Elämää teinin kanssa
14-vuotiaasta on kehkeytynyt varsinainen valtakunnan marttyyri. Eilen tulimme töistä kotiin n. 18 maissa. Eteinen oli kuin pommin jäljiltä. Kengät hujan hajan, vaatteita, mainoksia ym lojui pitkin poikin. Keittiössä pöydät pyyhkimättä, tavaroita levällään. Siis koti näytti erittäin epäsiistiltä. Lisäksi neiti oli laittanut pieniä vaatteitaan muovikassiin ja vienyt sen keskelle olkkaria. Tytöllä oli uusi kaveri käymässä.
Kylpyhuone/kodinhoitohuoneen ovi auki, pyykkikori puoliksi ulkona, pyykit hujan hajan lattialla. (Oli hakenut sieltä shortsit tms, jolloin veti muut vaatteet lattialle).
Käyttäydyin huonosti, korotin ääntäni ja sorruin jäkättämään siivosta. Kaverin kuullen. Sanoin myös että paikat pitää siivota eikä voi olettaa että minä ja isänsä tehdään kaikki.
Painuivat pihalle. Vähän alle tunnin päästä laitoin viestiä että syömään. Tyttö tuli, kaverinsa ei. Tytöllä oli sinä päivänä alkanut koulu 10:00 ja loppunut jo 13:15 (siis vain 3h!)
Illalla 22:30 neiti vielä sängyssä chattaili puhelimellaan, vaikka on sovittu että yölliset chattailut eivät ole koulupäivinä hyväksyttäviä.
Keskustelimme hänen kanssaan (ääntä korottamatta) ja sanoimme että kaverit ovat tervetulleita, kunhan paikat ovat kunnossa. Nytkin hänellä oli päivällä aikaa siivota/siistiä paikkoja ennen kaverin tuloa. Sanoin myös että hän käyttäytyy kuin prinsessa jolla on oikeuksia mutta ei velvollisuuksia. Että odottaa muiden tekevän kaikki hommat. Eikä arvosta meitä muita. Tämän jälkeen tyttö sanoi että haluaisi ennemmin lastenkotiin kuin asua meidän kanssa, vihaa kotiaan ja pelkää siellä, kun olen tukistanut häntä 2 vuotta sitten.
Olen tehnyt väärin. Olen pyytänyt anteeksi. Sillä ei ole mitään merkitystä. Nyt minusta tuntuu että en jaksa enää. Mitään kotitöitä ei tee ilman erillistä pyyntöä. Esim. sovittu että joka perjantai hänen tulisi vaihtaa käsiipyyhkeet. Varmaan kerran tai kahdesti tehnyt niin, ilman että minun on tarvinnut huomauttaa. Huoneessaan oli tunkenut sängyn alle mäkkärin hampurilaispapereita, suklaapapereita, siteitten kääreitä (toki ei sentään siteitä!) ym. Vessaan ei viitsinyt vaihtaa roskapussia, joten käytetyt vanulaput ja kynsilakanputsauslaput oli tungettu vessan kaappiin!
En tiedä miksi hänestä on tullut tuollainen epäsiisti yksilö. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko kotitöiden teettäminen teini-ikäisellä liikaa vaadittu? Tai edes normaalin siisteystason ylläpito liikaa? Onko tämä normaalia vai pitääkö luovuttaa ja hyväksyä että se koulukoti/lastenkoti on hänelle parempi vaihtoehto?
Tänä aamuna pisti todella lyhyet shortsit jalkaan ja meinasi lähteä ne jalassa kouluun. Sanoimme, että kouluun ei mennä sellaisissa kamppeissa, vaan asiallisissa. Toki oli vaihtanut farkut jalkaan ennen kouluun menoa, mutta ehkä vain siitä syystä että isänsä ei lähtenyt töihin ennen kuin neiti lähti kouluun.
Huudan helposti mutta en suinkaan aina. Nyt vain tuntuu että alan olla niin väsynyt etten jaksa enää. Jos jostain asiasta sanoo, niin tyttö kääntää asian ana niin että se on minun vikani. Taannoin hän oli hölmöillyt netissä, jolloin keskustelimme asiasta ja netiketistä. En korottanut ääntäni silloinkaan. Tämä päättyi siihen, että hän väitti olevansa vahinkolapsi ja minä dissaan häntä ja olen aina haukun häntä. Jos kehun häntä, se kuulemma on vain v*ttuilua.
