Muutto maalle, kannattaako?
Perinnöksi tuli 120-vuotias hirsitalo. Ihan hieno, kamareita riittää ja huonekorkeus riittävä. Sähköt, oma kaivo mutta ei vesivessaa, lämmitys omilla puilla.
Hyviä puolia:luontoa, rauhaa (1 naapuri kilometrin päässä), hehtaarin puutarha ja tosiaan ulkoilumaastoja riittää. Ollaan ihan korvessa.
Mutta: pitäisi hankkia auto, lähin kauppa on kylän pikkukauppansa jossa hinnat kovat, taajamaan (apteekki ja joku market) käynti kestää puoli päivää.
Mitenköhän tämän ratkaisisi? Muuttaako vai ei?
Olen siis keski-iässä, ei lapsia ja naimisissa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole loppuelämääsi keski-ikäinen. Entä kun et enää pysty asumaan "korvessa" ?
Tietysti voit jättää mietinnän tulevaisuuteen etkä murehtia sitä nyt.
Itse olen en niin vakavissani miettinyt uutta osoitetta koska nykyinen ahdistaa.
Faktat lyövät nämä ajatelmat. Nykyisessä kaupat, apteekki ym.200m sisällä, yksityinen terveydenhoito ( julkiseen ei pääse) n.15e taxi matkan päässä, autolle (en aja itse) paikka.
Kokemusta mm, siitä tosi orvosta olosta maaseudulla kun se ajoluvan omaava ja kykynevä piti toimittaa lääkäriin ja silloin vielä sen taxin sai 70e suuntaansa.
Yo.sen lisäksi , ettö käsissäsi on todella vanha talo, joka voi kyllä olla paremmassakin hapessa kuin uudempi. Talvi , mieti !https://areena.yle.fi/1-4446919#autoplay=true
Montako jaksoa pitää katsoa, että tohdit itse päättää SEN?
Ohi ja häh ? En ymmärrä miten tämä liittyy haluuni muuttaa toiseen kämppään.
Tai kokemuksiini mökillä asumisesta tai omakotitalon ylläpidosta 80 ikävuoden tienoilla ?
https://areena.yle.fi/1-4149302
Toinenkin ohjelma on, olen katsonut kaikki jaksot molemmista. Todella hyviä ideoita, enkä itse osaisi niistä toteuttaa montakaan. Onneksi mies osaa ennestään ja tietää mitä tekee.
Haavanpuhdistusainetta ja isoja laastareita tarviit, mut ei muuta sinne lääkekaappiin. Kurkumaa tietenki, jos löydät luomuna.
Mihin tarvitaan ja käytetään kurkumaa? Mihin se vaikuttaa? Minkä takka se on tarpeellista maalla asuessa?
Minä haluaisin muuttaa, coronan aikana varsinkin! Ja työelämästä voisin lähteä helposti. En vaan pärjää kelan työmarkkinatuella millään.
Kamalaa millasia unelmia ihmisillä on.
"Kun rakastan kukkia", hei haloo, missä teidän todellisuudentaju on?
Menkää, mut voipi tulla äkkiä äitiä ikävä.
Hmm. Rakastan olla maalla, jopa viettänyt useat lomat yksin saaristossa ja vielä useammin pitkiä vkonloppuja metsämökissä. Perustietoja ja taitoja on.
Mutta. Pysyvä asuminen ei tulisi mieleenkään. Vaikka olen introvertti ja vaikka on koirakin kaverina, niin se että asuisi joka ainoa päivä yksin omassa elämässään (tai miehen kanssa) on kertakaikkiaan liikaa. Pärjään kun "sivistyksen" pariin on 20min ajomatka.
Jos talo on perinnöksi saatu, niin kokeilkaa ensin kesäkausi ja syksy, ja jos vieläkin hymyilyttää, niin testaatte talvea. Ei laakista ehkä kannata muuttaa ja myydä kaupunkiasuntoa.
Tuttava on myynyt täysin varusteltua ja useita rakennuksia sisältävää mökkikokonaisuuttaan 8 vuotta!? Ei mene kaupaksi.
On niin ulkosaaristossa, niin eristyksissä, niin kaukana kaikesta, että edes puoli-ilmaiset vuokralaiset ei pystyneet olemaan siellä sovittua aikaa,vaan lähtivät mantereelle muutaman päivän jälkeen.
Mikä nykyihnisiö oikein vaivaa?? Ei pystytä olemaan oikeesti maalla!?
Onhan maalla asuminen työläämpää, mutta ehdottomasti aidompaa elämää.
Tuo ihan kiva kanava.
Vihdoin jo kevättä tulossa! Marras-joulukuuoli aika kamalia: pimeyttä ja märkää.
Nyt taas tuntuu että jaksaa, ja suunnittelen jo kesää.
Heti kun saamme veneen vesille niin tämä eristyksisdä olo helpottaa huomattavasti.
