Muutto maalle, kannattaako?
Perinnöksi tuli 120-vuotias hirsitalo. Ihan hieno, kamareita riittää ja huonekorkeus riittävä. Sähköt, oma kaivo mutta ei vesivessaa, lämmitys omilla puilla.
Hyviä puolia:luontoa, rauhaa (1 naapuri kilometrin päässä), hehtaarin puutarha ja tosiaan ulkoilumaastoja riittää. Ollaan ihan korvessa.
Mutta: pitäisi hankkia auto, lähin kauppa on kylän pikkukauppansa jossa hinnat kovat, taajamaan (apteekki ja joku market) käynti kestää puoli päivää.
Mitenköhän tämän ratkaisisi? Muuttaako vai ei?
Olen siis keski-iässä, ei lapsia ja naimisissa.
Kommentit (105)
Kyllä kannattaa!
Nyt hankit loppuunmyynneistä pari kasvihuonetta, korkeampi tomaateille, ja ostat ne kasvusäkitkin sinne valmiiksi. Keväällä kaikki ovat paljon kalliimpia.
Mitä te "vapauden" ihannoijat oikein siellä maalla puuhaatte, mihin sitä "vapautta" tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te "vapauden" ihannoijat oikein siellä maalla puuhaatte, mihin sitä "vapautta" tarvitaan?
https://areena.yle.fi/1-3988497#autoplay=true
Vähän tuommosta;-)
Vierailija kirjoitti:
Et ole loppuelämääsi keski-ikäinen. Entä kun et enää pysty asumaan "korvessa" ?
Tietysti voit jättää mietinnän tulevaisuuteen etkä murehtia sitä nyt.
Itse olen en niin vakavissani miettinyt uutta osoitetta koska nykyinen ahdistaa.
Faktat lyövät nämä ajatelmat. Nykyisessä kaupat, apteekki ym.200m sisällä, yksityinen terveydenhoito ( julkiseen ei pääse) n.15e taxi matkan päässä, autolle (en aja itse) paikka.
Kokemusta mm, siitä tosi orvosta olosta maaseudulla kun se ajoluvan omaava ja kykynevä piti toimittaa lääkäriin ja silloin vielä sen taxin sai 70e suuntaansa.
Yo.sen lisäksi , ettö käsissäsi on todella vanha talo, joka voi kyllä olla paremmassakin hapessa kuin uudempi. Talvi , mieti !
https://areena.yle.fi/1-4446919#autoplay=true
Montako jaksoa pitää katsoa, että tohdit itse päättää SEN?
Älä ainakaan tänä vuonna enää lähde, laita talo peruslämmöille. Suunnittelet vessat suihkut jne. Jos ajatus on mielestänne vielä hyvä keväällä, sitten menette. Tällöin on aikaa valmistautua. Hommata seuraavan talven puut , hoitaa talven auraukset jne.
Onko mahdollisuus pitää kaupunkiasunto ja pistää vaikka vuokralle? Jos tulette katumapäälle jossain vaiheessa. Onko siellä joku sisävessa kuitenkin? Ei kai ulkohuusillinen kelpaa edes vakituiseksi asunnoksi nykystandardeilla.
Vierailija kirjoitti:
Muuta ihmeessä, kuullostaa oikealta idylliltä! Ja harmi jos antaa mätänevän pystyyn. Käyt vaikka kerran kahdessa viikossa suurostoksilla, ja laitat jauhenlihat sun muut pakkaseen, muutenkin ostat samalla sellaista joka säilyy. Lähikaupasta tuoretavarat, ja eihän mikään estä teitä viljelemästä vihannekset ja hedelmät itse! Metsästä luulisi löytyvän sieniä ja marjoja.
Suunnittelemalla onnistuu varmasti hyvin, onhan siellä ihmisiä ennenkin asunut!
Jauhenlihat kannattaa myös pestä ennen käyttöä.
