Perheissä syödään pahaa ruokaa!
Katselin yhtä naamakirjan äiti-ryhmää, jossa kerrottiin mitä tänään syödään. Nakkikastiketta, makkarakastikket, kinkkukiusausta, muussia, jauhelisoppaa...
Missä teidän mielikuvitus on?
Meillä ainakin lapset saa päiväkodissa ihan tarpeeksi suomalaista höttöä kuten nakkikastiketta, kivempi kotona sitten puuhata kaikkea terveellisempää ja erilaisempaa kuin ikuiset kiusaukset ja nakkisopat.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:28"]
Sinä et voi tietää ruuan nimestä, onko se hyvää vai pahaa. Se selviää maistamalla. Jos et sitä tiedä, olet surkea kokki.
[/quote]
Eli et ymmärrä ruuanlaitosta mitään.
Tiedän, miten kiusaukset tehdään enkä pidä niistä, sama vaikka sen olisi tehnyt Jamie Oliver. No okei, sitten ehkä tykkäisin.
ap
[/quote]
[/quote]
Haha. joku jamie oliver. Se ei kyllä ruokaa osaa tehdä. Mutta oliiviöljyn käytön se osaa :D Mut jos tykkää ruuista jotka lilluu oliiviöljyssä niin mikäs siinä. :D Ne on niitä gourmee ruokia mitä ap tykkää syödä kotona :D
Itse asiassa väittäisin, että suurimmassa osassa perheitä syödään aina samoja ruokia, mutta eksoottisuuden aste riippuu ihan perheestä. Meilläkin syödään mielestäni aika tylsästi, koska kierrossa ovat aina samat n. 10 ruokalajia. Ne kun ovat aina mielenpäällä, ainekset osuvat kaupassa helposti käteen eikä reseptejä tarvitse miettiä. Meillä näihin sisältyvät mm. keltainen thaicurry, linssikeitto, täytetty munakas, munakoisolasagne, makaronilaatikko, uunilohi ja perunat sekä intialainen korma. Jollain toisella on sitten enemmän sitä makkara- ja jauhelihaosastoa, meille taas sellaiset ovat erikoisruokia, joita varten pitää erikseen ajatella kauppalistaa ja miettiä mausteita.
Riippuu ihan siitä, mihin perheessä tottuu. Mutta väittäisin, että harva laatii joka viikko erilaisia ruokalistoja. Omassa lapsuudessanikin pyörivät samanlaiset ruoat aina kotikeittiössä, meillä ne olivat kreikkalais- ja italialaistyyppisiä sekä kalaruokia, mistä omatkin makuni varmasti juontavat. Jos on lapsena tottunut suomalaisiin perinneruokiin (hyviin sellaisiin), niitä varmasti mielellään tekee myös lapsilleen.
Joskus voisi sen ihan "perusruoan" tehdä toisin. Annan tässä kaksi esimerkkiä,mutta voitte miettiä muitakin.
Kaalikääryleet, täytteeksi voi laittaa muutakin kuin riisä ja jauhelihaa.
Kiusaukset, perunan tilalla lanttua.
Ei aina tarvitse niin pilkuntarkasti reseptin mukaan tehdä,voi vähän "säveltää"
Meillä on kausia, jolloin syödään Saarioisten maksalaatikkoa, Lidlin hampurilaisia ja Atrian lihapullia. Sitten on kausia jolloin tehdään aasialaisia curryja, italialaisia risottoja sekä kiinalaiseen tapaan valmistettua kalaa. Mielestäni kaikki ruoka on suht samanarvoista eikä lapsi siitä pilalle mene, jos syö kulttuurilleen ominaista ruokaa vaikka joka ikinen päivä. Ei meidänkään 6-vuotias curreista välitä, kalaa rakastaa tosin mutta mielellään ihan uunilohena tai kalakeittona (eikä kiinalaiseen tapaan valmistettuna, siis).
Meillä syödään hyvää ruokaa, ihan kotimaista ja arkista. Ihan vaan siksi, että me tykätään niistä, kukaan meistä ei tykkää mistään kauhean erikoisesti tai tulisesti maustetusta ruuasta, eikä meidän ole onneksi pakko tykätäkään. Kuten jo joku tuolla taisi sanoa, mitä järkeä on tehdä muitten maiden arkisia kotiruokia, ei ne sen hienompia ole, vaikka ovat erilaisia. Eikä lohi ole koskaan mitään kermaista, se on ällöä, paistetaan uunissa ihan vaan maustettuna, tai tehdään oikein hyvä kastike. Minä en tykkää ruuanlaitosta, enkä mistään muistakaan kotitöistä, ne on vaan pakko tehdä, se on myös yksi syy miksi harvemmin alan mitään kikkailemaan, jos kokeilen jotain uutta, sen on paras olla sen vaivan arvoista.
Meillä ei kyllä ole ikinä, ei ikinä ollut pahaa ruokaa! Aina on hyvää ja lapset, mies sekä vieraatkin ovat aina tykänneet meidän ihan peruskotiruoasta. Oliskohan vaan sussa vika, jos et osaa hyvää ruokaa tehdä?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:19"]
Ruualla hienostelu meni jo. Nyt on taito osata tehdä perusruskeakastike. Jokainen nyt osaa nuudelit keittää.
[/quote]
Osaan tehdä perinteisen ruskean kastikkeen kuten se tehtiin mummini lapsuudessa eli 20-luvulla. Osaatko sinä? Minä en vain jaksaisi päivästä, kuukaudesta toiseen pottuja ja makaronilaatikkoa ja muita. Lohikin on aina kermaista uunilohta, eikä koskaan mitään muuta.
ap
[/quote]
Meilläpäs syödäänkin ensi lauantaina itse savustettua ja itse ongittua Norjan villilohta. Kaverina on itsetehtyjä lohkoperunoita ja kastikkeena itse poimituista sienistä tehtyä sienisalaattia. Tän parempaa ruokaa ei ole, vaikka tämä on todella yksinkertaista tehdä. Tosin se lohen hankkiminen ei ole yksinkertaista, älkääkä vaan kysykö paljonko sille tuli kilohintaa.
Tänään tein ruokaa vain itselleni, otan huomenna samaa evääkksi. Täysjyväspagettia. Jauhelihakastike, jossa runsaasti sipulia ja sieniä lisukkeena. Se nyt vaan on hyvää perusruokaa ja täyttävää. Lisänä en viitsinyt tehdä muuta kuin pilkkoa ison tomaatin. Se on sama missä muodossa ne lisävihannekset syö.
Meillä syödään aika usein jotain kirjolohikiusausta, kaikki tykätään. Perunamuusia on usein, kaverina kalaa, esim. itsepyydettyä kuhaa tai ahvenia, tai sitten torilta hankittuja paistettuja muikkuja. Riistakäristystä tehdään tai jotain pihvejä. Kanaa ja riisiä sekä wokkia meillä on vähän liikaakin. Makkarakastiketta tai grillimakkaraa on joskus, mutta minä ja eskoinen ei olla kovin kovia makkarafaneja, joten ei ole kovin usein. Jauhelihakeittoa tai ihan kasviskeittoja, teen sellaisia joissa kasvikset on paloina, en soseuta.
Tortillat tai pizza on meidän lauantairuokaa illalla toisinaan. Niihin saa jokainen valita omat täytteensä. Joskus ollaan laiskoja ja paistetaan vaan lättyjä, jos päivällä on syöty hyvin. Pihvejä ostetaan juhlapäivinä, ei raski kovin usein.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:11"]
Mielestäni kaikki ruoka on suht samanarvoista eikä lapsi siitä pilalle mene, jos syö kulttuurilleen ominaista ruokaa vaikka joka ikinen päivä. Ei meidänkään 6-vuotias curreista välitä, kalaa rakastaa tosin mutta mielellään ihan uunilohena tai kalakeittona (eikä kiinalaiseen tapaan valmistettuna, siis).
[/quote]
Meidän 6-vuotias ei edes tiedä mikä on "kulttuurilleen ominaista ruokaa", vaan syö sitä kiinalaista kalaa ihan yhtä hyvällä ruokahalulla kuin suomalaista kalakeittoakin. Miksi se perisuomalainen ruoka pitäisi olla se enemmistö? Mitä vikaa on syödä yhtä paljon muiden kultturien ruokia tai vaikka keksiä ihan omia?
tämä keskustelu on täysin turha kunnes ap selittää mitä tarkoittaa omalla fiksummalla listallaan. turhahan tämä keskustelu on joka tapauksessa, koska ap:n aloitus on täysin idioottimainen. olisi kuitenkin mielenkiintoista lukea se lista ihan vain argumentoinnin vuoksi. veikkaan ettei sitä oikeasti ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:23"]
Meilläpäs syödäänkin ensi lauantaina itse savustettua ja itse ongittua Norjan villilohta. Kaverina on itsetehtyjä lohkoperunoita ja kastikkeena itse poimituista sienistä tehtyä sienisalaattia. Tän parempaa ruokaa ei ole, vaikka tämä on todella yksinkertaista tehdä. Tosin se lohen hankkiminen ei ole yksinkertaista, älkääkä vaan kysykö paljonko sille tuli kilohintaa.
