Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokamenot, kun kaikki ateriat syödään kotona

Vierailija
23.08.2013 |

Perheessämme on 4 henkeä (lapset vajaa 2 v ja 3, 5 v). Kohta syntyy vauva. Mies ottaa töihin lounaan. 

Ruokamenomme ovat reilu 500 e/kk (sis tosin myös päivittäistavaroita). Syömme monipuolisesti ja paljon kasviksia, vähemmän lihaa.

Kuitenkin, jos laskee päivän aterioille hinnat, niin tosi helposti budjetti voisi olla isompikin. Jos aamiainen 1 €, lounas ja päivällinen 2€ ja iltapala 1€ per henkilö niin viikon ruokakulut on 6 € x 4 x 7 eli 168 € eli kuukaudessa 672 euroa. Tähän verraten teen siis edullista ruokaa, 

Kyllä on ruoka hintavaa jos haluaa syödä terveellisesti. Teen kaikki ruoat itse ja leivon, halutessamme voisimme vähentää herkkujen ja vaikka leikkeleiden ostoa. Hyödynnän aina tarjoukset.

Miten muilla menee jotka syövät kaikki ateriat kotona??

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten paljon rahaa kuluu ruokaan, riippuu monesta asiasta. Onko teillä viljelypalsta tai puutarha, josta saatte perunoita, juureksia ja mahdollisesti marjoja? Kuinka alusta valmistat ruuat? Leivotko ruoka- ja kahvileivän itse? Käytätkö minkä verran puolivalmisteita tai eineksiä? Käytätkö ajankohdan hedelmiä ja vihanneksia? Säilötkö talven varalle? Millaisia leikkeleitä käytät? Itsekin voi valmistaa lihaleikkeleitä, jotka ovat edullisempi kuin kaupan vastaavat ja huomattavasti terveellisempiä ja vähäsuolaisempia. Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle eli näet, että itse voi vaikuttaa todella paljon ruokakustannuksiin.

Vierailija
22/46 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:45"]

Onko paljon sellaisia, jotka ei juurikaan katso tuotteiden hintaa vaan ottaa aina mietä mieli tekee? Paljon lasku?

[/quote]

1000 e kuussa ei aina riitä. Perheessä vanhemmat ja kaksi lasta. Kukaan ei kotona päivällä. Ostamme kaikkea mitä mieli tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulut samankokoisissa perheissä voivat vaihdella valtavasti. Olisiko 4 henkisen perheen ruokamenot keskimäärin 800 kk?

Vierailija
24/46 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap kertoa millaisia ruokia syötte ja mitä kaikkea teet itse? Meilläkin olisi pikkaisen paremmin aikaa tehdä itse ruokia, joten samalla voisi viilata ruokalaskua edullisemmaksi, jos sen pystyy toteuttamaan samalla, kun syö monipuolista ja mahdollisimman terveellistä sekä mielellään hyvää ruokaa. Jonkin verran meillä onkin noita edullisia ruokia "vakiruokina", mutta uudet ideatkin ovat aina tervetulleita.

Vierailija
25/46 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotteko tarjouksia? Itse yleensä katson ja tilanteen mukaan muokkaan ruokalistaa tai tulevien päivien ruokaa niin että voin hyödyntää tarjoustuotteita.Tai ostan tarjouksesta, laitan pakkaseen ja käytän myöhemmin.

AP

Vierailija
26/46 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aik ja 2 lasta, menee ainakin 750. Säästäs ku ei ostais eineksii mut välillä en kerta kaikkiaa jaksa koko ajan laittaa ruokaa.  Salaatilla yritän sit vähän parannella.

Vierailija
27/46 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö vähän löytyy menoja seuraavia kotiäitejä??

Vierailija
28/46 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kotiäiti, mutta vastaan silti.  Meillä ei syödä kaikkia aterioita kotona, mutta me aikuiset otamme eväät töihin, eli ne valmistetaan kotona ja niihin kuluva raha on sitä ruokalaskua.  Kolme koululaista syö lounaan koulussa.

Meillä menee ruokaan n. 500-600€/kk.  Se on pieni siksi, että saan niin paljon ruokaa ihan ilmaiseksi ja ruokapiirin kautta myös erittäin edullisesti.  Laitamme ruoat yleensä alusta asti ja jonkin verran leivotaankin, ei tosin leipää joka päiväksi. 

Kun suunnittelee ruokalistan ja käyttää kauden kasviksia ja muutenkin lähiruokaa, saa ruokalaskun tosi pieneksi.  Kaupan einekset ja herkut ne kalliita on.

