Perheissä syödään pahaa ruokaa!
Katselin yhtä naamakirjan äiti-ryhmää, jossa kerrottiin mitä tänään syödään. Nakkikastiketta, makkarakastikket, kinkkukiusausta, muussia, jauhelisoppaa...
Missä teidän mielikuvitus on?
Meillä ainakin lapset saa päiväkodissa ihan tarpeeksi suomalaista höttöä kuten nakkikastiketta, kivempi kotona sitten puuhata kaikkea terveellisempää ja erilaisempaa kuin ikuiset kiusaukset ja nakkisopat.
Kommentit (74)
No mutta kiva että teillä puuhataan erilaisempaa. Sittenhän vasta olisi hätä kädessä, jos ne perheet murtautuisivat teille ja ryhtyisivät väkipakolla tunkemaan teidän suuhun pahaa ruokaa.
Mä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Päiväkodissa ja koulussa on pakko kustannussyistä syöttää noita tylsiä perusruokia, joten me halutaan kotona tehdä monipuolisempaa. Ei välttämättä aina kalliimpaa, mutta käyttää vaihtelevammin kaikkia aineksia, erikoisempiakin. Vaikkapa sisäelimiä, jotka on edullisia, linssejä, papuja, kasviksia. Eri maiden ruokakulttuuria, intialaista, thai-ruokaa, meksikolaista. Mausteita ja yrttejä kokeillaan ja käytetään paljon.
No meistä se ruoka ei ole pahaa ja siksi noita kyseisiä ruokia teemmekin.
Tiedätkö ap, että meidän perusruokakin on ihan hyvää. Toisekseen meillä molemmat vanhemmat tekevät pitkää työpäivää, joten arkisin ei energia riitä kovin eksoottisten uusien reseptien kokeiluun.
Meillä kaikki, myös me aikuiset, tykkää noista tylsistä perusruuista ja siksi syömme niitä. En minä vetäisi yhtäläisyysmerkkejä suomalainen perusruoka =paha ruoka. Niitä peruslajikkeitakin on aika paljon, ja niistä saa erilaisia variaatioita pienellä vaivannäöllä.
Enpä olisi sinua syömään kutsunutkaan.
Mikäköhän muakin vaivaa, kun tykkään juurikin siitä perussafkasta... Olen kyllä kaikkiruokainen ja syön sujuvasti myös "epätylsää" ruokaa, mutta usein arkena en kokeile mitään uusia juttuja. Mielikuvitukseni on joko köyhä tai sitten se suuntautuu vain toisaalle kuin ruuanlaittoon.
Et kyllä voi verrata mun miehen tekemää jauhelihasoppaa johonkin laitoskeittiösoppaan.
Me syödään kans melko perusruokaa, terveellistä kylläkin. Nakkikastiketta on ehkä kerran kuussa, makkararuokia ei oikeastaan ollenkaan. Mutta suomalaiset perusmaut maistuvat. Toki käytetään mausteita ja yrttejä ruuanlaitossa. Mutta kaikki intialaiset ym. etniset ruuat käydään kyllä ravintolassa syömässä. Niitä varten tarvitsee aika paljon erilaisia raaka-aineita ja valmistaminen on usein hieman vaivalloisempaa. Tehtiin kerran intialaista kasvispataa ja keittiö haisi intialaisille mausteille 4 päivää vaikka pesin kaikki pinnat moneen kertaan ja tuuletin. Helpompaa on totuttaa lapsia muihin makuihin ravintolassa ja syödä kotona sitä perusruokaa. Siinä ei mielestäni ole mitään vikaa.
Itse muistan omasta lapsuudesta ne perusmaut. Tahdon periyttää ne myös omille lapsilleni tekemällä heidän kansaan yhdessä helppoa perusruokaa ettei heidän tarvitse sitten soitella miten makaroneja keitetään.
Ruualla hienostelu meni jo. Nyt on taito osata tehdä perusruskeakastike. Jokainen nyt osaa nuudelit keittää.