Tänään tein ruokaa vain itselleni, otan huomenna samaa evääkksi. Täysjyväspagettia. Jauhelihakastike, jossa runsaasti sipulia ja sieniä lisukkeena. Se nyt vaan on hyvää perusruokaa ja täyttävää. Lisänä en viitsinyt tehdä muuta kuin pilkkoa ison tomaatin. Se on sama missä muodossa ne lisävihannekset syö.
Meillä syödään aika usein jotain kirjolohikiusausta, kaikki tykätään. Perunamuusia on usein, kaverina kalaa, esim. itsepyydettyä kuhaa tai ahvenia, tai sitten torilta hankittuja paistettuja muikkuja. Riistakäristystä tehdään tai jotain pihvejä. Kanaa ja riisiä sekä wokkia meillä on vähän liikaakin. Makkarakastiketta tai grillimakkaraa on joskus, mutta minä ja eskoinen ei olla kovin kovia makkarafaneja, joten ei ole kovin usein. Jauhelihakeittoa tai ihan kasviskeittoja, teen sellaisia joissa kasvikset on paloina, en soseuta.
Tortillat tai pizza on meidän lauantairuokaa illalla toisinaan. Niihin saa jokainen valita omat täytteensä. Joskus ollaan laiskoja ja paistetaan vaan lättyjä, jos päivällä on syöty hyvin. Pihvejä ostetaan juhlapäivinä, ei raski kovin usein.
[/quote]
Missä kaikki vihannekset, kasvikset ja salaatit on (muu kuin peruna)? Ei mitään tuoretta, pelkkää lihaa/kalaa ja pottua/riisiä/pastaa. Joku satunnainen vihannes keitossa ei riitä täyttämään suosituksia. Eikä lautasen reunalle pari tomaatin tai kurkun palasta riitä myöskään.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:19"]
Ruualla hienostelu meni jo. Nyt on taito osata tehdä perusruskeakastike. Jokainen nyt osaa nuudelit keittää.
Ai nuudelien keitto on hienostelua. No, jos vaihtoehto on ruskea kastike niin toki:)
No kyllä mulla ainakin oli eka kerran vaikeuksia vaivata sitä nuudelitaikinaa riittävän kauan, että sai tarpeeksi kimmoista, jotta pystyi kotikeittiössä venyttämään riittävän ohueksi. Onneksi on netti.
Vierailija kirjoitti:
Pistäppä viikon ruokalista, siitä mikä on hyvää.
En ole ap mutta tässäpä meidän listaa:
- lauantaina ribsejä ja fetasalaattia sekä kukkakaalia
- sunnuntaina pihvit, eilisiä salaatteja sekä paistettuja uusia perunoita
- maanantaina gnocchia parsan ja sokeriherneiden kanssa
- tiistai ja keskiviikko tuorekasviswokkia broilerilla (broccoli, porkkana, sipuli, paprika)
- torstai ja perjantai voisi olla keittopäiviä - kermainen lohikeitto
Ruskeaa kastiketta ei meillä syödä koskaan. Makkarakeittoa ehkä joka toinen tai kolmas kuukausi.
Perunaa ja perunaa, aina vain perunaa. Kaapista löytyy vain suola ja pippuri, tai kun rohkeaksi heittäydytään, niin grillimauste. Viikonloppuna sitren vähän makaronia tai riisiä. Onneksi saan itse valita mitä syön ja miten syön.
Kyllä oot ap aika paska kokki, jos et edes nakkikastikkeesta ja kiusauksista osaa tehdä hyvää :D:D Ja mitä, että uunilohenkinko osaat pilata?? Eihän siinä tarvitse kuin yksinkertaisimmillaan vähän suolaa ja uuniin - lohi itsessään on niin maukas kala - kyllä pitäis kädettömältäkin onnistua.