Olemmeko koko perhe avun tarpeessa? Vai onko teinin kanssa eläminen tämmöistä? Mieheni mielestä tämä on normaalia ja teini vain hölmöiltyään hyökkää "puolustautuakseen".
Kommentit (48)
Meillä on 17 vuotias poika ihan samanlainen. Tulee kehityksessä pikkuisen jäljessä, joten vastaa varmaan 14 vuotiasta tyttöä.
Mutta siis otimme käyttöön kotityölistan keittiön seinälle, eikä siitä huolimattakaan yksikään kotityö ole tehtynä ilman erillistä huomautusta, jos silloinkaan.
Omien jälkien siivoaminen on aivan absurdi ajatus.
Koko kesä maattiin pe****se homeessa, kun muut väänsi pitkää päivää. Työpäivän jälkeen päiväkodille pikkusisaruksia hakemaan, sen jälkeen ruuanlaittoa, tiskausta, pyykinpesua jne. siihen asti, että oli nukkumaanmenoaika.
Kyllä mulla oli hermo aivan tiukassa ja kuunteleminenkin aika vähissä.
On suorastaan v****ilua sanoa, ettei teiniä ole varmaan ksokaan kunnolla kuunneltu. Minusta kuulostaa, että aloittaja on tehnyt aiken, mihin pystyy. Itse ainakin olen. Sen kuuntelemisenkin. Mutta ei se tarkoita, että voi elää kuin pellossa ja kaikki tulee eteen kuin manulle illallinen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:51"]
12, en tarkoita kumpaakaan, ja siksihän se oikea kuunteleminen onkin vaikeaa, teinit kyllä tietää, mitä sillä tarkoitetaan
[/quote]
Mistä sä sitten tiedät ettei ap kuuntele? Aikamoinen veto väittää noin aloituksen perusteella.
[/quote]
En tiedä, enkä väitä mitään, kunhan sanoin, miltä minusta kuulostaa... vain tuon aloituksen perusteella.
[/quote]
Just, olet siis niin fiksu että heittelet täällä mitä sattuu kun "susta nyt tuntuu siltä?" Eikö sua ole kuunneltu tarpeeksi vai mikä on?
Kuulostaa normaalilta, sekä sinä että teini. Sinun tehtäväsi on jaksaa olla äiti, muistuttaa ja olla läsnä Ja teini ei todellakaa mieti, onko talo siisti, jos tuo kavereita mukanaan :)
24, mitä sä meuhkaat, tämä nimenomaan on keskustelupalsta, silloin esitetään omia mielipiteitä. Ne tulevat usein omista kokemuksista, muiden kokemuksista jne... Sillä ei ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa, jota, totta, minulla ei juurikaan ole.
NEITI, niinpä niin ... Ihan normaali teini. Kyllä vielä kuule tulee se päivä, jolloin se lähtee ja sitten saat pitää niin siistinä huushollisi kuin ikinä lystät.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:20"]
24, mitä sä meuhkaat, tämä nimenomaan on keskustelupalsta, silloin esitetään omia mielipiteitä. Ne tulevat usein omista kokemuksista, muiden kokemuksista jne... Sillä ei ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa, jota, totta, minulla ei juurikaan ole.
