Melko töykeä kysymys 7-luokkalaisen terveyskyselyssä
Ensin kysyttiin kuinka usein juo alkoholia.
Siten kysyttiin 'Kun viimeksi joit alkoholia, missä se tapahtui? '
Siis onko tosiaan oletus että kaikki juo???
Kommentit (13)
5lk lla kyseltiin nuuskaamisesta : o
Niin ja eikö saisi kysyä?? valitettavasti alkoholia ja nuuskaa käytettään jo ala-asteelta lähtien
Ainakin näkemässäni terveyskyselyssä meni niin, että kysyttiin, käyttääkö alkoholia, ja jos ei, niin hyppää yli seuraavien kysymysten. Veikkaan, että ap:n tapauksessakin näin on. Eli lue ensin ohjeet, ennen kuin närkästyt.
Ehkä "kun"- sanan sijaan "jos" olisi ollut parempi. Ehkä kyselyn tekijät näkevät suomalaisen kulttuurin niin päihdekeskeisenä, että muuta vaihtoehtoa ei edes ajatella. Kaikki nuoret eivät todellakaan käytä päihteitä.
Se on tarkentava kysymys. Mitä töykeää siinä on?
Työpaikan terveyskyselyssä kysyttiin: Poltatko? Käytätkö nuuskaa? Jne... Mutta sitten suoraan "Kuinka usein ja miten paljon käytät alkoholia?"
Kiva, että ei ole ollenkaan edes tarjolla vaihtoehtoa "en käytä".
Oikeasti suurin osa ei käytä. Jos menee perjantai-iltana keskustaan, niin toki siellä on humalaisia 13-vuotiaita, mutta tosiasiassa he edustavat ehkä 10% ikäluokasta.
Jostain syystä huomio vain kiinnittyy aina niihin nuoriin, jotka käyttävät päihteitä, harrastavat seksiä liian nuorina jne.
Siitä on joku tutkimuskin, että nuoret itse arvioivat ikätoverinsa kokeneemmiksi mm. päihteiden ja seksin suhteen, kuin mikä oikeasti on totuus.
Muistan itsekin kuinka 12-14-v. puhuttiin kavereiden kanssa siitä, mikä on sopiva ikä menettää neitsyys. Tultiin siihen tulokseen, että se on 14 v. Nyt aikuisena kun olen kavereideni kanssa asiasta keskustellut, niin ekat seksikokemukset ovat olleet oikeasti 17-21-v.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:09"]
Ehkä "kun"- sanan sijaan "jos" olisi ollut parempi. Ehkä kyselyn tekijät näkevät suomalaisen kulttuurin niin päihdekeskeisenä, että muuta vaihtoehtoa ei edes ajatella. Kaikki nuoret eivät todellakaan käytä päihteitä.
[/quote]
"Jos viimeksi joit alkoholia, missä se tapahtui?" Näinkö? Eihän tuo edes tarkoita mitään...?
Olen itse huomannut, että kun nuorelta kysyy esim. tupakoitko, niin hän vastaa kieltävästi. Jos häneltä sen sijaan kysyy kuinka paljon poltat, niin sitten hän kertoo tupakkamäärän (pahasti alakanttiin).
Näin sen menee:
4. Käytätko alkoholia? Kyllä / ei
Jos vastasit ei, siirry suoraan kysymykseen 10.
5. Kuinka usein käytät alkoholia?
6. Missä viimeksi käytit alkoholia
jne
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:09"]
[/quote]
"Jos viimeksi joit alkoholia, missä se tapahtui?" Näinkö? Eihän tuo edes tarkoita mitään...?
[/quote]
Ideana siis tämä: Voidaan kysyä, että" jos olet juonut/ maistanut alkoholia, niin missä viimeksi."
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:11"]
Oikeasti suurin osa ei käytä. Jos menee perjantai-iltana keskustaan, niin toki siellä on humalaisia 13-vuotiaita, mutta tosiasiassa he edustavat ehkä 10% ikäluokasta.
Jostain syystä huomio vain kiinnittyy aina niihin nuoriin, jotka käyttävät päihteitä, harrastavat seksiä liian nuorina jne.
Siitä on joku tutkimuskin, että nuoret itse arvioivat ikätoverinsa kokeneemmiksi mm. päihteiden ja seksin suhteen, kuin mikä oikeasti on totuus.
Muistan itsekin kuinka 12-14-v. puhuttiin kavereiden kanssa siitä, mikä on sopiva ikä menettää neitsyys. Tultiin siihen tulokseen, että se on 14 v. Nyt aikuisena kun olen kavereideni kanssa asiasta keskustellut, niin ekat seksikokemukset ovat olleet oikeasti 17-21-v.
[/quote]
Juuri näin. Painetta kokeiluihin tulee kyllä myös aikuisilta ja kasvatus- ja terveydenhuollon piiristä. Heitä riittää, joiden mukaan ryyppääminen ja muut rajut irtiotot ovat välttämätön osa kehitystä. Näin asia ei ole, kehitys voi olla tasaista ja rauhallistakin. Ei ole järkeä pakottaa nuorta toimimaan luonnettan vastaan vain siksi kun se olisi normatiivista.
Niihin voi myös vastata ettei juo alkoholia...