Muutto maalle, kannattaako?
Perinnöksi tuli 120-vuotias hirsitalo. Ihan hieno, kamareita riittää ja huonekorkeus riittävä. Sähköt, oma kaivo mutta ei vesivessaa, lämmitys omilla puilla.
Hyviä puolia:luontoa, rauhaa (1 naapuri kilometrin päässä), hehtaarin puutarha ja tosiaan ulkoilumaastoja riittää. Ollaan ihan korvessa.
Mutta: pitäisi hankkia auto, lähin kauppa on kylän pikkukauppansa jossa hinnat kovat, taajamaan (apteekki ja joku market) käynti kestää puoli päivää.
Mitenköhän tämän ratkaisisi? Muuttaako vai ei?
Olen siis keski-iässä, ei lapsia ja naimisissa.
Kommentit (105)
Maalle muutto on aika laaja käsite? Minne päin, kuinka kauas kaupungeista, millaiset yhteydet ns ulkomaailmaan?
Tällä viikolla isot kurkiaurat ylitti meidän saaren ja lähtivät merta ylittämään! Ne lentää tosi korkealla ja töräyttelevät toisilleen koko ajan että pysyy ryhmä kasassa.
Niistä tulee mulle niin haikea olo. Me jäädään tänne ja kohta on kylmää ja pimeää.
Vielä voisi nauttia kauniista syyspäivistä. Mutta jossain mielenpohjalla on tiedossa, millaiset talvet ovat mulle täällä olleet.
Asuimme ylimpuoli vuotta korona-aikana äitini lapsuudenkodissa. Joku sisaruksista oli silloin tällöin yötä, siinä kaikki. Pelkästään roskia löytyi joka paikasta ja kun päästiin piharakennuksiin, usein pe aamusta tyhjennettiin joku rakennus, välillä jatkoin ruokatunnilla jne. Navettaa tyhjennettiin pari viikkoa ja jatkuvasti tuli tavaroita vastaan, millä ei ollut mitään käyttöä ja hävittäminen haasteellista.
Niin kaikesta selvittiin, talo saatiin siivottua, pintaremonttia tehtiin, satoja paketteja postitettiin ja mm talo maalattiin. Kunnan kesäteatteri sai paljon rekvisiittaa ja me vapaaliput näytökseen, plus telineiden lainaus maslausoperaatiota varten.
Naapurustossa mies, äitini sukulainen, tuli nostamaan kannot pihasta ylös traktorilla.
Koronan 1 hyödyistä oli nopea myyntiaika ja talosta tulikin huippuhinta.
Porstuassa oli pieni komero, se raivattiin ja se oli oivallinen paikka vessalle.
Me oltiin putkiremonttia ja lopukta myös koronaa paossa. Jos itse saisin vst perinnön, muuttaisin sinne hetkeksi asumaan ja laittaisin sitten myyntiin. Näissä ei välttämättä myyntiaika ole nopea
En usko, että kannattaa. Olisit vain yksinäinen ja tylisistyisit siellä pyöriessäsi. Toisaalta ei kannata ostaa betonikuutioitakaan, koska kasvava sodanuhka romahduttaa betonikuutioiden arvon.
Hanko on kaupunki. Toki se on kesällä täynnä tapahtumia ja talvella niitä ei ole. Minulle se ei ole maaseutua. Se on lähiöelämää. Sitä tässä maassa suurinosa elää.