[/quote]
Kuka tääläl meuhkaa? Huvittavaa on että jos nuorelle hermostuu niin heti joku väittää, että "teillä kun ei kuunnella nuorta, plaaplaa." Ei kai se kuunteleminen tarkoita sitä eteikö asioita voi vaatia? Ja eikö aikuinen ihminen voi hermostua koskaan mistään? Siitä pitää vain jutella lapsen/nuoren kanssa, että nyt äidillä meni hermo, kun samoista asioista pitää jatkuvasti sanoa jne. Ihan kuin pitäisi olla sellainen hajuton, mauton ja äänetön ja antaa nuorten elää kuin pellossa
joku jaksaa nyt ymmärtää väärin lukemaansa, ja suoraan sieltä rivien välistä :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:31"]
joku jaksaa nyt ymmärtää väärin lukemaansa, ja suoraan sieltä rivien välistä :)
[/quote]
Joopajoo, joku vetelee johtopäätöksiä ei mistään ;)
argh, että tuo vaihe olikin rasittava. eikä tuo ollut edes piittaamattomuutta - ainakaan meillä - vaan yksinkertaisesti sitä, että tyttö ei nähnyt niitä sotkuja. eli huomauttelemalla siivoiltiin ja siistittiin jälkiä ainakin vuoden verran ennen kuin tyttö päätteli, että taitaa olla vain helpompi tehdä asiat jo valmiiksi.
Ensinnäkin kyseessä kuulostaa olevan tyypillinen teini sotkuisuuden ja muiden ihmisten syyllistämisen kanssa. Voit siis rauhoittua. Koulukoti kustantaa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa yhtä teiniä kohden, joten mielestäni ei ole oikein tuhlata yhteisiä verorahoja ja viedä paikka oikeasti apua tarvitsevalta vain siksi, että sinä et jaksa tai osaa tulla toimeen normaalin murrosikäisen kanssa. Anteeksi karkea ilmaisu. Sinun kannattaa nyt siis etsiä hyviä toimintatapoja esim. kirjoista. Kirjaston tietokirjaosastolla on paljon kirjoja, joissa käsitellään elämää murrosikäisen kanssa.
Tämä ikä ei kerro mitään siitä, millainen teinisi tulee olemaan aikuisena. Hänestä voi tulla sinun esimerkilläsi, ei jäkättämiselläsi, todella siisti ihminen parikymppisenä. Voit antaa hänen huoneensa olla niin sotkuinen kuin se on. Se on hänen aluettaan ja tässä iässä täysin hänen vastuullaan. Nosta eteisessä takki naulakkoon, laita vessan roskat roskiin ja keittiössä astiat koneeseen. Näin kotinne on siisti, teininne elää siistissä ympäristössä ja tottuu siihen, että kylppärissä ja kaikkialla on siistiä. Tämä voi edesauttaa sitä, että hän pitää tulevaisuudessa oman kotinsa siistinä.
Sitten teinin velvollisuudet yhteisistä tekemisistä: kriittisimmässä iässä mielestäni riittää astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö pari kertaa viikossa eli omien astioiden verran. Voit tietysti miettiä jonkun muunkin työn oman huoneen ja astianpesukoneen lisäksi, mutta minä sinuna odottaisin noin vuoden, että pahin vaihe menee ohi.
Anna teinin olla rauhassa, juttele hänelle pääasiassa vain mukavia. Ole iloinen ja hyväntuulinen. Näin hän oppii, että jos jollakin on huono päivä, niin toisen ei tarvitse lähteä siihen mukaan. Liika utelu on huono juttu, mutta jos haluat kysellä teinisi elämästä, niin tee se juttutuokion lomassa äläkä masennu tai suutu tylyistä vastauksista. Kysäise uudelleen parin päivän päästä.
Teinin tunteet myllertävät todella kovasti, ja hänellä on niiden kanssa paljon tekemistä. Sinun jäkättämisesi on vain yksi piikki lisää lihassa. Anna siis hänen olla rauhassa ylimielinen ja ärsyttävä, koska sisäistä ahdistusta aikuisen on vaikea ymmärtää. Se menee ohi. Keskustele vakavasti ja tiukasti vain silloin, kun käytös menee todella yli ja pahaksi. Toki välillä voit todeta rauhallisesti, että teinisi sanominen oli epäasiallista. Jätä siihen.
Kerro miten asiat jatkuvat.
Samanikäinen tyttäreni saa 50€/kk käyttörahaa (matkakortin lataukseen, leffoihin, karkkeihin jne.) mutta vain, jos tyhjentää astianpesukoneen aina, vie roskat aina ja hoitaa koiran ulkoilutukset aina, siivoaa huoneensa kerran viikossa. Selvät pelisäännöt, osallistuu kotitöihin ja oppii rahankäyttöä samalla. Olen ehkä tiukkis, mutta tyttäreni kunnioittaa minua eikä ns.hypi silmille.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:54"]
Samanikäinen tyttäreni saa 50€/kk käyttörahaa (matkakortin lataukseen, leffoihin, karkkeihin jne.) mutta vain, jos tyhjentää astianpesukoneen aina, vie roskat aina ja hoitaa koiran ulkoilutukset aina, siivoaa huoneensa kerran viikossa. Selvät pelisäännöt, osallistuu kotitöihin ja oppii rahankäyttöä samalla. Olen ehkä tiukkis, mutta tyttäreni kunnioittaa minua eikä ns.hypi silmille.
[/quote]
eipä tuosta paljon jää matkakortin latauksen jälkeen. Oletettavasti kulkee siis kouluun sillä? Miksi joutuu maksamaan sen itse?
Mä koin kaikkein raivostuttavampana oman teini-ikäisen tyttäreni kanssa sen järkyttävän minäminäminä-keskeisyyden. Tytön jokainen lause alkoi sanoilla "mun mielestä", "mä haluun" tai "mä inhoon". Oli ihan sama mistä sanoin, aina oli se määmäämää... argh! Mut teinien aivot kehittyy jotenkin niin, että tietyssä iässä kaikki asiat peilataan oman minän kautta. Sen kun ymmärsi, niin oli vähän helpompaa sietää.
Mua ihmetyttää myös miksi joku teini joutuu maksamaan itse matkakorttinsa? Mun mielestä se on aika kohtuutonta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:04"]
[/quote]
eipä tuosta paljon jää matkakortin latauksen jälkeen. Oletettavasti kulkee siis kouluun sillä? Miksi joutuu maksamaan sen itse?
Kävelee kouluun, joten matkakorttia käyttää satunnaisesti mm.leffaan mennessä. kts.yllä:oppii käyttämään rahaa kun maksaa itse. Ei ole käsi ojossa pyytelemässä bussirahaa kuukausirahan lisäksi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:19"]
Mua ihmetyttää myös miksi joku teini joutuu maksamaan itse matkakorttinsa? Mun mielestä se on aika kohtuutonta.
[/quote]
Miten niin itse? Äitihän sille rahaa antaa.
13-vuotiaani on samanlainen sottapytty siivouksen suhteen. Kaikki tippuu käsistä, eikä jaksa laittaa mitään tavaroita paikoilleen. Minä mäkätän, tyttö huutaa takaisin. Joskus sanaharkan jälkeen uhkaa soittaa poliisille. Minä siihen, että senkun soittaa, jos haluaa lastenkotiin. Oikeasti hymyilyttää, sellaista vain teinien kanssa elämä on. Tai ei tietenkään täydellisten äitien lapsillä ole murrosikää lainkaan. He kun osaavat käsitellä lapsia.
Katselin vanhaa videota, jossa tyttö 3 v. Ja voi kauhistus sitä tempparamentin määrää; tämän tytön yli ei kyllä kävellä; outoa ehkä, mutta pidän asiaa positiivisena.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:04"]
[/quote]
Kävelee kouluun, joten matkakorttia käyttää satunnaisesti mm.leffaan mennessä. kts.yllä:oppii käyttämään rahaa kun maksaa itse. Ei ole käsi ojossa pyytelemässä bussirahaa kuukausirahan lisäksi. Kyse siis muutamista euroista, ei kuukausikortista!
[/quote]
[/quote]
Kyllä se mieli muuttuu kun on kakusta puhaltanut 18 kynttilää ja tokaiset että nyt sitten on aika muuttaa omaan kotiin! Siellä saa chattailla ja sotkea, kukaan ei siitä huuda sinulle.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:51"]
12, en tarkoita kumpaakaan, ja siksihän se oikea kuunteleminen onkin vaikeaa, teinit kyllä tietää, mitä sillä tarkoitetaan
[/quote]
Mistä sä sitten tiedät ettei ap kuuntele? Aikamoinen veto väittää noin aloituksen perusteella.
[/quote]
En tiedä, enkä väitä mitään, kunhan sanoin, miltä minusta kuulostaa... vain tuon aloituksen perusteella.