Muutto maalle, kannattaako?
Perinnöksi tuli 120-vuotias hirsitalo. Ihan hieno, kamareita riittää ja huonekorkeus riittävä. Sähköt, oma kaivo mutta ei vesivessaa, lämmitys omilla puilla.
Hyviä puolia:luontoa, rauhaa (1 naapuri kilometrin päässä), hehtaarin puutarha ja tosiaan ulkoilumaastoja riittää. Ollaan ihan korvessa.
Mutta: pitäisi hankkia auto, lähin kauppa on kylän pikkukauppansa jossa hinnat kovat, taajamaan (apteekki ja joku market) käynti kestää puoli päivää.
Mitenköhän tämän ratkaisisi? Muuttaako vai ei?
Olen siis keski-iässä, ei lapsia ja naimisissa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te "vapauden" ihannoijat oikein siellä maalla puuhaatte, mihin sitä "vapautta" tarvitaan?
No saan mölytä pihallani mihin aikaan tahansa. Polttaa puuta saunan pesässä ilman, että naapurit valittaa savusta. Voin myös olla jäähyllä saunasta alasti. Ajella mönkijällä tai kelkalla missä huvittaa. Rakentaa pihalle mitä huvittaa, ilman että siihen rakennusvalvonta puuttuu. Pitää isoa laumaa ulkokoiria, ja muita kotieläimiä.
Toki puuhataan muutakin, mutta nämä nyt sellaisia, joita lähiössä voi olla vaikea toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihanaa elämää :) Kesällä oikeasti paratiisi kun rakastan kukkia ja hyötypuutarhan hoitoa ja pidän myös lumitöistä (ikävä kyllä vähenevät vuosi vuodelta, viime talvina lumi suli jo helmikuussa).
Olen töissä kaupungissa 30 min ajomatkan päässä, joten kyllä ne marketti- ja harvoin tarvittavat erikoisliikekäynnit hoituvat samalla. Cittari, Prisma ja iso ostari erikoisliikkeineen on samalla työmatkalla mutta jo 20 min päässä.
En oikeasti keksi huonoja puolia. Naapureitakin on, mutta kiitos isojen tonttien he eivät ole iholla :) Ja onhan perhe ja ystäviä, joten en ole yksinäinen.
Rakastan päivittäin päätöstä jonka teimme 5v sitten. Asumisen taso ja laatu täällä on toisesta maailmasta. Jokirannassa ja tässä harvaan rakennetussa peltomaisemassa pääsee tuulemaankin, joten ei hyttysiä :)
Silti asumme keskustassa, hyvien peruspalvelujen ääressä. Ruokakauppa, apteekki, kirjasto, terveyskeskus, hammashuolto, neuvola, nuoriso- ja vanhusten palvelutalo, pari kampaamoa, 1 ruokaravintola (pitsa/kebab/ruokaisat salaatit) polttoaineiden kylmätankit 500m päässä talostamme.
Lapsille uusi idyllinen hirsikoulu alle 1 km päässä. Ei siis uhkaa homeesta tai lakkauttamisesta vaikka on kyläkoulun kokoinen kun on pikkukunnan ainoa koulu.
Maaseudulla tontit ovat isoja ja edullisia. Tarkoittaa että siihen oman talon pihaan mahtuu hyvin leikkimään, pallottelemaan, on kiipeilypuita, sopii polkuautoilemaan, krokettia tai frisbeegolfia pelaamaan, mahtuu hiekkalaatikko, iso trampoliini jne.. Ja myös puutarhahullu äiti projekteineen :)
Työkaverit käyttävät myös autoa, käyttävät ihan saman ajan ruuhkiin ja risteyksiin, ovat huonolla tuulella kun eivät pääse töistä irti sohvalla tv:n äärellä.
Minä puuhastelen, nautin oman maan antimista, elän kukkien keskellä, syksyisin ja talvisin sytyttelen lyhtyjä, tulistelen takan/leivinuunin kanssa kun pidän tulesta jne. (Ei mikään pakko, ei lämmitystarvetta kun maalämpö hoitaa ja halvalla hoitaakin talon ja veden lämmityksen.)
Olen onnellinen ihminen. Meillä on onnellinen perhe. Maalla.
Tuo on taajamassa asumista, kun on palvelut alle km päässä! Olkoon vaikka miten joki talonpihassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole loppuelämääsi keski-ikäinen. Entä kun et enää pysty asumaan "korvessa" ?
Tietysti voit jättää mietinnän tulevaisuuteen etkä murehtia sitä nyt.
Itse olen en niin vakavissani miettinyt uutta osoitetta koska nykyinen ahdistaa.
Faktat lyövät nämä ajatelmat. Nykyisessä kaupat, apteekki ym.200m sisällä, yksityinen terveydenhoito ( julkiseen ei pääse) n.15e taxi matkan päässä, autolle (en aja itse) paikka.