Ei kaikki ihmiset oikeasti edes osaa laittaa ruokaa. Niin ihmeelliseltä, kun se kuulostaakin. Osaa ei edes kiinnosta opetella mitään ihmeellisiä reseptejä ja toiset aidosti pitävät lapsuuden ruuista.
Minunkin lapsuudenkodissani syötiin aina aikalailla tuohon tapaan kuin APn viestissä oli. Isäni oli nirso ja kolmivuorotyötä tekevällä äidillä muutakin mietittävää. Osittain äidilläni oli myös hieman huono mielikuvitus, eikä innostusta etsiä uusia reseptejä. Eksoottisin ruoka taisi olla joku kasvismakaronilaatikko, joka oli suurta herkkuani. Minä esikoisena mullistin ruuanlaiton perheessä, kun köksän tunnit alkoivat. Pari vuotta myöhemmin siirryin kasvisruokavalioon, jolloin äitinikin oli pakko ryhdistäytyä reseptien hankinnassa. Ruokalista muuttui värikkäämmäksi ja isänikään ei enää ole niin nirso. Nyt, kun vanhempani asuvat kahdestaan, ruuanlaitto on taas jäänyt hieman vähemmälle. Ihan ymmärrettäväähän se on, kun syöjiäkään ei pöydän ääressä ole. Kuitenkin nyt äidiltä tulee välillä sähköpostia, joissa on uusia reseptejä, joten kyllä sielläkin kokeillaan. Kokeileminen vain vaati innokkaita syöjiä, palautetta ja jonkun kimmokkeen.
Sinä et voi tietää ruuan nimestä, onko se hyvää vai pahaa. Se selviää maistamalla. Jos et sitä tiedä, olet surkea kokki.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:19"]
Ruualla hienostelu meni jo. Nyt on taito osata tehdä perusruskeakastike. Jokainen nyt osaa nuudelit keittää.
[/quote]
Osaan tehdä perinteisen ruskean kastikkeen kuten se tehtiin mummini lapsuudessa eli 20-luvulla. Osaatko sinä? Minä en vain jaksaisi päivästä, kuukaudesta toiseen pottuja ja makaronilaatikkoa ja muita. Lohikin on aina kermaista uunilohta, eikä koskaan mitään muuta.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:28"]
Sinä et voi tietää ruuan nimestä, onko se hyvää vai pahaa. Se selviää maistamalla. Jos et sitä tiedä, olet surkea kokki.
[/quote]
Tiedän, miten kiusaukset tehdään enkä pidä niistä, sama vaikka sen olisi tehnyt Jamie Oliver. No okei, sitten ehkä tykkäisin.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:28"]
[/quote]
Eli et ymmärrä ruuanlaitosta mitään.
Tiedän, miten kiusaukset tehdään enkä pidä niistä, sama vaikka sen olisi tehnyt Jamie Oliver. No okei, sitten ehkä tykkäisin.
ap
[/quote]
Arkisin syödään vähintään kerran viikossa "tylsää perusruokaa" mutta viikonloppuisin on aikaa hifistellä oikein kunnolla. Ei niissä ruuissa ole m itään pahaa.
Ruskea kastike ei ole ruokaa eikä sitä tarvitse osata tehdä, tekisitte mielummin vaikka läskisoosin!! En ole koskaan ruskeaa kastiketta tehnyt enkä tee. Käristettyä jauhoa ja sipulia - missä sen ravintoarvo??
Meillä on noita perusruokia eikä varmaan ole kauhean hyvää kun en ole kummoinenkaan kokki. Mutta ei meillä lapset ole lihaviakaan kun ei mätetä ruokaa ihan miten vaan "kun on niin hyvää".
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:19"]
[/quote]
Ai nuudelien keitto on hienostelua. No, jos vaihtoehto on ruskea kastike niin toki:)
Pistäppä viikon ruokalista, siitä mikä on hyvää.