Vierailija
29/46 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee pelkkään ruokaan noin 1000-1200 euroa kuussa. Kaksi aikuista syö kaikki ateriat kotona ja perheessä on vielä kaksi koululaista, joilla siis kouluateria koulussa. En katso hintoja, ostan mitä haluan. Leivon paljon ja teen kaikki ruuat itse hyvistä raaka-aineista. Eineksistä emme tykkää, joskus harvoin on uuniranskalaisia (useimmiten teen ranskalaisetkin itse). Vaikka teen itse paljon, maksavat hyvät raaka-aineet, lihat, tuoreet kasvikset (varsinkin talvella) jne... älyttömän paljon.

Vierailija
30/46 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen, kerro tarkemmin, mitä tarkoitat hyvillä raaka-aineilla? Paljonko lihaa syötte esim.aterialla?

Vierailija
31/46 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan usein kalaa ja muut kalat kuin kasvatettu lohi ovat kalliita esim. kuha. Samoin muut meren (ja järvien) elävät. Itse emme kalasta. Pidän karitsanlihasta ja pihvikarjarotuisten nautojen lihasta. Possua emme syö, kun minusta se haisee ja maistuu pahalle. Jauhelihaankaan en possua huoli, vaikka tiedän sen sopivan monii ruokiin paremmin kuin pelkän paistijauhelihan. Mies pitää lauantaimakkarasta eli edullistakin syödään, mutta itse en syö makkaroita ollenkaan. Leivän päällä on joko kalkkunaa tai poroa. Joka aterialla ei ole lihaa, vaan teen myös kasvisruokia. Niistä mies ei erityisemmin välitä, joten silloin teen usein kaksi eri ruokaa. Miehelle oma ja meille tytöille oma.

Vierailija
32/46 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mies ja 9 vuotias, joka saa tosin siellä koulussa lounaan. Mutta muuten syömme vain itse tehtyä ruokaa, myös töissä eväinä. Meillä menee satanen viikossa ja tämä pitää sisällään pesuaineet, lehdet, saunakaljat ja karkit. Kaikki mitä kaupasta nyt tarvitaan. Ollaan itse asiassa ihmetelklty, että summa on tosiaakin se vakio. Tuntuu aika hyvin jakautuvan, että sillä viikolla milloin on muuta ostettavaa kuin perusruokaa (mausteita, pesuaineita) menee yhtä paljon rahaa kuin pelkällä ruokaostoslistalla. Ostan siis punaisen lapun lihoja, jos niitä vastaan tulee ja näin varaan tarvikkeita jo tuleville viikoille (pakastan). Annoksittain minä olen se pieniruokaisin

Vierailija
33/46 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kaipaan kommentteja.

AP

Vierailija
34/46 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään n. 95% luomuruokaa ja perheeseen kuuluu itseni ja mieheni lisäksi 3,5v ja 1,5v lapset. Olen kasvissyöjä ja muu perhe syö kasvisruoan lisäksi pari kertaa viikossa lihaa (luomujauhelihaa taikka karitsaa) ja kerran kalaa (mitä olisi kyllä kiva hankkia useamminkin). Kaikki valmistetaan itse alusta alkaen, eineksiä emme syö ikinä. Emme myöskään osta mitään herkkuja, emmekä leipiä. Ruokakauppaan kuuluu silti viikossa tällä hetkellä n. 200e ja on kyllä helposti huomattavissa, että viimeisen puolen vuoden sisällä ruoka on kallistunut hurjasti! 

Pienempi käyttää kestovaippoja eli wc-papruja lukuunottamatta tuo raha menee puhtaasti ruokaan ja kalanmaksaöljykapseleihin. Pesuaineitakin santsasin jostain superalesta viime vuonna sen verran ettei niitäkään ole tainnut sen koomin tarvita ostaa. 

Toki luomuruoka on kallis valinta, mutta toisaalta meille se on prioriteetti josta on vaikea luopua. Pakostikkin tulee siis ostettua sesongin kasviksia ja onneksi kesäkurpitsaa, perunaa ja sipuleita saamme kesällä vanhempieni kasvimaalta. Luomupähkinöitä tilaan netistä, kun tulevan huomattavasti edullisemmaksi.

Jos jostain pitää nimistää niin voisin itse luopua esim. halloumista ja vuodenjuustosta, mitä ostan ehkä kerran viikossa. Ja mies voisi luopua leikkeleestä.