Kokemusta mm, siitä tosi orvosta olosta maaseudulla kun se ajoluvan omaava ja kykynevä piti toimittaa lääkäriin ja silloin vielä sen taxin sai 70e suuntaansa.
Yo.sen lisäksi , ettö käsissäsi on todella vanha talo, joka voi kyllä olla paremmassakin hapessa kuin uudempi. Talvi , mieti !https://areena.yle.fi/1-4446919#autoplay=true
Montako jaksoa pitää katsoa, että tohdit itse päättää SEN?
Ohi ja häh ? En ymmärrä miten tämä liittyy haluuni muuttaa toiseen kämppään.
Tai kokemuksiini mökillä asumisesta tai omakotitalon ylläpidosta 80 ikävuoden tienoilla ?
Aina sieltä pääsee pois. Ja kyllä sitä oppii työt kun joutuu opettelemaan. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
Jos on varaava lämmitys ja mahdollisuus asioida sisällä vaikka sitten ämpäriin niin jep,sinnevaan. Se ulkohuussi on aika karu laitos kun on 30 pakkasta ja myrskytuuli+lumisade keskellä yötä. Mulla vanha kyläkoulu jossa yhden päivän varaajien lämmltyksellä pärjää noin 3 päivää,mutta se lämmitys on sitten sen yhden päivän kokonaan. Herään aamulla laittamaan tulet uuniin ja kerran pari tunnissa heittämässä pökköä sisään iltaan asti.... Jos tuulee tai on jäätävän kylmä niin se ei tietenkään riitä.
Talo sijaitsee Lounais-Suomen-suomen saaristossa, jossa talvikelit ovat nykyään lumettomuus ja ilman pakkasta. Venekin oli vesillä melkein koko talven.
On siellä sähköpatterit ja ilmalämpöpumppu, mutta iso leivinuuni ja monta pönttöuunia pitää talon lämpimänä. Varsinkin leivinuuni on sellainen kivikasa, ettö kun sen saa lämpimäksi kunnolla niin lämpö pysyy kauan.
Talvisin ei edes lämmitetä kuin keittiö, telkkarihuone ja makuukamari, loput peruslämmöllä.
Puita on, yksi lisäpakastin hankintaan, kasvihuone tulee keväällä.
Töissä en käy kuin muutaman viikon keikkoja vuodessa, ja töihin voi matkustaa mistä vaan, kun ei tarvitse päivittäin kulkea.
Taloutta pitää vähön seurailla että miten kustannukset muuttuu. Uskon että elämänlaatu ja ” tahti pelkästään paranee.
Soitin juuri löytöeläinten hoitoalan; pari kissaa pitää hankkia hiiriä metsästämään.
Toivon vaan että pysymme terveinä, sairastuminen ja kunnon romahtaminen tuolla ei ole kivaa.
Seikkailumielellä ollaan lähdössä uutta kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa!
Nyt hankit loppuunmyynneistä pari kasvihuonetta, korkeampi tomaateille, ja ostat ne kasvusäkitkin sinne valmiiksi. Keväällä kaikki ovat paljon kalliimpia.
Kasvihuoneen rakennan meille käytöstä poistetuista parvekelaseista! Rakennusfirma myy niitä kympillä pois. Ostin aika kasan, myös niitä joissa on saranat. Tulee hieno kasvihuone. Ja edullinen.
Vanhan talon remontoinnissa pitää olla maltillinen, suorastaan itara ja hidas. Oma taloni on 100 v ja remonttia tehty todella vähän.
En tarvitse vesivessaa, enkä suihkua, pesukonkin on piharakennuksessa, saunan ja suihkun kans.
Vesi tulee sisälle ja ulos, lämmintä vettä on myös. Kaasuhella ja hyvä sähköinen uuni. Puuhella.
Huonejörjestystä EI ole muutettu, hyvästä syystä. Ei aleta avaamaan mitään seiniä ylös eikä sivuille.
Kun keskitalvi koittaa, minä laitan täyspäiset vanhat välioven kiinni, ja paksuhirsiseinät eristää kylmät lamarot ihan toiselle puolelle. Minä nukun lämpöisessä, vanhan pönttöuunia lämmössä omassa kamarissa. Ahh.
Auton tarvii kyllä, veneitä on muutama.
Taitoja elää täällä löytyy ja niin täytyykin. Ei täällä nyt sentään ihan jollain YouTube-ohjeilla pärjää.
Minäkin haluan. Kuulostaa ihanalta!
Jos autolle lämmin talli eivätkä lumityöt kohtuuttomia, työmatka ei liian pitkä, hieno juttu.
Muutettiin sitten korpeen, maalle ja veden ääreen. Yksi kauppa lähellä, muuta asioinnit muutaman tunnin (meno-paluu ) matkan päässä.
Yritän down -shiftata elämämäämme kaikin puolin. Pari pakastinta, suunnitellut ruokaostokset vähintään pariksi viikoksi.
Kesällä täällä on ihanaa, täytyy toivoa vaan kunnollista talvea. Kaksi kissaa tulee hiiriä metsästämään ja talvella uunin eteen hurisemaan.