Eli toivottavasti mahdollisimman pian.
Pystyy hoitamaan asioita monta kertaa nipesmmin kuin yhteyslautan kanssa.
Terveisiä saaresta, pditan muuttolintuja jo.
Tulisi jo kesä, en jaksa näitä sumuisia harmaita päiviä!
Syksyiseltä näyttää! Toki voi sienestää ja maastoa on kyllä! Tuoretta kalaa nousee merestä kotitarpeiksi. Isommassa kaupassa käyn 2viikon välein.
Hyvin täällä pärjää, haluan elää ekologisesti ja säästeliäästi.
Täälläpä minä: ap. Että semmoista vaan lähdin sanomaan että viimeiset 4 viikkoa on ollut semmoiset kelit, ettei pääse edes kotipihallaan liikkumaan. Sitä sentään joku ura hiekotetaan. Missään muualla ei hiekoteta, eli tiet on luistinbaanaa!
Voin myöskin kertoa, että jatkuva jonkun kittanan talvikerraston pukeminen päälle alkaa kyllästyttää. Ulkovaatteet on märät ja kurassa. Koira samoin, vaikka se ei ulos haluakaan lähteä. Nukkuu sillain marttyyrina pikku-kippurassa päivät pitkät, silläkin on tylsää.
Netistä ostaminen piti olla niiiin helppoa ja kivaa ja nopeaa. Not.
Mies on sen kokoinen ja mittainen, ettei vielä mikään vaate sovi sille, tai ainakaan sen mielestä se ”näyttää kummalliselta”. Niitäpä sitten palauttelemaan, siihen menee puolet siitä valoisasta ajasta.
Viimeksi joku tori.fi-myyjä ei vaan tajunnut, että täällä EI ole r-kioskia! Lähimpään käyminen meno-paluu kestää 3h. Jos hyvin menee. Nyt on paketti jossain kiskalla odottamassa josko joskus lähdetään kylille.
Ainoa joka vaan nauttii ja viihtyy on tuo mies-kulta. Suunnittelee uusia remontteja, tilaa ehkä jopa sorakuorman tuohon märkään pihaan vähän kuivattamaan. Katselee luontoa, raportoi minulle mitä näkyy, mittailee jo jäätä josko kohta (!?) saadaan vene vesille. Ikuinen optimisti.
Koska hän on niin kultainen, ja haluaa olla täällä, niin kyllä kait sitten minäkin.
Haluaisin vaan välillä pukea muutakin kuin toppahousut ja kuomat päälleni: kaapissa on vielä mun kaupunkivaatteita, katselen niitä välillä.
Ehkä se kevät ja kesä sieltä tulee.
Millaiset tulot teillä on?
Taloa varmasti pitää remontoida + kaikki piha ja puutarha työt...
Sähkö ja bensa on tosi hinnakkaat nykyään.
Autoa pitää huoltaa ja maksaa vakuutukset...
Vaikea sanoa kun maalla ei asunut ja vuokralla asuu pääkaupunki lähiö kerrostalossa pieni kämppä.Ei tietoakan perintö tai tilukset maa setu. Joten kun ei tiedä mistän unelma olisi mumon mökki järven rannalla pieni jossain päin Suomea.Jossa puilla lämitettävä tupa ja sauna. Riittäisi ihan Kompostoitava WC.Vesi johto ja järvetä vaan käyttö vesi.Kaira vois pilkiä ja saunalle talvella kantaa vesi.Olisi niin paljon hommia silloin mumon mökissä.Ei turhia yksinään murehtisi kun päivät työtä siellä tekisi.Tietysti kauppa auto kun ei omaa autoa.Mutta tien itsekin vain unelma. Unelmat kantaa.Jääkiekko tuli aamua katsotua, Suomi pääsi finaliin : Mahtavaa. Nyt lähden mitailee yksin katuja.Hyvää perjantaita kaikille.
Tein tuollaisen ratkaisun 2006 vuonna ,25-stadissa asutun vuoden jälkeen.Asennoidut oikeen niin ikinä et kaipaa cityyn takas.Monta asenne kysymys muutosta,lumityöt,pienet rempat,kaupan palvelut yms. mutta
junailemalla kaikki hoituu ja voi sitä nautintoa ,luonnon rauhaa,teet hommat kun huvittaa,vapaus,rutkutta-
vat naapurit poissa.Lyö plussat ja miinukset omalta kohdalta vaakaan ja tee ratkaisusi sen mukaan.
Itse valitsisin muuton ,cityyn voi mennä vko:N lopuks vaikka hotelliin jos kaipaa kulttuuri rientoja tai msl.
Ei kannata hypätä ihan ekstremeen myymällä kaupunkiasuntoa. Jo yksi talvi Hangossa karistaa arimmilta hulluimmat haaveet...
En muuttaisi vaan pitäisin tuon vapaa-ajan asuntona.