Vierailija
35/46 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa :)

Perusrunko on tämä:

-aamulla aina puuroa, lisäksi marjoja, kahvia

-lounas usein keittoa tai kiusausta, kasviksia, salaattia

-välipalalla sämpylöitä tai marjarahkaa, hedelmiä tai joskus vaikka vispipuuroa

-päivällinen joku ruoka, keitettyjä kasviksia, salaattia, joskus jotain jälkkäriä

-iltapala milloin mitäkin

Monessa ruoassa vähennän lihan määrää ja lisään kidneypapuja, muita papuja, linssejä, juustoa, tuorejuustoa tai sulatejuustoa, pastana täysjyväpastaa, lisäproteiinia rahkasta ja raejuustosta, ruisleipä kaupasta ja muu leivotaan kotona, valmiita kaupan leivonnaisia ei osteta. Jos joskus on tiukempi viikko tai teen jotain kalliimpaa, niin sitten saatan tasoittaa budjettia yhdellä puuroruoalla tai herkullisella kasvissosekeitolla tms.

Pyrin käyttämään aitoja raaka-aineita eli tuoreita kasviksia ja hedelmiä, täysjyväjauhoja sun muita, luomumaitoa, kermaa, voita ja ruoat maustan itse (ei valmispohjia eikä liemikuutioitakaan oikeastaan)

Esimerkkiruokia viimeiseltä kolmelta viikolta:

-keittoja: lohikeitto, nakkikeitto, kermainen broilerikeitto, kasvissosekeitto, pinaattikeitto

-kiusaus: kinkkukiusaus, broilerikiusaus

-kastikkeita: tomaattinen broileri-papukastike, kantarellikastike, sieni-tuorejuustopastakastike, possu-kantarellikastike, linssi-kasvispastakastike, makkara-kikhernekastike, papu-jauhelihabolognese

-täytetyt paprikat, broileriburgerit kotitekoisiin sämpylöihin, savulohi, kasvisletut ja kananmunakastike,

-pastaruokia: makaronilaatikko (täysjyväpastaa ja lisätty myös punaisia linssejä), sienipasta, lasagne, spaghetti bolognese (pasta kesäkurpitsasta),

-mannapuuroa ja soppaa

-paistetut muikut, paistetut kalapihvit

-leivottu ainakin korvapuusteja, puolukkapiirakkaa ja kinkku-juustotäytteisiä sämpylöitä tavallisten lisäksi. Tehty mustikka- ja puolukkavispipuurot sekä useampi soppa poimituista marjoista. Sieniä sain tutulta ja ne on hyödynnetty!

Päivittäin aina vihreää salaattia tai raastetta, raejuustoa, tuoreita kasviksia,

Seuraavat asiat tulevat luonnostaan:

-vertailen hintoja

-hyödynnän kauden kasvikset ja marjat ja jonkin verran saan myös omasta puutarhasta, etenkin yrtit säästävät pitkän pennin ja tuovat ihanaa makua ruokaan

-hyödynnän tarjoukset

-ostan ale-kanaa ja lihaa, jos sattuu näkymään

-leivon itse sämpylät ja makeat kahvileivät

-emme osta juurikaan juomia kaupasta (esim. tuoremehu ja limsa kuuluu herkutteluhetkiin)

-syömme melko vähän leipää, joten juustoa ja leikkeleitä menee vähän

Parannettavaa olisi kalan käytössä. Eli pitäisi varmaan suurentaa budjettia ja ostaa enenmmän kalaa.

Vierailija
36/46 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerätty paljon mustikkaa ja puolukkaa ja tehty myös hilloja. Omaa kasvimaata ei ole, ihan pieni kasvatuslaatikko vain, josta nyt hieman porkkanaa ja kesäkurpitsaa. Olen istuttanut useita marjapensaita ja omenapuita sun muita hedelmäpuita, mutta en eivät vielä tuota satoa.

Että lähes kaikki ruoka ostetaan kaupasta.

AP

Vierailija
37/46 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko muilla ruokanenot kuussa?

Vierailija
38/46 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuusihenkinen perhe ja viikossa kuluu 500-700e päivittäistavarakauppaan ja bensaan.

Vierailija
39/46 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmihenkinen perhe, mies katsoi eilen bonuskortin tiedoista, että ruokaan menee 300-600 euroa kuukaudessa. Ostamme paljon luomua. Meillä tulee kesällä jonkin verran kasviksia ja marjoja omasta pihasta ja marjoja pannaan myös pakkaseen. Osa mehuista ja hilloista tulee myös omasta pihasta. Kalan ostan enimmäkseen tutulta kalastajalta (hinta suunnilleen puolet siitä, mitä kaupassa), liha on talouteemme erittäin harvoin ostettu tuote.

Vierailija
40/46 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta millä tavalla kaksivuotiaanne on vajaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme