Tein sienipiirakan ja sanoin poikapuolelle että siitä
voi tarjota mummille, tämän miehelle ja kälylle jos nämä käyvät kauppareissuni aikana kylässä. Kun tulin takaisin koko hemmetin piirakka oli syöty. Kiittelivät hymyssä suin kuinka oli ollut hyvää.
Joo, oishan tuo itsellekin maistunut... :O Ei käynyt kellään mielessä että koko piirakkaa ei tartte neljään pekkaan vetästä
Kommentit (77)
Hohhoijaa. Teinipojat ovat ehkä isoruokaisimpia ihmisiä mitä maa päällään kantaa, ja sellaisen olisi sitten pitänyt ilman eri käskyä ymmärtää säästää ruokaa? Plus jos vieraille maistuu, on aika epäkohteliasta alkaa kiellellä syömästä sellaista, mikä on jo tarjolle pantu. Ollessani vieraana kyllä oletan isäntäväen itse harkinneen, minkä verran laittavat tarjottavaa pöytään. Olisit ap itse leikannut piirakasta vaikka puolet tarjolle tai käskenyt pojan tehdä niin, jos halusit että piirakkaa ei syötetä vieraille kokonaan.
Tarjoa minulle sienipiirakkaa otan palan ja heitän sen seinään, sitten kiitän sua vaivasta ja ajatuksesta, ilmeisesti siinä tilanteessa olisit silti tyytyväisempi kun itse saisit syödä 9/10 osan piiraasta ja katsoa salkkareita samalla.
Oon kyllä ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että hyviin tapoihin kuuluu se, että ei vedetä koko piirakkaan neljään pekkaan. Aika isot palaset tulee jo sillonkin, kun piirakan jakaa kahdeksaan osaan. Jos kaveri tulee kyläilemään karkkipussin kanssa ja tarjoaa sulle karkkia, niin syötkö koko pussin tyhjäksi, kun "sehän itse tarjosi!"??? Ei kai kylätarjottavista (varsinkin, jos vaan yhtä laatua tarjolla), ole tarkoitus nälkää poistaa, vaan saada vähän jotain hyvää. Sitten kysytään emännältä reseptiä, jos haluaa syödä oikein nälkäänsä sitä piirakkaa. Tästä edes muistutat vastaavassa tilanteessa, että piirakkaa pitää jättää sitten vielä tekijälle ja muille perheenjäsenille.
Itsekin tykkään leipoa piirakoita, kakkuja yms. niin kylläpä ottais päähän, jos nanosekunnissa tunnin työ menee muihin suihin. Mutta ei, nykyäänhän ruoka pitää sisäänhengittää, ettei vaan kerkeä edes maistamaan mitään!!!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 18:00"]
Oon kyllä ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että hyviin tapoihin kuuluu se, että ei vedetä koko piirakkaan neljään pekkaan. Aika isot palaset tulee jo sillonkin, kun piirakan jakaa kahdeksaan osaan. Jos kaveri tulee kyläilemään karkkipussin kanssa ja tarjoaa sulle karkkia, niin syötkö koko pussin tyhjäksi, kun "sehän itse tarjosi!"??? Ei kai kylätarjottavista (varsinkin, jos vaan yhtä laatua tarjolla), ole tarkoitus nälkää poistaa, vaan saada vähän jotain hyvää. Sitten kysytään emännältä reseptiä, jos haluaa syödä oikein nälkäänsä sitä piirakkaa. Tästä edes muistutat vastaavassa tilanteessa, että piirakkaa pitää jättää sitten vielä tekijälle ja muille perheenjäsenille.
Itsekin tykkään leipoa piirakoita, kakkuja yms. niin kylläpä ottais päähän, jos nanosekunnissa tunnin työ menee muihin suihin. Mutta ei, nykyäänhän ruoka pitää sisäänhengittää, ettei vaan kerkeä edes maistamaan mitään!!!
[/quote]
En söisi karkkipussia kokonaan, mutta jos meitä olisi neljä perheenjäsentä koolla ja istuttaisiin siinä yhdessä, niin kyllä voisi tuliaisiksi tuotu karkkipussi kadota vierailun aikana suihin. Ja mitä jos vieraalla onkin vähän nälkä? Kyllä mulle on kunnia-asia, että vieras ei mun luota nälkäisenä poistu. Eli jos tarjolle jotain laitan, sen saa syödä kokonaan. Aika noloa sellainen meininki, että anteliaasti laitetaan iso piirakka tarjolle mutta vieraiden pitäisi tajuta syödä vain yksi pikku pala per naama. Jos on pihi, niin ei pidä laittaa paljoa tarjolle.
Palstan valittava mammaväki ei ilmeisesti tiedä leipomisesta mitään, kun ei tajua, ettei uusi piirakka valmistu ihan sormia napsauttamalla
Ai no nyt täällä ei sitten osata enää leipoakkaan :) no kyllä jos minä leivon niin iloinen olen jos vieraille maistuu, enemmän ottaisi päähän jos ei maistuisi.