No ihan mahtavaa! Muuttaisin, ja sitten "kesämökki" puolestaan voi olla pikkuasunto jonkun kaupungin keskustassa. Kuulostaa aivan ihanalta, en epäröisi sekuntiakaan!
Maalla tarttee sitten kanssa traktorin lumitöihin, jos on pihaa ja pihatietä, etenkin jos asut jossain Koillis-Savossa jossa lunta on talvella niin maan perkeleesti. Metri lunta 500m pihatiellä on tosi kiva, ei tekeminen lopu tosiaankaan edes talvella.
Vierailija kirjoitti:
Maalla tarttee sitten kanssa traktorin lumitöihin, jos on pihaa ja pihatietä, etenkin jos asut jossain Koillis-Savossa jossa lunta on talvella niin maan perkeleesti. Metri lunta 500m pihatiellä on tosi kiva, ei tekeminen lopu tosiaankaan edes talvella.
Oletko kuullut ostopalvelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vapautta korvanjuuressa rellestävistä mänteistä.
Ota ensin kuitenkin selvää kunnosta js kuluista, esim. mitä remontteja pitäisi tehdä. Tuollaisen vanhan ison talon lämmittäminen voi maksaa melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ota ensin kuitenkin selvää kunnosta js kuluista, esim. mitä remontteja pitäisi tehdä. Tuollaisen vanhan ison talon lämmittäminen voi maksaa melkoisesti.
Ja jos ei lämmitä, aika pian entinen
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin parempi olo mökillä eikä ole naapuri ihan siinä aidan takana leikkaamassa nurtsia tai sirkkelöimässä. Etsin juuri pientä taloa pikkukaupungin läheltä, maaseutumaisemista. Tykkään marjastaa ja kävellä metsässä ja katsella eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut ostopalvelusta?
Nykyään voi tosiaan ostaa lähes minkä palvelun vaan. Ja kompostoivat vessat on hyviä eikä asennus ole vaikeaa.
Hienoa ap, muuta ihmeessä! Aina voi muuttaa takaisin jos ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
No eikä tarttee. Joka kylällä on joku tai useampi isäntä, joka käy sopimuksesta ja maksusta pitämässä tiet ja pihat auki ja tarvittaessa hiekoittaakin. Esim. meillä on sopimus, että maksetaan käydyistä kerroista, ei siis mitään "500 € talvi oli lunta tai ei", viime talvena ei tarvittu kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hanakat.fi/tuotteet/l%C3%A4mmitys/aurinkos%C3%A4hk%C3%B6
Puut kaadat aluksi sieltä, missä ne estävät auringon valon pääsyä kaakko-etelä- suuntaiselle katolle.
Puulämmitys ja ulkohuussi? Sinuna kokeilisin ensin yhden talven yli siellä asumista ennen kuin myisin kaupunkiasuntoni.
Mä oleen sellainen ihminen että mä en peräänny. ELämä on kouluttanut siiihen että jos vaikka sota syttyisi niin olisin eturintamassa.
Et ole loppuelämääsi keski-ikäinen. Entä kun et enää pysty asumaan "korvessa" ?
Tietysti voit jättää mietinnän tulevaisuuteen etkä murehtia sitä nyt.
Itse olen en niin vakavissani miettinyt uutta osoitetta koska nykyinen ahdistaa.
Faktat lyövät nämä ajatelmat. Nykyisessä kaupat, apteekki ym.200m sisällä, yksityinen terveydenhoito ( julkiseen ei pääse) n.15e taxi matkan päässä, autolle (en aja itse) paikka.
Kokemusta mm, siitä tosi orvosta olosta maaseudulla kun se ajoluvan omaava ja kykynevä piti toimittaa lääkäriin ja silloin vielä sen taxin sai 70e suuntaansa.
Yo.sen lisäksi , ettö käsissäsi on todella vanha talo, joka voi kyllä olla paremmassakin hapessa kuin uudempi. Talvi , mieti !