossa, jos on tarve.
Testaus on Suomen koko koronan torjunnan pääväline! Rajoituksia ei ole, eikä ole tarkoitus enää säätää kevään malliin, lukuunottamatta maskien käyttöä, joka on testauksen ohella maamme koronatoimi.
Jos ihmiset eivät mene testiin, koko maan koronastrategia kusee ja virus leviää.
Uusi-Seelanti torjui koronan sillä, että oli drive in pikatestipisteitä, joissa ihmiset pystyivät käymään testissä vaikka joka aamu, jos oli mitään oireita. Suomi pyrkii nyt samaan.Eli te, jotka ette vie oireilevaa lasta testiin, ette ole mitään sankareita, vaan vesitätte koko koronan tukahduttamisen strategiaa.
Kerrotko siis, miten voimakkaasti vastusteleva lapsi testataan? Ja vielä toistamiseen? Ja missä? Niin, etten jatkuvasti turhaan häntä altista? En vesitä kuules mitään, jos pysytään vain kotona, onneksi asutaan keskellä metsää isossa talossa, ruuatkin tuodaan pihalle eli en altista yhtään ketään. Molemmat etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Arvioin, että testeihin viedessä olisi hyvin todennäköistä SAADA tartunta. Mieluummin pysyisin eristyksissä nuhaisen lapsen kanssa kuin säntäisin tällaiseen https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10221724854004917
Helsingissä lapsille on drive-in testaus Lastensairaalassa. Sieltä ei koronaa saa. Myös yksityisillä on drive-in testausta, ainakin Pihlajalinnalla Munkkivuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä lapsille on drive-in testaus Lastensairaalassa. Sieltä ei koronaa saa. Myös yksityisillä on drive-in testausta, ainakin Pihlajalinnalla Munkkivuoressa.
Miten voimakkaasti vastusteleva 4-v. testataan autossa? Nää jotka ehdottaa pienille lapsille drive-in testausta, eivät varmaan itse ole vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan autoa ole. Pääseekö sinne kävellen myös?
Vierailija kirjoitti:
Linkki ei toimi. Mutta ihmettelen kyllä minäkin miten lapsi saadaan testattua drive in -testissä, mahdollisesti muutaman viikon välein koko talven ajan 😟
Meillä on koulussa, hoidossa ja terveydenhoitajalla painotettu, että pienimmästäkin oireesta (yskäsy, nenänvuoto, aivastukset yms..) pitää mennä testeihin, eikä hoitoon tai töihin saa mennä ennen tulosten tulemista. Tätä myös noudatamme.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulussa, hoidossa ja terveydenhoitajalla painotettu, että pienimmästäkin oireesta (yskäsy, nenänvuoto, aivastukset yms..) pitää mennä testeihin, eikä hoitoon tai töihin saa mennä ennen tulosten tulemista. Tätä myös noudatamme.
Kyllä tämä on minun mielestäni jo terveydenhuollon väärinkäyttöä ja tahallista ylikuormittamista. Ei korona ole ainoa terveysuhka, eikä siihen voida käyttää kaikkia resursseja. Siksi mekin olemme pienestä nuhasta vain kotona, emmekä mene testiin. Mitään tunnettua altiatustilannetta ei ole.
En veisi pelkästä nuhasta testeihin jos testaus on ruuhkautunut. Mutta ehdottomasti pitäisin nuhaisen tai flunssaisen lapsen kotona, koska jos se tartuttaa saman pikkuflunssan muihin siellä hoidossa, niin sitten on kaikilla muilla vanhemmilla sama rumba edessä. Tosi hankala tilanne kyllä niille, jotka eivät helposti pysty jäämään sairaan lapsen kanssa kotiin.
Se auttaa jo paljon, että hoidatte terveeksi asti kotona. Kun yksi nuhanenä menee hoitoon, menee monen perheen arki ylösalaisin vähän päästä. Tämä olisi kiva tietty huomioida jatkossa ilman koronaakin.
Suostun viemään, jos olisi selkeästi muitakin oireita. Mutta kun on vain nuhaa eikä lapsi ole muuten yhtään kipeä. Ja itse joudun menemään testiin jos on yhtään oiretta, työnantaja velvottaa.
ap