Palkkatuella töihin, paljonkohan saan käteen?!
Olisko kellään tietoa taikka kokemuksia. Minusta maksetaan täysi tuki työnantajalle mutta mitä minä saan liksaa? Vaikuttaako palkan suuruuteen tunnit, työpäivien lukumäärä kuukaudessa, vai miten lasketaan? Jostain kuulin että olisi jotain 1300 euroa ja siitä verot? Jos näin niin eipä ole tuntipalkka juuri mitään kun teet esim. 8 tuntista päivää?
Kiitos kaikille vastaajille :)
Kommentit (34)
Palkkatukea voi saada kahdeksi vuodeksi! Toisella vuodella vain putoaa pienemmäksi.
Vai että osa-aikaista tonnilla puuhastelua ...
Kummasti ne vaan sinunkaltaisesi av-mamman lapsellekin minun tarjoamat taidetyöpajat tuntuvat kelpaavan. Jos meitä korkeakoulutettuja ja ammattitaitoisia palkkatukityöllistettyjä ei olisi, monta kulttuuripalvelua jäisi tuottamatta nykyisenä kuntien lama-aikana.
itse olen ollut jo kohta 5 kuukautta palkkatuetussa työssä, eli työllistetty työkkärin kautta. Voin kertoa, että ei ole mitään hirveän mukavaa hommaa. Nimittäin kun ei ole minkäänlaista koulutusta, niin sinua kohdellaan kun jotain heittopussia. Onneksi olen liitossa, olen sinne valituksen tehnyt. Muistakaa tämä! lukekaa tarkkaan mitä TYÖSOPIMUKSESSA lukee, että mihin sinut on palkattul. Itse tein sen virheen, että suostuin muihin hommiin mitä pomo ehdotti, ja sen jälkeen minulle on vain ladeltu kaikkea ylimäärästä paskaa niskaan. Että TE palkkatuetut työntekijät voitte myös KIELTÄYTYÄ teille annetuista tehtävistä, joita EI lue työsopimuksessa. Onneksi on enää reilu kuukausi tätä orjuutusta jäljellä, ja meinasin, että jos he haluavat minun vielä jatkavan, niin latelen kyllä tarkat ehdot, ja jos ei kelpaa, niin se on sitten voivoi ja soronoo perkele :D mutta siis tuosta palkasta, itse saan vähän päälle 1400, ja siitä verot, ja se prosentti on todella pieni, eli ihan hyvin jää käteen. Tosin maksamme avopuolison kanssa puoliksi vuokra, niin eipä siitä paljoa jää maksettavaa. :)
Minä sain 8 € tunnilta. Verojen jälkeen jäi vähemmän mitä työharjoitteluajalta, ja työharjoittelussa on 2 h lyhyemmät päivät.
Tämä tuntui siltä että valtio pääsi kusettamaan mut ilmaiseksi töihin vaihtamalla pallon jalasta kaulaan.
apina olet väärässä.olen menossa palkkatuella töihin maalaushommiin koska olen maalari,työkaveri on timpuri ja tekee palkkatuella timpurin hommia.
Vierailija kirjoitti:
Numero 11 on väärässä.
t. korkeinta korotettua palkkatukea saava maisteri, jolla on monipuolista osaamista ja työkokemusta, eikä mielenterveyden horjumisen häivääkään, mutta ala sellainen, missä ei ole nykyään vakituisia työpaikkoja.
Todellakin, korkein palkkatuki ei edellytä kuin riittävän pitkää työttömyyttä.
t: korkeinta palkkatukea saava maisteri, jolla ei ole mt-ongelmia, vaan monipuolinen työkokemus ulkomailta & kyky työskennellä suomen kielen lisäksi kolmella kielellä. Ainoa ongelma suomalaisten verkostojen puute ja cv täynnä kansainvälistä, ei-suomalaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
eli voinko saada myös asumistukea lisäksi,kun olen yh-ja 2 lasta? jotku sanoo ettei asumistukea sais, eihän sillä elis kukaan jos palkkatuki menisi vuokraan..
Laske tuolla:
https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
Up; paljonko sait? Vieläkö työt jatkuu?
Vierailija kirjoitti:
Up; paljonko sait? Vieläkö työt jatkuu?
Vanha ketju, ja laki on muuttunut. Palkkatuki on ihan erilainen kuin vielä tuolloin. Laki muuttui vuoden 2016 alusta.
Palkka maksetaan normaalisti tessin mukaan kuten ennenkin, mutta myös osa-aikatyö käy jos on vähintään 18h viikossa töitä. Palkkatuki on 30-100% koko palkkakustannuksista, riippuen henkilöstä jolla palkkatukioikeus on. Tuo 100% on vain sairailla ihmisillä jotka ovat olleet esim. vuosia sairaslomalla tms.
Normaali työtön saa 30-50% palkkatukioikeuden sen mukaan miten pitkään on ollut työttömänä.
Onpa kummallista..minun työaikani 32,5 tuntia, palkka 83,84 % prosenttia ja palkkatuella olen.
Täyden palkan tottakai. Palkkatuki maksetaan työantajalle ja se on 30-50% palkkakuluistasi.
Jos sulla tunteja viikossa vain 20h, ni saat hakea kelasta tällöin soviteltua päivärahaa, tällöin palkka +soviteltu on ihan hyvä raha, itse edellisessä palkkatukipaikassa vaikka oli 80% työaika sain silti sovitellun päivärahan vielä palkan päälle ja mulla palkkatuki oli kk brutto 1350e ja silti sain vaikka tosta meni verot sun muut vähennykset niin käteen palkka ja soviteltu 1400e/kk ja saat työkokemusta, ei kannata ajatella että ei kannata suostua, ei naurata, muillekin kannattaa muistaa kelan maksama soviteltu päiväraha jonka saa vielä palkan päälle
Saan tukien kanssa melkein saman kun täyspäiväinen työntekijä joten ihan kiva summa tuosta tulee osa-aikaiselle. Harmi vaan ettei tosiaan kestä vuotta pidempään. Sitten voi odotella seuraavaa mahdollisuutta.
Palkkatuen myöntämisen jälkeen se ei kuitenkaan automaattisesti tule työnantajan tilille. Sen maksatusta pitää vielä erikseen hakea ely-keskuksesta. Sitä varten työnantajan täytyy toimittaa tiedot maksetun palkan + sivukulujen määrästä.
Työnantaja ei siis voi saada enempää rahaa kuin on maksanut palkkoja. (Jos saa, niin sitten on työnantaja valehdellut tietoja) Palkkatuki päätöksessä on siis kerrottu vain mahdollinen maksimimäärä tuesta, jota varten työajan täytyy olla vähintään 85% alan maksimi ajasta. Maksetun tuen määrä voi siis vaihdella kuukausittain, jos työntekijällä on ollut esim. eri määrä työtunteja.