Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti ei suostunut poistamaan punkkia!

Vierailija
22.08.2013 |

Meille kävi näin. Mies ehti poistamaan punkin kahden tunnin päästä. Nyt odotellaan rinkulaa.

http://yle.fi/uutiset/punkkisaantoja_ja_pistokokeita_-_kirjavaa_terveydenhoitoa_paivakodeissa/6787878

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne suostuneet vaihtaa lapsen sidettäkään (hehtalappu peffassa, kun oi verisuonikasvain), tai laittamaan silmälappua, kun oli peittohoito. 

Vierailija
22/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me emme ole täällä sairaanhoitajia". Ei ne suostu antamaan edes silmätippoja kun on silmätulehdus. Hyvässä lykyssä viikko kotona muuten terveenä, tipat pitäisi saada annettua 3-4 tunnin välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysymys päiväkodin työntekijöiden haluista, vaan siitä, että ko. toimenpiteet on kielletty, koska jos jotain menee pieleen, on henkilökunta lirissä. Esim. lääkkeitä ei saa antaa opettajat koulussakaan.

Vierailija
24/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä on päiväkodin ongelma kuinka...? Ei ne työntekijät vaan voi tehdä asioita jotka on kiellettyjä!

Vierailija
25/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään perhetyöntekijänä saa lääkitä lapsia vaikka mulla on sairaanhoidon koulutus! näin se vaan on byrokratiaa

Vierailija
26/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se odottelu haittaa, vaan se, jos poistaa väärin. Mä olisin ollut ehkä ihan iloinen, jos eivät olisi poistaneet, eikä siten tarvitsisi arvuutella sitten kotona, että poistivatko nyt sen varmasti oikein vaiko eivät. Meidän seudulla on paljon punkkeja ja lapsilla useammalla ollut borrelioosi, joka sitten hoidettu antibiooteilla.

Vierailija
27/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan älytöntä. Meidän lapsen päiväkodissa kyllä ovat laittaneet tippoja silmiin, antaneet antibiootteja (annos valmiina ruiskussa) ja hoitaneet haavaa. Jos lapsella joku kuuri jonka takia pitää lääkitä pk:ssa, tehdään siitä kirjallinen ilmo. johon tulee hoitavan lääkärin nimi, lääkkeen nimi, vahvuus yms yms yms. Lisäksi lääke pitää viedä valmiina annoksena (juuri esim. pipetissä silmätipat yms). Olen laittanut tarvittavan lääkeannoksen/set suljettuun minigrip pussiin jossa lapsen koko nimi, olelliset tiedot lääkkeestä (mikä lääke, vahvuus ,mihin aikaan annetaan, säilytys ) ja antanut vielä suulliset ohjeet hlökunnalle miten lapsi yleensä ottaa lääkkeen.

Ihan hyvin homma toimii, on vaan tosi tarkkaa... Ja mieluummin niin että pk:ssa tulisi mahd. vähän lääkettä annettavaksi (juurikin se yksi annos)

Vierailija
28/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo lasten suojelu menee välillä jo yli. On sitä ennenki punkkeja irroteltu ja muksuja lääkitty. Tervettä järkeä saa käyttää. Voihan sen punkin loppuosan irrottaa sitten kotona tai terkkarissa, jos sinne joku jalka tms. sattuu jäämään. Eipä punkki ainakaan pääsis kovin syvälle menemään, jos otetaan heti pois.

Vierailija
29/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulustakin meidän lapsi vietiin terveyskeskukseen punkinpoistoon, kun ei saatu äitiä kiinni. Että ei tuo niin tavatonta ole. Hankalaa varmasti on, ainaki lapsen mielestä...

Vierailija
30/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 20:34"]

Koulustakin meidän lapsi vietiin terveyskeskukseen punkinpoistoon, kun ei saatu äitiä kiinni. Että ei tuo niin tavatonta ole. Hankalaa varmasti on, ainaki lapsen mielestä...

[/quote]

Tää on jo älyttömyyden huippu. Voi hyvää päivää.......

Vierailija
31/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerien leviämisen kannalta nopeus on valttia punkkien kanssa, joten koulussa opena ensisijaisesti tarkistaisin, saanko terkkarin kiinni nopeasti, ja jos en, poistan punkin itse. Olen tehnyt sitä ennenkin sekä lapsille että koirille. Jos vanhemmat tästä sitten numeron tekisivät, niin ainakin olisin pyrkinyt lapsen parhaaseen.

Vierailija
32/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös puutiaisaivokuume tartu heti puremasta? Eli armottoman huonoa säkää, jos sellaisen saa eikä punkin irrottaminen piakisestikaan auta.

Borrelioosin tarttumiseen taas tarvitaan pidempi aika, tuntitolkulla?

En minä ainakaan halua alkaa hosumaan punkin poistamisen kanssa, en ole sellaista ihmisen iholla koskaan nähnyt. Yhden olen poistanut omasta koirasta pari vuosikymmentä sitten.

Eli jos löydän lapselta punkin, ilmoitan siitä vanhemmille. He saavat hoitaa poistamisen haluamallaan tavalla.

t. lto

Vierailija
33/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puutiaisaivokuumeessakin on merkitystä ajalla. Mitä nopeammin poistaa, sitä vähemmän punkin sylkeä pääsee ihmiseen, ja sitä epätodennäköisempää on, että ihminen sairastuu. Virusten määrälläkin on merkitystä sairastuvuudessa.

Vierailija
34/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.punkkiklinikka.fi/jos_punkki_puree.html

Nopeus on tärkeää, eikä ole niin tarkkaa, saako punkin kokonaisena vai ei, kunhan ruumiin saa pois, ja pöpöt eivät jatka leviämistään.

Vierailija
35/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noh. Minulla on kasvatustieteellinen koulutus. Lääketieteellisistä ja hoidollisista asioista en tiedä mitään. Mieluummin siis lähetän lapsen terveydenhoitajalle tai terveyskeskukseen kuin alan itse lääkitä. Minusta voisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
36/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Itse olen taitava poistamaan punkkeja pihdeillä ja en hetkeäkään epäröinyt tarttua pihteihin, kun erään oppilaan korvan vierestä löytyi valtava punkki. Poistin ja laitoin kotiin viestiä, että tarkkailkaa. Enpä tiennyt, etten olisi sitä saanut tehdä! Sen tiedän, etten saa lääkitä oppilaita ellei kyse ole hengenvaarasta.

T. Ope