Onko jossain perustietoa ihan lääkekaapin varustautumisesta? Lähin apteekki venematkan päässä ja lääkäriin kestään useita tunteja.
Ilmalämpöpumput on aika edullinen lämmitysmuoto. Parempi ettei ole vesivessaa ja taloa rempattu pilalle niin nyt saatte rempata kunnolla.
Kyliltä yleensä löytyy joku Traktori mies joka hoitaa lumityöt. Onnea matkaan!
Kannattaa kokeilla. Itse olen päättämässä puolen vuoden kesäkautta isovanhempieni rintamamiestalossa korven keskellä. Alkaa kylmyys hiipimään taloon sisään. Yöllä ulkona oli (plus) viisi astetta ja sisälämpötila putosi tuona aikana liki 10 astetta - pakkasilla aamulla sisällä onkin sitten vain muutama aste - puita siis kuluu. Lähin kauppa on ovelta 20 kilometrin päässä suuntaansa. Sähköt on, mutta tahtovat tuulella räpsyä, samaten netti- ja puhelinyhteydet prakaavat. Paikallistie menee ihan vierestä, mutta lumikaudella sitä ei todellakaan aurata ensimmäisenä. Täällä on ainoastaan ulkosauna, mutta muutaman päivän pakkasten jälkeen sen viemäriputki jäätyy umpeen ellet kaada siitä saavillista kiehuvaa vettä läpi ennen peseytymistä.
Nämähän kuuluvat tällaiseen pioneerihenkiseen oleiluun, mutta innolla odotan kaupunkiin asettumista. Isoon markettiin kaksi korttelia ja lähin ruokaravintola on noin 20 metrin päässä alaovelta.
.
.
.
Onnea ja menestystä AP:lle - äläkä heti luovuta vaikka tuntuisikin välillä toivottomalta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla. Itse olen päättämässä puolen vuoden kesäkautta isovanhempieni rintamamiestalossa korven keskellä. Alkaa kylmyys hiipimään taloon sisään. Yöllä ulkona oli (plus) viisi astetta ja sisälämpötila putosi tuona aikana liki 10 astetta - pakkasilla aamulla sisällä onkin sitten vain muutama aste - puita siis kuluu. Lähin kauppa on ovelta 20 kilometrin päässä suuntaansa. Sähköt on, mutta tahtovat tuulella räpsyä, samaten netti- ja puhelinyhteydet prakaavat. Paikallistie menee ihan vierestä, mutta lumikaudella sitä ei todellakaan aurata ensimmäisenä. Täällä on ainoastaan ulkosauna, mutta muutaman päivän pakkasten jälkeen sen viemäriputki jäätyy umpeen ellet kaada siitä saavillista kiehuvaa vettä läpi ennen peseytymistä.
Nämähän kuuluvat tällaiseen pioneerihenkiseen oleiluun, mutta innolla odotan kaupunkiin asettumista. Isoon markettiin kaksi korttelia ja lähin ruokaravintola on noin 20 metrin päässä alaovelta.
.
.
.
Onnea ja menestystä AP:lle - äläkä heti luovuta vaikka tuntuisikin välillä toivottomalta.
Vähön ohis, mutta kylläpä sulla on hatara rontamamiestalo, jos noin jäähtyy jo nyt! Onko yhtään remontti 70 vuoteen? Vai onko aina ollut noin harva?
Täällä oli joskus pitkä ja kiinnostava keskustelu survival-henkisestä varustautumisesta.
Onko kiinnostuneita paikalla? Miten varustaudun talveen? Asukkaina jossa, koira ja minä: nainen 50v.
Isoja kylmälaukkuja tarvit useamman! Niissä pysyy sukat / tulitikut ym lämpimänä, jos sattuu tuli sammumaan uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joskus pitkä ja kiinnostava keskustelu survival-henkisestä varustautumisesta.
Onko kiinnostuneita paikalla? Miten varustaudun talveen? Asukkaina jossa, koira ja minä: nainen 50v.
Silkkikerrastoja pari, onhan sulla semmoset itsellesi?
https://www.kankaita.com/01-5433-02_tylli-2.html
Ja tuollaiset verhot aurinkoisille ikkunlaseille: alkaa ilma kiertää, kun paistaa. Näkee niistä kivasti läpikin.
Mulla on ollut keväällä kasvihuoneessa siinä kohdassa, missä aurinko aamuisin ekana paistaa. Sehän paistaa aina samasta suunnasta tiettyyn aikaan, vaikka keväällä alkaakin sen korkeusmitta "nousta". Ilmaista energiaa ja hyvin nuo ovat pitäneet värinsäkin, vaikkei olis uskottu.
https://www.oulu.fi/northnature/finnish/Suomi/ekologia3.html
Jäätyminen vapauttaa lämpöä. ---Lue siitä muualta enemmän.
https://aurinkosahkoakotiin.fi/jarjestelman-mitoittaminen/
Niinpä ---äänetöntä:-D