Ja onhan ap antanut luvan tarjota. olis jättänyt itselleen palan jemmaan. On ilmeisesti ollut todella hyvä piirakka kun ovat kovasti kiitelleetkin sitä. Jos eivät olisi edes maistaneet, niin siitähän olisi isompi haloo noussut, kun ei edes itse tekemä piirakka kelpaa!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:56"]
Kuinka moni syö kaiken mitä eteen laitetaan? Menettekö te kylään ja ajattelette että kaikki pitää syödä kerralla pois mitä on tarjolle laitettu? No, pitää seuraavalla kerralla palasella kaikki valmiiksi kun näemmä ei osata itse käyttää päätään ja leikata piirakasta vaikka puolikasta pöytään ja säästää loppu muille perheenjäsenille. Mutta onhan se hyvä että maistui...huh
t.ap
[/quote]
Hei ap. Minä kyllä katson, että en ota liikaa. Toisaalta teidänkään vieraat eivät olleet huonotapauksia, jos söivät kaiken, mitä tarjottiin. Sekin on hyvätapaista, että otetaan, kun kerran tarjotaan. Olisi minusta ollut outoa, jos laittaisit puolikkaan piirakan.
MInä odotan edelleen sitä piirakan ohjetta, ei vaan tipu, ei! Liekkö ap tehnyt koko piirakkaa :)
Erittäin perustavaa laatua oleva kirjoitus, joka oli pakko saada tuotua julki. Olen todella vaikuttunut.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:59"]
Jäikö sulle nyt jonkin asteen pakkomielle tuosta piirakasta vai onko tässä jutussa jotain ikäviä henkilökemioita, jotka jätit kertomatta?
Jos kyse on pelkästä piirakasta, niin ryhdistäydy nyt hemmetissä, ap.
[/quote]
Eikö sua harmittaisi kun olet jotain tehnyt koko perheelle ja sitten joku tulee ja hotasee sen naamariinsa? Ei se piirakka nyt hetkessä synny saati että olisi aineet kaapissa valmiina. Tajuatko? Eikö täällä saa harmittaa mikään? Jutellaanko vaikka Tuksusta vai jonkun teidän perseen karvoista/karvattomuudesta?
[/quote]
Totta kai saa harmittaa, mutta kyllä tämä sinun tuohtumuksesi vähän suhteettomalta tuntuu, verrattuna kärsimääsi vääryyteen. Oletko nälkäinen? Kannattaisi ehkä syödä jotain, niin tulisi rauhallisempi mieli. Kyllä kaapista varmaan jotain muutakin löytyy, vaikkei sienipiirakkaa enää olekaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:13"]
minä kanssa tein kerran mustikkapiirakan ja sanoin mieheni uudelle vaimolle että voi tarjota sitä kahvin kanssa, kun anoppini entinen mies ja kälyn sisarpuoli ja sisarpuoleni entinen velipuoli tulevat käymään. Hitto, ei ollut maistunut! Joku taisi mennä pieleen. eikä edes kiittäneet
sisarpuoli tulevat kahville
[/quote]
Repesin :)
Nyt alkoi minuakin kiinnostaa! Laita ap se sienipiirakan ohje tänne meille muillekkin. On kerran ollut niin älyttömän hyvää. On tulossa vieraita huomenna niin voisin tehdtä :) kiitos jo etukäteen!
no tuollaista sattuu, ei nuori ihminen tule välttämättä ajatelleeksi, että se tekijäkin olisi halunnut jotain. Ja vieraat eivät varmaan edes tienneet, että piirakkaa ei ollut tehty heille.
Ensi kerralla osaat sitten sanoa, että jättäkää minullekin vähän :)
eli ap on luvannut tarjota piirakkaa (joka oli tarkoitettu koko perheen ateriaksi) vieraille ja vielä olettanut, että piirakkaa riittää koko perheen ateriaksi illaksi? ko? kuinka pieni perhe ap:llä on?
Joko te muut muuten olette päässeet yli siitä, että ap:n sienipiirakka on syöty? Mä en meinannut saada edes unta, kun mietin sitä piirakkaa ja nälkäistä ap. parkaa. :(
Nyt se sienipiirakan ohje kehiin ja äkkiä!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 16:17"]
Olette todella lapsellisia.
Ymmärrän ap:n tuohtumuksen. Kyllä minua ainakin harmittaisi jos olisin ensin käynyt poimimassa sienet, perkannut ja paistanut ne ja leiponut niistä piirakan ja sitten vieraat hotkaisevat koko satsin. Sienipiirakka ei valmistu käden käänteessä. Palstan valittava mammaväki ei ilmeisesti tiedä leipomisesta mitään, kun ei tajua, ettei uusi piirakka valmistu ihan sormia napsauttamalla.
Vieraat käyttäytyivät ajattelemattomasti. Yleensä kylässä yksi pala lärviä kohti riittää ja on todella epäkohteliasta mussuttaa koko piiras.
[/quote]
Voihan olla, että poika jakoi piirakan 4 osaan ja tosiaan kaikki otti vain sen yhden palan!