Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua lapsen unihäiriöihin pk-seudulla?

Vierailija
21.08.2013 |

Meillä on tilanne pian 3-vuotta täyttävän lapsen kanssa kärjistynyt täysin mahdottomaksi. Lapsen unen tarve on vähäinen (isältään peritty ominaisuus, isä nukkuu alle 6 h/vrk), eikä hän nukahda ennen klo 23 - 23.30:a illalla, kun päiväkodissa nukutetaan liian pitkät päiväunet. (Viikonloppujen lyhyemmät päikkärit eivät riitä korjaamaan tilannetta. Päiväkodissa kun ollaan kuitenkin 5 päivää/vko). Illat ovat levottomia ja kaoottisia ja usein lapsi herää itkemään myös kesken unen/itkee unessa ja herättää meidät vanhemmat. Tätä on jatkunut kohta vuoden ajan, mutta päiväkodissa ei suostuta lyhentämään unia vedoten milloin lapsen unen tarpeeseen, milloin resurssipulaan.

Oma jaksamiseni on loppu nyt, kun olen vuoden verran joutunut itse tinkimään omista unistani. Työpäiväni olen jo keväällä lyhentänyt 6 tuntiin (osittainen hoitovapaa), jotta saan aamulla itse nukkua pidempään, ja nukuttamiseen on todella kokeiltu KAIKKEA. Nyt ovat eväät loppu ja minua ahdistaa suunnattomasti ajatus siitä, että edessä on samanlainen helvetillinen talvi kuin vuosi sitten.

Toivoisin, ettei kukaan tässä ketjussa antaisi "hyviä" vinkkejä nukuttamisasioista. Niitä on saatu ja kokeiltu. Moni niistä aikanaan toimikin vanhemman lapsemme ollessa hankalassa vaiheessa. Tämän lapsen kanssa ei. Päiväkodissa nukutut päikkärit eivät ole ongelman ainoa syy, mutta merkittävässä määrin kyllä vaikeuttavat tilannetta.

Kaipaisin nyt neuvoja, mitä tehdä, jotta saisin lääketieteellistä apua lapsen nukahtamisongelmiin ja toisaalta myös lääkärin lausunnon, jonka esittää päiväkodissa, jotta lapsen ryhmään saataisiin riittävästi resursseja tai lapsi siirrettäisiin toiseen ryhmään tai toiseen päiväkotiin, jossa hänen unentarpeensa voitaisiin huomioida yksilöllisesti.

Olen jättänyt soittopyynnön neuvolaan, mutta jos sitä kautta ei apua löydy, Helsingissä ilmeisesti on myös unihäiriöihin erikoistunut klinikka. Jos joku on siellä asioinut, miten homma lähti liikkeelle? Olitteko yhteydessä suoraan sinne vai menittekö lääkärin lähetteellä? Jos lähetteellä, osaako joku suositella hyvää lastenlääkäriä, jonka kanssa saattaa asia alulle? Entäs sairaskuluvakuutus; onko tietoa, korvaako se klinikalla tehtäviä tutkimuksia/hoitoa? Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän